To θέμα του ελληνικού χρέους και το αίτημα για «κούρεμα» του αναδεικνύει σε άρθρο της η γαλλική Le Monde αναφέροντας ότι «το θέμα έχει δηλητηριάσει τις σχέσεις ανάμεσα στην Αθήνα και τους Ευρωπαίους εταίρους της για μήνες. Για την κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα, η μείωση του δημόσιου χρέους, το οποίο ανέρχεται στο 177% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος (ΑΕΠ), πρέπει να βρίσκεται στο επίκεντρο των διαπραγματεύσεων».

Η εφημερίδα αναφέρει ότι η καγκελάριος έχει υποσχεθεί στους Γερμανούς ότι δεν θα τους κοστίσει ούτε ένα ευρώ η ενίσχυση της Ελλάδας, αλλά το χρέος δεν είναι βιώσιμο, και αυτό το πιστεύουν οι περισσότεροι οικονομολόγοι και το ΔΝΤ.

 Ποιος κατέχει το δημόσιο χρέος;
Κατά τη διάρκεια της αναδιάρθρωσης του 2012, οι ιδιώτες πιστωτές της Αθήνας συμφώνησαν σε ένα κούρεμα  50% ως 75% για τα κρατικά ομόλογα που κατείχαν.  Τον Μάρτιο, το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSF), είχε 131 δισεκατομμύρια, τα κράτη της ευρωζώνης 52.900.000.000 (11 δισεκατομμύρια από τη Γαλλία), η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) 26.900.000.000 και το ΔΝΤ, 21 δισ. Συνολικά, το δημόσιο χρέος ανήλθε σε € 315 δισεκατομμύρια.

Ένα "Grexit" θα κοστίσει περισσότερο από μια γρήγορη αναδιάρθρωση;
Σίγουρα. Οι οικονομολόγοι της RBS, προβλέπουν ότι μια ελληνική έξοδος από το ευρώ θα κοστίσει τουλάχιστον 227 δισεκατομμύρια δολάρια στη ζώνη του ευρώ. Ο αριθμός αυτός δεν περιλαμβάνει τις έμμεσες δαπάνες, όπως αυτές της μετάδοσης στις περιφερειακές χώρες, η μείωση των επενδύσεων που προκαλείται από τις γεωπολιτικές αναταραχές ... Από την πλευρά της, η Γαλλία θα μπορούσε να χάσει σαράντα δισεκατομμύρια ( 2% του ΑΕΠ), που αντιστοιχεί σε δάνειο 11 δισεκατομμυρίων για την Ελλάδα και τις εγγυήσεις που προβλέπονται στο EFSF.

Μια νέα ελάφρυνση του χρέους, θα κοστίσει € 140 δισεκατομμύρια, αν η αναλογία μειωθεί από 177% σε 100% του ΑΕΠ σήμερα, λέει η RBS. Μια ριζοσπαστική επιλογή, αλλά λιγότερο ακριβή από ό, τι ένα "Grexit".

  • Ποιο μέρος του χρέους θα ήταν το πιο εύκολο να κουρευτεί;
Όλοι οι πιστωτές δεν είναι στην ίδια βάρκα. Το ΔΝΤ έχει ένα ειδικό καθεστώς: σε περίπτωση αποτυχίας, θα εξοφλείται κατά προτεραιότητα. Από την ίδρυσή του το 1944, ο θεσμός αυτός δεν έχει ποτέ σβήσει δημόσιο χρέος.
 Η ΕΚΤ, έχει ήδη δηλώσει ότι δεν θα συμφωνήσει σε μια αναδιάρθρωση των Ελληνικών ομολόγων που κατέχει: αυτό θα ισοδυναμούσε με έμμεση χρηματοδότηση του ελληνικού κράτους και το καταστατικό της το απαγορεύει. Το απλούστερο θα ήταν να αναδιαρθρώσει τα ομόλογα του ΕΤΧΣ και, πάνω απ 'όλα, των κρατών. Από το 2012, ο όρος αυτών των δανείων - λέγεται ωριμότητα - έχει ήδη επεκταθεί σε μειωμένα επιτόκια.

  • Ποιες είναι οι επιλογές;
Υπάρχουν δεκάδες. Η πιο ριζοσπαστική, αλλά πολιτικά ευαίσθητη, είναι να διαγραφεί μέρος του χρέους που κατέχει το EFSF ή τα κράτη. Αλλά υπάρχουν και πιο ηπιοι τρόποι. Το  think tank Bruegel υπολογίζει ότι η επιμήκυνση μόνο κατά δέκα χρόνια της διάρκειας των εν λόγω δανείων με παράλληλη μείωση του συντελεστή θα μειώσει το χρέος κατά 17%.

Μια άλλη επιλογή, ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ESM) θα μπορούσε να εξαγοράσει τα ομόλογα που κατέχει η ΕΚΤ και το ΔΝΤ, τα οποία στη συνέχεια θα μπορούσαν να αναπροσαρμόζονται ανάλογα με τον ρυθμό ανάπτυξης: Αν η ανάπτυξη είναι πιο ισχυρή, οι αποπληρωμές θα αυξάνονται, αντίθετα θα μειώνονται σε ύφεση. Είναι κι αυτός ένας τρόπος για να γίνει το χρέος βιώσιμο μακροπρόθεσμα.

Ωστόσο, η Αθήνα μάλλον δεν θα πειράξει τα ομόλογα που κατέχουν οι ιδιώτες πιστωτές, οι οποίοι είχαν ήδη ένα «κούρεμα» στο 2012. Κάτι τέτοιο θα στερούσε από την Ελλάδα την πρόσβαση στις χρηματοπιστωτικές αγορές για τα επόμενα χρόνια ...