«Από την εξασφάλιση του ΝΑΙ στο πώς να ξεπεραστεί το ΟΧΙ»
Η επικίνδυνη λογική της «Μεταμοντέρνας Ομοσπονδίας» στην Κύπρο
«Θεωρείται χαρισματική όσο και αμφιλεγόμενη, από ορισμένους, προσωπικότητα» έγραψε στις 28.1.2015 το Βήμα των Αθηνών για τον νέο Υπ. Εξωτερικών της Ελλάδας κ. Νίκο Κοτζιά.
Για το ερώτημα: Υποστήριζε ή όχι το Σχέδιο Ανάν;
Το 2003, εντοπίζουμε τον κ. Νίκο Κοτζιά μεταξύ της ομάδας που κλήθηκε
και παρευρέθηκε στο σεμινάριο στην Οξφόρδη 3-4 Οκτωβρίου 2003 (τα
πρακτικά εκδόθηκαν το Φεβρουάριο του 2004), όπου προβλήθηκαν τα
επιχειρήματα που έπρεπε να χρησιμοποιηθούν υπέρ του Σχεδίου, για να
εξασφαλιζόταν το ΝΑΙ.
Διοργανώθηκε από το SEESOX, Τμήμα Νοτιο-ανατολικών Μελετών του St.
Antony’s College του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, με την υποστήριξη του
Προγράμματος Σύγχρονης Τουρκίας του Πανεπιστημίου και του Δικοινοτικού
Αναπτυξιακού Προγράμματος που χρηματοδοτείτο από την αμερικανική USAID και τα Ηνωμένα ΄Εθνη UNDP μέσω της UNOPS.
Τίτλος του Σεμιναρίου: “Getting to Yes: Suggestions for Embellishment of the Annan Plan for Cyprus” (Πως εξασφαλίζεται το Ναι: Εισηγήσεις για ωραιοποίηση του Σχεδίου Ανάν για την Κύπρο).
Διοργανωτές οι Οξφορδιανοί Όθων Αναστασάκης, Καλυψώ Νικολαίδου, Giles Bertrand. Μεταξύ των παρευρεθέντων και οι Dominick Chilcott του Φόρειν Όφις, και Alvaro De Soto των Ηνωμένων Εθνών. Και προκύπτει το ερώτημα:
ΕΑΝ ο κ. Κοτζιάς δεν υποστήριζε το Σχέδιο Ανάν, τότε πως βρέθηκε εκεί
ανάμεσα σε επιλεγμένους ένθερμους Ανανικούς; Ποίος ο ρόλος του; Τα δε
πρακτικά γράφουν, πως «Η ομάδα (δηλαδή όλοι οι παρευρεθέντες) έδωσε
δυνατή υποστήριξη στην επανέναρξη των συνομιλιών στα πλαίσια του Σχεδίου
Ανάν στη βάση της λεγόμενης τεχνικής “ωραιοποίησης”.
Αυτό θα συνεπάγεται μια προκαταρκτική συμφωνία μεταξύ των μερών…
Τέλος, οι συζητήσεις μας έκαναν ξεκάθαρο ότι δεν πρέπει να συζητηθούν
όλα τα θέματα στο σχέδιο. Υπήρχαν σημαντικά ζητήματα πριν τη διευθέτηση .
Που περιλαμβάνουν τον μονομερή διορισμό ενός συμφιλιωτικού Τσάρου…
ετοιμασία μιας αναμορφωμένης διδασκαλίας ιστορίας για αμφότερες τις
πλευρές, οικονομικής υποστήριξης προς το Νότο…»
Το Μάιο του 2007 διοργανώθηκε και δεύτερο σεμινάριο (στο μεταξύ, το 2006 προηγήθηκε άλλο για «Λύσεις έξω από το κουτί»), αυτή τη φορά με τίτλο «Cyprus after the Accession: Getting past ‘No’?” « Η Κύπρος μετά την ένταξη: Ξεπερνάται το ‘ΟΧΙ’;» ΄Οπου μελετήθηκαν τρόποι λύσης μεταξύ των οποίων και η αναγνώριση δύο κρατών.
