Poutanique τεχνη, εσυ τα φταις ολα!

Να είναι τέχνη; Επάγγελμα ή μήπως ματαιοδοξία;

Ο μουσικός του πεζοδρόμου!!

Ξαφνικά την καλοκαιρινή ηρεμία στο μικρό μας Μεσολόγγι σκέπασε μια γλυκιά μελωδία που έρχονταν από το βάθος του πεζοδρόμου. Όσο πλησίαζε.....

Να πως γινεται το Μεσολογγι προορισμος!

αι θα αξιοποιηθεί. Ακούγονται διάφορες ιδέες και έχουν συσταθεί αρκετές ομάδες πολιτών που προτείνουν υλοποιήσιμες και μη ιδέες προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος και έμμεσα να επωφεληθούμε όλοι.....

Ποσα κτηρια ρημαζουν στο Μεσολογγι;

Ένα από τα θέματα του δημοτικού συμβούλιου στις 27/ 11 είναι η «Εκμίσθωση χώρου για κάλυψη στεγαστικών αναγκών του Δήμου». Οι πρώτες σκέψεις που μου έρχονται στο μυαλό είναι πως μετά από τόσα χρόνια και πώς μετά από τόσο κονδύλια έχουμε φτάσει ....

Μεσολόγγι - αδέσποτα ώρα μηδέν.

Αδέσποτα, ένα ευαίσθητο θέμα για όσους είναι πραγματικά φιλόζωοι* και με τις δυο έννοιες της λέξης. Ας αρχίσουμε να μιλάμε για τις αβοήθητες ψυχές που ξαφνικά βρεθήκαν απροστάτευτες στον δρόμο όχι από το τέλος δηλαδή από τα αποτελέσματα που βλέπουμε...

Facebook, φωτογραφιες με σουφρωμενα χειλη...

Κάλος ή κακός αγαπητοί φίλοι διανύουμε μια εποχή που θέλει τους περισσότερους άμεσα εξαρτημένους από τις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωση τύπου face book. Έρχεται λοιπόν το Ινστιτούτου Ψυχικής και Σεξουαλικής Υγείας

10 Νοε 2018

Νίτσε: η ζωή και το έργο ενός σπάνιου μυαλού


Αναδημοσίευση από το Psychologynow

Ο Φρειδερίκος Νίτσε (Friedrich Nietzsche) γεννήθηκε το 1844 στο Ρένκεν κοντά στη Λειψία και πέθανε στη Βαϊμάρη το 1900, ήταν δε από τους πιο σημαντικούς Γερμανούς φιλοσόφους αλλά και σπουδαίος φιλόλογος.


Αναφέρεται δε συχνά ως ένας από τους πρώτους «υπαρξιστές» φιλοσόφους. Σπούδασε κλασική φιλολογία στη Βόννη και τη Λειψία και καταγόταν από μια βαθιά θρησκευόμενη οικογένεια και προοριζόταν για την επιστήμη της Θεολογίας. Ωστόσο, η πορεία του άλλαξε κατά τα μετεφηβικά του χρόνια με αποτέλεσμα να στραφεί στον χώρο της φιλοσοφίας.
Μόλις στα 25 του χρόνια διορίστηκε καθηγητής στο πανεπιστήμιο της Βασιλείας, στην Ελβετία και από τότε ξεκίνησε το πολύμορφο συγγραφικό του έργο. Ο Νίτσε υπήρξε δριμύτατος επικριτής των κατεστημένων σκέψεων και τάξεων, ιδιαίτερα του Χριστιανισμού. Πληθώρα συγγραμμάτων του γράφτηκαν με οξύ και επιθετικό ύφος, χρησιμοποιώντας ευρέως αφορισμούς. Το φιλοσοφικό του έργο εκτιμήθηκε ιδιαίτερα κατά το πρώτο μισό του 20ού αιώνα, περίοδο κατά την οποία εδραιώθηκε η θέση του και αναγνωρίστηκε ως ένας από τους μείζονες φιλοσόφους.
Οι προσπάθειές του να ανακαλύψει τα ελατήρια που βρίσκονται κάτω από την παραδοσιακή θρησκεία, την ηθική και τη φιλοσοφία της Δύσης άσκησαν βαθιά επίδραση σε γενεές θεολόγων, φιλοσόφων, ψυχολόγων, ποιητών, μυθιστοριογράφων και δραματουργών.
Αναλογίστηκε τις συνέπειες του θριάμβου της εκκοσμίκευσης του Διαφωτισμού, εκπεφρασμένες με την παρατήρησή του ότι «ο Θεός πέθανε», κατά έναν τρόπο που προσδιόρισε τα θέματα καθημερινής συζήτησης των πιο διάσημων διανοουμένων της Ευρώπης, μετά το θάνατό του το 1900.
Αν και ήταν σφοδρός πολέμιος του εθνικισμού, του αντισημιτισμού και της πολιτικής ισχύος, εν τούτοις ο Χίτλερ και οι εθνικοσοσιαλιστές επικαλέστηκαν αργότερα το όνομά του για να προωθήσουν εκείνα ακριβώς τα πράγματα που απεχθανόταν.

