Poutanique τεχνη, εσυ τα φταις ολα!

Να είναι τέχνη; Επάγγελμα ή μήπως ματαιοδοξία;

Ο μουσικός του πεζοδρόμου!!

Ξαφνικά την καλοκαιρινή ηρεμία στο μικρό μας Μεσολόγγι σκέπασε μια γλυκιά μελωδία που έρχονταν από το βάθος του πεζοδρόμου. Όσο πλησίαζε.....

Να πως γινεται το Μεσολογγι προορισμος!

αι θα αξιοποιηθεί. Ακούγονται διάφορες ιδέες και έχουν συσταθεί αρκετές ομάδες πολιτών που προτείνουν υλοποιήσιμες και μη ιδέες προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος και έμμεσα να επωφεληθούμε όλοι.....

Ποσα κτηρια ρημαζουν στο Μεσολογγι;

Ένα από τα θέματα του δημοτικού συμβούλιου στις 27/ 11 είναι η «Εκμίσθωση χώρου για κάλυψη στεγαστικών αναγκών του Δήμου». Οι πρώτες σκέψεις που μου έρχονται στο μυαλό είναι πως μετά από τόσα χρόνια και πώς μετά από τόσο κονδύλια έχουμε φτάσει ....

Μεσολόγγι - αδέσποτα ώρα μηδέν.

Αδέσποτα, ένα ευαίσθητο θέμα για όσους είναι πραγματικά φιλόζωοι* και με τις δυο έννοιες της λέξης. Ας αρχίσουμε να μιλάμε για τις αβοήθητες ψυχές που ξαφνικά βρεθήκαν απροστάτευτες στον δρόμο όχι από το τέλος δηλαδή από τα αποτελέσματα που βλέπουμε...

Facebook, φωτογραφιες με σουφρωμενα χειλη...

Κάλος ή κακός αγαπητοί φίλοι διανύουμε μια εποχή που θέλει τους περισσότερους άμεσα εξαρτημένους από τις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωση τύπου face book. Έρχεται λοιπόν το Ινστιτούτου Ψυχικής και Σεξουαλικής Υγείας

26 Μαΐ 2018

Ας μιλήσουμε, λοιπόν, για «συμβολισμούς»… – του Νίκου Μπογιόπουλου

    Εθνικισμός. Το ιδεολογικό και πολιτικό εργαλείο της αστικής τάξης για να εδραιώσει την ταξική της κυριαρχία τόσο εντός του κράτους της όσο και να επιτύχει κέρδη έναντι άλλων κρατών στο πλαίσιο του κεφαλαιοκρατικού ανταγωνισμού διεγείροντας το μίσος των λαών απέναντι σε άλλους λαούς. Προτάσσει τη διαίρεση και τη διχόνοια μεταξύ των ανθρώπων. Απέναντι στον γνήσιο πατριωτισμό, που η αγάπη του για την πατρίδα, την γλώσσα, τις παραδόσεις την ιστορία του τόπου, παίρνει περιεχόμενο μέσα από την άρνηση ενάντια σε κάθε καταπίεση που προέρχεται από την εγχώρια ολιγαρχία κι από τον ξένο παράγοντα, ο εθνικισμός αντιτάσσει την πατριδοκαπηλία και τον φασιστικό κνούτο σε κάθε σκέψη και αγώνα που διεκδικεί την απαλλαγή του λαού από την εκμετάλλευση και από την εξουσία των λίγων. Προωθεί το μίσος στη βάση μιας «εθνικής ανωτερότητας» που θέλει να συγκαλύψει τις ταξικές διαστρωματώσεις, προς όφελος του «έθνους» των καπιταλιστών που  βαφτίζουν «εθνικό» και «πατριωτικό» συμφέρον τα δικά τους, ιδιοτελή, συμφέροντα, τα οποία προωθούν μέσω της φασιστικής και ναζιστικής κτηνωδίας.
    Κοσμοπολιτισμός. Η ιδεολογική και πολιτική επιχείρηση εμφάνισης των κεφαλαιοκρατικών συμφερόντων σαν υπέρβαση του «στενού» έθνους. Ο κάλπικος «διεθνισμός» του πιο πεζού και συμφεροντολογικού ατομισμού των κεφαλαιοκρατών. Η αναγωγή σε «ουμανισμό» της ιδιότητας του κεφαλαίου να μην έχει πατρίδα. Ανιστόρητος και αντιδραστικός, για την επέκταση της κυριαρχίας του κεφαλαίου και την εκδήλωση της αρπακτικότητάς του πέρα και πάνω από σύνορα και εμπόδια, φτάνει να «καταργεί» την διανυόμενη ιστορική περίοδο του «έθνους – κράτους». Ελεεινολογεί κατά του πατριωτισμού τον οποίο θέλει να εμφανίζει σαν «συντηρητικό απολίθωμα». Αποκαλεί «παγκοσμιοποίηση» και «δημοκρατική διακυβέρνηση» την επιβολή της κεφαλαιοκρατικής ασυδοσίας. Επιδιώκει την άρση κάθε περιορισμού στην αρπακτική δράση του κεφαλαίου και βαφτίζει «πατριωτισμό» οτιδήποτε συμφέρει την ντόπια ολιγαρχία ώστε, σε συνεργασία με την διεθνή κεφαλαιοκρατία, να της εξασφαλίζει το μέγιστο – για τον κοσμοπολιτισμό – «πατριωτικό έπαθλο»: Τα φράγκα. Τουτέστιν, την εκτίναξη της καπιταλιστικής κερδοφορίας δια της «δημοκρατικής» ταξικής βαρβαρότητας. 
***
    Χαρακτηριστικός εκπρόσωπος του κοσμοπολιτισμού, όπως τον περιγράψαμε, είναι ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης. Η συμπεριφορά, άλλωστε, του τύπου «χέστηκα» για το αν ο Κεμάλ έσφαξε Έλληνες, αρκεί να έρχονται τα φράγκα από τους τουρίστες εκ της γείτονος, μιλά από μόνη της.
    Ως εκ τούτου η απερίφραστη από τους κομμουνιστές καταδίκη της φασιστικής επίθεσης που δέχτηκε ο Μπουτάρης είναι ένα το κρατούμενο. Αλλά μέχρι εκεί.  Που το «μέχρι εκεί» σημαίνει ότι η καταδίκη του φασίστα μόνο κάποιος που είναι ηλίθιος ή παριστάνει τον ηλίθιο, θα μπορούσε να εμφανιστεί σαν υπεράσπιση της πολιτικής του Μπουτάρη.
    Θα ήταν σαν να έλεγε κανείς ότι η καταδίκη από τους κομμουνιστές του φασισμού που τραμπούκισε, για παράδειγμα, πέρσι κατά του Κουμουτσάκου, λογίζεται σαν υπεράσπιση της πολιτικής της ΝΔ.
    Δεν θέλει και πολύ μυαλό για να αντιληφθείς πως όταν καταδικάζεις τους Αμερικάνους όταν βομβαρδίζουν, για παράδειγμα, το Ιρακ, δεν υπερασπίζεσαι τον Σαντάμ. Η’ να καταλάβεις πως όταν καταδικάζεις το χτύπημα στους Δίδυμους Πύργους, δεν υπερασπίζεσαι τον Μπους…
    Η καταδίκη του φασισμού, λοιπόν, σημαίνει αυτό που τονίσαμε: Καταδίκη του φασισμού. Και υπεράσπιση του ανθρώπου απέναντι στην κτηνωδία. Οχι υπεράσπιση του δήμαρχου, του πολιτικού Μπουτάρη.
    Πολύ περισσότερο που η πολιτική την οποία υπερασπίζεται και προωθεί ο Μπουτάρης (από την πλήρη εφαρμογή των Μνημονίων στο δήμο του μέχρι την ανάδειξή του σε σημαιοφόρο του «ναι» στο δημοψήφισμα) κάθε άλλο παρά αθώα είναι όσον αφορά τα αίτια που εκτρέφουν τον φασισμό.
    Και τούτο υπό την έννοια ότι ο φασισμός το έδαφος να αναπτυχθεί το βρίσκει στην κοινωνική εξαθλίωση που προκαλεί η πολιτική την οποία εφαρμόζει και ο μνημονιακός Μπουτάρης.
    Επιπλέον, ο φασισμός ποτίζεται από την άθλια θεωρία «των δύο άκρων» – την οποία ο κύριος Μπουτάρης φρόντισε να μας θυμίσει, δίπλα μάλιστα στον πρωθυπουργό, επιδιδόμενος στα περί «ακροαριστερού φασισμού».
   Και όλα τούτα στο πλαίσιο ενός συστήματος που επιδίδεται, ταυτόχρονα,  στην ανελέητη συστημική προπαγάνδα, την επίσης προσφιλή στον Μπουτάρη, του τύπου «δεν υπάρχει εναλλακτική».
***
    Παρότι, όμως, τα παραπάνω είναι τόσο προφανή, εντούτοις είδαμε ακόμα και η επίδειξη του αποτρόπαιου προσώπου του φασισμού να αξιοποιείται με όρους πρόδηλης ψηφοθηρίας.
    Είδαμε με φόντο τον φασισμό να εξελίσσονται προεκλογικά τεχνάσματα που περιλαμβάνουν από ύβρεις μέχρι γελοιότητες.
    Είδαμε, για παράδειγμα, 55 χρόνια από την τραγωδία της δολοφονίας Λαμπράκη να παίζεται η φάρσα της ανακήρυξης του Μπουτάρη σε «νέο Λαμπράκη»!
    Είδαμε τον κ.Τσίπρα να αναζητά «ιδιαίτερους αντιφασιστικούς συμβολισμούς» στο πρόσωπο του κ.Μπουτάρη, πασχίζοντας έτσι να εξαγνίσει την μνημονιακή πολιτική που τον ενώνει με τον κ.Μπουτάρη.

