Poutanique τεχνη, εσυ τα φταις ολα!

Να είναι τέχνη; Επάγγελμα ή μήπως ματαιοδοξία;

Ο μουσικός του πεζοδρόμου!!

Ξαφνικά την καλοκαιρινή ηρεμία στο μικρό μας Μεσολόγγι σκέπασε μια γλυκιά μελωδία που έρχονταν από το βάθος του πεζοδρόμου. Όσο πλησίαζε.....

Να πως γινεται το Μεσολογγι προορισμος!

αι θα αξιοποιηθεί. Ακούγονται διάφορες ιδέες και έχουν συσταθεί αρκετές ομάδες πολιτών που προτείνουν υλοποιήσιμες και μη ιδέες προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος και έμμεσα να επωφεληθούμε όλοι.....

Ποσα κτηρια ρημαζουν στο Μεσολογγι;

Ένα από τα θέματα του δημοτικού συμβούλιου στις 27/ 11 είναι η «Εκμίσθωση χώρου για κάλυψη στεγαστικών αναγκών του Δήμου». Οι πρώτες σκέψεις που μου έρχονται στο μυαλό είναι πως μετά από τόσα χρόνια και πώς μετά από τόσο κονδύλια έχουμε φτάσει ....

Μεσολόγγι - αδέσποτα ώρα μηδέν.

Αδέσποτα, ένα ευαίσθητο θέμα για όσους είναι πραγματικά φιλόζωοι* και με τις δυο έννοιες της λέξης. Ας αρχίσουμε να μιλάμε για τις αβοήθητες ψυχές που ξαφνικά βρεθήκαν απροστάτευτες στον δρόμο όχι από το τέλος δηλαδή από τα αποτελέσματα που βλέπουμε...

Facebook, φωτογραφιες με σουφρωμενα χειλη...

Κάλος ή κακός αγαπητοί φίλοι διανύουμε μια εποχή που θέλει τους περισσότερους άμεσα εξαρτημένους από τις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωση τύπου face book. Έρχεται λοιπόν το Ινστιτούτου Ψυχικής και Σεξουαλικής Υγείας

7 Ιουν 2019

Τεκμήρια Ελληνισμού - Μεσολόγγι, «Τα Δολλάρια του Αγίου» (Άη Συμιού)

Το ντοκιμαντέρ είναι μια περιπλάνηση στον σημερινό Αη Συμιό, μέσα απ’ τα μάτια των πρωταγωνιστών.
Και ο Αγιος θέλει τα δολάριά του! | tanea.gr
Δεν είναι ένα πανηγύρι όπως όλα τα άλλα. Δεν υπάρχει συμμετοχή ή αρωγή της Πολιτείας ή κάποιου φορέα της. Οι μουσικοί είναι πάντοτε Ρομά. Και η «χαρτούρα» (τα λεφτά για τις μουσικές παραγγελιές) είναι δολάρια!
Το πανηγύρι του Αϊ-Συμιού στο Μεσολόγγι είναι ένα κορυφαίο δρώμενο που απλώνεται από το ιστορικό μοναστήρι ώς την πόλη της Αιτωλοακαρνανίας και για τέσσερις ημέρες ο κόσμος γλεντάει κάτω από τα πανύψηλα πλατάνια του περιβόλου του μοναστηριού.
Μόνο που το 2002 μια νεαρή σκηνοθέτις (με σπουδές σε Ανθρωπολογία και Τέχνες στη Σορβόννη και στο Αμστερνταμ) βρέθηκε στο Μεσολόγγι ύστερα από παρότρυνση μιας φίλης της. «Εμεινα γοητευμένη, μένοντας εκεί τέσσερις ημέρες. Μου μπήκε αμέσως η ιδέα να το κινηματογραφήσω» δηλώνει στα «ΝΕΑ» η σκηνοθέτις Αύρα Γεωργίου που από τότε και για δέκα χρόνια μάζευε υλικό για το πανηγύρι του Αϊ-Συμιού, ώσπου το υλικό γιγαντώθηκε και έπρεπε να ολοκληρωθεί.
«Το πρότεινα στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και στην τότε ΕΡΤ αλλά το είδαν φολκλορικό. Δεν έβρισκα τα λεφτά μέχρι που πήγα σε ένα φεστιβάλ στην Ελβετία και γνώρισα την Ανι Μπαταγιάρ που έκανε ακριβώς αυτήν τη δουλειά: Διάλεγε πρότζεκτ. Ενθουσιάστηκε. Και αυτό μου επέτρεψε να ολοκληρώσω την ταινία. Γι' αυτό ακριβώς το ντοκιμαντέρ μου έχει τον χαρακτήρα ματιάς που όμως απευθύνεται σε ένα πιο ευρύ και διεθνές κοινό. Αυτό φάνηκε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης τον Νοέμβριο, όταν προβλήθηκε για πρώτη φορά και είχε πολλούς ξένους θεατές» συμπληρώνει η Αύρα Γεωργίου.