Τα έργα του Νίτσε

Τα έργα του Νίτσε διακρίνονται σε τρεις με ακρίβεια προσδιορισμένες περιόδους. Στα έργα της πρώτης περιόδου κυριαρχεί η ρομαντική αντίληψη με επιδράσεις του Σοπενχάουερ και του Βάγκνερ.
Τα έργα της δεύτερης περιόδου ανακλούν την παράδοση των Γάλλων αφοριστών. Τα έργα αυτά, στα οποία ο Νίτσε πλέκει το εγκώμιο της λογικής και της επιστήμης και πειραματίζεται με τα φιλολογικά είδη, εκφράζουν την χειραφέτησή του από τον νεανικό του ρομαντισμό και της επιδράσεις του Σόπενχαουερ και του Βάγκνερ.
Στα έργα της ωριμότητάς του ο Νίτσε ασχολήθηκε με το πρόβλημα της καταγωγής και της λειτουργίας των αξιών στην ανθρώπινη ζωή. Εφόσον, κατά τον Νίτσε, η ζωή παρά το γεγονός ότι ούτε διαθέτει ούτε στερείται αξίας εγγενών, αποτελεί πάντοτε αντικείμενο κριτικών εκτιμήσεων, τότε οι εκτιμήσεις αυτές δεν μπορούν να αναγνωστούν παρά ως συμπτώματα της κατάστασης εκείνου ο οποίος διατυπώνει τις εκτιμήσεις.
Κατά συνέπεια, ο Νίτσε προχώρησε σε μία κατά βάθος ανάλυση και εκτίμηση των θεμελιωδών πολιτιστικών αξιών της φιλοσοφίας, της θρησκείας και της ηθικής της Δύσης και κατέληξε να τις χαρακτηρίσει ως εκφράσεις του ασκητικού ιδεώδους.
To ασκητικό ιδεώδες προκύπτει, όταν ο πόνος προσλαμβάνει την έννοια τού υπέρτατου νοήματος. Κατά τον Νίτσε, ο ιουδαϊκο-χριστιανικός πολιτισμός, π.χ., οδήγησε στην αποδοχή τού πόνου, ερμηνεύοντας τον ως πρόθεση τού Θεού και ως αφορμή για εξιλέωση. O θρίαμβος τού χριστιανισμού, κατά συνέπειαν, οφείλεται στο εξωραϊσμένο δόγμα της προσωπικής αθανασίας, δηλαδή στην υπερφίαλη άποψη ότι η ζωή και ο θάνατος κάθε ανθρώπου έχουν κοσμική σημασία. Κατά τον ίδιο τρόπο, η παραδοσιακή φιλοσοφία εξέφρασε το ασκητικό ιδεώδες δίνοντας το προβάδισμα στην ψυχή έναντι τού σώματος, στον νου έναντι των αισθήσεων, στο καθήκον έναντι της επιθυμίας, στο πραγματικό έναντι τού φαινομενικού, στο αιώνιο έναντι τού πρόσκαιρου.
O χριστιανισμός υποσχόταν την σωτηρία τού αμαρτωλού ο οποίος μετανοεί, ενώ παράλληλα η φιλοσοφία προσέφερε την ελπίδα της σωτηρίας, έστω και εγκόσμιας, για τους σοφούς της. Κοινό στοιχείο της παραδοσιακής θρησκείας και φιλοσοφίας ήταν η υπόθεση, η οποία δεν διατυπώνεται ξεκάθαρα,αλλά παρέχει ισχυρό κίνητρο, ότι η ύπαρξη χρειάζεται αιτιολόγηση, δικαίωση ή εξιλέωση. Τόσο η θρησκεία όσο και η φιλοσοφία εκφράζονταν εις βάρος της εμπειρίας και υπέρ κάποιου άλλου «αληθινού» κόσμου. Και οι δύο μπορούν να θεωρηθούν ως συμπτώματα μιας ζωής παρηκμασμένης, εξαθλιωμένης.
H κριτική τού Νίτσε προς την παραδοσιακή ηθική επικεντρώθηκε στην τυπολογία τής ηθικής τού «κυρίου» και τού «δούλου». Ο Νίτσε υποστήριξε ότι η διάκριση μεταξύ καλού και κακού είχε αρχικά περιγραφικό χαρακτήρα, ήταν δηλαδή μία μή ηθικής φύσεως αναφορά στους προνομιούχους, στους «κυρίους», σε αντίθεση με εκείνους που ήταν κατώτεροι, τους «δούλους».
H αντίθεση καλό-ηθικώς κακό προέκυψε, όταν οι δούλοι εκδικήθηκαν μετατρέποντας τα διακριτικά γνωρίσματα των κυρίων σε ηθικά ελαττώματα. Εάν οι προνομιούχοι, οι «καλοί», ήταν ισχυροί, θεωρήθηκε ότι οι ταπεινοί θα κληρονομήσουν την γη. H υπερηφάνεια θεωρήθηκε αμαρτία. H ευσπλαχνία, η ταπεινοφροσύνη και η υπακοή αντικατέστησαν τον ανταγωνισμό, την υπερηφάνεια και το αυτεξούσιο. To αποφασιστικό επιχείρημα το οποίο οδήγησε στην επικράτηση της ηθικής τού δούλου ήταν ο ισχυρισμός ότι αυτή ήταν η μόνη αληθινή ηθική. Αυτή η επιμονή στο απόλυτο αποτελεί ουσιώδες στοιχείο τόσο της φιλοσοφικής όσο και της θρησκευτικής ηθικής. O Νίτσε, παρ’ όλο που έδωσε την ιστορική γενεαλογία της ηθικής τού κυρίου και τού δούλου, υποστήριξε ότι επρόκειτο για μιαν ανιστορική τυπολογία χαρακτηριστικών τα οποία ενυπάρχουν σε κάθε άνθρωπο.
Το νιτσεϊκό έργο ήταν μια κραυγή μέσα στη βαθιά νύχτα των ανθρώπων. Ο ίδιος παρατηρούσε πως για να σε ακούσει κάποιος πρέπει να του σπάσεις τα αυτιά. Γι αυτό άλλωστε και πολλές φορές βρίσκουμε στα έργα του έκδηλη την περιφρόνηση για πρόσωπα και πράγματα. Δεν ήταν κακία ή μικρότητα, αλλά μια φωνή που ήθελε σφοδρά να ακουστεί στα αυτιά και τις συνειδήσεις όλων.
Ο Νίτσε κάποτε έγραψε ότι μερικοί άνθρωποι γεννιούνται μετά το θάνατό τους και αυτό ασφαλώς ισχύει στην περίπτωσή του. Η ιστορία της φιλοσοφίας, της θεολογίας και της ψυχολογίας του 20ου αιώνα δεν νοείται χωρίς αυτόν.
Περνώντας στη θεωρία του Νίτσε, πρέπει να πούμε πως γι’ αυτόν η θέληση για δύναμη είναι η μόνη δύναμη πάνω στη γη, αυτή που κινεί όλα τα όντα και τα κάνει να αλληλοσυγκρούονται, να συνδυάζονται, να ενώνονται, να ανακατεύονται αέναα. Όπως λέει ο ίδιος στο Πέρα από το καλό και το κακό, «η ζωή είναι κατ’ ουσίαν ιδιοποίηση, παράβλαψη, καθυπόταξη του ξένου και του ανίσχυρου, καταπίεση, σκληρότητα, εκμετάλλευση… δηλαδή θέληση για δύναμη».
Επειδή τα όντα δεν έχουν την ίδια δύναμη (δεν είναι ίσα), ο κόσμος είναι μια τάξη ιεραρχίας από το ανώτερο στο κατώτερο, μια τάξη όμως ρευστή και επιδεχόμενη συνεχείς αμφισβητήσεις και ανακατατάξεις. Στην κορυφή της πυραμίδας αυτών των θελήσεων για δύναμη βρίσκεται φυσικά ο άνθρωπος, ο οποίος έχει επιβάλλει και θα επιβάλλει πάντα την εξουσία του πάνω στη φύση και στους ομοίους του. Αυτό που διέπει τις ανθρώπινες σχέσεις είναι ο ανταγωνισμός (ο αρχαίος ελληνικός αγών, αυτό που δεν άφηνε τον Θεμιστοκλή να κοιμηθεί όταν σκεφτόταν «το του Μιλτιάδου τρόπαιον»). Ας θυμηθούμε στο σημείο αυτό ότι ενώ πολλοί θεωρούν τον οστρακισμό που λάμβανε χώρα στην αρχαία Αθήνα εκμηδένιση του ατόμου, αντίθετα, ο Νίτσε υποστηρίζει ότι ο θεσμός του οστρακισμού ήταν θετικός: όταν ένα άτομο ξεπερνάει όλα τα άλλα, παραμερίζεται από την κοινότητα «προκειμένου να ξαναρχίσει το παιχνίδι των ανταγωνιζόμενων δυνάμεων».
Για τον Νίτσε, η πιο ισχυρή θέληση για δύναμη είναι η πιο πνευματική, δηλαδή εκείνη που χαρακτηρίζει τους «μεγάλους εφευρέτες καινούργιων αξιών» ή δημιουργούς. Τέτοιοι άνθρωποι προβαίνουν, μαζί με τους μαθητές/οπαδούς τους, σε καινούργιες αξιολογήσεις των ανθρώπινων αξιών, ιδεών και πραγμάτων και έτσι προτείνουν ένα καινούργιο «αγαθό» για την πλειονότητα των ανθρώπων (για τον λαό), αναπόσπαστο από έναν πίνακα «υπερνικήσεων», δηλαδή έναν πίνακα που περιέχει όλα εκείνα που πρέπει να ξεπεραστούν τη δεδομένη στιγμή.
Οι δημιουργοί μπορούν να εκφράζουν μια «θετική» ή μια «αρνητική» θέληση για δύναμη. Θετική είναι κάθε θέληση για δύναμη που είναι καταφατική προς τη ζωή, που «ευλογεί τα πράγματα και τον άνθρωπο», και αρνητική κάθε θέληση για δύναμη που δεν σέβεται, δεν εκτιμά και δεν αναδεικνύει την αξία της ζωής.
Για παράδειγμα, ο χριστιανισμός, η πανίσχυρη αυτή θρησκεία, υποτιμά και δυσφημεί τη ζωή και τον κόσμο εδώ κάτω εν ονόματι ενός «επέκεινα», ενός άλλου κόσμου τιμωρίας ή ανταμοιβής (κόλαση και παράδεισος). Με τις έννοιες της αμαρτίας και της τιμωρίας ταπεινώνει και κουτσουρεύει το ανθρώπινο σώμα και πνεύμα. Με τον χριστιανισμό ανεβαίνουν στην εξουσία οι αδύναμοι, οι αρνητές της ζωής. Ο Χριστός ήταν βέβαια ένας μεγάλος δημιουργός, εξέφρασε όμως την ηθική και επέβαλε την κυριαρχία των «αδύναμων», των «δούλων», δηλαδή των αρνητών της ζωής.

Ο μηδενισμός του Νίτσε

Με τον όρο «μηδενισμό» ο Νίτσε περιέγραφε τον υποβιβασμό των υψηλών αξιών, τις οποίες είχε θέσει με αξιωματικό τρόπο το ασκητικό ιδεώδες. Πίστευε ότι η εποχή που ζούσε ήταν μία εποχή παθητικού μηδενισμού, δηλαδή μία εποχή η οποία δεν είχε αντιληφθεί ότι τα θεωρούμενα από τη θρησκεία και τη φιλοσοφία ως απόλυτα είχαν αποσυντεθεί με την εμφάνιση του θετικισμού του 19ου αιώνα.
Με την κατάρρευση των μεταφυσικών και θεολογικών βάσεων και θέσφατων της παραδοσιακής ηθικής, εκείνο που θα απέμενε ήταν μία διάχυτη αίσθηση έλλειψης σκοπού και νοήματος. Και η επικράτηση της επίγνωσης έλλειψης νοήματος σήμαινε τον θρίαμβο του μηδενισμού: «Ο Θεός είναι νεκρός».
Μιλώντας για την εποχή του, την εποχή της Δύσης του 19ου αιώνα, ο Νίτσε υποστηρίζει πως είναι παρακμιακή, μηδενιστική, εποχή της κυριαρχίας των αδύναμων και της αρνητικής θέλησης για δύναμη. Το κοινωνικό πρόταγμά του είναι να επικρατήσει πάλι, όπως συνέβη πολλές φορές στην ιστορία, η θετική θέληση για δύναμη, η θέληση για δύναμη των δυνατών. (Το «πάλι» διασώζει ώς ένα βαθμό τον Νίτσε από την κατηγορία ότι προσβλέπει κι αυτός σε μια μελλοντική «τέλεια» κοινωνία.) Παρόλο που διατείνεται πως είναι αμοραλιστής και βρίσκεται «πέρα από το καλό και το κακό», θέλει την εγκαθίδρυση μιας καινούργιας ηθικής, που θα στηρίζεται στην επαναξιολόγηση όλων των δεδομένων μέχρι τώρα αξιών. Το ζητούμενο είναι να βρεθούν οι δημιουργοί, εκείνη η ελίτ που θα προωθήσει και θα επιβάλλει μέσα από ένα νικηφόρο αγώνα έναν τέτοιο σκοπό. Είναι ολοφάνερο ότι ο Νίτσε διαφοροποιείται ευθέως από οποιοδήποτε σοσιαλιστικό ή αναρχικό όραμα μιας μελλοντικής κοινωνίας, η οποία θα ερείδεται κυρίως στη συνεργασία και στην αλληλοβοήθεια ίσων ατόμων.
Επιπλέον, ακόμη κι αν νικήσει η θετική θέληση για δύναμη, η κυριαρχία της δεν μπορεί παρά να είναι προσωρινή, όπως διδάσκει η νιτσεϊκή θεωρία της αιώνιας επιστροφής όλων των πραγμάτων –μια δυσνόητη και νεφελώδης θεωρία με την οποία δεν μπορώ να ασχοληθώ εδώ παραπάνω.
Επιγραμματικά, ο μηδενιστικός χαρακτήρας της σύγχρονης εποχής φαίνεται για τον Νίτσε α) από την κυριαρχία του κράτους και των ψεύτικων και παραπλανητικών ιδεωδών της ισότητας, της ελευθερίας και της δικαιοσύνης, καθώς και των γελοίων τυπικών ενσαρκώσεών τους (η ισότητα π.χ. δεν είναι παρά ισότητα έναντι του νόμου και στηρίζεται στην οικονομική και κοινωνική ανισότητα), β) από την κυριαρχία της θρησκείας και των πάσης φύσεως ασφυκτικών και αποστερητικών ιδεολογιών, γ) από την παντοδυναμία του πνεύματος του καπιταλισμού ή του «μικρέμπορου», όπως έλεγε ο ίδιος, με τις αξίες του τού πλουτισμού, της ακατάπαυστης και μηχανικής εργασίας, της επιβεβλημένης σχόλης, του ζωώδους καταναλωτισμού και ηδονισμού.
Όλα τα παραπάνω σε καμιά περίπτωση όμως δεν αυτοαποκαλούνται «μηδενισμός», αλλά αυτοπαρουσιάζονται ως πρόοδος και συνεχής βελτίωση της ανθρώπινης κατάστασης. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι για τον Νίτσε αντιπροσωπεύουν τον «κρυφό», αλλά πανίσχυρο, μηδενισμό –αν και ο χαρακτηρισμός αυτός δεν είναι δικός του.
Στον «φανερό», τώρα, μηδενισμό ανήκουν όλες εκείνες οι ιδεολογίες και οι φιλοσοφίες που ισχυρίζονται απερίφραστα ότι τίποτε δεν αξίζει, ότι η ζωή είναι μια σειρά επαναλαμβανόμενων κύκλων δίχως νόημα, ότι όλα κανονίζονται, όπως έλεγε π.χ. ο γερμανός φιλόσοφος Άρτουρ Σοπενάουερ, από μια ανώτερη δύναμη, μια «θέληση», που θα μείνει για πάντα άγνωστη στον άνθρωπο.
Ο Νίτσε ζητά λοιπόν μια πνευματική επανάσταση που θα επιφέρει την κυριαρχία της θετικής θέλησης για δύναμη, την οποία αντιπροσωπεύουν οι «δυνατοί». Ωστόσο, τόσο αυτή η σύλληψη για την επανάσταση όσο και η θέληση για δύναμη και το δυαδικό σχήμα «κατάφαση στη ζωή» και «άρνηση της ζωής» παραμένουν για μένα εξαιρετικά προβληματικά, όπως άλλωστε και το αντιδιαφωτιστικό μένος του Νίτσε –με την παντελή απαξίωση της ισότητας, της ελευθερίας και της δικαιοσύνης. Είναι όμως αναπόφευκτο να ισοδυναμεί η δύναμη με την επιβολή της κυριαρχίας, δηλαδή την ανισότητα και την ανελευθερία; Με άλλα λόγια, γιατί να μη συμβαδίζει η διαφορά στη δύναμη με μια θεσμισμένη ισότητα και ελευθερία; (Με τη λέξη δύναμη δεν εννοώ φυσικά καμιά μορφή κοινωνικής, οικονομικής κτλ. δύναμης.)
O Νίτσε πίστευε όμως ότι οι περισσότεροι άνθρωποι δεν θα μπορούσαν να αποδεχθούν την απώλεια τού ασκητικού ιδεώδους και την έλλειψη εγγενούς νοήματος στην ύπαρξη, αλλά θα επιδίωκαν να αντικαταστήσουν τις απόλυτες αξίες, ώστε να προσδώσουν νόημα στην ζωή. Πίστευε ότι ο εθνικισμός, ο οποίος είχε αρχίσει να αναδύεται στην εποχή του, αποτέλεσε ένα τέτοιο επικίνδυνο υποκατάστατο τού θεού, όπου το έθνος-κράτος θα επενδυόταν με υπερβατική αξία και υπερβατικό σκοπό.
Κατά τον Νίτσε, ακριβώς όπως η φιλοσοφία και η θρησκεία είχαν εκφραστεί μέσω απόλυτων δογμάτων, η απολυτότητα εκφραζόταν   με ιεραποστολική θέρμη και ζήλο και στο έθνος-κράτος. Θα εξακολουθούσε η αυταπάτη, ο σφαγιασμός των αντιπάλων και η κατάκτηση της γης, κάτω από την σημαία της παγκόσμιας αδελφοσύνης, της δημοκρατίας   και τού   σοσιαλισμού. Στο σημείο αυτό η πρόγνωση τού Νίτσε είναι εξαιρετικά οδυνηρή, γιατί κάνει   ιδιαίτερα   αποκρουστικό   τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιήθηκε αργότερα η θεωρία του. Λογουχάρη, δύο βιβλία είχαν μόνιμα την θέση τους   στα σακίδια των   Γερμανών στρατιωτών κατά τον A’ Παγκόσμιο πόλεμο: το Τάδε έφη Ζαρατούστρα και το Κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο. Είναι δύσκολο να πει κανείς ποιος από τους δύο συγγραφείς κηλιδώθηκε περισσότερο από αυτή την χρήση.
O Νίτσε θεωρούσε τα γραπτά του ως μάχες με τον μηδενισμό. Εκτός από την κριτική που ασκούσε στη θρησκεία, την φιλοσοφία και την ηθική, ανέπτυξε πρωτότυπες θέσεις, οι οποίες μελετήθηκαν με μεγάλο ενδιαφέρον, όπως ο προοπτισμός, η βούληση για δύναμη, η αιώνια επιστροφή και ο υπεράνθρωπος.

Η αιώνια επιστροφή

To δόγμα της αιώνιας επιστροφής το οποίο αποτελεί την βασική σύλληψη του Τάδε έφη Ζαρατούστρα θέτει το ερώτημα: Πόσο θα ήταν διατεθειμένος ένας άνθρωπος, απέναντι στον εαυτό του και στη ζωή, να μην επιθυμεί διακαώς τίποτε άλλο παρά την απεριόριστη επιστροφή, χωρίς μεταβολές, του κάθε ενός λεπτού;.
Η «αιώνια επιστροφή» είναι μια ιδέα μυστηριώδης και ο Νίτσε με αυτήν έφερε πολλούς φιλοσόφους σε δύσκολη θέση: σκέψου δηλαδή ότι μια μέρα όλα πρόκειται να επαναληφθούν όπως ήδη τα έχουμε ζήσει και ότι ακόμα κι η επανάληψη αυτή θα επαναλαμβάνεται ασταμάτητα! Τι πάει να πει αυτός ο χωρίς νόημα μύθος;
Ο μύθος της αιώνιας επιστροφής μας λέει, αρνητικά, ότι η ζωή που μια για πάντα θα εξαφανιστεί και δεν θα ξανάρθει, μοιάζει με σκιά, ότι δεν έχει βάρος, ότι ήδη από σήμερα είναι πεθαμένη, κι ότι, όσο άσπλαχνη, όσο ωραία, όσο λαμπερή κι αν είναι, αυτή η ομορφιά, αυτή η φρίκη, αυτή η λαμπρότητα, δεν έχουν κανένα νόημα.
Στην θεωρία ή καλύτερα ομοίωμα θεωρίας της αιώνιας επιστροφής ο Νίτσε αναδεικνύει τη σημασία του είναι του γίγνεσθαι και της κυκλικής του αναγκαιότητας. Ο κόσμος του Νίτσε μπορεί να θεωρηθεί ένα ομοίωμα, ένα αντίγραφο που αναπαράγεται στο διηνεκές: επειδή σε κάθε στιγμή είναι επανάληψη, ομοίωμα πραγμάτων που συνέβησαν ήδη απεριόριστες φορές. Ή όπως αναφέρεται κάπου αλλού: Εάν το σύμπαν είχε μια θέση ισορροπίας, εάν το γίγνεσθαι είχε κάποιο σκοπό ή μια τελική κατάσταση, θα τα είχε ήδη πετύχει.
Ό,τι αποκλείεται από την αιώνια επιστροφή ό,τι δεν ξαναγυρνά, είναι αυτό που προσπαθεί να τεθεί ως μοναδικό μοντέλο, ως πρωτότυπο ‘εκτός χρόνου’, ως αυτό που διακρίνει το γνήσιο από το αντίγραφο.
Υποτίθεται ότι οι περισσότεροι άνθρωποι θα θεωρούσαν, θα έπρεπε να θεωρούν, αυτή την σκέψη εξουθενωτική, διότι θα το θεωρούσαν ίσως δυνατόν να προτιμήσουν την αιώνια επιστροφή της ζωής τους σε μία επιδιορθωμένη εκδοχή παρά να επιθυμούν διακαώς την αιώνια επιστροφή της δυστυχίας τους. Εκείνος που θα αποδεχόταν την επιστροφή, χωρίς αυταπάτες και χωρίς υπεκφυγές, θα ήταν ένα υπεράνθρωπο ον (Ubermensch), ένας υπεράνθρωπος, που η απόσταση του από τον κανονικό άνθρωπο, κατά τον Νίτσε, είναι μεγαλύτερη από την απόσταση ανάμεσα στον άνθρωπο και τον πίθηκο. Οι σχολιαστές διαφωνούν ακόμη ως προς το εάν υπάρχουν ειδικά χαρακτηριστικά τα οποία προσδιορίζουν τον άνθρωπο ο οποίος ενστερνίζεται την αιώνια επιστροφή.