    Αλλά αφού ο κ.Τσίπρας έφτασε να έχει ανάγκη από τέτοιους συμβολισμούς, ας μας εξηγήσει:
1) Όταν στις 5/12/2016 ο υπουργός Πάνος Καμμένος, ο υπουργός Δ. Βίτσας, η βουλευτής Αυλωνίτου φωτογραφίζονταν με τον Κασιδιάρη στην Ρω και στην Στρογγύλη και ο συγκυβερνήτης του κ.Τσίπρα, ο κ.Καμμένος, δήλωνε ότι η εκεί παρουσία τους – παρέα με τον ναζί – συνιστούσε πατριωτικό μήνυμα απέναντι στην Τουρκία και μήνυμα ομοψυχίας στις Ένοπλες Δυνάμεις, αυτό τι συμβόλιζε;

2) Όταν τον Μάη του 2017 ο Καμμένος κι ο Βούτσης φωτογραφίζονταν με τον Κασιδιάρη στην τελετή υποδοχής των λειψάνων 17 Ελλήνων στρατιωτικών, πεσόντων στην Κύπρο κατά την τουρκική εισβολή στο νησί, όταν προσκαλούσαν εκεί τον εκπρόσωπο της συμμορίας που υμνεί τη χούντα των συνταγματαρχών – προδοτών της Κύπρου (!), αυτό τι συμβόλιζε;

3) Όταν μόλις πριν από μια βδομάδα ο υπουργός Σαντορινιός δεχόταν να παραβρίσκεται μαζί με τον ναζί Παππά στην εκδήλωση στην Κάρπαθο για τον σμηναγό Ηλιάκη, αυτό τι συμβόλιζε;

4) Όταν το στέλεχος της Χρυσής Αυγής, για πολλά χρόνια πρώην πυρηνάρχης της τοπικής οργάνωσης Δράμας της ναζιστικής συμμορίας, καταδικασμένος πρωτόδικα σε 14 χρόνια κάθειρξη για τα αδικήματα της ληστείας και επικίνδυνων σωματικών βλαβών κατά δύο γυναικών ελληνικής καταγωγής από την Αλβανία φωτογραφιζόταν με την ιδιότητα του «εθνοφύλακα» (!) με τον υπουργό Καμμένο, αυτό τι συμβόλιζε;

φωτογραφιζόταν με την ιδιότητα του «εθνοφύλακα» (!) με τον υπουργό Καμμένο, αυτό τι συμβόλιζε;

    Και ακόμα: Η στήριξη της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας του κ.Τσίπρα στους – σύμφωνα με βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – ακροδεξιούς και φασίστες  Δημήτρη Καμμένο και Κατσίκη, τι συμβολίζει;

25 Μαΐ 2018

Ιδού πως καταστρέφουν την Ελλάδα


Του Ανδρέα Κλαυδιανού
Ακόμα ένας  κλάδος του πρωτογενούς τομέα καλείται να περάσει από την «Προκρούστεια κλίνη» της παγκοσμιοποίησης. Είναι ο κλάδος της αιγοπροβατοτροφίας, της παραγωγής δηλαδή αιγοπρόβειου κρέατος και γάλακτος από το οποίο παρασκευάζεται το εθνικό προϊόν η «φέτα»,  παραδοσιακά γιαούρτια, καθώς και πλήθος γαλακτοκομικών προϊόντων ΠΟΠ (Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης) και ΠΓΕ (Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης). Αποτελεί δε, σημαντικό οικονομικό και όχι μόνο, στυλοβάτη, της ελληνικής επαρχίας.

Το πολιτικό σύστημα, διαχρονικά,  φροντίζει γι’ αυτό με πολλούς  και ποικίλους τρόπους:
1. Με τις ανεξέλεγκτες εισαγωγές. Η χώρα μας είναι ξέφραγο αμπέλι στις εισαγωγές νωπού πρόβειου γάλακτος ή σκονογάλακτος, τυριών και τυρομάζας καθώς και άλλων γαλακτοκομικών προϊόντων που παρασκευάζονται  στο εξωτερικό και «βαφτίζονται» στην Ελλάδα.
2. Με την εσωτερική υποτίμηση. Η μείωση των εισοδημάτων και η συνεπαγόμενη μείωση της κατανάλωσης  βασικών διατροφικών προϊόντων, έχει οδηγήσει τον καταναλωτή  να αγοράζει  αντί για φέτα υποδεέστερα τυροκομικά προϊόντα όπως π.χ. το πολύ φτηνότερο λευκό τυρί.
3. Με την αλλαγή νομοθεσίας. Η παρασκευή παραδοσιακού ελληνικού γιαουρτιού, μπορεί πλέον να γίνεται νόμιμα από εισαγόμενο γάλα.
4. Με την σκανδαλώδη συναίνεση του πολιτικού συστήματος, σε βαθμό εθνικής προδοσίας, στην εξαίρεση της φέτας από την προστασία ΠΟΠ στις εμπορικές συμφωνίες ΕΕ-Καναδά (CETA) και ΕΕ-Νοτιοαφρικανικών χωρών (Ν. Αφρική, Λεσότο, Μποτσουάνα, Μοζαμβίκη, Ναμίμπια, Ζουαζιλάνδη).
5. Με την ανυπαρξία εθνικού σχεδιασμού, από την παραγωγή μέχρι την διάθεση των τελικών προϊόντων. Καμία μέριμνα για την γενετική βελτίωση και την προστασία των ζώων, την διαχείριση των βοσκοτόπων, το ποιοτικό έλεγχο ζωοτροφών και τυροκομικών προϊόντων. Ανυπαρξία εθνικής πολιτικής για τις εξαγωγές οι οποίες γίνονται από τους επιχειρηματίες αυτόνομα και με βάση τον ανταγωνισμό της χαμηλότερης τιμής καθώς επίσης για το άνοιγμα νέων διεθνών αγορών και τη κατανάλωση των προϊόντων από τα εκατομμύρια των τουριστών που επισκέπτονται τη χώρα μας.
Από τον συνδυασμό των παραπάνω παραγόντων, η μείωση του εισοδήματος των παραγωγών αιγοπρόβειου γάλακτος φέτος θα ξεπεράσει το 30%. Πιο αναλυτικά:
α) περιορίζεται η περίοδος παραλαβής γάλακτος, έως και 2 μήνες. Έτσι, πολλοί παραγωγοί, θα παραδώσουν κατά 20% λιγότερο  γάλα σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.
β) μειώθηκε ήδη από 10-15% (ανάλογα με την περιοχή, την ποσότητα και το τυροκομείο) η τιμή διάθεσης του γάλακτος. Σ’ αυτά αν προσθέσουμε τις αυξήσεις σε φόρους, εισφορές, εφόδια κλπ, η μείωση εισοδήματος των παραγωγών αιγοπρόβειου γάλακτος, αγγίζει το 40%. Κατάσταση μη αναστρέψιμη αφού δεν είναι στις προθέσεις του παρόντος πολιτικού προσωπικού, ως πιστού στη παγκοσμιοποίηση, να αντιστρέψει τις προαναφερθείσες αιτίες.
Η Ελλάδα με 14,3 εκατ. γιδοπρόβατα (2010), μοιρασμένα σε 100.000 οικογένειες, κατέχει την 1η θέση στην ΕΕ σε παραγωγή πρόβειου γάλακτος ενώ είναι 3η σε αριθμό προβάτων με 8,9 εκατ. ζώα. Η αιγοπροβατοτροφία στην Ελλάδα συμμετέχει κατά 45% στην συνολική ακαθάριστη αξία της ζωϊκής παραγωγής και κατά 15% στη συνολική αξία της γεωργικής παραγωγής. Η ετήσια παραγωγή φέτας ανέρχεται σε 120.000 τόνους. Οι εξαγωγές φέτας ανέρχονται σε 45.000 τόνους που αποφέρουν έσοδα 220 εκατομμύρια ευρώ, ενώ η παγκόσμια ζήτηση, εξαιτίας της οποίας γίνεται και η διαμάχη, φτάνει τους 400.000 τόνους. Στο κλάδο απασχολούνται πάνω από 350.000 εργαζόμενοι. Η αιγοπροβατοτροφία προσφέρει διατροφική αυτάρκεια στη χώρα μας σε αιγοπρόβειο κρέας και σε πολλά γαλακτοκομικά προϊόντα, ενώ με το γάλα παρασκευάζονται εκτός από τη φέτα τα παραδοσιακά γιαούρτια και δεκάδες άλλα προϊόντα ΠΟΠ και ΠΓΕ υψηλής βιολογικής αξίας, σε αντίθεση με εισαγόμενα διατροφικά «σκουπίδια» των πολυεθνικών. Αποτελεί επιπλέον την ισχυρότερη αντίσταση στη χειρότερη μορφή εξάρτησης, τη διατροφική, που επιδιώκει η παγκοσμιοποίηση.
Το εθελόδουλο πολιτικό σύστημα, αργά και σταθερά, εκτελώντας μονίμως τις  εντολές και τις οδηγίες των εκτός Ελλάδας  πατρόνων του, της γερμανικής ΕΕ και των πολυεθνικών, έφερε και αυτόν το πρωτογενή τομέα παραγωγής στο χείλος του γκρεμού. Αναγκάζει τους κτηνοτρόφους να πωλούν, να σφάζουν ή να υποσιτίζουν τα ζώα τους και οδηγεί τους ίδιους στην οικονομική καταστροφή. Κατάφερε το ακατόρθωτο. Να κάνει ένα κλάδο από τον οποίο παράγεται ένα προϊόν με τεράστια παγκόσμια ζήτηση να κινδυνεύει με αφανισμό. Ένα κλάδο με σημαντικότατη προσφορά στην  εθνική οικονομία, που αξιοποιεί άριστα τις ελληνικές εδαφο-κλιματικές συνθήκες, που αποτελεί καθοριστικό παράγοντα στη διατήρηση του κοινωνικού ιστού της ελληνικής επαρχίας, με προαιώνια παράδοση και προσφορά στον ελληνικό πολιτισμό, που κράτησε όρθιους τους Έλληνες σε συνθήκες ακραίας φτώχειας και πείνας.
Για άλλη μια φορά καταδεικνύεται η αναγκαιότητα σύμπηξης των πατριωτικών δυνάμεων που θα δώσουν τη μάχη για την εθνική, παραγωγική, κοινωνική, οικονομική και πολιτισμική ανασυγκρότηση της χώρας μας.
Δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα «https://greekattack.wordpress.com»