Ο κ. Κοτζιάς έλαβε μέρος και σ΄αυτό, αυτή τη φορά ως καθηγητής στο
ίδιο το St. Antony’s College (ενώ το 2003 ως καθηγητής στο Πανεπιστήμιο
Πειραιά). Μία από τις επτά (7) εισηγήσεις για λύση ήταν δική του.
Εκεί αναπτύχθηκε και η εμπλοκή της ΕΕ για λύση (δηλαδή για ένα Ανάν
6) με τη λεγόμενη “Europeanization” και συζητήθηκαν επιλογές λύσεων,
όπως το βελούδινο διαζύγιο, η σταθεροποίηση του στάτους κβο που οδηγεί
σε λύση Ταιβάν, η λύση Βοσνιακού τύπου, ουσιαστικά λύση Ανάν, και
τέταρτη επιλογή η λύση βελγικού μοντέλου ως “μετά-μοντέρνα ομοσπονδία”. Ο
κ. Κοτζιάς εισηγήθηκε ως πρώτη του επιλογή την “μετα-μοντέρνα
ομοσπονδία” αλλά, εάν αυτή (σε μια διαφοροποιημένη Διζωνική Δικοινοτική
βασισμένη στο βελγικό μοντέλο και άλλα στοιχεία) δεν επιτευχθεί, η μόνη προτιμητέα λύση πρέπει να είναι υποστήριξε, το «βελούδινο διαζύγιο όπου οι περιοχές ανταλλάσσονται με αναγνώριση και εξασφαλίζεται και Ευρωπαϊκό μέλλον για τους Τουρκοκύπριους».
(Τη λύση του βελούδινου διαζυγίου την βάσισε στο Τσεχοσλοβακικό
μοντέλο που κατέρρευσε παταγωδώς τον Ιανουάριο του 1993. Το δε Βελγικό
μοντέλο πάει κατά διαόλου και δεν προσφέρεται καθόλου ως παράδειγμα για
αντιγραφή).
Στο σεμινάριο του 2007 παρευρέθηκε και πάλιν εκπρόσωπος του Φόρειν ΄Οφις. Εκεί έκανε την εμφάνισή του ακόμα ένας ακαδημαϊκός από Αθήνα, ο κ. Άγγελος Συρίγος
του Πάντειου Πανεπιστημίου Αθηνών, ο οποίος στις 30.3.2014 ξεπρόβαλε
και αυτός με εισήγηση για λύση δύο κρατών σε συνέντευξή του στο
Φιλελεύθερο, στην Αντιγόνη Δρουσιώτη (Σχετικό το άρθρο μου «Δυο κράτη, Βενιζέλος, Λυγερός, ICG και τώρα Συρίγος…»).
Στο Steering Committee του SEESOX και ο πρώην ΄Υπ. Αρμοστής της
Βρετανίας στην Κύπρο κ. Ντέιβιντ Μάττεν. Μεταξύ δε των sponsors: το
ΝΑΤΟ, η Ευρωπαική Κομισιόν, UNOPS, Open Society Foundations, Foreign and
Commonwealth Office, το A. G. Leventis Foundation, Bank of Albania,
Credit Suisse, Ελληνική Δημοκρατία, Ελληνικό Υπ. Παιδείας, Υπ. Εξωτερικών της Τουρκίας, Κεντρική Τράπεζα Βοσνίας…
Κρατώ 4 σημεία:
1ον, ότι το 2003 ο κ. Ν. Κοτζιάς έλαβε μέρος σε εργαστήρι με σκοπό την ωραιοποίηση του Σχεδίου Ανάν.
2ον, ότι το 2007 υποστήριζε σαν δεύτερη προτίμηση λύση βελούδινου διαζυγίου που προσφέρει αναγνώριση στα κατεχόμενα.
3ον, ότι στην εισήγησή του το 2007 θεωρεί πως για τα γεγονότα του 1963 ευθυνόμαστε εμείς οι Ελληνοκύπριοι.
4ον, ότι το 2007 χαρακτήρισε την πρότασή του ως
σκεπτικό «έξω από το κουτί». Μια ορολογία που ακούσαμε και από τον Τ/κ
διαπραγματευτή κ. Εργ. Ολγκιούν στο Λονδίνο τον περασμένο Δεκέμβριο
υποστηρίζοντας αναγνώριση, για να ακολουθήσουν και άλλοι (και που ίσως
να ξεκίνησε από το σεμινάριο του 2006 στην Οξφόρδη).