H επίδραση του Νίτσε

O Νίτσε έγραψε κάποτε ότι μερικοί άνθρωποι γεννιούνται μετά τον θάνατο τους και αυτό ασφαλώς ισχύει στην περίπτωση του. H ιστορία της φιλοσοφίας, της θεολογίας και της ψυχολογίας τού 20ού αιώνα δεν νοείται χωρίς αυτόν. Πολλά, λογουχάρη, του οφείλει το έργο των Γερμανών φιλοσόφων Μαξ Σέλερ, Καρλ Γιάσπερς και Μάρτιν Χάιντεγκερ, καθώς και εκείνο των Γάλλων φιλοσόφων Αλμπέρ Καμύ, Ζακ Ντεριντά και Μισέλ Φουκώ.
O υπαρξισμός και ο αποικοδομητισμός (deconstructionism), ένα κίνημα της φιλοσοφίας και της λογοτεχνικής κριτικής, αντλούν πολλά στοιχεία από το έργο του. Ο Martin Buber, ο μεγαλύτερος   στοχαστής τού ιουδαϊσμού τον 20ό αιώνα, θεωρούσε τον Νίτσε ως μία από τις τρεις πιο σημαντικές επιδράσεις που δέχθηκε στη ζωή του και μετέφρασε στα Πολωνικά το πρώτο μέρος τού Ζαρατούστρα. Βαθιά ήταν η επίδραση που άσκησε στους ψυχολόγους Άλφρεντ Άντλερ και Καρλ Γιουνγκ, όπως και στον Ζήγκμουντ Φρόυντ, ο οποίος είπε ότι ο Νίτσε διέθετε μία αντίληψη για τον εαυτό του που ήταν διεισδυτικότερη   από οποιουδήποτε άλλου ανθρώπου που είχε ζήσει ή θα ζήσει ποτέ.
Μυθιστοριογράφοι όπως ο Τόμας Μαν, ο Χέρμαν Έσε, ο Αντρέ Μαλρώ, ο Αντρέ Ζιντ και ο Τζων Γκάρντνερ εμπνεύστηκαν από το έργο του και έγραψαν γι’ αυτόν, όπως επίσης, ανάμεσα σε άλλους, οι ποιητές και δραματουργοί Τζωρτζ Μπέρναρντ Σω, Ράινερ Μαρία Ρίλκε.
O Νίτσε ανήκει σίγουρα στους φιλοσόφους με την μεγαλύτερη επίδραση που έζησαν ποτέ. Και αυτό δεν οφείλεται μόνο στην πρωτοτυπία του, αλλά και στο γεγονός ότι ήταν ο πιο λαμπρός χειριστής της γερμανικής γλώσσας στον πεζό λόγο.
Κυριότερα έργα: H γέννηση της τραγωδίας από το πνεύμα της μουσικής (ελληνική μετάφραση N. Καζαντζάκη, 1965), H φιλοσοφία κατά τους τραγικούς χρόνους των Ελλήνων, Η χαρούμενη επιστήμη (1882), Τάδε έφη Ζαρατούστρα (1883-1885), Πέραν του καλού και του κακού (1886), Γενεαλογία της ηθικής, Η περίπτωση Βάγκνερ (1888), Το λυκόφως των ειδώλων (1889), Ο Αντίχριστος (1895), Ιδέ ο άνθρωπος.

Η πολυτάραχη ζωή του Νίτσε

Ο πατέρας του ήταν λουθηρανός πάστορας, ενώ η μητέρα του ήταν κόρη ενός πάστορα. ήταν δε το νεότερο από τα παιδιά της οικογένειας αυτής. Ο Νίτσε από τα παιδικά του χρόνια έγραφε ποιήματα και μικρά θεατρικά έργα, μέρος των οποίων φρόντιζε να φυλάσσει η αδελφή του. Αφιέρωνε μεγάλο μέρος του χρόνου του στο γράψιμο, επιδεικνύοντας μία πλούσια λογοτεχνική παραγωγή, ενώ ήδη σε ηλικία δεκατεσσάρων ετών ταξινόμησε τα ποιήματά του σε περιόδους.
Αν και από νωρίς υπήρχε η γενικευμένη αντίληψη πως επρόκειτο να γίνει κληρικός, ο Νίτσε σταδιακά άρχισε να αμφισβητεί τον Χριστιανισμό και περίπου το φθινόπωρο του 1862 είχε απορρίψει οριστικά ένα τέτοιο ενδεχόμενο, σκεπτόμενος να ασχοληθεί επαγγελματικά με τη μουσική, αλλά ξεκίνησε σπουδές κλασικής φιλολογίας στο πανεπιστήμιο της Βόννης. Παράλληλα, γράφτηκε στο θεολογικό τμήμα του πανεπιστημίου με διάθεση να ασχοληθεί περισσότερο με τη φιλολογική κριτική του Ευαγγελίου και τις πηγές της Καινής Διαθήκης, γεγονός που είναι μάλλον ενδεικτικό των θρησκευτικών αμφιβολιών του, αλλά και της αδυναμίας του να ομολογήσει στην οικογένειά του πως δεν επιθυμούσε να γίνει ιερέας. Συνέχισε τις θεολογικές του σπουδές μέχρι το Πάσχα του 1865, περίοδο κατά την οποία απέρριψε οριστικά τη θρησκευτική πίστη, με επιχειρήματα που αποτυπώνονται και σε επιστολή του προς την αδελφή του, στην οποία ανέφερε χαρακτηριστικά:
Κάθε αληθινή πίστη είναι αδιάψευστη, εκπληρώνει αυτό που ο πιστός ελπίζει να βρει σ’ αυτήν, δεν προσφέρει όμως ούτε το ελάχιστο έρεισμα για τη θεμελίωση μιας αντικειμενικής αλήθειας […] Θέλεις να επιδιώξεις ψυχική ηρεμία και ευτυχία, τότε πίστευε, θέλεις να είσαι ένας απόστολος της αλήθειας, τότε αναζήτησέ την.
Το 1869 το Πανεπιστήμιο της Λειψίας του απένειμε τον τίτλο του διδάκτορα χωρίς εξετάσεις ή διατριβή, με βάση τα δημοσιεύματά του, και το Πανεπιστήμιο της Βασιλείας τον εξέλεξε έκτακτο καθηγητή της Κλασικής Φιλολογίας. Τον επόμενο χρόνο ο Νίτσε έγινε Ελβετός υπήκοος και προήχθη σε τακτικό καθηγητή.
Μετά την επιστροφή του στη Βασιλεία, ο αμείωτος ενθουσιασμός του για τον Σοπενχάουερ, ο θαυμασμός του για το έργο του Βάγκνερ και οι φιλολογικές σπουδές και μελέτες του συνδυάστηκαν για την έκδοση του πρώτου βιβλίου του, με τίτλο Η Γέννηση της Τραγωδίας (1872).
Την περίοδο 1873-1876, ολοκλήρωσε μία σειρά τεσσάρων δοκιμίων που εκδόθηκαν αργότερα σε μία συλλογή με τον γενικό τίτλο Ανεπίκαιροι Στοχασμοί. Τα δοκίμια αυτά πραγματεύονταν γενικότερα τον σύγχρονο γερμανικό πολιτισμό, εστιάζοντας στο έργο του Νταβίντ Στράους στην κοινωνική αξία της ιστοριογραφίας, στον Σοπενχάουερ και τέλος στον Βάγκνερ .
Για τον Νίτσε, ο Σοπενχάουερ και ο Βάγκνερ αποτελούσαν φωτεινά παραδείγματα για την ανάπτυξη ενός νέου πολιτισμικού κινήματος που συνέδεε τη μουσική, τη φιλοσοφία και την κλασική φιλολογία.
Το επόμενο διάστημα, η υγεία του κλονίστηκε σοβαρά: υπέφερε από ημικρανίες, που οφείλονταν σε βλάβη του αμφιβληστροειδούς και στα δύο μάτια του, γεγονός που τον ανάγκασε τελικά να υποβάλει παραίτηση από το πανεπιστήμιο, στις 2 Μαΐου του 1879, καθώς αδυνατούσε να αντεπεξέλθει στις υποχρεώσεις του.
Απελευθερωμένος από τις ακαδημαϊκές υποχρεώσεις, ο Νίτσε πέρασε τα επόμενα χρόνια ταξιδεύοντας συχνά σε πόλεις της Ελβετίας, της Γερμανίας ή της Ιταλίας και αναζητώντας κάθε φορά ένα αναζωογονητικό κλίμα που θα βοηθούσε να βελτιωθεί η κατάσταση της υγείας του.
Ο τελευταίος χρόνος της διανοητικής διαύγειας του Νίτσε, το 1888, υπήρξε περίοδος σε υπέρτατο βαθμό παραγωγική. Έγραψε και εξέδωσε το Η περίπτωση Βάγκνερ. Επίσης, έγραψε μία σύνοψη του φιλοσοφικού του συστήματος και τα έργα Το λυκόφως των ειδώλων, Ο Αντίχριστος, Νίτσε εναντίον Βάγκνερ και Ίδε ο Άνθρωπος, ένα διαλογισμό γύρω από τα έργα του και την προσωπική του αξία. Το Λυκόφως των ειδώλων κυκλοφόρησε το 1889, Ο Αντίχριστος και το Νίτσε εναντίον Βάγκνερ είδαν το φως μόλις το 1895.