Πηγή: Αιρετικές ιδέες

24 Μαΐ 2018

Ντοπαρισμένοι ναζί και ο ναρκωμένος στρατός του Χίτλερ

Μπορεί οι Ναζί να μην πρόλαβαν να κατασκευάσουν τα περίφημα “θαυματουργά όπλα”, που  διαφήμιζε ο Χίτλερ, για να κερδίσουν τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, ωστόσο κατάφεραν να παρασκευάσουν “θαυματουργά χάπια”, τα οποία και χρησιμοποιήθηκαν μαζικά από τους Γερμανούς στρατιώτες και πιλότους για να  διεξαγάγουν τον “αστραπιαίο πόλεμο” (Blitzkrieg), να εκτελούν εν ψυχρώ αθώους αμάχους, και να  πολεμούν “μέχρις εσχάτων”. Αλλά ευτυχώς δε νίκησαν. Δεν ήταν λοιπόν μόνον η προπαγάνδα και η ναζιστική ιδεολογία που εμψύχωνε τους Γερμανούς στρατιώτες, αλλά και μια “εθνικοσοσιαλιστική μαστούρα” που προέρχονταν από μια σειρά από πρωτοποριακά, γερμανικής ανακάλυψης, ψυχότροπα, όπως η Μεθαμφεταμίνη, το MDMA (Ecstacy) κ.α, στα οποία ήταν εθισμένοι. Επίσης χρησιμοποιήθηκαν ευρέως από το γερμανικό στρατό η μορφίνη, ενώ έγιναν και πειράματα πάνω στο παραισθησιογόνο LSD. Ακόμη και η ναζιστική ηγεσία, αλλά και ο ίδιος ο “Φύρερ” Αδόλφος Χίτλερ, ήταν χρήστες και εξαρτημένοι αυτών των ουσιών...
Ανατολικό Μέτωπο, χειμώνας του 1943, 30 βαθμοί υπό του μηδενός. Μια ομάδα περίπου πεντακοσίων στρατιωτών της Βέρμαχτ έχει περικυκλωθεί από τον Κόκκινο Στρατό, που έχει εξαπολύσει σφοδρή αντεπίθεση σε όλα τα μέτωπα. Οι Γερμανοί στρατιώτες είναι εξαντλημένοι και με το ηθικό τους πεσμένο. Τα πολεμοφόδια τελειώνουν και σκέφτονται να παραδοθούν ή να πεθάνουν ξαπλωμένοι στο παγωμένο χιόνι. Ούτε σκέψη για ν' αντεπιτεθούν και να διασπάσουν τον εχθρικό κλοιό. Την κρίσιμη εκείνη στιγμή ο γιατρός της μονάδας ανοίγει ένα  ιατρικό κιβώτιο και βγάζει από μέσα του κουτιά με τα “θαυματουργά” χάπια Pervitin (Μεθαμφεταμίνη) και δίνει από δύο δισκία σε κάθε εξαντλημένο στρατιώτη. «Αποφάσισα να τους δώσω Pervitin καθώς άρχισαν να ξαπλώνουν στο χιόνι και να θέλουν μόνο να πεθάνουν», έγραφε στο ημερολόγιο του ο Γερμανός γιατρός: «Μετά από μισή ώρα οι άνδρες άρχισαν αυθόρμητα να αναφέρουν ότι αισθάνονταν καλύτερα. Άρχισαν να προχωρούν, ομαλά και πάλι».
Μια ώρα αργότερα η μέχρι πρότινος εξουθενωμένη ομάδα απέκτησε ξαφνικά μια απίστευτη ενεργητικότητα. Ήταν και πάλι έτοιμοι για τη μάχη. Όρμησαν δυναμικά κατά των ρωσικών στρατευμάτων, που αιφνιδιάστηκαν από την ξαφνική αντεπίθεση. Οι Γερμανοί στρατιώτες, νιώθοντας μια ασυνήθιστη ευφορία κατά τη μάχη, διασπούν τελικά τον κλοιό και, περνώντας μέσα από τις εχθρικές γραμμές, ενώνονται με τα υπόλοιπα στρατεύματα της Βέρμαχτ που υποχωρούσαν.
Στο ίδιο μέτωπο, στις 2 Φεβρουαρίου του 1943, τα υπολείμματα της άλλοτε κραταιάς Γερμανικής 6ης Στρατιάς στο Στάλινγκραντ υπό τον στρατηγό Φον Πάουλους παραδίδονται στο νικηφόρο Κόκκινο Στρατό, έπειτα από δύο μήνες ασφυκτικής πολιορκίας και συνεχόμενων μαχών και οδομαχιών στα παγωμένα χαλάσματα της πόλης του Βόλγα. Από τους ένα εκατομμύριο άνδρες της 6ης Στρατιάς, που στις 21 Αυγούστου του 1942 επιτέθηκαν στο Στάλινγκραντ, στις όχθες του Βόλγα, έχουν απομείνει μόνον 91.000 ρακένδυτοι και λιμοκτονούντες, που δεν είχαν δύναμη να σταθούν όρθιοι, αιχμάλωτοι, που τους περίμενε η κόλαση των στρατοπέδων της Σιβηρίας. Μετά την παράδοση των υπολειμμάτων της 6ης Στρατιάς στο Στάλινγκραντ, ένας σοβαρά τραυματισμένος Γερμανός στρατιώτης, που ήταν αναγκασμένος να περπατήσει εκατοντάδες χιλιόμετρα ως αιχμάλωτος σε θερμοκρασία 38 βαθμούς υπό το μηδέν, κατόρθωσε να επιζήσει με την βοήθεια του “θαυματουργού” Pervitin: «Περπατούσα σαν ήμουν σε έκσταση. Τα πληγωμένα μου πόδια κινούνταν αυτόματα, δεν ένιωθα το κρύο, την πείνα και την δίψα».
Ένας ντοπαρισμένος "αστραπιαίος πόλεμος"
Με την έναρξη του πολέμου και την επίθεση της Βέρμαχτ στην Πολωνία υπήρχαν ήδη πολλοί στρατιώτες που είχαν εθιστεί στη χρήση του Pervitin. Ένας νεαρός Γερμανός στρατιώτης έγραφε στους δικούς του από το μέτωπο της Πολωνίας στις 9 Νοεμβρίου του 1939: “Αγαπητοί γονείς και αδέλφια. Εδώ έξω είναι πολύ σκληρά κι ελπίζω να καταλάβετε γιατί σας γράφω μόνο κάθε τέσσερις μέρες. Σήμερα σας γράφω για να σας ρωτήσω αν μπορείτε να μου στείλετε χάπια Pervitin. Με αγάπη Hein”.
Συχνά οι Γερμανοί στρατιώτες, όντας εθισμένοι στη μεθαμφεταμίνη, επιζητούσαν το Pervitin ακόμη και σε λιγότερο οριακές καταστάσεις, όπου δεν ήταν θέμα ζωής και θανάτου. Στις 20 Μάιου του 1940, σύμφωνα με άρθρο της βρετανικής εφημερίδας Daily Mail., ένας νεαρός στρατιώτης ονόματι Χάινριχ Μπολ (Heinrich Theodor Böll), ο διάσημος μετέπειτα Γερμανός συγγραφέας που το 1972 τιμήθηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας, έγραφε από την πρώτη γραμμή του μετώπου στους γονείς του παραπονούμενος για την εξάντληση της μάχης και ζητούσε απεγνωσμένα κι άλλο pervitin: “Ίσως θα μπορούσατε να μου στείλετε λίγο περισσότερο Pervitin, ώστε να μπορώ να το έχω εφεδρικά”. Ο ίδιος, σε επιστολή του που έστειλε στις 19 Ιουλίου του 1940, έγραφε στους δικούς του, μη ζητώντας τίποτε άλλο εκτός από το: “Αν μπορείτε, σας παρακαλώ, στείλτε μου λίγο περισσότερο Pervitin”.
Φαίνεται πως ο “αστραπιαίος πόλεμος” (Blitzikrieg) της Βέρμαχτ, ειδικά  κατά την πρώτη φάση της επίθεσης στην Πολωνία και κατόπιν στη Γαλλία (που καταλήφθηκαν σχεδόν κεραυνοβόλα), δεν θα ήταν και τόσο ταχύτατος αν δεν χορηγούνταν εκατομμύρια χάπια μεθαμφεταμίνης στους επιτιθέμενους Γερμανούς στρατιώτες ώστε να είναι ακούραστοι και να μην ξεμείνουν από ενέργεια ως την “τελική νίκη”. Ρίχνονταν στη μάχη μοιάζοντας με ντοπαρισμένα “ζόμπι”, εξού και όλη αυτή η παραφιλολογία και οι σύγχρονες ταινίες και τα κόμικ για τους Nazi Zombies...
Αυτά τα χάπια μεθαμφεταμίνης ήταν τμήμα ενός γενικότερου σχεδίου του Γερμανικού Επιτελείου, το οποίο αποσκοπούσε να κάνει τους Γερμανούς πιλότους, ναυτικούς και στρατιώτες ικανούς για “υπεράνθρωπες” επιδόσεις. Η στρατιωτική ηγεσία των Ναζί φαίνεται πως ενθάρρυνε την ελεύθερη χορήγηση διεγερτικών χαπιών, όπως η μεθαμφεταμίνη, όπως επίσης και του αλκοόλ και των οπιούχων, προκειμένου τα “μαστουρωμένα” στρατεύματά τους να είναι σε θέση να επιφέρουν τη νίκη επί των αντιπάλων τους. Εκείνο όμως που δεν προέβλεψαν ήταν οι καταστροφικές παρενέργειες και ο εθισμός, που οδήγησε τελικά στη διάλυση του ηθικού αλλά και στη γενικότερη δυσφήμιση του γερμανικού στρατού που ξεπέρασε κάθε όρια αγριότητας, ειδικά στις κατεχόμενες χώρες.
Εξάρτηση και παρενέργειες της ναζιστικής ναρκωμανίας
Κι όταν το προέβλεψαν ήταν ήδη αργά. Όταν ο Γερμανός διοικητής Βάλτερ Φον Μπράου, κατέληξε στο δυσάρεστο συμπέρασμα πως τα γερμανικά στρατεύματα είχαν αρχίζει να εκτραχύνονται και να διαπράττουν “τις πιο σοβαρές παραβιάσεις της ηθικής και της πειθαρχίας”, ο πόλεμος ήδη έκλεινε εις βάρος τους. Στο μεταξύ έρχονταν στο γερμανικό επιτελείο συχνές αναφορές για αιματηρές συγκρούσεις μεταξύ των στρατιωτών, για αφύσικα ατυχήματα, για κακομεταχείριση των υφισταμένων, για βία προς ανώτερους αξιωματικούς, για εγκλήματα που αφορούσαν “μη φυσιολογικές σεξουαλικές πράξεις”, αλλά αυτά δεν ήθελαν να τα διασυνδέσουν -λόγω και του κόμπλεξ ανωτερότητας που τους διακατείχε- με τη χρήση και κατάχρηση των ψυχοτρόπων ουσιών και του αλκοόλ. Ωστόσο η πικρή αλήθεια ήταν πως όλα αυτά έθεταν, αν μη τι άλλο, σε κίνδυνο την “πειθαρχία εντός του στρατεύματος”.
Η ειρωνεία βέβαια είναι πως και οι ίδιοι οι Γερμανοί στρατιωτικοί γιατροί πειραματίζονταν πάνω στον εαυτό τους στη χρήση των ψυχοτρόπων ουσιών. Είχαν έτσι και οι ίδιοι εμπειρία από “πρώτο χέρι”. Ειδικά σε σχέση με τη μορφίνη που ήταν και το κύριο ναρκωτικό και αναλγητικό σε περιπτώσεις βαριών τραυματισμών κατά τη διάρκεια της μάχης. Η χρήση και η κατάχρηση της μορφίνης ήταν άλλο ένα πρόβλημα της ναζιστικής ναρκωμανίας, που δεν μπόρεσε να αποφευχθεί. Ο καθηγητής Otto Wuth, που υπηρετούσε στον γερμανικό στρατό διεξάγοντας σχετική έρευνα έστειλε μια αναφορά τον Φεβρουάριο του 1941 με τίτλο “Πρόταση για την Καταπολέμηση της Μορφινομανίας”. Με βάση την έρευνά του συμπέρανε και πρότεινε πως όλοι οι τραυματίες στρατιώτες που εθίστηκαν στη μορφίνη κατά τη διάρκεια της νοσηλείας τους θα έπρεπε να καταγράφονται σε κεντρικό επίπεδο και θα έπρεπε στη συνέχεια να αποστέλλονται σε ειδικά κέντρα απεξάρτησης από τα ναρκωτικά. “Μ' αυτόν τον τρόπο”, υποστήριζε ο καθηγητής Wurth, “οι τοξικομανείς της μορφίνης, θα καταγράφονταν και θα παρακολουθούνταν ώστε να εμποδίζονταν να γίνουν εγκληματίες”.
Αντίθετα με ορισμένους Γερμανούς επιστήμονες η ηγεσία των Ναζί -μέρος της οποίας ήταν κι αυτή εθισμένη στα ναρκωτικά (βλέπε Γκέρινγκ)- δεν ήταν πιο επιεικής απέναντι μ' αυτούς που έγιναν τοξικομανείς.   Ο λόγος ήταν πως η ηγεσία της Βέρμαχτ εξέφρασε την ανησυχία πως θα μπορούσε κάποια στιγμή να ζητηθεί αποζημίωση εκ μέρους των στρατιωτών και των οικογενειών τους, επειδή εκείνη ήταν στην πραγματικότητα υπεύθυνη για τη μαζική διανομή ψυχοτρόπων χαπιών στους στρατιώτες του μετώπου.
Είναι ωστόσο γεγονός πως προς το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, όλο και πιο νέοι, ακόμη και έφηβοι Γερμανοί επιστρατεύονταν για να πολεμήσουν και πολλοί απ' αυτούς προτρέπονταν να χρησιμοποιούν αλκοόλ και ψυχοτρόπες ουσίες, όπως η μεθαμφεταμίνη για να πάρουν θάρρος και να αντέξουν. Τα ναρκωτικά αυτά ήταν βέβαια πρόβλημα, όμως οι Ναζί αξιωματούχοι αρνούνταν να δουν τις επιπτώσεις τους στην υγεία και στη συμπεριφορά των στρατιωτών τους, αρκεί να μπορούσαν να πολεμήσουν.
Ένα Pervitin κάθε 100 χιλιόμετρα
Η πολεμική μηχανή των Ναζί φαίνεται πως ήταν “καλολαδωμένη” και λειτουργούσε, στην αρχή τουλάχιστον του πολέμου, αποτελεσματικά εξ αιτίας και της μαζικής κατανάλωσης ψυχοτρόπων ουσιών και ειδικά του Pervitin (μεθαμφεταμίνη). Η χρήση αυτών των ουσιών από τα γερμανικά στρατεύματα ήταν κάτι το συνηθισμένο, αν μη τι άλλο για την αύξηση της ανταγωνιστικότητας και “παραγωγικότητας”, δηλαδή για να σκοτώνουν χωρίς κούραση και τύψεις ακόμη περισσότερους εχθρούς και  αμάχους σ' έναν πόλεμο που είχε χαρακτηριστεί ως “τελικής εξόντωσης”. Ήταν άλλωστε ένα ναρκωτικό που ταίριαζε στην ιδιοσυγκρασία, την ιδεολογία και την Κοσμοθεωρία (Weltnaschauung) των Ναζί, που έβλεπαν τον πόλεμο ως έναν ολοκληρωτικό αγώνα που στόχο είχε την επικράτηση της “Αρίας Φυλής” και την εξόντωση ή την υποδούλωση των άλλων “κατώτερων” φυλών.

Στις μονάδες των τεθωρακισμένων το Pervitin ήταν επίσης γνωστό και ως "Panzer Chokolat". Ένας Γερμανός διοικητής μονάδας τεθωρακισμένων, ο Hans von Luck, που μετατέθηκε από τη Ρωσία στη βόρεια Αφρική, τον Ιανουάριο του 1942 είχε διατάξει τον οδηγό του: «Θα οδηγούμε χωρίς διαλείμματα μέχρι να βγούμε από τη Ρωσία. Θα αλλάζουμε ο ένας τον άλλο κάθε 100 χιλιόμετρα. Θα παίρνουμε Pervitin και θα σταματούμε μόνο για ανεφοδιασμό με καύσιμα».
Εδώ παρατηρούμε πως η χρήση της ψυχοτρόπου ουσίας δε γινόταν περιστασιακά, αλλά με πρόγραμμα και “γερμανική μέθοδο” ώστε να επιτευχθεί το “βέλτιστο αποτέλεσμα”. Έτσι, δεν ήταν απλά οι στρατιώτες θύματα της απληστίας των γερμανικών φαρμακοβιομηχανιών, όπως της Temmler Werke, αλλά κυρίως ενεργούμενα της προσπάθειας του Επιτελείου και των αξιωματικών τους να υποβοηθήσουν τη θετική γι' αυτούς έκβαση του πολέμου με τη χρήση των ψυχοτρόπων φαρμάκων.
Αναζητώντας το "τέλειο ναρκωτικό"
Ακόμη και προς το τέλος του πολέμου, όταν όλα φαίνονταν πως βαίνουν εναντίον τους, οι Ναζί αξιωματούχοι ευελπιστούσαν για κάποιο “θαυματουργό χάπι” που θα ενεργοποιούσε τα στρατεύματά τους ώστε να επιφέρουν την πολυπόθητη γι' αυτούς “τελική νίκη”. Στις 16 Μαρτίου του 1944, στο λιμάνι του Κιέλου της βόρειας Γερμανίας, ο Αντιναύαρχος Hellmuth Heye (που μεταπολεμικά έγινε στη Δυτική Γερμανία βουλευτής του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος CDU), ζήτησε από τους Γερμανούς επιστήμονες να παρασκευάσουν ένα φάρμακο που θα μπορούσε να κρατήσει τους Γερμανούς στρατιώτες πανέτοιμους για μάχη, ακόμη κι αν τους ζητούνταν ν' αγωνιστούν πέραν του συνηθισμένου και ταυτόχρονα να τους ενίσχυε την αυτοεκτίμηση και το ηθικό τους.
Πράγματι λίγο αργότερα στο Κίελο ο Γερμανός φαρμακολόγος Gerhard Orzechowski παρουσίασε στον Αντιναύαρχο Heye ένα “θαυματουργό” χάπι με την κωδική ονομασία D-IX. Επρόκειτο για ένα σκεύασμα που περιείχε ένα μείγμα από πέντε χιλιοστόγραμμα κοκαϊνης, τρία χιλιοστόγραμμα Pervitin και πέντε χιλιοστόγραμμα Eukodal (σκεύασμα με βάση τη μορφίνη). Ήταν δηλαδή ένα πραγματικό ναρκωτικό “κοκτέιλ μολότοφ”, ικανό να διεγείρει ακόμη και μισοπεθαμένους! Αν οποιοσδήποτε σήμερα διακινούσε ένα τέτοιο σκεύασμα θα κατέληγε σίγουρα στη φυλακή με πολυετή κάθειρξη. Όχι όμως οι Ναζί εκείνης της εποχής που χρησιμοποιούσαν τέτοιου είδους ναρκωτικά σε καθημερινή βάση και για χάρη του “ανώτερου” σκοπού τους. Τελικά αυτό το χάπι-δυναμιτής δοκιμάστηκε στα μέλη του πληρώματος ενός μικρού γερμανικού υποβρυχίου και ποιος ξέρει που αλλού, αλλά δεν πρόλαβε να χρησιμοποιηθεί μαζικά γιατί στο μεταξύ ο πόλεμος τέλειωσε...

* O Γιώργος Στάμκος (stamkos@post.com) είναι συγγραφέας και δημιουργός του περιοδικού Ζενίθ (www.zenithmag.wordpress.com).
Παραπομπές:               
Fabienne Hurst, WWII Drug: The German Granddaddy of Crystal Meth, Der Spiegel, 30.5.2013 # Andreas Ulrich,  The Nazi Death Machine: Hitler's Drugged Soldiers, Der Spiegel,6.05.2005 # Steve Robson: Nazis on narcotics: How Hitler's henchmen stayed alert during war by taking CRYSTAL METH, Dailymail, 1.06.2013 #  Hitler the drug addict: How he used a cocktail of drugs including cocaine to make him a 'Nazi superman', Dailymail, 24.8.2013 # A Brief History of Methamphetamine: Methamphetamine Prevention in Vermont Government of Vermont. Retrieved 29.12012. #  Colin A. Ross, Οι Γιατροί της CIA, Λιβάνης 2011 #  Γιώργος Στάμκος, Mind Control: O Πόλεμος για τον Έλεγχο του Νου, Άγνωστο 2005 # Harry Shapiro, Drugs: Ένας Πλήρης Οδηγός για τις Νόμιμες και Παράνομες Ουσίες, ΚΕΘΕΑ 2009 #  Ψυχεδέλεια και Ψυχότροπα (ειδική έκδοση), εκδ. Άγνωστο 2009 # Ravenscroft, Travor, Η Απόκρυφη Ιστορία του Ναζισμού, Αρχέτυπο 2001# Κάισλερ Άρθουρ, Ο Κομισάριος και ο Γιόγκι, Γαλαξίας, 1962 #  Lee M. and Shlain B. Acid Dreams: The CIA, LSD and the Sixties Rebellion, Grove Press, 1986 # Gordon Thomas, Journey into Madness: Τhe True Story of Secret CIA Mind Control and Medical Abuse, Bantam Books, USA, 1989 # Stephen Snelders and Toine Pieters, Social History of Medicine, Oxford University Press, 19.02.2011

