Οι φωτογράφοι στριμώχνονταν για ένα καρέ του, όπως θα έκαναν μπροστά σε έναν αστέρα του κινηματογράφου. Μόνο που τα φλας δεν άστραφταν για να μην τον «πληγώσουν». Αν και μικρός το δέμας - 28x53 εκ. - ο πίνακας που φέρεται να είναι έργο του Πέτερ Πάουλ Ρούμπενς «Το κυνήγι του καλυδώνιου κάπρου» ήταν ο απόλυτος πρωταγωνιστής κατά τη χθεσινή του παρουσίαση στην Εθνική Πινακοθήκη, μία εβδομάδα μετά την ανάκτησή του χάρη στις συντονισμένες προσπάθειες της Δίωξης Αρχαιοκαπηλίας και των υπηρεσιών του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού.
Είναι τελικά ή όχι αυθεντικό έργο του κορυφαίου ζωγράφου του ευρωπαϊκού μπαρόκ ο πίνακας που προσπαθούσαν να πουλήσουν η 40χρονη τηλεπαρουσιάστρια και ο 65χρονος συνεργός της (παλαιοπώλης) προς 6,8 εκατ. ευρώ στη Γλυφάδα; «Η πραγματικότητα είναι πως ο πίνακας αγοράστηκε ως Ρούμπενς, εκτέθηκε ως Ρούμπενς, εκλάπη ως Ρούμπενς, τον αναζητούσαμε ως Ρούμπενς και τον βρήκαμε ως Ρούμπενς. Τώρα το τι έχει συμβεί στο ενδιάμεσο το αφήνω στην κρίση σας», ήταν η απάντηση του υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού, Παύλου Γερουλάνου.
«Πρόκειται για προσχέδιο του Ρούμπενς πάνω σε ξύλο, ώστε μετά να φτιάξει ένα μεγάλο έργο με το ίδιο θέμα», υποστήριξε κατά τη χθεσινή παρουσίαση η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, ενώ ο πρεσβευτής του Βελγίου στην Ελλάδα Μαρκ βαν ντε Ρικ υποστήριξε πως «πρόκειται για δημιουργία του εργαστηρίου του Ρούμπενς, βάσει σχεδίου του καλλιτέχνη».
Το έργο αγοράστηκε το 1899 σε δημοπρασία από τους φίλους του Μουσείου της Γάνδης προς 250.000 στερλίνες με επιχορήγηση από το βελγικό κράτος, ενώ το 1910 είχε εκτεθεί σε παρουσίαση έργων του Ρούμπενς στις Βρυξέλλες, όπως μαρτυρά και σχετική ετικέτα που υπάρχει στο πίσω μέρος του πίνακα. Σήμανση που ουδείς φρόντισε να αφαιρέσει, κίνηση που φανερώνει ερασιτεχνισμό εκ μέρους των δραστών.
«Είναι πολύ σπάνιο να ανακτηθούν κλεμμένα αυθεντικά έργα τέχνης. Ή ακόμα, περισσότερο, δεν είναι καθόλου σπάνιο το φαινόμενο να πρόκειται περί πλαστών αντιγράφων των έργων, με αποτέλεσμα μακρόχρονες και εντατικές έρευνες να πέφτουν στο κενό ή να οδηγούνται σε φιάσκο. Σε αυτή όμως την υπόθεση, συνέβη ακριβώς το αντίθετο. Είχαμε την ανάκτηση ενός σημαντικού πολιτιστικού, εικαστικού θησαυρού, μετά από δέκα ολόκληρα χρόνια», τόνισε ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Χρήστος Παπουτσής.
Τώρα η Αστυνομία σε συνεργασία με την Ιντερπόλ επικεντρώνει τις έρευνές της στον εντοπισμό του εγκεφάλου της σπείρας που οργάνωσε την κλοπή του πίνακα στις 13 Ιουνίου του 2001. Τη μεταφορά του από τη Βόρεια Ιταλία στην Ελλάδα έκανε, σύμφωνα με αστυνομικές πηγές, ιταλός υπήκοος ενώ οι Αρχές δεν αποκλείουν να χρησιμοποιήθηκε σκάφος αναψυχής. Οι δύο έλληνες συλληφθέντες δε, θεωρούνται ως η «αθώα» βιτρίνα του κυκλώματος.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου