30 Απρ 2011

Faber Castell: Όταν το μολύβι γίνεται τέχνη

                              Ο πρόεδρος της Faber – Castell Κόμης Anton Wolfgang von Faber-Castell

Με μότο το «κάνοντας συνηθισμένα πράγματα ασυνήθιστα καλά» η γερμανική Faber Castell έχει καταφέρει να διατηρήσει για δυόμισι αιώνες την ηγετική της θέση στη βιομηχανία παραγωγής ειδών γραφής ανάγοντας την παραγωγή μολυβιού σε τέχνη.

Συνέντευξη του προέδρου της Faber – Castell Κόμη Anton Wolfgang von Faber-Castell

Της Αΐντας Κίτου
- Κύριε Von Faber-Castell, η Faber Castell γιορτάζει φέτος δυόμισι αιώνες επιτυχούς λειτουργίας, κατέχοντας ηγετική θέση στο χώρο. Ποιοι είναι για σας οι βασικότεροι παράγοντες αυτής της επιτυχίας;
Πρόκειται για ένα σύνολο παραγόντων. Κατ’ αρχάς, κάθε μία από τις έως σήμερα 8 γενιές της Faber διέθεταν ικανούς και άξιους εκπροσώπους στα ηνία της εταιρείας. Ορόσημο στην πορεία και την εξέλιξη της εταιρείας αποτέλεσε η ανάληψη της ηγεσίας της από τον Lothar (4η γενιά) που προσέδωσε αναγνωσιμότητα διεθνούς εμβέλειας στην Faber. Έτσι λοιπόν, καθοριστικός παράγοντας της επιτυχίας μας είναι το γεγονός ότι η κάθε γενιά αναλαμβάνει σοβαρά το έργο συνέχισης της εταιρείας. Επιπλέον, για την επιτυχία χρειάζεσαι ικανούς εργαζόμενους που θα συνδράμουν στην υλοποίηση των στόχων σου, που θα δώσουν σάρκα και οστά στο όραμά σου. Η οικογένεια από μόνη της δεν είναι αρκετή. Ένας άλλος παράγοντας που δεν πρέπει να αγνοούμε είναι η τύχη, χρειάζεσαι πάντα ένα ποσοστό τύχης ώστε να καταφέρεις να συνεχίσεις το έργο σου. Τέλος, καταλυτικό ρόλο στην επιτυχία διαδραματίζει η ταύτιση με την εταιρεία. Θα πρέπει να ταυτιστεί κανείς με την εταιρεία που διοικεί ώστε να καταφέρει να την απογειώσει.

- Οι επετειακές εκδηλώσεις των 250 χρόνων της Faber Castell ξεκίνησαν στην Τουρκία. Πέραν της ανάπτυξης που απολαμβάνει η εταιρεία σας στην εν λόγω χώρα, υπάρχει άλλος λόγος που αποφασίσατε να ξεκινήσετε τον εορτασμό της επετείου από εκεί; Υπάρχουν μήπως σχέδια για περαιτέρω επενδύσεις σε αυτήν;
Όντως, η Τουρκία αποτελεί μια πολύ ισχυρή αγορά. Κάναμε για πρώτη φορά την εμφάνισή μας στη χώρα το 1969 και σήμερα η συγκεκριμένη αγορά αποτελεί την τρίτη μεγαλύτερη σε πωλήσεις για την Faber Castell, μετά τη Βραζιλία και τη Γερμανία. Ειδικότερα το 2010 οι πωλήσεις της εταιρείας στην Τουρκία διευρύνθηκαν 27%. Η Ελλάδα είναι επίσης σημαντική αγορά για εμάς αλλά συγκριτικά με την Τουρκία είναι πολύ μικρότερη, άλλωστε και ο πληθυσμός είναι πολύ μικρότερος.
Σε αυτό το στάδιο, ωστόσο, δεν υπάρχουν σχέδια για επέκταση των επενδύσεων στην Τουρκία. Το μόνο που θα μπορούσα να πω είναι ότι αυτό που επεξεργαζόμαστε επί του παρόντος είναι η ανανέωση του εξοπλισμού εξαιτίας της παλαιότητας του εργοστασίου μας στην Τουρκία. Δεν υπάρχουν σχέδια περαιτέρω επέκτασης, γιατί σε κάποιες χώρες δεν έχει νόημα να ιδρύσεις παραγωγική μονάδα από τη στιγμή που μπορείς να εισάγεις εύκολα τα προϊόντα σου. Αυτός είναι και ο λόγος που διαθέτουμε σχετικά λίγες παραγωγικές μονάδες.
- Πόσο έχει επηρεάσει η παγκόσμια κρίση τις δραστηριότητες και τα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας σας;
Η αλήθεια είναι ότι είμαστε τυχεροί διότι έχουμε διαφοροποιήσει τις δραστηριότητές μας, επενδύοντας στη Λατινική Αμερική, την Ασία και τον Ειρηνικό. Ως εκ τούτου στην Ασία για παράδειγμα δεν εκδηλώθηκε κάποια οικονομική ύφεση ώστε να επηρεάσει τα αποτελέσματά μας, το ίδιο και στη Λατινική Αμερική. Το Περού θα έλεγα επηρεάστηκε σε κάποιο βαθμό αλλά όχι σημαντικά. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια της μακρόχρονης πορείας μας έχουμε αντιμετωπίσει και άλλες κρίσεις, γεγονός που μας καθιστά πιο ευέλικτους στην αντιμετώπιση της παρούσας κρίσης. Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί η κρίση που έπληξε την Ασία το 1997-8 με επιπτώσεις και στη συναλλαγματική ισοτιμία. Αισθάνομαι λοιπόν ότι είμαστε πιο προετοιμασμένοι. Σε γενικές γραμμές είμαστε τυχεροί διότι υπολογίζω ότι οι απώλειές μας από την κρίση ανέρχονται στο μόλις 5% των πωλήσεών μας. Υπάρχει βέβαια μια εξαίρεση και αφορά την Βραζιλία, εκεί αντιμετωπίζουμε πράγματι μια δύσκολη οικονομική συγκυρία λόγω των μεταβολών στη συναλλαγματική ισοτιμία.
- Πιστεύετε ότι η κρίση μπορεί να αποτελέσει ευκαιρία για μια εταιρεία;
Και ναι και όχι. Θα πρέπει να εξετάσει κανείς σε τι ακριβώς θέλει να επενδύσει. Όσον αφορά τη Faber Castell, αν πάρουμε για παράδειγμα την Ελλάδα που αποτελεί μια σημαντική αγορά για εμάς και στην παρούσα περίοδο εμφανίζει συρρίκνωση της οικονομικής της δραστηριότητας (σε αντίθεση με την Τουρκία που παρατηρούμε συνεχή ανάπτυξη), το να εξετάσουμε, παραδείγματος χάρη, το άνοιγμα μιας παραγωγικής μονάδας εν μέσω κρίσης, πολύ απλά δεν έχει νόημα από τη στιγμή που η Ελλάδα έχει ανοιχτά σύνορα και μπορούμε εύκολα να εισάγουμε τα προϊόντα. Γενικά μιλώντας, ωστόσο, θα έλεγα ότι οι περίοδοι κρίσης είναι στην πραγματικότητα πολύ σκληρές και δύσκολες εποχές για τις εταιρείες που στην πλειονότητά τους πασχίζουν να επιβιώσουν.