Καταδικάζεται η βία απ’ όπου κι αν προέρχεται; – του Νίκου Μπογιόπουλου


    Κάποιοι παριστάνουν ότι δεν μπορούν να ξεχωρίσουν το γιαούρτωμα από το ναζιστικό μαχαίρωμα… Παριστάνουν ότι δεν μπορούν να βρουν διαφορές ανάμεσα στο γιουχάρισμα και στην αποδοκιμασία από το λιντζάρισμα, τον τραμπουκισμό και τον αγελαίο φασισμό των ταγμάτων εφόδου… Παριστάνουν ότι δεν μπορούν να δουν τι χωρίζει το πέταγμα της μπογιάς από την εκτόξευση της μπουνιάς και της κλωτσιάς του αλήτικου χουλιγκανισμού που παριστάνει την «πολιτική δράση»…
    Στην ουσία: Αναπαράγουν την αθλιότητα των «δυο άκρων». Τσουβαλιάζουν άλογα με πορτοκάλια για να βγάλουν… αλογοπορτόκαλα, όπως έλεγε ο γερο-Σκαρίμπας. Συκοφαντούν λαϊκούς αγώνες βαφτίζοντας «βία» την κοινωνική αντίσταση στην βαρβαρότητα. Αξιοποιούν φρικιαστικές προβοκάτσιες (π.χ Μαρφίν), αλείβουν σαν βούτυρο στο ψωμί της γκαιμπελικής τους προπαγάνδας «ακτιβισμούς» της πλάκας, για να τα συμψηφίσουν με την κτηνωδία.
    Και έτσι, με αυτό τον τρόπο, όταν δεν τον υποδέχονται από την κύρια είσοδο, ανοίγουν στον φασισμό την πίσω πόρτα. Όμως, την ίδια ώρα που παριστάνουν τους επικριτές της βίας «από όπου κι αν προέρχεται», συλλαμβάνονται επ’ αυτοφόρω ως φορείς της πιο αποκρουστικής βίας , της ταξικής βίας. 
    Ας πάρουμε μια γεύση της θεωρητικής – ιδεολογικής τους σαθρότητας που δεν θα μπορούσε παρά να συνοδεύει την πολιτική υποκρισία τους:  
***
«Κατεβαίνουνε, και ανάφτει του πολέμου αναλαμπή το τουφέκι ανάβει, αστράφτει, λάμπει, κόφτει το σπαθί./ Γιατί η μάχη εστάθει ολίγη; Λίγα τα αίματα γιατί; Τον εχθρό θωρώ να φύγει και στο κάστρο ν’ ανεβεί./ Ακούω κούφια τα τουφέκια, ακούω σμίξιμο σπαθιών, ακούω ξύλα, ακούω πελέκια, ακούω τρίξιμο δοντιών./ Με τα μάτια τους γυρεύουν όπου είν’ αίματα πηχτά, και μες στα αίματα χορεύουν με βρυχίσματα βραχνά/ Κοίτα χέρια απελπισμένα πώς θερίζουνε ζωές! Χάμου πέφτουνε κομμένα χέρια, πόδια, κεφαλές,/ και παλάσκες και σπαθία με ολοσκόρπιστα μυαλά, και με ολόσχιστα κρανία, σωθικά λαχταριστά./ Παντού φόβος και τρομάρα και φωνές και στεναγμοί παντού κλάψα, παντού αντάρα, και παντού ξεψυχισμοί./ Σαν ποτάμι το αίμα εγίνη και κυλάει στη λαγκαδιά, και το αθώο χόρτο πίνει αίμα αντίς για τη δροσιά./ Απ’ τα κόκαλα βγαλμένη των Ελλήνων τα ιερά, και σαν πρώτα ανδρειωμένη, χαίρε, ω χαίρε, Ελευθεριά!».
    Αυτό προφανώς και δεν είναι ο «ύμνος στη βία». Είναι αποσπάσματα και στίχοι από τον «Ύμνο εις την Ελευθερίαν». Και προέρχεται δια χειρός Διονυσίου Σολωμού. Οι κύριοι του «καταδικάζετε τη βία απ΄ όπου κι αν προέρχεται;» τι έχουν να πουν; Τον… καταδικάζουν τον Σολωμό; Τον… καταδικάζουν τον ελληνικό εθνικό ύμνο; Το «σε γνωρίζω από την κόψη του σπαθιού την τρομερή» το καταδικάζουν;
«Όταν η διοίκησις βιάζη, αθετή, καταφρονή τα δίκαια του λαού και δεν εισακούη τα παράπονα του, το να κάμη τότε ο λαός, ή κάθε μέρος του λαού, επανάστασιν, ν’ αρπάξη τα άρματα και να τιμωρηση του τυράννους του, είναι το πλέον ιερόν απ’ όλα τα δίκαια του και το πλέον απαραίτητον απ’ όλα τα χρέη του. Αν ευρίσκωνται όμως εις τόπον οπού είναι περισσότεροι τύραννοι, οι πλέον ανδρείοι πατριώτες και φιλελεύθεροι πρέπει να πιάσουν τα περάσματα των δρόμων και τα ύψη τωνβουνών, εν όσω ν’ ανταμωθούν πολλοί, να πληθύνη ο αριθμός των, και τότε ν’ αρχίσουν την επιδρομήν κατά των τυράννων (…)»
    Αυτό δεν είναι συνταγή κάποιου «κουκουλοφόρου». Είναι απόσπασμα , από το «Νέα Πολιτική Διοίκησις», το επαναστατικό κείμενο του Ρήγα Φεραίου. Οι κύριοι του «καταδικάζετε τη βία απ΄ όπου κι αν προέρχεται;», πώς και δεν τον έχουν… καταδικάσει ακόμα τον Ρήγα;
Όταν ο Κολοκοτρώνης έπαιρνε στο κατόπι τον Δράμαλη στα Δερβενάκια, όσο να ‘ναι μια τόσο δα βία την άσκησε. Των κυρίων του «καταδικάζετε τη βία απ’ όπου κι αν προέρχεται;» πώς και τους ξέφυγε ο Γέρος του Μοριά;
«Σηκωθείτε παιδιά της Πατρίδας/ Η μέρα της δόξας έφθασε/ Ενάντια της τυραννίας μας/ Το ματωμένο λάβαρο υψώθηκε/ Ακούστε τον ήχο στα λιβάδια/ Το ουρλιαχτό αυτών των φοβερών στρατιωτών/ Έρχονται ανάμεσά μας/ Να κόψουν τους λαιμούς των γιων και των συζύγων σας./ Στα όπλα πολίτες/ Σχηματίστε τα τάγματά σας/ Προελάστε, προελάστε/ Αφήστε το μολυσμένο αίμα/ Να ποτίσει τα αυλάκια στα χωράφια μας./ Ιερή αγάπη για την Πατρίδα/ Οδήγησε και στήριξε τα εκδικητικά μας όπλα/ Ελευθερία, λατρευτή Ελευθερία/ Μπες στον αγώνα με τους υπερασπιστές σου/ Κάτω από τις σημαίες μας, άσε τη νίκη/ να σπεύσει σε σένα, ρωμαλέα δύναμη/ Έτσι ώστε στο θάνατο οι εχθροί σου/Να δουν το θρίαμβό σου και τη δόξα μας».
    Αυτά τα «αιμοβόρα» λόγια είναι στίχοι από την «Μασσαλιώτιδα», τον εθνικό ύμνο της Γαλλίας. Σε αυτόν τον ύμνο στεκόταν προσοχή ο Ζισκάρ Ντε Στεν όταν παραχωρούσε το αεροπλάνο του για να γυρίσει από το Παρίσι ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, το 1974. Οι κύριοι του «καταδικάζετε τη βία απ’ όπου κι αν προέρχεται;» ανάμεσα στον Ζισκάρ και στην Αντουανέτα, διαλέγουν την Αντουανέτα;
Ναι μεν «Η Ελευθερία οδηγεί το Λαό», αλλά με όπλα, με σπαθιά και γιαταγάνια; Τς, τς, τς… Αλήθεια, των κυρίων «καταδικάζετε τη βία απ’ όπου κι αν προέρχεται;», πώς και τους ξέφυγε (και) ο Ντελακρουά;
  Αλλά ας θυμηθούμε και κείνο το τραγούδι της Αντίστασης:
«Δε φοβάμαι την κρεμάλα, δε φοβάμαι το σκοινί/Και στο διάβα μου όλοι τρέμουν ράλληδες και γερμανοί/ Ράλληδες, ταγματαλήτες, μπουραντάδες, γερμανοί/ Τα κεφάλια σας θα πέσουν, απ’ τ’ αντάρτικο σπαθί»
    Ή και το άλλο «Το τραγούδι του Άρη» που τραγουδιόταν σε όλη την Ελλάδα μετά τη μάχη στο Μικρό Χωριό, το 1942:
«Βαριά στενάζουν τα βουνά/ Κι ο ήλιος σκοτεινιάζει/ Το δόλιο το Μικρό Χωρίο/ Και πάλι ανταριάζει/ Λαμποκοπούν χρυσά σπαθιά/ πέφτουν ντουφέκια ανάρια/ ο Άρης κάνει πόλεμο/ μ’ αντάρτες παλικάρια».
    Εδώ οι κύριοι του «καταδικάζετε τη βία απ’ όπου κι αν προέρχεται;» διαπιστώνουν πολύ σοβαρό πρόβλημα; Μάλλον θα ήταν καλύτερα να μην υπήρχε αντάρτικο σπαθί, τότε, ή κι αν υπήρχε, να ήταν πιο «φιλικό» με τους ναζί και τους γερμανοτσολιάδες;
Ανταρτοπούλες του ΕΛΑΣ, μαχήτριες κατά του ναζιστικού ζυγού. Μήπως θα τις πάρει κι αυτές η «μπάλα» των κυρίων «καταδικάζετε τη βία απ’ όπου κι αν προέρχεται;»
    Ακούστε αγαπητοί σημαιοφόροι της προπαγανδιστικής πυροβολαρχίας του «καταδικάζω τη βία απ όπου κι αν προέρχεται»: Έχουν περάσει πολλές χιλιάδες χρόνια που ο άνθρωπος ήταν σκλάβος, μετά έγινε δουλοπάροικος και τους τελευταίους αιώνες προλετάριος, δηλαδή μισθωτός σκλάβος, για να μπορούμε πια να αντιληφθούμε τι κρύβεται πίσω από τον δήθεν «πασιφισμό» σας:
    Η δική σας «καταδίκη της βίας απ’ όπου κι αν προέρχεται», αποτελεί έναν «κομψό», κατ’ επίφαση «δημοκρατικό», τάχα μου «φιλελεύθερο» και πάντα ραφιναρισμένο τρόπο για να υπονομεύετε το δίκιο του αγώνα των καταπιεσμένων. Πώς; Μα παίρνοντας «ίσες» αποστάσεις τόσο ανάμεσα στο «δίκιο», στις «ελευθερίες» και στο «δικαίωμα» του καταπιεστή να καταπιέζει, όσο και στο δίκιο, στις ελευθερίες και στο δικαίωμα του καταπιεσμένου να αντιδρά. Να αντιστέκεται. Να μην συνθηκολογεί με την καταπίεση και με τον καταπιεστή του.
    Το θέμα σας – ας είμαστε ειλικρινείς – δεν είναι η αποκήρυξη της βίας και της κάθε βίας, όπως λέτε. Εκτός αν αποκηρύσσεται και τον κ.Βορίδη και την γνωστή δήλωσή του περί της «νόμιμης κρατικής βίας». Εσείς που «καταδικάζετε τη βία απ’ όπου κι αν προέρχεται» την «νόμιμη – κατ’ εσάς – κρατική βία» την αποκηρύσσετε;