Αν αναρωτιέστε για τον τίτλο, η σκηνοθέτις μάς λύνει τις απορίες: «Εχουν ένα έθιμο: πετάνε τα χρήματα ή δημιουργούν ανεμούρια (βροχή) με αυτά. Από το 2002 που ήλθε το ευρώ διαπίστωσαν ότι αυτό δεν γίνεται με τα μικρά καινούργια χαρτονομίσματα και αποφάσισαν να τα αλλάζουν σε δολάρια και να κινούνται με αυτά τις τέσσερις ημέρες του πανηγυριού. Βεβαίως από το 2012, με την κρίση, τα λεφτά μειώθηκαν, όπως και το κέφι». Δεν ήταν όμως μόνο τα δολάρια που... πετάνε στον αέρα αυτό που ιντρίγκαρε την Αύρα Γεωργίου.
Είναι πάνω από όλα το πάθος των ντόπιων που κρατάει το πανηγύρι ζωντανό: «Που δεν το κάνει μια φολκλόρ πεταλούδα καρφιτσωμένη στο πλαίσιο μιας κοινωνίας» μας λέει η ίδια. Σημειώστε ότι για τη μουσική είναι επιφορτισμένοι μόνο οι ντόπιοι Ρομά - έρχονται βέβαια και αρκετοί Μοραΐτες. Γεγονός που επιβεβαιώνει τη συνύπαρξη των κοινοτήτων στο Μεσολόγγι και τον σεβασμό της ετερότητας όχι μόνο στο πλαίσιο της γιορτής αλλά και ευρύτερα. Ας μην ξεχνάμε πως οι Ρομά ζουν μέσα στην πόλη, όχι γκετοποιημενοι αλλά σε σύμμεικτο συνοικισμό.

Το ντοκιμαντέρ της Αύρας Γεωργίου «πιάνει» αυτήν την κοινωνική πλευρά πλάι σε εικόνες μέθεξης του πανηγυριού που έχει τη δική του φήμη αλλά και κώδικες: «Κάθονται σε τραπέζι συγκεκριμένες παρέες. Οι άλλοι, οικογένειες και άλλοι, γύρω γύρω από τα τραπέζια. Και εδώ κάθεται η ζυγιά (δύο ζουρνάδες και ένα ξεροντάουλο). Δεν υπάρχει ηλεκτρικό όργανο ή μικρόφωνο» αφηγείται η σκηνοθέτις.
ΠΑΘΟΣ
Από παιδιά στο κόλπο
«Ολη η πόλη και το Μοναστήρι του Αϊ-Συμιού μοιάζουν εκείνες τις ημέρες να έχουν μπει σε έναν άλλο χωρόχρονο και μια ιδιαίτερη αγρυπνία που την επιτείνει ο ήχος του διονυσιακού ζουρνά» σημειώνει η Αύρα Γεωργίου. Και συμπληρώνει: «Το πανηγύρι δεν είναι φολκλόρ γιατί οι ντόπιοι έχουν πάθος, τα παιδιά μυούνται από πολύ νωρίς στα έθιμα και στην ατμόσφαιρά του και μαζεύουν χρήματα σε κουμπαρά όλο τον χρόνο γι’ αυτό. Βλέπεις στις πέντε το πρωί πανηγυριστές να χορεύουν και δίπλα μωρό
σε καρότσι».

6 Ιουν 2019

Manolada Watch: Σύγχρονοι δούλοι παραμένουν οι εργάτες της Μανωλάδας

“Σε μια παράγκα ζουν από 10 έως 30 άνθρωποι” είπε χαρακτηριστικά η Στ. Κίτσου, μέλος του παρατηρητηρίου Manolada Watch, και πρόσθεσε ότι τα άτομα αυτά είναι σαν να έχουν αποποιηθεί κάποιες από τις ανάγκες τους.
Σαν σύγχρονοι δούλοι εξακολουθούν να ζουν και να δουλεύουν οι εργάτες της Μανωλάδας, ένα χρόνο μετά τη φωτιά που κατέστρεψε ολοσχερώς τον καταυλισμό τους. Η Στεύη Κίτσου, δικηγόρος και νομική συντονίστρια του Generation 2.0, μέλος του παρατηρητηρίου Manolada Watch, μιλώντας στο Ραδιόφωνο News 24/7 χαρακτήρισε αυτό που συμβαίνει στην περιοχή “φαινόμενο” και “μαύρη τρύπα” αφού οι εργάτες βιώνουν μια ιδιόμορφη κατάσταση εγκλεισμού.
Έκανε λόγο για καταυλισμούς με αυτοσχέδιες τουαλέτες και καταλύματα τα οποία είναι φτιαγμένα με τα υλικά των θερμοκηπίων, που σημαίνει ότι η θερμοκρασία μέσα σε αυτά είναι ιδιαίτερα υψηλή.
“Σε μια παράγκα ζουν από 10 έως 30 άνθρωποι” είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε ότι τα άτομα αυτά είναι σαν να έχουν αποποιηθεί κάποιες από τις ανάγκες τους. “Δεν βγαίνουν, δε διασκεδάζουν, δεν μπορούν να νοικιάσουν σπίτι γιατί δεν έχουν νομιμοποιητικά έγγραφα” σημείωσε, λέγοντας ότι από τους 355 αλλοδαπούς εργάτες που βρίσκονται στη Μανωλάδα, περίπου 200 έχουν λάβει άδειες διαμονής.
New247

Ένα παιδί πεθαίνει κάθε τρία δευτερόλεπτα παγκοσμίως εξαιτίας της πείνας


Ένα στα τρία παιδιά στην Αφρική στερούνται το φαγητό και η πείνα ευθύνεται σχεδόν για τους μισούς από τους θανάτους παιδιών στην ήπειρο, προειδοποίησε ένα think tank που εδρεύει στην Αντίς Αμπέμπα, σύμφωνα με δημοσίευμα της Guardian.
Σε μια επείγουσα έκκλησή της για την λήψη μέτρων μια έρευνα του Αφρικανικού Φόρουμ για την Πολιτική σχετικά με τα Παιδιά αναφέρει ότι σχεδόν 60 εκατομμύρια παιδιά στην Αφρική δεν έχουν επαρκείς ποσότητες τροφίμων παρά την οικονομική ανάπτυξη που γνωρίζει η ήπειρος τα τελευταία χρόνια.
Ένα παιδί πεθαίνει κάθε τρία δευτερόλεπτα σε όλον τον κόσμο εξαιτίας της έλλειψης τροφίμων –δηλαδή 10.000 παιδιά καθημερινά– αλλά παρότι οι αριθμοί αυτοί δείχνουν μια βελτίωση στο θέμα της πείνας των παιδιών σε παγκόσμιο επίπεδο, η κατάσταση επιδεινώνεται σε ορισμένα τμήματα της Αφρικής όπου το πρόβλημα προκαλείται σε μεγάλο βαθμό από την έλλειψη πολιτικής βούλησης.
Εννέα στα 10 παιδιά στην Αφρική δεν πληροί τα κριτήρια που έχει θέσει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) για μια στοιχειωδώς αποδεκτή διατροφή και δύο στα πέντε δεν καταναλώνουν τακτικά γεύματα.
Η Λιβερία, το Κονγκό και το Τσαντ βρίσκονται στις τελευταίες θέσεις της κατάταξης σε ό,τι αφορά τα παιδιά από έξι ως 23 μηνών που λαμβάνουν επαρκή και με ποικιλία διατροφή τακτικά. Ακολουθούν η Ζιμπάμπουε, η Γουινέα-Μπισάου, η Γκάμπια και η ΛΔ Κονγκό.
Η Αφρική πιθανόν να έχει ένα δισεκατομμύρια υποσιτιζόμενα και πεινασμένα παιδιά ως το 2050 αν συνεχιστεί η ίδια κατάσταση.
Οι πολεμικές συγκρούσεις και η κλιματική αλλαγή έχουν επιδεινώσει το πρόβλημα στην Αφρική με τρία στα τέσσερα παιδιά με καθυστέρηση στην ανάπτυξη κάτω των πέντε ετών να κατοικούν σε χώρες που έχουν μετατραπεί σε πολεμικές ζώνες.
Το 2017 περισσότεροι από οκτώ εκατομμύρια άνθρωποι στην Αιθιοπία, πέντε εκατομμύρια στο Μαλάουι, τέσσερα εκατομμύρια στην Ζιμπάμπουε και τρία εκατομμύρια στην Κένυα βίωναν οξεία διατροφική ανασφάλεια που προκαλείται από ζητήματα τα οποία σχετίζονται με την κλιματική κρίση.
Πηγή: The Guardian

Οδυσσέας Ανδρούτσος: «Στα άρματα, αδέρφια, ή να ξεσκλαβωθούμε ή να πεθάνουμε»!

Ολόκληρο το περίφημο γράμμα του Οδ. Ανδρούτσου προς τους Γαλαξιδιώτες, με το οποίο τους προσκαλεί να επαναστατήσουν. Ο φλογερός επαναστάτης δολοφονήθηκε από Έλληνες, σαν σήμερα, λίγο πριν δικαστεί με την κατηγορία του «προδότη»…
Σαν σήμερα, στις 5 του Ιούνη 1825, δολοφονείται ο Φιλικός επαναστάτης του 1821 Οδυσσέας Ανδρούτσος. Δολοφονήθηκε από Έλληνες, λίγο πριν δικαστεί με την κατηγορία του «προδότη»…
Με τη φλόγα της ψυχής του, και τη στρατιωτική δράση του ο Οδυσσέας Ανδρούτσος κράτησε ζωντανή την επανάσταση στα πρώτα της βήματα. Γι’ αυτό κυνηγήθηκε απ’ τους κοτζαμπάσηδες και στο τέλος δολοφονήθηκε, προσπαθώντας όπως και στον Καραϊσκάκη, τον Κολοκοτρώνη και άλλους επαναστάτες, να του κολλήσουν τη ρετσινιά του «προδότη». Δεν τα κατάφεραν. Η μορφή του Οδυσσέα Ανδρούτσου βρίσκεται ανάμεσα στις πιο άξιες του Εικοσιένα.
Τα γράμματα του Ανδρούτσου, όσα έχουν σωθεί, χαρακτηρίστηκαν από τα καλύτερα κείμενα του Εικοσιένα. Παρουσιάζουμε ολόκληρο το περίφημο γράμμα του προς τους Γαλαξιδιώτες, με το οποίο τους προσκαλεί να επαναστατήσουν.
Το απόσπασμα που ακολουθεί είναι από το βιβλίο του Δημήτρη Φωτιάδη «Καραϊσκάκης» (εκδ. Σ.Ι. Ζαχαρόπουλος, Αθήνα 1987).
Οδυσσέας Ανδρούτσος: «Στα άρματα, αδέρφια, ή να ξεσκλαβωθούμε ή να πεθάνουμε»!
Ο Οδυσσέας Αντρούτσος
Στα μέσα Μάρτη 1821, ο Οδυσσέας Αντρούτσος νοικιάζει ένα καράβι και φεύγει από τη Λευκάδα. Περνάει από την Πάτρα, για να συνεννοηθεί με τον πρόξενο της Ρωσίας Ιωάννη Βλασσόπουλο, που ήταν κεφαλή των Φιλικών στο Μοριά, κι έπειτα βγαίνει στη Στερεά. Έξοχος άντρας ήταν αυτός ο γιος του πιο τρανού από τους αρματολούς, του Αντρίτσου, που, παγαίνοντας στη Ρωσία να βρει την Αικατερίνη να της ζητήσει βοήθεια, τον πιάσανε στο Κάταρο οι Βενετσάνοι και τον παράδωσαν στους Τούρκους. Τον πήγανε στην Πόλη, τον κλείσανε στα φοβερά μπουντρούμια του Ναύσταθμου, το «μπάνιο» καθώς το ‘λεγαν, κι εκεί μαρτύρησε.
Ο Οδυσσέας βγήκε φτυστός ο πατέρας του. Κανείς δεν τον ξεπέρναγε στο τρέξιμο, στο πήδημα, στο λιθάρι, στο σημέδι και στη λεβεντιά. Τα μούσκουλά του σίδερο. Μπορούσε να κρατήσει δυο μεγάλους τράγους σηκωμένους, έναν από κάθε χέρι, όσο που άλλοι να τους γδέρνουν. Να πώς έβλεπε και τραγούδαγε ο λαός τον θανάσιμο αυτό οχτρό των κοτζαμπάσηδων:
Σα βράχος είν’ οι πλάτες του,
σαν κάστρο η κεφαλή του
και τα πλατιά τα στήθια του
τοίχος χορταριασμένος.
Ένα από τα πρώτα που έκανε ο Αντρούτσος, όταν βγήκε στη Ρούμελη, ήταν να στείλει τούτο δω το περίφημο γράμμα στους Γαλαξιδιώτες, προσκαλώντας τους να σηκωθούνε στ’ άρματα:
Αγαπητοί Γαλαξιδιώτες,
Ήτανε βέβαια από το Θεό γραμμένο να δράξωμε τα άρματα μια ημέρα και να χυθούμε κατεπάνω στους τυράννους μας, που τόσα χρόνια ανηλεήμονα μας τυραγνεύουν. Τι τη θέλουμε, βρε αδέρφια, τούτη την πολυπικραμένη ζωή, να ζούμε από κάτω στη σκλαβιά και το σπαθί των Τούρκων ν’ ακονιέται εις τα κεφάλια μας; Δεν τηράτε, που τίποτα δεν μας απόμεινε; Η εκκλησιές μας γενήκανε τζαμιά και αχούρια των Τούρκων. Κανένας δεν μπορεί να πη πως τάχα έχει τίποτε εδικό του, γιατί το ταχύ βρίσκεται φτωχός σα διακονιάρης στη στράτα. Η φαμελιές μας και τα παιδιά μας είναι στα χέρια και στη διάκρισι των Τούρκων. Τίποτα, αδέλφια, δεν μας έμεινε. Δεν είναι πρέπον να σταυρώσουμε τα χέρια και να τηράμε τον ουρανό. Ο Θεός μας έδωσε χέρια, γνώσι και νου. Ας ρωτήσουμε την καρδιά μας και ό,τι μας απανταχαίνει, ας το βάλωμε γρήγορο σε πράξιν κι ας