Βέβαια, τα όσα αναφέρονται πιο πάνω για τον κ. Ν. Κοτζιά συνέβησαν
πριν 12 με 8 χρόνια. Τα κρατάμε όμως, γιατί είναι ιστορικά δεδομένα που
δεν διαγράφονται. Πιθανόν, σήμερα ο κ. Κοτζιάς να έχει διαφοροποιήσει
τις θέσεις του έναντι του Κυπριακού, του βελούδινου διαζυγίου, των
ευθυνών «μας» για το 1963 καθώς και πολλά άλλα που βρίσκουμε στην
τοποθέτησή του το 2007. Θα αναμένουμε να ακούσουμε τις τοποθετήσεις του
νέου υπ. Εξωτερικών της Ελλάδας και θα επανέλθουμε.
Αλλά και επισημαίνουμε FOR THE RECORD:
Πρώτον, ότι δεν είναι αρκετό κάποιος να υποστηρίζει την αποχώρηση
μέχρι και του τελευταίου Τούρκου στρατιώτη και των εγγυήσεων, ότι η
διζωνική είναι ρατσιστική κτλ, αλλά παράλληλα να δέχεται λύση “είτε
βελούδινων είτε μεταξωτών διαζυγίων” με την ψευδαίσθηση ότι θα κάνει
πέρα την Τουρκία από το Κυπριακό. Και να μην γίνεται καμία μνεία για την
επιστροφή όλων των Ε/κ προσφύγων στις κλεμμένες τους περιουσίες .
Μάλιστα σε άλλη εισήγηση το 2007 λέχθηκε ότι δεν μπορεί να υπάρξει ένας
άνθρωπος μία ψήφος στην Κύπρο, ούτε να εγκαταλειφθούν οι κατευθυντήριες
του 1977 και 1979 για να επιστρέψουν οι Ε/κ στις περιουσίες τους γιατί
τότε δεν θα μπορούν οι Τ/κ να εξασφαλίσουν την αυτονομία τους στο
κρατίδιό τους!
Και δεύτερον, ότι η μετατόπιση του Κυπριακού από θέμα εισβολής και
κατοχής σε θέμα δικοινοτικής διαφοράς, δεν έγινε με την συμφωνία
Αναστασιάδη-Έρογλου το 2014 αλλά, από το 1977 με τις κατευθυντήριες
Μακαρίου-Ντενκτάς…
Το ερώτημα θα ήταν ακαδημαϊκό, εάν ο κ. Κοτζιάς παρέμενε στο
Πανεπιστήμιό του. Όμως σήμερα ηγείται του ΥΠΕΞ της Ελλάδας. Επομένως
χρειάζεται να ξεκαθαρίσει τη θέση του και να απαντήσει στο Κυπριακό
Ελληνισμό, κατά πόσο ασπάζεται ακόμα τις θέσεις του για βελούδινο
διαζύγιο αν δεν επιτευχθεί η όποια Ομοσπονδία. Ειδικά ενόψει των
πρόσφατων δραστηριοτήτων εκ μέρους των Τούρκων, της Ομάδας Διεθνών
Κρίσεων, της προώθησης βιβλίων και θέσεων για διχοτόμηση/δύο κράτη,
καθώς και των βρετανικών έντονων φανερών πλέον προσπαθειών για
αναγνώριση των κατεχομένων μέσω ΕΕ. Με άλλα λόγια, η πραγματική πολιτική
του Φόρειν ΄Οφις. Τουλάχιστον από 1974 (για να μην ξεκινήσουμε από πιο
πίσω) όταν η κυβέρνηση Ουίλσον/Κάλλαχαν άφησε σκόπιμα την Τουρκία να
εισβάλει με σκοπό την αλλαγή του στάτους κβο στην Κύπρο και που γι’ αυτό υιοθέτησαν ως λύση τη ρατσιστική τουρκική Διζωνική από τις 16 Αυγούστου 1974…
*Ερευνήτριας-Συγγραφέα
[Το άρθρο δημοσιεύθηκε στο
Βήμα Σαρωνικού]
Ύποπτος και αμφιλεγόμενος ο ρόλος Κοτζιά στο Κυπριακό
Αποσιωπώντας πλήρως ότι το Κυπριακό είναι πρόβλημα εισβολής και κατοχής, κατά την παρέμβασή του στην έναρξη της Διάσκεψης για το Κυπριακό, ο Ελληνας ΥΠΕΞ, Ν. Κοτζιάς, περιορίστηκε να το χαρακτηρίζει «ιστορικό ζήτημα» και «πρόβλημα» προς επίλυση…
Ετσι αποστεώνοντας το Κυπριακό από την ουσία του – κάτι για την
εισβολή και κατοχή «ψέλλισε» μόνο για εσωτερική κατανάλωση σε ενημέρωση
δημοσιογράφων – είπε ότι «η λύση του Κυπριακού πρέπει να αποδίδει τη μέγιστη δυνατή ισότητα και δικαιώματα στους Τουρκοκυπρίους», αλλά «από την άλλη, οι Ελληνοκύπριοι πρέπει και δικαιούνται, επίσης, να νιώθουν ασφαλείς».
Σε ένα τέτοιο πλαίσιο, και εκφράζοντας φόβους πως ό,τι αποφασίσουν δεν θα περάσει από τη λαϊκή ψήφο, ζήτησε λύση «πειστική, ώστε οι δύο κοινότητες να ψηφίσουν υπέρ και να κυρωθεί μέσω των δημοψηφισμάτων που θα ακολουθήσουν».
Προτεκτοράτο με «διεθνή αστυνομία»
Χαρακτήρισε το καθεστώς των εγγυήσεων «παρωχημένο»,
ότι «ο φόβος ή ο κίνδυνος χρήσης βίας από τρίτους πρέπει να εξαλειφθούν
από το χάρτη της Κύπρου. Πιστεύουμε ότι πρέπει να συμφωνήσουμε στην
οριστική λύση του προβλήματος ασφάλειας της Κύπρου. Και αυτό σημαίνει
αποχώρηση των στρατευμάτων, κάτω από την ομπρέλα του ΟΗΕ, ίσως με έναν δημιουργικό ρόλο του ΟΑΣΕ», οργανισμός όπου μετέχουν με ρόλο και λόγο σημαντικά ιμπεριαλιστικά κέντρα.
Επιχειρηματολόγησε υπέρ αυτού, λέγοντας ότι «η
δημιουργία δύο Πολιτειών στην Κύπρο, η σε μεγάλο βαθμό αυτοκυβέρνηση των
Τουρκοκυπρίων, η αυτοδιοίκησή τους, αποτελεί τη μέγιστη εγγύηση ότι θα
πράξουν καλά τα του οίκου τους. Είτε όσον αφορά τον επιμέρους οίκο τους,
είτε όσον αφορά συνολικά την Κύπρο. Πιστεύω επίσης ότι την καλύτερη εγγύηση για τα δικαιώματα των πολιτών, συλλογικά και ατομικά, αποτελεί η ΕΕ»!
«Επίσης, θεωρώ μεγάλη υπόθεση αυτό που διαβάζω για τη δημιουργία πολιτειακών αστυνομιών, ομοσπονδιακής αστυνομίας και διεθνούς αστυνομίας,
γιατί και αυτές εγγυώνται την ασφάλεια όλων των μερών». Πολυεθνικό
επεμβατικό σχήμα που σχεδιάζεται για το Νησί με το μανδύα πολυεθνικής
αστυνομίας.
Μάλιστα, ο Ελληνας ΥΠΕΞ ανακοίνωσε ότι στις 23 Γενάρη αναμένεται ότι θα συναντηθούν και πάλι στη Γενεύη οι υπουργοί Εξωτερικών των τριών εγγυητριών δυνάμεων.
«Πιθανολογώ με όσα έχουν δείξει οι συζητήσεις μέχρι τώρα ότι θα
επιβεβαιωθεί η καταρχάς συμφωνία μας για τη δημιουργία μιας ομάδας με
ειδικούς οι οποίοι θα ετοιμάσουν έναν κατάλογο ερωτήσεων, στη βάση του
οποίου θα γίνει στις 23 του Γενάρη συνάντηση των ΥΠΕΞ με βάση αυτά τα
ερωτήματα», σημείωσε, και πρόσθεσε ότι επικεφαλής από την πλευρά του
ελληνικού ΥΠΕΞ θα είναι ο γγ πρέσβης Δημήτρης Παρασκευόπουλος. Η
ανακοίνωση αυτή σύμφωνα με τουρκοκυπριακές πηγές δυσαρέστησε τόσο την
Τουρκία όσο και τη Βρετανία, γιατί ανακοινώθηκε χωρίς να έχουν
ολοκληρωθεί οι διαβουλεύσεις, και εξετάζεται αν θα γίνει.
Βάφτισε την παραμονή των τουρκικών στρατευμάτων «στάθμευση»
Στην παρέμβασή του, ο Ν. Κοτζιάς αναφέρθηκε και στο λεγόμενο μοντέλο «αποχώρησης στρατευμάτων», λέγοντας ότι μια ιδέα είναι: «Να εφαρμοστούν συμφωνίες τέτοιες, όπως ήταν οι συμφωνίες στάθμευσης των γερμανικών στρατευμάτων το 1990,
κατά την αποχώρηση των σοβιετικών στρατευμάτων από την ανατολική
Γερμανία. Η συγκεκριμένη συμφωνία στάθμευσης – που είχε προσωρινό
χαρακτήρα – είναι ένα καλό παράδειγμα».
Επίσης, ως αντάλλαγμα στην τουρκική πλευρά έταξε τη στήριξή της στην Τουρκία για ένταξη στην ΕΕ: «Το μέλλον ολόκληρης της Κύπρου βρίσκεται στην ΕΕ, όπως και το μέλλον της Τουρκία (…) η Ελλάδα είναι σταθερός φίλος και σύμμαχος της ευρωπαϊκής πορείας της Τουρκίας (…) Πιστεύουμε
ότι στο βαθμό που θα λύσουμε τα προβλήματά μας – είμαι σίγουρος ότι θα
το κάνουμε – η Κύπρος, η Ελλάδα και η Τουρκία μέσω ενός Συμφώνου Φιλίας
θα συνθέσουμε ένα ισχυρό τρίο μέσα στην ΕΕ».
Και βέβαια δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην «Κύπρο παράγοντα σταθερότητας σε μια περιοχή αστάθειας» που θα δώσει «ώθηση
στην οικονομική ανάπτυξη». Αυτά όταν οξύνεται ο ανταγωνισμός στην περιοχή πρωτίστως για την Ενέργεια.
Ν. Κοτζιάς: Εντεκα-ζωνική και μοντέλο Βρυξελλών ή δυο κρατών
Ο Νίκος Κοτζιάς υποστηρίζει ότι,
λόγω της εισβολής, έχει «ομογενοποιηθεί» η Κυπριακή Δημοκρατία,
«ολοκληρώνοντας τη διαδικασία που ξεκίνησαν οι Ε/Κ το 1963», υιοθετώντας
επί της ουσίας τα απαράδεκτα και ανιστόρητα επιχειρήματα της τουρκικής
πλευράς
Με τον Νικόλα Κωνσταντινίδη
Οι εκλογές στην Ελλάδα τελείωσαν. Ο κυρίαρχος λαός
αποφάσισε. Ανεξαρτήτως αν συμφωνεί κανείς ή όχι με τις ιδεολογικές και
πολιτικές θέσεις του άλλοτε περιθωριακού ακρο-αριστερού κόμματος της
Ελλάδας, ο λαός ανέδειξε τον Αλέξη Τσίπρα Πρωθυπουργό και τον ΣΥΡΙΖΑ για
Κυβέρνηση. Στην Κύπρο παρακολουθούνται με αγωνία οι εξελίξεις για το τι
μέλλει γενέσθαι, τόσο στο πεδίο της οικονομίας αλλά κυρίως για τα
εθνικά θέματα και τα ζητήματα της εξωτερικής πολιτικής και δη για το
Κυπριακό.
Ως θετική εξέλιξη κρίνεται η αποχώρηση του Ευάγγελου
Βενιζέλου από το πηδάλιο του Υπουργείου Εξωτερικών, που εκτός από
ένθερμος υποστηρικτής του εκτρώματος «ΣχεδίουΑνάν», απέστειλε και την
επαίσχυντη εκείνη ρηματική διακοίνωση στην Κυπριακή Δημοκρατία, επειδή
τόλμησε η ευρωβουλευτής Ελένη Θεοχάρους να διερωτηθεί τι έπραξε η Ελλάδα
ως Προεδρεύουσα του Συμβουλίου της Ε.Ε., όταν οι Τούρκοι υπέβαλαν το
απαράδεκτο εκείνο έγγραφο, με το οποίο κήρυτταν την Κυπριακή Δημοκρατία
«εκλιπούσα».
Πολλοί έσπευσαν αβίαστα, τόσο στην Κύπρο όσο και στην
Ελλάδα, να χαιρετίσουν την ανάληψη της νευραλγικής θέσης του Υπουργού
Εξωτερικών από τον κ. Νίκο Κοτζιά, χαρακτηρίζοντάς την εθνικά ωφέλιμη
και αποδίδοντάς του θέσεις πατριωτικές, επικαλούμενοι ειδικότερα
αντίθεση του νέου ΥΠΕΞ της Ελλάδος στο Σχέδιο Ανάν.
Ο Νίκος Κοτζιάς υπήρξε ιδρυτικό μέλος της ΚΝΕ και
μέλος της Κ.Ε. του ΚΚΕ. Μεταπήδησε πολιτικά, διατελώντας εκ των εξ
απορρήτων συνεργατών του Γιώργου Παπανδρέου, ενώ εσχάτως προσέγγισε τον
Αλέξη Τσίπρα, σχέση η οποία προφανώς ευόδωσε στον διορισμό του ως ΥΠΕΞ.
Κατά τη συμμετοχή του νέου ΥΠΕΞ της Ελλάδος στο
συνέδριο στο Κολέγιο St Antony του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης τον Μάιο
του 2007, με θέμα «Cyprus after Accession: Getting past ‘No’?», ανέπτυξε
εισήγηση η οποία τιτλοφορείται «Contradictions, Conflicts and Paradoxes
– A Framework for a Solution». Δεν ήταν, εξάλλου, η πρώτη φορά που
συμμετείχε σε συνέδριο στο St Antony’s ο κ. Κοτζιάς, καθώς στις 3-4
Οκτωβρίου 2003 συμμετείχε σε σεμινάριο ωραιοποίησης του Σχεδίου Ανάν με
θέμα «Getting to Yes: Suggestions for Embellishment of the Annan Plan
for Cyprus».
Ο κ. Κοτζιάς στην εισήγησή του το 2007 απορρίπτει μεν
το Σχέδιο Ανάν φραστικά, ωστόσο προτείνει ως λύση του Κυπριακού μια
«μετα-μοντέρνα Ομοσπονδία» (sic). Ισχυρίζεται ότι αυτή θα είναι μια νέα
τύπου «διζωνική δικοινοτική ομοσπονδία», χωρίς να παραγνωρίζονται οι
Συμφωνίες Υψηλού Επιπέδου 1977-79, τα διάφορα σχέδια λύσης που έχουν
προταθεί κατά καιρούς και η «παρούσα κατάσταση στο νησί».
Ο κ. Κοτζιάς εμφανώς ευθυγραμμίζεται με την πάγια
τουρκική θέση περί «αναγνώρισης των πραγματικοτήτων», μέσω της οποίας
επιχειρείται η νομιμοποίηση των τετελεσμένων της εισβολής. Σημειώνεται
ότι, στην εν λόγω εισήγηση, ο νέος ΥΠΕΞ της Ελλάδος ισχυρίζεται ότι η
επιστροφή σε μια ενωμένη Κυπριακή Δημοκρατία δεν είναι δυνατή λόγω «των
γεγονότων της δεκαετίας του ’70».