Ο Νίτσε λίγο πριν τον θάνατό του

Στις 3 Ιανουαρίου του 1889 υπέστη νευρική κατάρρευση, ενώ βρισκόταν στην πλατεία Κάρλο Αλμπέρτο του Τορίνο. Αν και τα γεγονότα εκείνης της ημέρας δεν είναι απόλυτα εξακριβωμένα, σύμφωνα με μία διαδεδομένη εκδοχή, ο Νίτσε είδε έναν αμαξά να μαστιγώνει το άλογό του και τότε με δάκρυα στα μάτια τύλιξε τα χέρια του γύρω από το λαιμό του αλόγου για να καταρρεύσει αμέσως μετά. Τις επόμενες ημέρες απέστειλε πολυάριθμες επιστολές σε οικεία πρόσωπα, που φανέρωναν επίσης την ψυχική διαταραχή του, υπογράφοντας άλλοτε ως «ο Εσταυρωμένος» και άλλοτε ως «Διόνυσος». Στις 10 Ιανουαρίου μεταφέρθηκε σε ψυχιατρική κλινική της Βασιλείας και λίγες ημέρες αργότερα σε κλινική της Ιένας, κατόπιν επιθυμίας της μητέρας του, όπου οι γιατροί διέγνωσαν «παραλυτική ψυχική διαταραχή». Ο λόγος του ήταν παραληρηματικός και τον διακατείχαν παραισθήσεις μεγαλείου, κατά τις οποίες αυτοαποκαλούνταν δούκας του Κάμπερλαντ, Κάιζερ ή Φρειδερίκος Γουλιέλμος Δ’, συνοδευόμενες συχνά από βίαιες συμπεριφορές.
Μετά τον θάνατό της μητέρας του το 1897, ο Νίτσε έζησε στη Βαϊμάρη μαζί με την αδελφή του. Το καλοκαίρι του 1898 υπέστη ελαφρύ εγκεφαλικό που οδήγησε στην επιδείνωση της κατάστασής του. Τον επόμενο χρόνο ακολούθησε ένα ακόμα σοβαρότερο εγκεφαλικό επεισόδιο και στις 25 Αυγούστου 1900 πέθανε από πνευμονία. Τα συμπτώματά του οδήγησαν στο συμπέρασμα πως η ασθένειά του ήταν συφιλιδική (αυτή ήταν η αρχική διάγνωση στις κλινικές της Βασιλείας και της Ιένας), ωστόσο παραμένουν αδιευκρίνιστα τα ακριβή αίτια της διαταραχής του. Η ταφή του έγινε στο κοιμητήριο της ιδιαίτερης πατρίδας του, Ραίκεν και ακολουθήθηκε η παραδοσιακή λουθηρανική τελετουργία, σύμφωνα με επιθυμία της αδελφής του.
Ο Αδόλφος Χίτλερ πάτησε πάνω στα νιτσεϊκά έργα για να οικοδομήσει τη θεωρία του εθνικοσοσιαλισμού ή ναζισμού. Το πρότυπο της Αρείας φυλής βασίστηκε πάνω στον Υπεράνθρωπο (Τάδε έφη Ζαρατούστρα), το σημαντικότερο ίσως έργο του Νίτσε. Ο Νίτσε όμως, καθώς φαίνεται και μέσα από τα έργα του, υπήρξε δριμύτατος επικριτής τόσο των εθνικιστικών, όσο και κάθε αντισημιτικών τάσεων. Ο Ζαρατούστρα είναι η υπέρβαση του ανθρώπου προς το ανθρωπινότερο και όχι προς το απανθρωπότερο. Εξάλλου και ο ίδιος ο Nietzsche προέβλεψε ότι τα έργα του θα παρερμηνευτούν και ότι δύσκολα θα υπάρξει κάποιος που θα τα κατανοήσει σε βάθος. Ο ίδιος θα πει: Αυτό που κάνουμε δεν το καταλαβαίνουν ποτέ, μα μονάχα το επαινούν ή το κατηγορούν.
Όταν πέθανε στα 1900 όμως, μόνος και τρελός, είχε την πεποίθηση ότι δεν πρόφτασε να ολοκληρώσει το φιλοσοφικό του έργο. Αυτά που είπε στους ανθρώπους τα παρομοίαζε με πρωτόγνωρα λόγια του ανέμου, με πρωτόγνωρα και γνήσια τραγούδια κάποιου βραχνού χωριάτη. Ήταν ριζωμένη βαθιά στη συνείδησή του η αδυναμία κατανόησης των «ασμάτων» του από τους άλλους: Αυτά που θα ακούσετε, θα είναι τουλάχιστον καινούργια. Κι αν δεν το καταλαβαίνετε, αν δεν καταλαβαίνετε τον τραγουδιστή, τόσο το χειρότερο! Μη δεν είναι αυτός ο κλήρος του; Μη δεν είναι αυτό που ονομάσανε ‘Κατάρα του Τροβαδούρου’;
Δεν πρόφτασε να χτίσει εκείνη τη γέφυρα που πάντα επιθυμούσε, από τον άνθρωπο στον Υπεράνθρωπο. Οι προσδοκίες του όμως από το ανθρώπινο είδος δε σταμάτησαν ποτέ να είναι μεγάλες. Όταν ρωτήθηκε για το τι είναι αυτό που αγαπάει στους άλλους, απάντησε: Τις ελπίδες μου.

Πηγή: Εισαγωγή στην ιστορία της ψυχολογίας – B. R. Hergenhahn (Eκδόσεις Λιβάνη), sciencearchives.com.

8 Νοε 2018

«Μπορείς να σταματήσεις να βάζεις το παιδί στο μηχανάκι χωρίς κράνος;»

 Σχολιάζει ο Νίκος Κλειτσίκας
«Μια ειλικρινής διεθνής συνεργασία των ευρωπαϊκών εθνών
είναι δυνατή μόνον όταν το κάθε επιμέρους έθνος είναι
εντελώς αυτόνομο στην εθνική του επικράτεια»
Φρίντριχ Ένγκελς
 
Η «στρατηγική του τρόμου» στην Ιταλία καλά κρατεί…
«Το πραξικόπημα σύντομα ή αργότερα θα φθάσει» επισημαίνει ο μαρξιστής φιλόσοφος Diego Fusaro.
Η τρομοκρατία θα πρέπει να ενδημεί στον ιταλικό λαό με στόχο την «απονομιμοποίηση της εθνικής λαϊκής κυβέρνησης» που επέλεξε με κοινοβουλευτική και εκλογική πλειοψηφία ο ιταλικός λαός, μετά από περισσότερα των 30 χρόνων κυβερνήσεων χωρίς κοινοβουλευτική κι εκλογική πλειοψηφία.
Ο πιο ενδεδειγμένος τρόπος να τρομοκρατήσεις το λαό, τους πολίτες, να εισάγεις στο μυαλό την αμφιβολία και να εξαπλώσεις τον τρόμο είναι σήμερα το κυρίαρχο όπλο του υπερεθνικού κεφαλαίου έχει ονοματεπώνυμο: «κρατικά ομόλογα» (Spreads). Κι εδώ η ιταλική κυβέρνηση, η «άτακτη» κι «απείθαρχη» Ιταλία έχει απέναντί της το σύνολο των ιταλικών και διεθνών ΜΜΕ, τη δημοσιογραφία του 4ου Ράιχ κι όλες τις πολιτικές ομάδες της Ε.Ε. ενωμένες σε μια γροθιά: «αριστερά», δεξιά, αλλά και ακροδεξιά («Τρελός προϋπολογισμός. Γιατί να πληρώνουμε εμείς τους Ιταλούς;»!).
Το διευθυντήριο κραυγάζει κι απειλεί: «Θα σας κάνουμε Ελλάδα»! κι έτσι Η Ελλάδα έγινε σύμβολο Αντίστασης του ιταλικού λαού… στους Ευρωινομανείς!
Η ιταλική κυβέρνηση αρνείται ν’ ακολουθήσει τον «ελληνικό δρόμο«, το «σύνδρομο Τσίπρα» που εμφανίζουν ως την καλύτερη λύση-διέξοδο η «αριστερά» κι η δεξιά της Ιταλίας.
Σ’ αυτές τις συνθήκες ξύπνησε από έναν λήθαργο η ιταλική Πατριωτική αριστερά.
 