    Πίσω από τον δήθεν «πασιφισμό» σας και από τα διαγγέλματα «κοινωνικής ειρήνης» προς μια κοινωνία που της έχετε βάλει μπουρλότο, στόχος σας είναι να σπιλώσετε τον αγώνα του καταπιεσμένου ενάντια στον τύραννο και τον εκμεταλλευτή του, βαφτίζοντας «βία» την αντίσταση και τη διαμαρτυρία του. Κι αφού τη σπιλώσετε και τη συκοφαντήσετε, μετά σπεύδετε να την αντιπαραβάλλεται με τη βία του εκμεταλλευτή, με τη βία των μνημονίων, με τη βία της φτωχοποίησης, με τη βία των ΜΑΤ, με τη βία των νόμων σας. Αυτή τη βία, βέβαια, δεν την λέτε βία. Την βαφτίζετε «νομιμότητα» και «δημοκρατία».
    Φυσικά οι πάντα ευπρεπείς εστέτ του δήθεν ανθρωπισμού, θα συνεχίσουν το ίδιο τροπάρι: «Καταδικάζετε τη βία απ’ όπου κι αν προέρχεται;»… Νομίζουν ότι έτσι θα φέρουν πιο κοντά όχι μόνο το «Τέλος της Ιστορίας», αλλά και το τέλος της φιλοσοφίας. Μεγαλεπήβολος στόχος, αλλά κατά κακή τύχη των διακόνων της ιστορικής αφασίας και της πολιτικής υποκρισίας υπάρχει η πραγματικότητα. Και προς δόξαν της πραγματικότητας, τη βία – ως συστατικό στοιχείο της ύπαρξης των κοινωνιών όπου αντιπαρατίθενται αλληλοσυγκρουόμενα συμφέροντα – είτε την καταδικάζεις, είτε δεν την καταδικάζεις, αυτή υπάρχει. Ερήμην των ηθικοπλαστικών κηρυγμάτων και τρις ερήμην της πολιτικής κατεργαριάς.
    Καταδικάστε τη βία όσο θέλετε, 24 ώρες το 24ωρο. Όμως: 
    Για όσο στον κόσμο θα επικρατεί ο νόμος του ισχυρού, γα όσο θα θεωρείται «δημοκρατία» να υπάρχουν οι «από πάνω» και οι «από κάτω», για όσο το δίκιο θα καθορίζεται με βάση την δύναμη και θα υποτάσσεται σε αυτήν, για όσο οι κοινωνίες θα χωρίζονται σε τάξεις όπου οι πεντακοσιομέδιμνοι θα κάνουν κουμάντο πάνω στους ζευγίτες και όλοι μαζί πάνω στους δούλους, το να καταδικάζεις τη βία (ακόμα κι όταν αυτή η καταδίκη είναι ειλικρινής) είναι τόσο μάταιο όσο το να καταδικάζεις το γήρας. Η’ το θάνατο.Όσο κι αν τον καταδικάσεις, αυτός υπάρχει. Και θα υπάρχει μέχρι τη δευτέρα παρουσία (τουλάχιστον…).
    Πριν σπεύσουν κάποιοι να πουν ότι όποιος αναγνωρίζει το αναπόφευκτο της ύπαρξης της βίας ταυτόχρονα την «δικαιώνει», απαντάμε: Η αναγνώριση ότι ο θάνατος υπάρχει, μόνο κάποιος παράλογος θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι συνιστά εκδήλωση «αγάπης» προς το θάνατο ή δήλωση «δικαίωσης» της ύπαρξής του ή ότι αναιρεί την απέχθεια απέναντί του.
    Το ίδιο συμβαίνει και με τη βία. Επομένως το ζητούμενο δεν είναι η ρητορική καταδίκη της βίας – «μαμής» της Ιστορίας κατά Μαρξ. Το ζητούμενο είναι η δίκη, η καταδίκη και ο εξοβελισμός της «μάνας» και του «πατέρα» της βίας και όλων όσοι την γεννούν. Ας πάρουμε για παράδειγμα, το θέμα του πολέμου. Τι πιο βίαιο! Αλλά αν θέλεις να είσαι σοβαρός, το πώς τοποθετείσαι απέναντι στον πόλεμο δεν μπορεί να τελειώνει (ούτε καν να αρχίζει) με την έκφραση της καταδίκης του πολέμου. Γιατί έχει και «παρακάτω». Η μήπως δεν έχει «παρακάτω»; Δεν απαιτείται, δηλαδή, να προσδιοριστεί ο χαρακτήρας του πολέμου; Το «καταδικάζω τον πόλεμο» σε βγάζει, τάχα, από την υποχρέωση να τοποθετηθείς, να πάρεις θέση αν είναι δίκαιος ή άδικος ο πόλεμος, από πλευράς εκείνων που είτε ως αμυνόμενοι, είτε ως επιτιθέμενοι, συμμετέχουν σε αυτόν;
    Εκτός αν καταλήξουμε ότι κάθε πόλεμος είναι άδικος και ότι με ένα «καταδικάζω τον πόλεμο» ξεμπερδεύουμε. Αλλά τότε εξίσου «άδικο» με τους Τούρκους το ’21 είχαν και οι επαναστατημένοι Έλληνες. Όμως, αν κάθε πόλεμος είναι «άδικος», και αν η αδικία επιμερίζεται εξίσου σε όλους όσοι συμμετέχουν ή εξαναγκάζονται να συμμετάσχουν σε αυτόν, τότε καλύτερη δικαίωση του «αδικητή» δεν μπορεί να υπάρξει.
Η «Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας» και της Αμερικανικής Επανάστασης, που αναγνώριζε την ισότητα μεταξύ των ανθρώπων και τα αναφαίρετα δικαιώματα του κάθε πολίτη, όπως η ζωή, η ελευθερία και η επιδίωξη της ευτυχίας, κάπως έτσι προέκυψε. Οι κύριοι του «καταδικάζετε τη βία απ’ όπου κι αν προέρχεται;» την καταδικάζουν;
    Όταν επομένως μιλάμε για βία, το χρέος μας δεν είναι να αραδιάζουμε επίθετα και προσδιορισμούς για να αποδείξουμε πόσο απεχθής μας είναι, μη και δεν πάρουμε μέρος στο γενικό μεθύσι κάποιας αταξικής, απολίτικης και αντι-ιστορικής «συναδέλφωσης». Υποχρέωση του καθενός – εφόσον σέβεται τον εαυτό του – είναι να προσδιορίζει το χαρακτήρα της βίας.
    Και στο σημείο αυτό, αφήνουμε τη «βαριά φιλοσοφία» και ερχόμαστε στην τρέχουσα επικαιρότητα: Υποχρέωση του καθενός, αν μάλιστα είναι αξιοπρεπής (ούτε κομμουνιστής ούτε μη κομμουνιστής, ούτε αριστερός ούτε δεξιός, ούτε προοδευτικός ούτε συντηρητικός, αλλά «απλώς» αξιοπρεπής), είναι να μην επιτρέπει να συκοφαντούνται οι κοινωνικοί αγώνες μέσα από τη χυδαία επιχείρηση να διασυνδεθούν, να παραλληλιστούν ή πολύ περισσότερο να ταυτιστούν με το ναζιστικό έγκλημα. Με το φασιστικό λιντσάρισμα. Με την ατομική τρομοκρατία. Με την παρα-κρατική δράση. Με την προβοκατόρικη, δολοφονική δράση τύπου «Μαρφίν» κοκ.
    Δεν υπάρχει πιο ευδιάκριτο σινιάλο επερχόμενης πολιτικής «ανωμαλίας» από τη χυδαιότητα που ισχυρίζεται, άμεσα ή έμμεσα, ότι η λαϊκή αντίσταση αποτελεί τάχα τη «δικαίωση», τη «νομιμοποίηση», τον «τροφοδότη», το «συγκοινωνούν δοχείο» ή ακόμα και τον «γεννήτορα» (!) της τραμπούκικης, της υποκοσμιακής, της ναζιστικής και κάθε μορφής φασιστικής βίας.
    Εκείνο που ισχύει είναι το ακριβώς αντίθετο:
    Οι μαζικοί, λαϊκοί, κοινωνικοί και πολιτικοί αγώνες, εφόσον είναι τέτοιοι, όχι μόνο δεν αποτελούν την «κατάφαση», αλλά την πιο κατηγορηματική, την πιο εκκωφαντική άρνηση – μέχρι του σημείου της κατάργησή της – της βίας που ασκείται πάνω στον καταπιεσμένο. Η κατάργηση αυτής της βίας, που γεννά όχι μόνο το δικαίωμα αλλά και το καθήκον της αντίστασης απέναντί της, είναι και ο μόνος δρόμος για την αντιμετώπιση της βίας, γενικά, και της διάχυσής της.
    Υποχρέωση, τελικά, του καθενός – εφόσον σέβεται τον εαυτό του – δεν είναι να εξαντλείται στην «καταδίκη της βίας απ’ όπου κι αν προέρχεται». Είναι η καταδίκη και η αντίσταση στη βία,αλλά από εκεί που πραγματικά προέρχεται. Είναι η καταδίκη, η αντίσταση και η αποκάλυψη της βίας – και όσων κρύβονται πίσω της – που αναπαράγει, ενισχύει, διευκολύνει και «νομιμοποιεί» την καθεστωτική βιαιότητα.
Μήπως γνωρίζουν οι κύριοι «καταδικάζετε τη βία απ’ όπου κι αν προέρχεται;» από πού παίρνει εντολές αυτό το παλικάρι;
    Τα όσα σημειώνουμε παραπάνω μόνο από κάποιον συκοφάντη ή εντελώς ευήθη θα ερμηνεύονταν ως στάση που προσεγγίζει τη βία ως κάτι, τάχα, το επιθυμητό. Εκείνο που λέμε είναι ότι η βία αντιμετωπίζεται υπό το πρίσμα της μόνης ελεύθερης προσέγγισης που μπορεί να υπάρξει. Και η μόνη ελεύθερη προσέγγιση είναι εκείνη που διαθέτει επίγνωση της αναγκαιότητας.
    Αν πάλι όλα αυτά δεν ισχύουν, τότε όχι μόνο θα πρέπει να «καταδικάσουμε τη βία απ’ όπου κι αν προέρχεται», αλλά θα πρέπει να ζητήσουμε και «συγγνώμη»:
    Να ζητήσουμε «συγγνώμη», για παράδειγμα, για λογαριασμό του Άρη και του αντάρτη του ΕΛΑΣ που άσκησαν βία κατά της χιτλερικής χολέρας. «Συγγνώμη» για λογαριασμό του Καραϊσκάκη και του Κολοκοτρώνη. «Συγγνώμη» για λογαριασμό του στρατιώτη του Κόκκινου Στρατού που τσάκισε το κτήνος του ναζισμού στο Ράιχσταγκ. «Συγγνώμη» για λογαριασμό των κολίγων στο Κιλελέρ. Συγγνώμη για λογαριασμό εκείνων που γκρέμισαν τη Βαστίλη και των άλλων που πολέμησαν για την κατάργηση της δουλείας στην Αμερική. «Συγγνώμη» για λογαριασμό και του πιτσιρικά της «Ιντιφάντα» που πετούσε τόσο βίαια τις πέτρες του στα τανκς των Ισραηλινών. «Συγγνώμη» και για την άποψή μας ότι ο λαός μας, οργανωμένα, αποφασιστικά και μαζικά – δηλαδή δημοκρατικά – έχει κάθε δικαίωμα να πάρει την «όψη που με βιά μετράει τη γη» και να αποτινάξει από το σβέρκο του τα μνημόνια και ό,τι γεννάει τα μνημόνια.
    «Συγγνώμη»; Δεν θα μπορέσουμε…
Από τη μια η βία του ισραηλινού τανκ. Από την άλλη η βία της πέτρας του Παλαιστίνιου πιτσιρικά. Ερώτηση: «Καταδικάζετε τη βία απ’ όπου κι αν προέρχεται;». Απάντηση: «Όχι»!