- Ποια είναι τα σχέδια στα οποία εργάζεται η εταιρεία την τρέχουσα περίοδο; Υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο project;
Σαφώς και υπάρχουν σχέδια. Πάντα δουλεύουμε ώστε να επεκτείνουμε την προϊοντική μας γκάμα. Συγκεκριμένα, στην κατηγορία «creativity for adults» σχεδιάζουμε μια νέα σειρά προϊόντων που θα παρουσιάσουμε το επόμενο έτος, το ίδιο ισχύει και για την κατηγορία “Premium”. Τέλος για την “ Graf von Faber Castell” σχεδιάζουμε μια νέα σειρά ειδών γραφείου. Δεν μπορώ να πω ότι επιφυλάσσουμε κάτι δραματικά καινούργιο, αλλά εξελίσσουμε και βελτιστοποιούμε συνεχώς τα προϊόντα μας.
- Έχετε εξετάσει την επέκταση σε κλάδους που δεν σχετίζονται άμεσα με τις βασικές δραστηριότητες της εταιρείας σας;
Έχουμε ήδη επεκταθεί στον τομέα της κοσμητικής. Παράγουμε καλλυντικά προσώπου (μολύβια για μακιγιάζ) τα οποία βέβαια δεν κυκλοφορούν με τη δική μας επωνυμία. Συνεργαζόμαστε για παράδειγμα με την Maybelline. Οι ενδείξεις που έχουμε μέχρι στιγμής είναι θετικές και διαβλέπουμε σημαντικές προοπτικές για το μέλλον στο συγκεκριμένο τομέα.
- Μπορείτε να μας μιλήσετε για τις καινοτομίες της Faber Castell;
Αυτό που κυρίως προσπαθούμε να εξελίξουμε και στο οποίο επιθυμούμε να καινοτομήσουμε είναι κυρίως ο εξοπλισμός ώστε να κάνουμε πιο γρήγορη και αποτελεσματική την παραγωγική διαδικασία. Θέλουμε, νέο σύγχρονο εξοπλισμό. Επιπλέον, μια σημαντική καινοτομία είναι και η επιφάνεια του μολυβιού. Παρουσιάσαμε το μολύβι με τις κουκκίδες που κάνει την επιφάνεια του μολυβιού να μην γλιστρά, ένα καινοτόμο προϊόν που χαίρει ιδιαίτερης ανταπόκρισης από το κοινό.
- Υπάρχει κάποιο προσωπικό επίτευγμα για το οποίο αισθάνεστε περήφανος όσον αφορά την εταιρεία;
Θεωρώ ότι από τη στιγμή που ανέλαβα την διοίκηση της Faber – Castell τα προϊόντα μας, τα οποία διέθεταν πάντα εξαιρετική ποιότητα, έγιναν πιο αναγνωρίσιμα σε πολλές αγορές. Δεν μπορώ να πω ότι αισθάνομαι ακριβώς περήφανος, προσπαθώ πάντα, όμως, να καθορίσω τη θέση του εμπορικού μας σήματος στην αγορά, διότι θεωρώ ότι είναι πολύ επικίνδυνο να είσαι απλά μια εταιρεία παραγωγής μολυβιών. Μολύβια μπορεί να παράγει ο καθένας, ενδεχομένως όχι της ίδιας ποιότητας. Ωστόσο, σημασία έχει να ξεχωρίσεις και να καθορίσεις την θέση σου. Επιπλέον, δεν ξέρω αν αποτελεί επίτευγμα αλλά αξίζει να σημειωθεί ότι προσωπικά έδωσα έμφαση στην αναβίωση του μολυβιού, ανακαλύπτοντας ξανά αντικείμενα προηγούμενων εποχών και δίνοντάς τους σύγχρονη και πολυτελή μορφή… και αυτή είναι η κατηγορία Graf von Faber Castell.
- Για ποιο λόγο έχετε επιλέξει οι μετοχές της εταιρείας να μην διαπραγματεύονται σε κάποιο χρηματιστήριο;
Δεν είμαστε στο χρηματιστήριο γιατί δεν το χρειαζόμαστε. Αν μπεις στο χρηματιστήριο θα πρέπει να κάνεις πολλά ώστε να ικανοποιήσεις τους επενδυτές και μετόχους σου. Έχει πλεονεκτήματα αλλά έχει και πολλά μειονεκτήματα. Όταν λειτουργείς αυτόνομα, κατά τη γνώμη μου, διαθέτεις μεγαλύτερη ευελιξία όσον αφορά τα μακροπρόθεσμα σχέδια σου. Άρα για εμάς δεν υφίσταται ούτε η ανάγκη αλλά ούτε και η επιθυμία να μπούμε στο χρηματιστήριο.