Ο Νίκος Κοτζιάς υποστηρίζει ακόμα ότι, λόγω της
εισβολής, έχει «ομογενοποιηθεί» η Κυπριακή Δημοκρατία, «ολοκληρώνοντας
τη διαδικασία που ξεκίνησαν οι Ε/Κ το 1963», υιοθετώντας επί της ουσίας
τα απαράδεκτα και ανιστόρητα επιχειρήματα της τουρκικής πλευράς περί
επιχείρησης εθνοκάθαρσης των Τ/Κ.
Υποστηρίζει ακόμη ότι πρέπει να εγγυηθούν στο πλαίσιο
της λύσης του Κυπριακού, ξεχωριστά εδαφικά συνιστώντα κράτη για κάθε
κοινότητα και ισότητα στην κεντρική κυβέρνηση. Το κάθε συνιστών κράτος
να έχει τρεις με τέσσερις επαρχίες και η Λευκωσία να λάβει καθεστώς
Βρυξελλών και να έχει κι αυτή δύο «υπο-συστήματα»! (ο κ. Κοτζιάς προφανώς
αγνοεί τη δυσλειτουργικότητα και παντελή αποτυχία του συστήματος στο
Βέλγιο). Δέκα περιφέρειες η μικρή Κύπρος των 240 χιλιομέτρων.
Ο νέος ΥΠΕΞ της Ελλάδος δεν σταματάει όμως εκεί.
Προτείνει ως εντέκατο μόρφωμα, μιαν ανεξάρτητη Αρχή για τις μειονότητες,
για τις οποίες εισηγείται ενισχυμένη συμμετοχή στη διακυβέρνηση του
τόπου. Σε περίπτωση εμπλοκής; Μην ανησυχείτε.
Το «Σχέδιο Κοτζιάς» προβλέπει αντί ξένους δικαστές
όπως το Σχέδιο Ανάν, αντικατάστασή τους με εκπροσώπους των θρησκευτικών
μειονοτήτων. Από τη μια ο κ. Κοτζιάς υποστηρίζει στην εισήγησή του ότι
δεν θα πρέπει να δίδεται μεγάλη έμφαση στην εθνικότητα, ακολουθώντας την
πάγια βρετανική πολιτική της «κυπροποίησης» των Ελλήνων της Κύπρου,
ωστόσο από την άλλη, με μεγάλη ευκολία προτείνει δύο ξεχωριστάσυνιστώντα
κράτη για κάθε κοινότητα με βάση την εθνικότητα και εγγυημένη συμμετοχή
άλλων μειονοτήτων σε θεσμικές θέσεις με μοναδικό κριτήριο την εθνική
ή/και θρησκευτική καταγωγή.
Ο κατά τα άλλα αριστερός ΥΠΕΞ της Ελλάδος δεν μας
επεξηγεί, ωστόσο, πώς θα λειτουργήσουν όλα τα προαναφερθέντα μορφώματα,
ούτε πώς θα αποκαταστηθούν τα ανθρώπινα και πολιτικά δικαιώματα των
νομίμων πολιτών της Κυπριακής Δημοκρατίας στο πλαίσιο των ρατσιστικών
συνιστώντων κρατών, ούτε το πώς θα προκύψει καθεστώς ασφάλειας στο νησί,
μέσω της πλήρους αποστρατιωτικοποίησης που προτείνει.
Και αν η «μετα-μοντέρνα Ομοσπονδία» που ο κ. Κοτζιάς
προτείνει να ονομαστεί «Σχέδιο Ανάν 6» δεν πετύχει; Ο νέος ΥΠΕΞ της
Ελλάδος προτείνει βελούδινο διαχωρισμό στα πρότυπα του τσεχοσλοβακικού
μοντέλου, προσθέτοντας τον εαυτό του σε μιαν αναπτυσσόμενη λίστα
ανθρώπων που πλέον καλούν για λύση δυο κρατών, παραδιδόμενοι στις πάγιες
επιδιώξεις της επεκτατικής πολιτικής της Τουρκίας.
Οι εκφρασθείσες θέσεις του κ. Κοτζιά κατά το παρελθόν πρέπει να
προβληματίσουν καθώς πλέον βρίσκεται στην κορυφή της ελληνικής
διπλωματίας και οι απόψεις του θα επηρεάσουν άμεσα την πορεία του
Κυπριακού και τις τύχες του κυπριακού Ελληνισμού.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΤ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Δικηγόρος