El Sistema: Το πείραμα που διδάσκει στα φτωχά παιδιά μουσική και τα σώζει από τα ναρκωτικά, το έγκλημα και την πορνεία...


Στη Βενεζουέλα, 370 χιλιάδες παιδιά έμαθαν μουσική και έφτιαξαν ορχήστρες, επειδή κάποιος σκέφτηκε ότι, όσο φτωχός κι αν είναι ένας άνθρωπος, αν μπορέσει να αποκτήσει πρόσβαση στη μουσική, η ζωή του θα αλλάξει!

Ο οικονομολόγος και μουσικός, Χοσέ Αμπρέου, μάζεψε παιδάκια από όλες τις φτωχές γειτονιές της χώρας του κι άρχισε να τα διδάσκει μουσική, πιστεύοντας ότι θα τα κρατήσει μακριά από το έγκλημα, τα ναρκωτικά και τη μιζέρια της φτώχειας.
Το σχέδιο El Sistema εξαπλώθηκε ραγδαία και σήμερα υπάρχουν 100 ορχήστρες σε όλη τη χώρα, εκ των οποίων οι 90 είναι συμφωνικές.
Παιδιά που φοβόντουσαν να κυκλοφορήσουν στις επικίνδυνες γειτονιές του Καράκας, βρήκαν στα παραρτήματα El Sistema ένα καταφύγιο, όπου κάποιος τους χάρισε ένα μουσικό όργανο και τους άνοιξε την πόρτα σε έναν καινούργιο κόσμο.
Ο ιδρυτής του El Sistema, Hose Antonio Abreu
Ο ιδρυτής του El Sistema, Jose Antonio Abreu

Η πρώτη νότα

Tο 1975, ο Χοσέ Αντόνιο Αμπρέου θέλησε να δημιουργήσει μια ορχήστρα, στην οποία οι μουσικοί θα μελετούσαν όλοι μαζί και όχι ο καθένας μόνος του.
Επιπλέον, η εγκληματικότητα και η χρήση ναρκωτικών καιροφυλακτούσαν σε κάθε δρόμο.
Ο Αμπρέου βρήκε δασκάλους και παιδιά με ταλέντο και έδωσε την πρώτη συναυλία της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων της Βενεζουέλας, στις 30 Απριλίου του 1975.
Σύντομα, νέοι που προέρχονταν από φτωχογειτονιές, ήθελαν να μελετήσουν Τσαϊκόφσκι, Μότσαρτ ή Μπερλιόζ και να παρακολουθήσουν τις συναυλίες της ορχήστρας. Το κεντρικό σύνθημα ήταν «Να παίζεις και να αγωνίζεσαι».
Σήμερα, το El Sistema είναι ανεπτυγμένο σε nucleos (πυρήνες) και επιβλέπει 150 ορχήστρες νέων και 70 ορχήστρες παιδιών, σε όλες τις πόλεις της χώρας.
Η ορχήστρα νέων, Simon Bolivar
Η ορχήστρα νέων, Simon Bolivar

Το σύστημα

Τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας, αρχίζουν να δουλεύουν πάνω στην εκφραστικότητα του σώματος και τον ρυθμό. Στην ηλικία των πέντε ετών, παίρνουν τα πρώτα τους όργανα, συνήθως ξύλινα φλάουτα και κρουστά και μπαίνουν σε χορωδία, για να μάθουν την ομαδική δουλειά.
Όταν γίνουν επτά ετών, παίρνουν το πρώτο έγχορδο ή πνευστό όργανο και εκπαιδεύονται σε αυτό και στο τραγούδι.
Αν ένα παιδί λείψει δύο συνεχείς φορές από το μάθημα, πηγαίνουν στο σπίτι του, για να δουν τι συμβαίνει.
Οι ορχήστρες παίζουν τα έργα των μεγάλων κλασικών συνθετών, αλλά και των συνθετών της Λατινικής Αμερικής, οι μουσικές των οποίων είναι περισσότερο οικείες στα παιδιά.
Μόλις το παιδί μπαίνει στο πρόγραμμα, παίρνει υποτροφία κι έτσι… δεν χρειάζεται να δουλέψει.
O Gustavo Dudamel, παιδί του El Sistema που ειναι σήμερα καταξιωμένος μαέστρος διεθνώς
O Gustavo Dudamel, παιδί του El Sistema, που είναι σήμερα διεθνώς καταξιωμένος μαέστρος

Η παγκόσμια αναγνώριση

Το πείραμα μιμήθηκαν η Αργεντινή, η Αυστραλία, η Βολιβία, η Βραζιλία, ο Καναδάς, η Κόστα Ρίκα, η Κούβα, το Εκουαδόρ, το Περού, η Σκωτία και πρόσφατα οι περισσότερες πολιτείες της Βόρειας Αμερικής.

Share

Facebook Digg Stumbleupon Favorites More