Ένα σημαντικό Συνέδριο στη Ρώμη με τίτλο: «Η Ιταλία στο σταυροδρόμι, που πάει η αριστερά;» (L’Italia al bivio, dove va la sinistra?).
Οργανωτής αυτού του σημαντικού Συνεδρίου για την ιταλική αριστερά ήταν ο Moreno Pasquinelli, ηγέτης του Λαϊκού Κινήματος Απελευθέρωσης και της Εθνικοκυριαρχικής Αριστεράς (Movimento Popolare di Liberazione e della Sinistra Sovranista), πολύ καλός φίλος και σύντροφος –βρεθήκαμε μαζί στο Λίβανο, στη Σάμπρα και Σατίλα, για την Παλαιστίνη και τη μαρτυρική Γάζα.
Αυτή η νέα αριστερά της Ιταλίας στηρίζει την ιταλική κυβέρνηση και οι αρχές της σηματοδοτούνται ως εξής: Εθνική Κυριαρχία, Πατριωτισμός, έξοδος από το ευρώ, όχι στην άγρια μετανάστευση.
Μεταξύ των συμμετεχόντων ο βουλευτής της ιταλικής αριστεράς Stefano Fassina (αδελφική σχέση και συνεργασία με τη ΛαΕ του Λαφαζάνη), ο Alfredo D’Attorre, ιστορικός, πρώην «Δημοκρατικό Κόμμα», σήμερα Οικολογική Αριστερά, στελέχη της «Κομμουνιστικής Επανίδρυσης» (Rifondazione Comunista) που εγκατέλειψαν το σχήμα «Εξουσία στο Λαό» (Potere al Popolo) που πήρε ξεκάθαρα πλήρη πορεία «δικαιωματισμού» και «ανοικτών συνόρων» με «κοινωνικές καταλήψεις» στυλ city plaza και γνωστές προσωπικότητες της παλαιάς παραδοσιακής αριστεράς.
Πρόθεση αυτής της νέας Εθνικοκυριαρχικής αριστεράς –σήμερα στην Ιταλία ο χαρακτηρισμός Εθνικοκυριαρχικός ισοδυναμεί με ακροδεξιός νεοφασίστας, μιας κι η «αριστερά» μαζί με τη δεξιά προβάλουν την αναγκαιότητα του «Ευρωπαϊκού πατριωτισμού-, να ξανακερδίσουν έδαφος από το Κ5α και τη Λέγκα που έχουν μετατραπεί σε ιππότες υπεράσπισης των εθνικών συμφερόντων και, πάνω απ όλα, των λαϊκών κοινωνικών στρωμάτων, δεδομένου ότι η «επίσημη» αριστερά προκειμένου να αντιταχθεί στην κίτρινο-πράσινη κυβέρνηση, δίνει μαζί με την ιταλική δεξιά ένα κοινό αγώνα με τις Βρυξέλλες, τις αγορές και τους τραπεζίτες.
Το κίνημα του Moreno Pasquinelli, φίλου κι οργανωτή του Συνεδρίου, έχει σαφείς θέσεις:
«Μην εκλαμβάνετε την Εθνικοκυριαρχία μας, το δικό μας Συνταγματικό Πατριωτισμό ως αλαζονικό εθνικισμό κι εγκατάλειψη του διεθνισμού.
Δεν έχουμε τον εχθρό μόνον έξω, αλλά τον έχουμε και στο σπίτι. Είναι η μεγάλη φανατική παγκοσμιοποιημένη ιταλική αστική τάξη, που λειτουργεί ως πραγματική κομπραδόρικη αστική τάξη. Μια οικονομική ελίτ, η οποία μέσω διάφορων μέσων, συμπεριλαμβανομένου του ευρώ και της ΕΕ, βοηθά τους φίλους της να λεηλατούν την Πατρίδα μα, να λιμοκτονεί ο λαός μας.
Μια πραγματικά μαφιόζικη οργάνωση, ολιγαρχική, παρασιτική.
Από τον Γκράμσι οφείλουμε ν’ ανακτήσουμε το εξής: «Είναι αδιανόητο πως η τάξη μας θα κινηθεί σε επαναστατική κατεύθυνση, αν δεν είναι ικανή να είναι Εθνική τάξη, πρωτοπορία του εργαζόμενου λαού»».
Το πρόγραμμα της Εθνικοκυριαρχικής Αριστεράς σε σχέση με τη σημερινή κυβέρνηση περιγράφει:
«Εκτός ευρώ μπορούμε! Ιδού πως… Καθόσον η κυβέρνηση Κ5α-Λέγκα απορρίπτει την αποστολή απαιτήσεων και των τελεσιγράφων των Βρυξελλών, εντείνεται η εκστρατεία των μέσων ενημέρωσης για την τρομοκράτηση πολιτών: ο πληθωρισμός κι η υποτίμηση εκτός ελέγχου, σε κίνδυνο οι μισθοί και οι συντάξεις, απώλεια αποταμιεύσεων, στα ύψη οι υποθήκες και οι λογαριασμοί.
Είναι απαραίτητο να απαντήσουμε αποφασιστικά, δεδομένου ότι η αποχώρηση από το ευρώ δεν είναι μόνο αναγκαία, δεν είναι μόνον εφικτή, είναι συμφέρουσα.
Η πατριωτική Αριστερά δείχνει τα βήματα που πρέπει να γίνουν ώστε να γίνει η Ιταλία μία κυρίαρχη χώρα και να ξεκινήσει μια νέα οικονομική πολιτική».
Στο βίντεο η ψυχή κι οργανωτής αυτής της «Εθνικοκυριαρχικής Αριστεράς» στο Συνέδριο της Ρώμης, ο φίλος Moreno Pasquinelli.
Η δημοσιογράφος Angela Gennaro ρωτάει τον Moreno Pasquinelli: “Όχι ευρωπαϊσμός, όχι ανοιχτά σύνορα, όχι καλοθελισμός… αρκούν για να διαφοροποιηθείτε με όσους μιλούν την ίδια γλώσσα; [σημ.αναφέρεται στη διάσπαση-διάλυση του σχήματος «Εξουσία στο Λαό» (Potere al Popolo), με τη μαζική αποχώρηση της πλειοψηφίας των 9.500 μελών και την άρνηση να ψηφίσουν καταστατικό].
«Εμείς δεν μιλάμε την ίδια γλώσσα. Εμείς είμαστε μια λαϊκή αριστερά, είμαστε δίπλα στους ανθρώπους, είμαστε προλετάριοι.
Δεν σημαίνει πως αν η δεξιά λέει πως βρέχει, εγώ πρέπει να πω πως έχουμε ηλιόλουστη μέρα. Υπάρχουν δραματικά προβλήματα. Δεν λέμε πως είμαστε εναντίον των μεταναστών. Εμείς λέμε πως στην παρούσα φάση ένα κυρίαρχο κράτος έχει το δικαίωμα να διευθετήσει τις μεταναστευτικές ροές με βάση τις ανάγκες και τις απαιτήσεις της εθνικής κοινωνίας».
Τον προκαλεί η Angela Gennaro: Δηλαδή για παράδειγμα θα κλείνατε τα σύνορα;«.
«Τώρα δεν πρόκειται για το κλείσιμο των συνόρων, πρόκειται για το άνοιγμα των μεταναστευτικών ροών σύμφωνα με τα αιτήματα της κοινωνίας. Σήμερα έχουμε μια αριστερά παγιδευμένη στο αφήγημα της παγκοσμιοποίησης, οπότε αν μιλάς για εθνική κυριαρχία είσαι φασίστας.
Είναι απίστευτο. Οι φασίστες ήταν εκείνοι που έκαναν τη Δημοκρατία του Σαλό, που ήταν δούλη της ναζιστικής κατοχής. Είναι η Εθνική Αντίσταση που κράτησε ψηλά τη σημαία της Εθνικής Κυριαρχίας με δημοκρατικό και πατριωτικό τρόπο.Ο πατριωτισμός είναι ένα πράγμα, ο σοβινιστικός εθνικισμός είναι άλλο πράγμα. Είμαστε η πατριωτική αριστερά, που δεν έχουμε σχέση μ’ αυτή τη δεξιά, αλλά η πατρίδα βρίσκεται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης και ίσως μπαίνουμε σε μια κατάσταση εξαίρεσης εξαιτίας αυτής της Ευρωπαϊκής Ένωσης που θέλει να πάρει και τα τελευταία κομμάτια κυριαρχίας. Με αυτή την έννοια εμείς λέμε: «Εάν η Ιταλία εισέλθει σε μια κατάσταση εξαίρεσης, εμείς θα δημιουργήσουμε ένα νέο Εθνικό Απελευθερωτικό Μέτωπο»».
Ο Alfredo D’Attorre υπερασπίζεται τη λαϊκή κυριαρχία και μεταξύ άλλων τονίζει:
«Υπάρχει μία αριστερά που δεν είναι με το μέρος του spread, της αγοράς κι εκείνων που πανηγυρίζουν εναντίον της Ιταλίας, απλώς για να κάνουν αντιπολίτευση στη νέα κυβέρνηση».
«Εδώ ακούγονται εκφράσεις όπως εθνικοκυριαρχία, πατριωτισμός, έξοδος από το ευρώ, λόγια που ακούς και στα συνέδρια της CasaPound [το κόμμα της ιταλικής ακροδεξιάς που στις εκλογές της 4 Μάρτη 2018 έλαβε τα ίδια ποσοστά με το κόμμα της «επαναστατικής αριστεράς» ‘Εξουσία στο Λαό’, περίπου 1%], ποια είναι η διαφορά» τον προκαλεί η δημοσιογράφος.
«(…) Εγώ τον πατριωτισμό δεν θα τον δώριζα στη δεξιά, ο πατριωτισμός του Συντάγματος θα έπρεπε να είναι στο dna μιας αριστερής δύναμης, σοσιαλιστικής, που δημιούργησε το δημοκρατικό αντιφασιστικό Σύνταγμα (…) η Λαϊκή Κυριαρχία είναι στο πρώτο άρθρο του Συντάγματος (…) Το σφάλμα μέρους της αριστεράς είναι πως παρέδωσε στη δεξιά τον αγώνα εναντίον της παγκοσμιοποίησης (…)».
Σαφής κι ο σύντροφος του Λαφαζάνη, ο Stefano Fassina: «(…) Μου φαίνεται ότι υπάρχει μια σαφής αναγκαιότητα να στραφούμε αριστερά, με σταθερή συνέπεια στο Σύνταγμά μας».
Όταν η ιταλική αριστερά ήταν η αριστερά της Εθνικής Κυριαρχίας  κι όχι μια γελοία καρικατούρα της παγκοσμιοποίησης, του Σόρος… των ατομικών δικαιωμάτων, των ανοιχτών συνόρων, του «αντιφασισμού» με νεκρό το φασισμό (Ο Pier Paolo Pasolini «χαστουκίζει» τον αντιφασισμό… απέναντι στο νεκρό φασισμό!)
«L’Unità«, Γενάρης 1946, η ιστορική εφημερίδα της ιταλικής κομμουνιστικής αριστεράς, όταν η Συνταγματική Εθνοσυνέλευση της Ιταλίας διαμόρφωνε το «Ιταλικό Σύνταγμα» και σοσιαλιστές μαζί με τους κομμουνιστές οικοδομούσαν την Ιταλία της προστασίας των Εργαζομένων:
«Σ’ αυτό το φύλλο η Απόφαση του 6ου Συνεδρίου του Κομμουνιστικού Κόμματος Ιταλίας.
Για μια Νέα Δημοκρατία, για την Ελευθερία, για την Ανεξαρτησία, για την Ειρήνη.
Υπερασπιζόμαστε την Εθνική Κυριαρχία. Ανακαινίζουμε την οικονομική δομή της Χώρας»
Πρέπει να σημειωθεί και να υπογραμμιστεί πως το καθιερωμένο «πολιτικό-κομματικό λεξικό» στη γειτονική Ιταλία έχει ανατραπεί. Μια κυβέρνηση την οποία αντιπολιτεύεται η «αριστερά», η δεξιά, ο Σύνδεσμος Ιταλών Βιομηχάνων, το Βατικανό, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, η Λέσχη Μπίλντερμπεργκ (η φετινή σύνοδος έγινε στο Τορίνο με θέμα την «Αντιμετώπιση των Εθνικισμών»), η Μεγάλη Μασονική Στοά της Ανατολής, η Ευρωπαϊκή Ένωση, οι «ελεύθερες αγορές», όλα τα ΜΜΕ του πλανήτη και πρωτίστως ΟΛΑ τα ιταλικά ΜΜΕ (ακόμη και η κρατική ραδιοτηλεόραση)…
Η σημερινή ιταλική κυβέρνηση της Αλλαγής σήκωσε το γάντι απέναντι στην Ε.Ε. κι αρνείται να ακολουθήσει το «Σύνδρομο Τσίπρα«. Δηλαδή το πολιτικό παίγνιο που οι αναλυτές το βάπτισαν με το νεολογισμό «Σύνδρομο Τσίπρα»*. Μια ελληνική πρωτοκαθεδρία σε παγκόσμιο επίπεδο, μια νέα παγκόσμια «πολιτική σχολή» για το πολιτεύειν. Μπορεί να υποκύψουν στο διευθυντήριο… όμως «οὐδεὶς προφήτης δεκτός ἐστιν ἐν τῇ πατρίδι αὐτοῦ« (Λουκ. 4,24)  και συνεπώς αν δεν υπάτρχουν στη δική μας πατρίδα «αριστερά» κόμματα και οργανώσεις, που όφειλαν να βλέπουν χωρίς μυωπικούς φακούς το γίγνεσθαι στη γειτονική χώρα, χωρίς να συγκεντρωθούν για συμπαράσταση έξω από την Ιταλική πρεσβεία της Αθήνας -άλλωστε το έκαναν σπάζοντας το κτίριο της πρεσβείας της Συρίας στην Αθήνα για να πέσει ο «δικτάτορας Άσαντ», για την «αυτονομία» της Καταλονίας του ΝΑΤΟ-Ε.Ε., για να πέσει το «τυραννικό καθεστώς στο Ιράν», για να υιοθετούν τα ομόφυλα ζευγάρια, να υπάρχει αλλαγή φύλλου στα 15, να δικαιωθεί ο «λαός της Μακεδονίας» (Σκόπια), για την ελληνοτουρκική φιλία και το Ελληνικό Αιγαίο «θάλασσα συνεργασίας-συνεκμετάλλευσης», για τη διζωνική ομοσπονδία στην Κύπρο μας και πάει λέγοντας, τουλάχιστον –ας επιτραπεί– ας έβγαζαν το σκασμό!
Η σημερινή κυβερνητική πλειοψηφία (πρώτη φορά μετά από περισσότερα από 30 χρόνια μια κυβέρνηση στην Ιταλία με κοινοβουλευτική κι εκλογική πλειοψηφία) σχηματίστηκε πολιτικά στις λαϊκές μάζες τον Απρίλη του 2016. Τότε που επιχειρήθηκε η «αναθεώρηση του Συντάγματος» στην Ιταλία από την «αριστερά» των τραπεζιτών και δημιουργήθηκε ένα τεράστιο λαϊκό μέτωπο απέναντι στη δήλωση-ομολογία του «αριστερού» πρωθυπουργού Matteo Renzi ενώπιον της Βουλής:
«Αυτή τη Συνταγματική αναθεώρηση μας την ζητάει η  Ευρώπη«!
Όποιος παραγνωρίζει, ή αγνοεί εκείνο το ιταλικό δημοψήφισμα και τις συνέπειες για όλες τις χώρες της Ε.Ε. που θα υποχρεωθούν να αναθεωρήσουν τα Συντάγματα των Εθνικών Χωρών για την παραχώρηση Κυριαρχίας στον «Ευρωπαϊκό Πατριωτισμό» οφείλει να σιωπά απέναντι στην επίθεση εναντίον του ιταλικού λαού.
Θυμίζουμε:
«(…) «Συνταγματικές αναθεωρήσεις»… το νέο πεδίο επίθεσης του διευθυντηρίου της Ε.Ε. και των…
τραπεζών.
Δεν αρκεί η πολιτική της «λιτότητας», η καταστρατήγηση κάθε αστικού κοινωνικού δικαιώματος, η κατάργηση του κοινωνικού κράτους, των εργασιακών δικαιωμάτων, οι ιδιωτικοποιήσεις όλων των κοινωνικών αγαθών, η εξαφάνιση των δικαιωμάτων σε Υγεία, Παιδεία… η «ελεύθερη αγορά», το καθεστώς της παγκοσμιοποίησης απαιτεί τις αναθεωρήσεις όλων των κρατών-εθνών, μελών της «μεγάλης ευρωπαϊκής οικογένειας».
«Αυτή τη Συνταγματική αναθεώρηση μας την ζητάει η  Ευρώπη«… ομολογεί ο «αριστερός» δοτός πρωθυπουργός της Ιταλίας, το πρώην στέλεχος της δεξιάς και μασόνος Matteo Renzi. Σύντομα θα ακολουθήσουν -αν πετύχει ο ιταλικός στόχος- οι «Συνταγματικές αναθεωρήσεις» σε όσες χώρες-έθνη έχουν αστικά Συντάγματα, που όμως εμπεριέχουν εμπόδια για την απόλυτη κυριαρχία του κεφαλαίου. (…)» (Περισσότερα σε «exΙΤ… η πρώτη μεγάλη ήττα της ευρωπαϊκής «δικαιωματικής»-συμβιβασμένης «αριστεράς»;«, 12 Απρίλη 2016).

«Η αντίθεση μεταξύ των λαών της επανάστασης
και των ιμπεριαλιστών υπό τις ΗΠΑ, είναι
η κύρια αντίθεση του σημερινού κόσμου»
Lin Biao
«Σύνδρομο Τσίπρα» (“sindrome di Tsipras”)
Πρόκειται για νεολογισμό που έχει εισβάλει στην παγκόσμια πολιτική σκηνή και αναφέρεται συνεχώς και αδιάκοπα από αναλυτές και δημοσιογράφους.
Η πατρότητα αυτού του χαρακτηρισμού αναζητείται, αλλά από τους πρώτους και με μεγάλη σαφήνεια το διατύπωσε ο Ιταλός δημοσιογράφος και συγγραφέας Eugenio Cipolla, που μετά την πυραυλική επίθεση εναντίον της Συρίας από τον Τραμπ, έγραψε μεταξύ άλλων: «Είναι δύσκολο να μην σκεφθείς τον Αλέξη Τσίπρα, κοιτώντας τον Ντόναλντ Τραμπ. Ο αμερικανός πρόεδρος μοιάζει να έχει προσβληθεί από αυτό που μπορούμε με βεβαιότητα να χαρακτηρίσουμε ως ‘Σύνδρομο Τσίπρα΄. Ο Έλληνας πρωθυπουργός κι αρχηγός του ΣΥΡΙΖΑ ανέβηκε στην εξουσία μέσω ενός προεκλογικού αγώνα πυροτεχνημάτων, πολλών υποσχέσεων και ξεκάθαρων μηνυμάτων, σε πλήρη διάσταση από τα παραδοσιακά πολιτικά κόμματα και τις θέσεις τους απέναντι στην τρόικα…. Ουσιαστικά ο Τραμπ ακολουθεί την ίδια διαδρομή…«. (Δες: «Κι όμως… ο Jean-Luc Melenchon είναι ένας Τσίπρας!» 22 Απρίλη 2017)
AΠΟ ΤΟ «PRESS-GR«

«Μπορείς να σταματήσεις να βάζεις το παιδί στο μηχανάκι χωρίς κράνος;»

από Φοίβη Γλύστρα 
Υπήρχαν καιροί που οι άσχετοι από οδική ασφάλεια γονείς μας, φόρτωναν 10-10 τα πιτσιρίκια στο αυτοκίνητο και κινούσαν για τα μπάνια του λαού. Η εγκληματική αυτή επιλογή, ωστόσο, δεν τους καθιστά εγκληματίες. Γιατί; Γιατί -απλούστατα- τόσα ήξεραν, τόσα έκαναν.
«Μπορείς να σταματήσεις να βάζεις το παιδί στο μηχανάκι χωρίς κράνος;»
Μιλάμε για εποχές που ο κόσμος κάπνιζε στα λεωφορεία και το ξύλο ήταν ο τρόπος να διδάξεις τρυφερά στο παιδί ότι είναι μπουμπούνας -κι οι μπουμπούνες τιμωρούνται.

Ευτυχώς τ’ αφήσαμε πίσω μας όλα αυτά τα μεσαιωνικά και περάσαμε με ψηλά το κεφάλι στην εποχή που, ναι, μπορεί να βρίθει κριτικής για κάθε ασήμαντη ή κομβική γονεϊκή επιλογή, αλλά αν μη τι άλλο, πέντε βασικά πράγματα τα ‘χει λύσει.

Για παράδειγμα:

Όποιος βάζει το παιδί του στο μηχανάκι χωρίς κράνος είναι κοινωνικά και εγκεφαλικά ηλίθιος. Απλά τα πράγματα.

Θα μπορούσαμε να μην γράψουμε άλλα αφού -για τον Θεό, ρε παιδιά- το «γιατί» το λες και αυταπόδεικτο! Ωστόσο, για κάθε βλαμμένο που εκθέτει σε τέτοιο κίνδυνο το παιδί του, πρέπει να υπάρχει μια φωνή που να του λέει «ΠΑΣ ΚΑΛΑ, ΑΝΘΡΩΠΕ ΜΟΥ;».  Μπας και καταλάβει.

Επιχείρημα Πρώτο:

Η ασφάλεια των παιδιών σου είναι υποχρέωσή σου όχι απλά δικαίωμά τους.