είμεθα, αδέρφια, βέβαιοι το πως ο Χριστός μας ο πολυαγαπημένος θα βάλη το χέρι απάνω μας. Ό,τι θα κάμωμε, πρέποντας είναι να το κάμωμεν μια ώρα αρχήτερα, γιατί ύστερα θα χτυπάμε το κεφάλι μας. Τώρα η Τουρκία είναι μπερδεμένη σε πολέμους και δεν έχει ασκέρια να στείλει κατεπάνου μας. Ας ωφεληθώμεν από την περίστασι, όπου ο Θεός ακούοντας τα δίκαια παράπονά μας έστειλε δια ελόγου μας. Στα άρματα, αδέρφια, ή να ξεσκλαβωθούμε ή να πεθάνουμε. Και βέβαια καλύτερο θάνατο δεν μπορεί να προτιμήση κάθε Χριστιανός και Έλληνας.
Εγώ, καθώς το γνωρίζετε καλότατα, αγαπητοί μου Γαλαξιδιώται, εμπορώ να ζήσω βασιλικά, με πλούτη, τιμές και δόξες. Οι Τούρκοι, ό,τι και αν ζητήσω μου το δίνουνε παρακαλώντας. Γιατί το σπαθί του Οδυσσέα δεν χορατεύει. Έπειτα κοντά στα άλλα ενθυμούνται τον πατέρα μου, που τους εζεμάτισε. Μα σας λέγω την πάσαν αλήθειαν, αδέλφια. Δεν θέλω εγώ μονάχα να καλοπερνώ και το γένος μου να βογκά στη σκλαβιά. Μου καίγεται η καρδιά μου σα βλέπω και συλλογιούμαι πως ακόμα οι Τούρκοι μας τυραγνεύουν.
Από το Μωρηά μου στείλανε γράμματα πως είναι τα πάντα έτοιμα. Εγώ είμαι στο ποδάρι με τα παλληκάρια μου. Μα θέλω πρώτα να είμαι βέβαιος το πως θα με ακολουθήσετε και σεις. Αν εσείς κάμετε αρχή από τη μια μεριά, κι εγώ από την άλλη, θα σηκωθεί όλη η Ρούμελη. Γιατί ο κόσμος φοβάται. Μα σαν ιδή ελόγου σας, που έχετε καράβια και ξέρετε καλύτερα τα πράγματα, το πώς σηκώνετε το μπαϊράκι, θενά τελειώση όχι καλύτερο το πράγμα.
Περιμένω απόκρισι με τον ίδιο που φέρνει το γράμμα μου. Τη μπαρούτη και τα βόλια τα έλαβα και τα εμοίρασα. Να με οικονομήσετε και στουρνάρια και αν σας περισσεύη κι άλλη μπαρούτη να μου στείλετε, γιατίν θα την δώσω στους Πατρατσικιώτας. Του Πανουριά τα λόγια μην τα πολυακούτε. Είναι φοβιτσιάρης. Μα σαν το σηκώσουμε εμείς, αλλέως δεν μπορεί να πράξη πάρεξ να έρθη με το μέρος μας.
Αύριο το βράδυ να έρθη ένας στο μοναστήρι και θα εύρη τον Γκούραν για να μιλήση σαν να ήμουνα εγώ ο ίδιος. Τον Γκούρα να τον αγαπάτε. Είναι παιδί δικό μας και καλό παλληκάρι.
Χαιρετίσματα σ’ όλους πέρα και πέρα. Σας χαιρετώ και σας γλυκοφιλώ.
22 Μαρτίου 1821
Ο αγαπητός σας
Οδυσσέας Ανδρούτσος
Τέτοια γράμματα δε θα συναντήσουμε πια συχνά σ’ ολόκληρο το Εικοσιένα. Παντού θα τρυπώσουν οι λογιότατοι, θα γίνουν γραμματικοί των καπεταναίων και θα συναγωνιστούν ανάμεσά τους ποιος πιότερο θα μασκαρέψει τη λαϊκή έκφρασή τους, ντύνοντάς τη με μια φριχτή καθαρεύουσα.
Ο Αντρούτσος φτιάνει ένα μικρό μπουλούκι και, για ν’ αναγκάσει τους δισταχτικούς καπεταναίους να βγούνε ανοιχτά στο σηκωμό, στήνει χωσιά στην Τατάρνα του Ασπροπόταμου σε κάποιον ντερβέναγα που διάβαινε από κει μ’ εξήντα νοματαίους. Τους ξεπαστρεύει όλους και παίρνει από τους σκοτωμένους μονάχα τ’ άρματα, για να κάνει φανερό πως τούτη η πράξη δεν ήταν ληστεία, μα επανάσταση.
Σε λίγο ο Πανουργιάς σηκώνει κι αυτός το παϊράκι και μπλοκάρει τους Τούρκους στα Σάλωνα. Καθώς δεν είχανε οι κλεισμένοι νερό, αναγκάζονται να πέσουν σ’ ομιλίες με τους δικούς μας. Φτάνουνε οι μπέηδες στ’ ορδί του Πανουργιά και ρωτάνε τους χτεσινούς ραγιάδες:
–Ποιος είναι ο αφέντης σας να προσκυνήσουμε;
–Εγώ είμαι ο δικός σας αφέντης κι εμένα θα προσκυνήσετε, τους αποκρίνεται ο Πανουργιάς.
Γυρεύουν οι Τούρκοι να κρατήσουν τα ντουφέκια τους, μ’ αυτά ίσα-ίσα χρειάζουνται οι επαναστάτες. Κι οι Τούρκοι τα παραδίνουν. Κείνη τη μέρα κι άλλοι εξακόσιοι Έλληνες είχανε άρματα στο χέρι.

Δέκα πράγματα που πρέπει να ξέρουμε για την ατμοσφαιρική ρύπανση

Η ατμοσφαιρική ρύπανση απειλεί τους πάντες, προειδοποίησαν κατά τη σημερινή Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος τα Ηνωμένα Έθνη, με 9 στους 10 ανθρώπους στον πλανήτη να αναπνέουν μολυσμένο αέρα.https://im1.7job.gr/sites/default/files/imagecache/1200x675/article/2019/23/293236-151031-8883828.jpg
Το φαινόμενο αυτό έχει προκαλέσει μια εντεινόμενη, παγκόσμια κρίση υγείας, η οποία ήδη ευθύνεται για περίπου επτά εκατομμύρια θανάτους ετησίως, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ).
Η καύση ορυκτών καυσίμων για την παραγωγή ενέργειας, για τα μέσα μεταφοράς και για την βιομηχανία συμβάλλει κατά κύριο λόγο στην ατμοσφαιρική ρύπανση ενώ είναι και η κύρια πηγή των εκπομπών άνθρακα που προκαλούν την υπερθέρμανση του πλανήτη. Η αντιμετώπιση και των δύο αυτών προβλημάτων θα μπορούσε να ωφελήσει σημαντικά τη δημόσια υγεία.
Ακολουθούν κάποια σημαντικά γεγονότα αναφορικά με τις επιπτώσεις της ρύπανσης του αέρα στον άνθρωπο:
1. Η ατμοσφαιρική ρύπανση σκοτώνει 800 ανθρώπους την ώρα ή 13 το λεπτό, δηλαδή τρεις φορές περισσότερους από τον ετήσιο αριθμό των θυμάτων της φυματίωσης, της ελονοσίας και του AIDS μαζί.
2. Σε ορισμένες περιπτώσεις οι ίδιοι ρυπαντές συμβάλλουν τόσο στην κλιματική αλλαγή όσο και στην τοπική ατμοσφαιρική ρύπανση, ανάμεσά τους ο μαύρος άνθρακας ή αιθάλη, που παράγονται από την αναποτελεσματική καύση σε πηγές όπως οι φούρνοι και οι ντιζελοκινητήρες και το μεθάνιο.
3. Οι πέντε κυριότερες πηγές της ατμοσφαιρικής ρύπανσης είναι η καύση ορυκτών καυσίμων σε εσωτερικούς χώρους, η χρήση ξύλων και άλλων βιομαζών για το μαγείρεμα, η θέρμανση και ηλεκτροδότηση των σπιτιών, η βιομηχανία, ανάμεσά τους και η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας όπως μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με καύση άνθρακα και οι γεννήτριες ντίζελ, τα μέσα μεταφοράς και ειδικά τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, η κτηνοτροφία, περιλαμβανομένων των ζώων που παράγουν μεθάνιο και αμμωνία, οι ορυζώνες που παράγουν μεθάνιο και η καύση των γεωργικών απόβλητων, η καύση απόβλητων σε εξωτερικούς χώρους και η υγειονομική ταφή οργανικών απόβλητων.
4. Η μόλυνση της ατμόσφαιρας από τα νοικοκυριά προκαλεί κάθε χρόνο περίπου 3,8 εκατομμύρια πρόωρους θανάτους, η μεγάλη πλειονότητα εκ των οποίων στον αναπτυσσόμενο κόσμο, και σχεδόν το 60% από αυτούς τους θανάτους αφορούν γυναικόπαιδα.
5. Το 93% των παιδιών σε όλον τον κόσμο ζουν σε περιοχές όπου τα επίπεδα της ατμοσφαιρικής μόλυνσης ξεπερνούν τα επιτρεπτά όρια που έχει θέσει ο ΠΟΥ, με 600.000 παιδιά κάτω των 15 ετών να έχουν πεθάνει από λοιμώξεις του αναπνευστικού το 2016.
6. Η ρύπανση της ατμόσφαιρας ευθύνεται για το 26% των θανάτων από ισχαιμική καρδιοπάθεια, το 24% των θανάτων από εγκεφαλικά, το 43% από χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια (ΧΑΠ) και το 29% από καρκίνο των πνευμόνων. Σε ό,τι αφορά τα παιδιά σχετίζεται, μεταξύ άλλων προβλημάτων υγείας, με την γέννηση λιποβαρών βρεφών, άσθμα, παιδικούς καρκίνους, παχυσαρκία, ανεπαρκή ανάπτυξη των πνευμόνων και αυτισμό.
7. Το 97% των πόλεων σε χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος με περισσότερους από 100.000 κατοίκους δεν πληρεί τα κατώτερα επίπεδα ποιότητας του αέρα που θέτει ο ΠΟΥ και στις χώρες υψηλού εισοδήματος το 29% των πόλεων απέχει από τα επιτρεπόμενα όρια.
8. Σχεδόν το 25% της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από την ύλη των μικρών σωματιδίων στα αστικά κέντρα προκαλείται από την κίνηση στους δρόμους, το 20% από την καύση οικιακών καυσίμων και το 15% από την λειτουργία των βιομηχανιών, περιλαμβανομένης της παραγωγής ηλεκτρισμού.
9. Η διατήρηση των επιπέδων της υπερθέρμανσης του πλανήτη αρκετά πιο κάτω από τους 2 βαθμούς Κελσίου -όπως έχουν δεσμευτεί με τη Συμφωνία των Παρισίων για την Κλιματική Αλλαγή του 2015 να πράξουν οι κυβερνήσεις- θα μπορούσε να σώζει περίπου ένα εκατομμύριο ζωές τον χρόνο έως το 2050 και μόνο μέσω της μείωσης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
10. Στις 15 χώρες που εκπέμπουν τα αέρια που ευθύνονται περισσότερο για την υπερθέρμανση του πλανήτη το κόστος της μόλυνσης της ατμόσφαιρας για τη δημόσια υγεία εκτιμάται ότι ανέρχεται σε περισσότερο από το 4% του ΑΕΠ.
Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ

Το πρώτο προεκλογικό σποτ της ΝΔ… που ο Τσίπρας ανέστησε!


…και παραδίδει στον Κούλη έχοντας ξεπουλήσει τα πάντα
…κι η Περιστέρα στη χαρά
Το τραγούδι είναι μια προσφορά του ripes.gr

2 Ιουν 2019

Τι κάνατε στην Κάνδανο, Κασιδιάρη;

   Σήμερα είναι η επέτειος της σφαγής της Κανδάνου. Ξεκίνησε στις 2 Ιουνίου 1941. Η Κάνδανος, ένα μικρό χωριό της Κρήτης στο Νομό Χανίων, έμελλε να γίνει ένα από τα μνημεία της ναζιστικής θηριωδίας κατά τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο. Το ολοκαύτωμα της Κανδάνου, όπως και η σφαγή στο Κοντομαρί, ήταν απάντηση των Γερμανών εισβολέων στην ηρωική αντίσταση του λαού της Κρήτης, στο έπος που γράφτηκε στην Ιστορία ως «Μάχη της Κρήτης».
Από το http://malia-crete-kgrek.blogspot.gr/2013/06/blog-post.html
   Η Κάνδανος είχε βομβαρδιστεί ήδη από την πρώτη μέρα της «Μάχης της Κρήτης», στις 20 Μάιου. Στις 24 Μάη, μετά από σφοδρή μάχη στο φαράγγι της Κανδάνου, σκοτώνονται πολλοί Γερμανοί. Παρότι η «Μάχη» τελειώνει στις 31 Μάιου, οι ναζί επιστρέφουν στο χωριό. Τη Δευτέρα 2 Ιούνη μετά από διαταγή του Γκαίρινγκ ξεκινά η ανείπωτη σφαγή, η οποία ολοκληρώνεται την επόμενη μέρα. Αρχίζει ο ανελέητος βομβαρδισμός του χωριού ενώ στη συνέχεια τμήματα του ναζιστικού στρατού μπαίνουν στο χωριό.
   Η Κάνδανος γίνεται ολοκαύτωμα. Οι ναζί συγκεντρώνουν κατά ομάδες τους κατοίκους και αρχίζουν οι εκτελέσεις. Οι περίπου 180 κάτοικοι της Κανδάνου δολοφονούνται, τα σπίτια τους πυρπολούνται, ακόμα και τα ζώα τους σφάζονται. Το μένος των ναζί είναι τέτοιο που αφήνουν και γραπτές αποδείξεις της θηριωδίας τους. Η Κάνδανος, όπως σωστά έχει καταγραφεί στην εκπομπή «Η μηχανή του χρόνου», είναι «η μοναδική περίπτωση εγκλήματος πολέμου, όπου ο θύτης όχι μόνον αναγνωρίζει το έγκλημά του, αλλά το προπαγανδίζει προς παραδειγματισμό των υπολοίπων».

   «Προς παραδειγματισμό», λοιπόν, τις αμέσως επόμενες ημέρες οι ναζί τοποθετούν δύο πινακίδες – επιγραφές στις εισόδους της Κανδάνου από Χανιά και Παλαιόχωρα, γραμμένες στα γερμανικά και τα ελληνικά.
   Η πρώτη πινακίδα έγραφε: «Διά την κτηνώδη δολοφονία Γερμανών αλεξιπτωτιστών, αλπινιστών και του μηχανικού από άνδρες, γυναίκες, παιδιά και παπάδες μαζί και διότι ετόλμησαν να αντισταθούν κατά του μεγάλου Ράιχ κατεστράφη την 3/6/41 η Κάνδανος εκ θεμελίων διά να μην επανοικοδομηθεί πλέον ΠOTE».
   H δεύτερη (ελαφρώς ανορθόγραφη) πινακίδα έγραφε: «Ως αντίποινον των απω οπλισμένων πολιτών ανδρών και γυναικών εκ των όπισθεν δολοφονηθέντων Γερμανών στρατιωτών κατεστράφη η Κάνδανος».   
 Όμως το 1943 οι ναζί «φιλοτέχνησαν» και τρίτη – μαρμάρινη αυτή τη φορά – στήλη που ανέφερε: «Εδώ υπήρχε η Κάνδανος κατεστράφη προς εξιλασμόν της δολοφονίας 25 Γερμανών Στρατιωτικών».
Μοναδικά ιστορικά τεκμήρια της ναζιστικής κτηνωδίας αποτελούν οι φωτογραφίες του Franz Peter Weixler που ήταν ο πολεμικός ανταποκριτής της Βέρμαχτ που φωτογράφισε την εκτέλεση στο Κοντομαρί. Εδώ ο ναζί ρίχνει την χαριστική βολή στους εκτελεσμένους (Χριστίνα Λούπα, «Δείτε καρέ – καρέ τη σφαγή στο Κοντομαρί Χανίων από τους Γερμανούς – Η ιστορία του Franz Peter Weixler», http://tvxs.gr)
   Ας έρθουμε τώρα στην Ελλάδα του 2018. Αυτός με τη σβάστικα στο χέρι είναι ο Κασιδιάρης.

    Ο Κασιδιάρης, στις 20/4/2011, εξυμνούσε με άρθρο του στο περιοδικό «Χρυσή Αυγή» το «ανανεωτικό» και «πνευματικό κίνημα» του ναζισμού. Έγραφε: «Ποιο θα ήταν το μέλλον της Ευρώπης και ολόκληρου του σύγχρονου κόσμου, αν ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος (…) δεν σταματούσε την ανανεωτική πορεία του Εθνικοσοσιαλισμού; Είναι βέβαιο ότι θεμελιώδεις αξίες που πηγάζουν ως επί το πλείστον από την ελληνική αρχαιότητα, θα κυρίευαν πνευματικά όλα τα κράτη και θα όριζαν τις τύχες των λαών. Ο ρομαντισμός ως πνευματικό κίνημα και ο κλασικισμός θα υπερίσχυαν (…)».
   Αυτός που ανταλλάσει ναζιστικούς χαιρετισμούς με τους ομοϊδεάτες του (λέγοντας ότι πρόκειται για… «αρχαιοελληνικό» χαιρετισμό) είναι ο Μιχαλολιάκος.

  Ο Μιχαλολιάκος, στο άρθρο του για  τον Χίτλερ («Χρυσή Αυγή», τεύχος 26, Μάιος 1987), έγραφε:  «Τι εμπόδιο μπορεί να σταθεί στο δρόμο μας αφού ακόμη και σήμερα νοιώθουμε ΕΚΕΙΝΟΝ να μας οδηγεί (…) με τη σκέψη και την ψυχή μας δοσμένη στη Μνήμη του Μεγάλου μας Αρχηγού, υψώνουμε το δεξί χέρι ψηλά, χαιρετούμε τον Ήλιο και με το θάρρος που μας επιβάλλει η Στρατιωτική μας Τιμή και το Εθνικοσοσιαλιστικό μας καθήκον κραυγάζουμε γεμάτοι πάθος, πίστη στο μέλλον και στα οράματά μας: HEIL HITLER!».
  Ο ίδιος τύπος, ο Μιχαλολιάκος, στο βιβλίο του με τίτλο «Για μια μεγάλη Ελλάδα σε μια ελεύθερη Ευρώπη», παραληρεί υπέρ του ναζισμού. Εξυμνεί τα «WAFFEN SS» τα οποία αποκαλεί … «Μήνυμα Φωτεινό» στην Ελλάδα και την Ευρώπη! Γράφει (σελίδα 46): «Ο Γερμανικός Εθνικοσοσιαλισμός και η Νέα Ευρώπη των WAFFEN SS ήταν ένα Μήνυμα Φωτεινό σε μία σκοτεινή εποχή, που πιστεύω πως ο ελληνισμός θα έπρεπε να έχει δεχτεί».
   Όποιος δεν καταλαβαίνει ποιο είναι το «φωτεινό» (κατά Μιχαλολιάκο) μήνυμα του ναζισμού, όποιος αμφιβάλλει τι κρύβεται πίσω από το «ρομαντικό» (κατά Κασιδιάρη) πνεύμα του «εθνικοσοσιαλισμού», όποιος συσχετίζει ανιστόρητα τον πατριωτισμό με τον αιμοσταγή και πατριδοκάπηλο εθνικισμό, ας ρίξει μια ματιά στην Κάνδανο. Και στο Κοντομαρί…
*Το κείμενο δημοσιεύθηκε πέρσι στον «Ημεροδρόμο»

Share

Facebook Digg Stumbleupon Favorites More