- Πόσο ανταγωνιστική θα λέγατε ότι είναι η αγορά ειδών γραφής; Ποίος είναι ο βασικός σας ανταγωνιστής;
Δεν υπάρχει ένας ανταγωνιστής, έχουμε διαφορετικούς ανταγωνιστές σε διαφορετικούς τομείς, σε διαφορετικές κατηγορίες προϊόντων. Για παράδειγμα στα στυλό ανταγωνιζόμαστε κυρίως γιαπωνέζικες εταιρείες, στο μολύβι θα έλεγα η Steadtler είναι αρκετά ισχυρός ανταγωνιστής, στα είδη πολυτελείας (δηλ. στην κατηγορία Graf von Faber Castell) η Mont Blanc είναι ο πιο δυνατός μας «αντίπαλος». Ως εκ τούτου, σαφώς και υπάρχει ανταγωνισμός, πάντα θα υπάρχει. Εμείς όμως δεν εστιάζουμε εκεί. Θεωρώ ότι το σημαντικότερο είναι να εστιάζουμε στου καταναλωτές και το target group μας ώστε να αφουγκραζόμαστε τις ανάγκες τους και να βελτιώνουμε τα προϊόντα μας. Με αυτή την έννοια, ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής μας είμαστε εμείς.
- Πώς φαντάζεστε την εταιρεία σας σε 20 χρόνια από τώρα; Τι θα έχει αλλάξει;
Θεωρώ ότι σε 20 χρόνια από τώρα η τεχνολογία θα έχει υποκαταστήσει μέρος των προϊόντων μας. Aυτός ίσως είναι και ο κίνδυνος του μέλλοντος για εμάς. Στα γραφεία, για παράδειγμα, θα υπάρχουν λιγότερα είδη γραφής λόγω ψηφιοποίησης γεγονός που σημαίνει ότι δεν πρέπει να εξαρτόμαστε απόλυτα μόνο από τα είδη γραφής. Από την άλλη βέβαια, όσο θα υπάρχει το χαρτί (και θα υπάρχει για πάντα) τα προϊόντα μας θα είναι απαραίτητα. Πάντα θα χρειαζόμαστε τα είδη γραφής και ζωγραφικής. Ειδικά τα προϊόντα που αφορούν την ηλικιακή ομάδα 2 έως 10 ετών και συνδέονται με την εκπαίδευση των παιδιών θα έχουν πάντα ζήτηση, αυτό δεν αλλάζει. Έρευνες άλλωστε έχουν αποδείξει ότι τα παιδιά θα πρέπει να χρησιμοποιούν τη γραφή και τη ζωγραφική για την σωστή ανάπτυξη των νοητικών τους ικανοτήτων. Επιπλέον, σε μερικά χρόνια όλο και περισσότεροι άνθρωποι πιστεύω ότι θα είναι σε θέση να αποκτήσουν ένα από τα προϊόντα της κατηγορίας premium. Πάντα οι άνθρωποι θα θέλουν να έχουν ένα ωραίο πολυτελές στυλό. Τέλος, σημαντικό ρόλο τα επόμενα χρόνια θα διαδραματίσουν και οι αναπτυσσόμενες αγορές.
Με ιστορία 250 ετών



Σε έναν κόσμο που χαρακτηρίζεται από έντονη μεταβλητότητα του επιχειρηματικού κλίματος, συνεχείς συγχωνεύσεις εταιρειών και μικρή διάρκεια ζωής των προϊόντων, η Faber Castell γιορτάζει φέτος την 250η επέτειό της.

Ιδρυθείσα το 1761, πριν την αμερικανική επανάσταση, η μικρή τότε οικογενειακή επιχείρηση κατάφερε να μετατραπεί σε ένα από τα πιο ισχυρά brand μολυβιών παγκοσμίως, διανύοντας ήδη τον τρίτο αιώνα ζωής της και κάνοντας την επιτυχία οικογενειακή υπόθεση. Πόλεμοι, επαναστάσεις και οικονομικές κρίσεις δεν στάθηκαν ικανές να ανακόψουν την αναπτυξιακή πορεία της εταιρείας.

Η Faber Castell ιδρύθηκε το 1761 στη Νυρεμβέργη της Γερμανίας από τον επιπλοποιό Kaspar Faber, και παρέμεινε στην οικογένεια των Faber έως και την 8η γενιά. To 1839 o Lothar von Faber (4η γενιά) θέτει ως στόχο του την κατάκτηση της παγκόσμιας αγοράς μολυβιών με την παραγωγή προϊόντων ανώτερης ποιότητας. Ξεκινά λοιπόν παραγωγή των εξαγωνικών μολυβιών, τα οποία φέρουν την σφραγίδα “A.W.Faber”., το παγκόσμια πρώτο επώνυμο εργαλείο γραφής. Το 1849 η εταιρεία δημιουργεί θυγατρικές σε Νέα Υόρκη, Λονδίνο, Παρίσι, Βιέννη και Αγ. Πετρούπολη. Το 1898 ο γάμος ανάμεσα στην 6η απόγονο της οικογενείας Faber και τον κόμη Alexander zu Castell έχει ως αποτέλεσμα τη μετονομασία της εταιρείας σε “Faber-Castell”. Το 1905 η εταιρεία λανσάρει το γνωστό μολύβι Faber 900.

Tα ηνία της εταιρείας ανέλαβε το 1978 ο εκπρόσωπος της 8ης γενιάς των Castell Κόμης Anton Wolfgang von Faber-Castell, ο οποίος δηλώνει χαρακτηριστικά «Θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε με πάθος ώστε να ανακαλύπτουμε τις ανάγκες των πελατών μας και να ανταποκρινόμαστε στις προσδοκίες τους, έχοντας πάντα ως πυξίδα την προσφορά προϊόντων υψηλής ποιότητας». Για τον πρόεδρο της Faber Castell είναι ζωτικής σημασίας η εταιρεία να προσφέρει μοναδικά προϊόντα με σαφές πλεονέκτημα για τους πελάτες της, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος της μακροχρόνιας επιτυχίας.

Σήμερα, η Faber Castell είναι μια διεθνής εταιρεία με παρουσία σε πάνω από 120 χώρες μέσα από θυγατρικές εταιρείες και αντιπροσώπους, διαθέτει 14 μονάδες παραγωγής παγκοσμίως και 23 μονάδες πώλησης σε ολόκληρο τον κόσμο, ενώ απασχολεί πάνω από 7.000 άτομα προσωπικό. Με παραγωγή που ξεπερνά τα 200 εκατ. μολύβια ετησίως η Faber Castell κατέχει δικαίως ηγετική θέση στη παγκόσμια βιομηχανία μολυβιών. Στην ελληνική αγορά ,όπου και είναι market leader στα είδη γραφής, έκανε την εμφάνισή της το 1910. Αξίζει να σημειωθεί ότι η εταιρεία καλλιεργεί δικές της δασικές εκτάσεις στη Κόστα Ρίκα και την Κολομβία από όπου και προμηθεύεται σχεδόν το 90% της απαιτούμενης πρώτης ύλης, γεγονός που σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας εγγυάται τη διατήρηση της υψηλής ποιότητας των προϊόντων Faber Castell. Όσον αφορά τα αποτελέσματα του οικονομικού έτους 2009-2010 η διοίκηση της εταιρείας αναφέρει ότι κατά το πρώτο πεντάμηνο, το οποίο είθισται να παρουσιάζει χαμηλότερες πωλήσεις σε σχέση με το υπόλοιπο έτος, έχει σημειωθεί διψήφια ανάπτυξη πωλήσεων στις περισσότερες περιοχές. «Πιστεύω πως θα πετύχουμε πωλήσεις ύψους 500 εκατ. ευρώ το τρέχον έτος, σε συνδυασμό με βελτίωση της κερδοφορίας μας», όπως δηλώνει ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας Κόμης Anton Wolfgang von Faber-Castell.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Share

Facebook Digg Stumbleupon Favorites More