Θες να μην τους διαβάσεις κανένα βιβλίο ποτέ; Βαριέσαι να παίζεις με τις ώρες ή δεν έχεις λεφτά για cool προσχολικές δραστηριότητες, παιδικά θέατρα και ψαγμένα εργαστήρια; Οκ, τι να κάνουμε, τα ‘χει αυτά η ζωή. Το να φροντίζεις να είναι υγιή και ασφαλή, όμως, δεν είναι κάτι που επαφίεται στην καλή σου διάθεση ή στην οικονομική σου κατάσταση. Πρέπει να το κάνεις, αλλιώς είσαι ανίκανος να έχεις παιδιά.

Επιχείρημα Δεύτερο:

Το «δεν παθαίνει τίποτα για 2 τετράγωνα» στο υπέγραψε κάποιος και το ‘χεις κάνει σημαία;

Το να πιστεύεις ότι η στατιστική και οι πιθανότητες είναι αιωνίως με το μέρος σου σε καθιστά στην καλύτερη περίπτωση αφελή και στη χειρότερη εγκληματία. Αν θες να παίζεις με τις πιθανότητες και να ζεις τη ζωή στα άκρα, ανέβα στον Όλυμπο με πατίνι. Μην βάζεις το παιδί του οποίου η ζωή εξαρτάται απ’ τις επιλογές σου, στο μηχανάκι χωρίς κράνος.

Επιχείρημα Τρίτο:

Αν για κάποιο μυστηριώδη λόγο δεν σου αρκεί το επιχείρημα «η επιλογή σου μπορεί να σκοτώσει το παιδί σου», έχε υπ’ όψη σου ότι αυτό που κάνεις είναι παράνομο.

Το κράτος λέει: αν δεν καταλαβαίνεις τι είναι εγκληματικό, θα σε αποτρέψω απ’ το να το κάνεις απειλώντας σε με βαριές τιμωρίες. Έτσι, ο νέος ΚΟΚ ορίζει αφαίρεση πινακίδων και άδειας ικανότητας οδήγησης, για τέτοιες ανεύθυνες περιπτώσεις.

«Επίμετρο»

Συγχωρήστε μας αν γίναμε δηκτικοί, αλλά η μόνη περίπτωση που επιτρέπεται να γίνει κανείς «κακός» με άλλους γονείς (νομίζουμε) είναι ακριβώς αυτή: όταν λειτουργούν εγκληματικά. Αν η μαμά στο δίπλα διαμέρισμα χτυπάει τα παιδιά της, θα κινήσεις γη και ουρανό για να σταματήσει. Αν τα εκθέτει σε κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις χωρίς ξύλο, αλλά με οδική ανευθυνότητα, πρέπει να κάτσεις ήσυχα στη γωνιά σου;

5 Νοε 2018

Δωρεάν 2.500 e-books από την Εθνική Βιβλιοθήκη

Η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος, στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού της, προσφέρει στο κοινό πιλοτικά το Ηλεκτρονικό Αναγνωστήριο, μία νέα ψηφιακή υπηρεσία, η οποία δίνει τη δυνατότητα στους πιστοποιημένους χρήστες να διαβάζουν δωρεάν ελληνόγλωσσα ηλεκτρονικά βιβλία, για συγκεκριμένη χρονική περίοδο, οπουδήποτε και αν βρίσκονται, μέσα από τον υπολογιστή, το tablet ή το smartphone σας
 Η συλλογή του Ηλεκτρονικού Αναγνωστηρίου της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος περιλαμβάνει βιβλία ευρείας αναγνωσιμότητας, με έμφαση στους τομείς της λογοτεχνίας, της ιστορίας, των τεχνών, των επιστημών, αλλά και γενικότερου ενδιαφέροντος.
 Ειδικότερα, είναι μια πλατφόρμα η οποία διαθέτει περισσότερους από 2.500 τίτλους, που προέρχονται από 14 ελληνικούς εκδοτικούς οίκους.
Κάθε πιστοποιημένος χρήστης της Εθνικής Βιβλιοθήκης μέσω του Ηλεκτρονικού Αναγνωστηρίου μπορεί να «κατεβάσει» ταυτόχρονα έως 3 ηλεκτρονικά βιβλία, για 20 ημέρες το καθένα, με δικαίωμα ανανέωσης.
Η διεύθυνση του Ηλεκτρονικού Αναγνωστηρίου εδώ 

“Πεδίο δόξης λαμπρόν”…η τηλεόραση!

Αποτέλεσμα εικόνας για “Πεδίο δόξης λαμπρόν”…η τηλεόραση!Και τρέχουν τα «χειρουργημένα» να γίνουν τα επόμενα μοντέλα της κακομοιριάς που χαμογελούν αμήχανα μπρος στους αγενείς κριτές – τους αεράτους της μηδαμινότητας και της πρότυπης ανυπαρξίας τους…


Όλα γίνονται εκεί… με αγενή άμιλλα. Και μεταξύ των ανταγωνιζομένων και εκ μέρους των «κριτών», των «δασκάλων» όπως μας τους συστήνουν.
Αναγνωρισμένο πτυχίο; Μια άνευ λόγου εκπομπή στην  tv, μια πρώην συζυγική σχέση με τηλεπρόσωπο, ένας τίτλος που αποδίδεται για να αιτιολογηθεί η πρόσφατη ιδιότητα και ο μισθός που πρέπει να καταβληθεί καλά και σώνει.
Και τρέχουν τα «χειρουργημένα» να γίνουν τα επόμενα μοντέλα της κακομοιριάς που χαμογελούν αμήχανα μπρος στους αγενείς κριτές – τους αεράτους της μηδαμινότητας και της πρότυπης ανυπαρξίας τους.
Ασήμαντες καλοπαντρεμένες καθημερινής ενασχόλησης – κουτσομπολιό στην καθομιλουμένη – αποφασίζουν για τις σωστές αναλογίες της ομορφιάς με σαθρά κριτήρια.
Όλα στο βωμό ενός τελικού χωρίς τέλος με «μαχητές» που χαλάνε τις λέξεις και το νόημά τους.
Μόνο που δάσκαλος είναι αυτός που έχει κάτι να διδάξει, που φέρει τον τίτλο μαθαίνοντας στους μαθητές του τα πρώτα γράμματα, τις συμπεριφορές, τα ευγενικά συναισθήματα, την αξία και τη δύναμη του ανθρώπου, το ήθος του αγώνα και της αυταπάρνησης.
Μαχητής είναι αυτός που μάχεται καθημερινά διεκδικώντας το δικαίωμά του να ζήσει σε ένα καλύτερο κόσμο κι όχι αυτός που γλιστράει στην τσουλήθρα του ευτελισμού και της αναξιοπρεπούς κατρακύλας.
Υ.Γ. Το παρόν δεν είναι αποτέλεσμα ενδελεχούς μελέτης των περί ων ο λόγος. Μια κλεφτή ματιά είναι αρκετή για συμπεράσματα. Και μην ξεχνάμε.
“Στόχος η φθορά των συνειδήσεων” Έντουαρντ Ρόζενταλ (προτεινόμενο για ξαναδιάβασμα).

Συνταγματική αναθεώρηση

    Αυτοί που έθεσαν τον τόπο σε καθεστώς «Υπερταμείου» για 99 χρόνια, μαζί με τους άλλους που είχαν προχωρήσει στην άρση της ασυλίας των νυν και μελλοντικών περιουσιακών στοιχείων της χώρας έναντι δανειστών και εταίρων, τσακώνονται για το ποιος έχει τις… καλύτερες ιδέες για να φτιαχτεί ένα «καλύτερο» Σύνταγμα.
    Αυτοί που ανέτρεψαν την απόφαση ενός δημοψηφίσματος μαζί με τους άλλους που κυβερνούσαν με Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου, συναγωνίζονται μεταξύ τους ποιος νοιάζεται περισσότερο για την «διεύρυνση των δημοκρατικών ελευθεριών».
    Αυτοί που η πολιτική τους ούγια γράφει «ανήκομεν εις την Δύσην», με τους άλλους που αντιλαμβάνονται την εθνική ανεξαρτησία με όρους οικοπέδου γεμάτο αμερικανοΝΑΤΟικές βάσεις από Αλεξανδρούπολη μέχρι Κάρπαθο, κονταροχτυπιούνται ποιος θα θωρακίζει ασφαλέστερα την «εθνική κυριαρχία» μέσω της συνταγματικής αναθεώρησης…
    Για μια ακόμα φορά οι υπόλογοι για το πώς έχουν καταντήσει την πραγματική ζωή για εκατομμύρια ανθρώπους, ψάχνουν να βρουν πρόσφορο έδαφος «αντιπαράθεσης» στο βολικό γήπεδο της θεσμικής νεφελοκοκκυγίας.    
    Που σημαίνει ότι μια συνταγματική αναθεώρηση και η συζήτηση που τη συνοδεύει προφανώς είναι σοβαρή υπόθεση, υπό δύο, όμως, προϋποθέσεις:   
    α) Ότι δεν αξιοποιείται, ως συνήθως συμβαίνει, ως αντιπερισπασμός για πετούν την μπάλα οι κυβερνώντες και οι αντιπολιτευόμενοι «συγκυβερνώντες» από το γήπεδο – εν προκειμένω από το μνημονιακό έρεβος – στην εξέδρα,
    β) πως υπάρχει πλήρης επίγνωση πως ένα Σύνταγμα, και το πιο δημοκρατικό, δεν μπορεί να πάει πιο πέρα από τα βάθρα του υφιστάμενου κοινωνικο-οικονομικού και πολιτικού συστήματος που έρχεται να υπηρετήσει.      
Πηγή: Εφημερίδα Real News 4/11/2018

Share

Facebook Digg Stumbleupon Favorites More