8 Αυγ 2011

Ποιες αλλαγές προωθούνται στη φορολογική νομοθεσία

Παροχή φορολογικών εκπτώσεων ή διευκολύνσεων πληρωμής στους συνεπείς φορολογούμενους, αλλά και αναδρομική φορολόγηση των καταθέσεων του εξωτερικού, λουκέτα σε επιχειρήσεις που φοροδιαφεύγουν, «μαύρες» λίστες με τα ονόματα μεγαλοοφειλετών και προσωποκράτηση, ρίχνει στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής το υπουργείο Οικονομικών.
Παράλληλα, προχωρά στη συγκρότηση ειδικού σώματος ελεγκτών που θα δεσμεύονται με «συμβόλαια» για τη βεβαίωση και αναγκαστική είσπραξη των χρεών, με αξιοποίηση και εξωτερικών συμβούλων που θα εντοπίζουν την περιουσιακή κατάσταση των οφειλετών, εν όψει και της επικείμενης κατάργησης ή συγχώνευσης των περισσοτέρων ΔΟΥ.
Τα σχέδια του υπουργείου αποτυπώνονται στο Στρατηγικό Σχέδιο 2011-2015 για τη Φορολογική Διοίκηση, το οποίο δημοσιοποιήθηκε λίγες ημέρες πριν φθάσουν στην Αθήνα οι επικεφαλής της
τρόικας που πιέζουν ασφυκτικά για αύξηση των δημοσίων εσόδων και κλείσιμο της «μαύρης τρύπας» του προϋπολογισμού.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι σημαντικότερες δράσεις που περιλαμβάνονται στο Στρατηγικό Σχέδιο 2011-2015 για τη Φορολογική Διοίκηση είναι, μεταξύ άλλων, οι εξής:
1) Εφαρμογή του εντατικού προγράμματος είσπραξης ληξιπρόθεσμων οφειλών από μεγάλους οφειλέτες, μέσω καινοτόμων μεθόδων στόχευσης και αναγκαστικής είσπραξης.
2) Εξασφάλιση καλύτερης φορολογικής συμμόρφωσης και αποτελεσματικότερων ελέγχων επί των 1.000 μεγαλύτερων επιχειρήσεων.
3) Αντιμετώπιση φοροδιαφυγής Φυσικών Προσώπων Μεγάλης Οικονομικής Επιφάνειας.
4) Αξιοποίηση του νέου σώματος ελεγκτών που συγκροτείται με ειδικά προσόντα και συμβόλαια αποδοτικότητας.
5) Ανάπτυξη ετήσιου προγράμματος ελέγχων που θα εμπεριέχει μείγμα προσεγγίσεων, περιλαμβανομένων των ελέγχων γραφείου, των ελέγχων επί συγκεκριμένων ζητημάτων, εμπεριστατωμένων συνολικών ελέγχων και στοχευμένων ερευνών βάσει κινδύνου.
6) Ολοκλήρωση και γενίκευση εφαρμογής του λογισμικού συστήματος επιλογής και διαχείρισης υποθέσεων Elenxis, καθώς και συναφών συστημάτων επιχειρησιακής υποστήριξης.
7) Αξιοποίηση των νέων δυνατοτήτων άντλησης πληροφοριών από το τραπεζικό σύστημα και διασταύρωση στοιχείων μέσω κατάλληλων πληροφοριακών συστημάτων.
8) Πολλαπλασιασμός των προληπτικών ελέγχων και των ορατών περιπολιών για την αποτροπή παραβατικών συμπεριφορών.
9) Νέα μέθοδος σήμανσης τσιγάρων και αλκοολούχων ποτών, εγκατάσταση συστημάτων μέτρησης εισροών-εκροών στα βενζινάδικα, ενεργοποίηση περιπολιών ΣΔΟΕ με θαλάσσια μέσα.
10) Εφαρμογή συστημάτων αεροφωτογράφησης για εντοπισμό αδήλωτων κολυμβητικών δεξαμενών και πολυτελών κατοικιών.
11) Σταδιακή προσέγγιση της τιμής πετρελαίου θέρμανσης με την τιμή πετρελαίου κίνησης με παράλληλη επιδότηση κόστους στους καταναλωτές.
12) Εντοπισμός περιπτώσεων «επιδεικτικής κατανάλωσης» δηλαδή φυσικά πρόσωπα που απολαμβάνουν πολυτελή διαβίωση τέτοια που δεν δικαιολογείται βάσει των φόρων που καταβάλλουν.
13) Ταχεία ενεργοποίηση του νέου σώματος ελεγκτών αναγκαστικής είσπραξης που επιλέγεται βάσει ειδικών προσόντων και γνώσεων,
14) Αξιοποίηση εξωτερικών συμβούλων που σε στενή συνεργασία με τις αρμόδιες φορολογικές υπηρεσίες θα εντοπίζουν περιουσιακά στοιχεία των οφειλετών για την εξασφάλιση των απαιτήσεων του δημοσίου.
15) Τακτική δημοσιοποίηση των μεγάλων ληξιπρόθεσμων οφειλετών με χρέη άνω των 150.000 ευρώ, όπως προβλέπεται σε πρόσφατη νομοθετική διάταξη.
16) Ενεργοποίηση των διατάξεων προσωρινής κράτησης για μεγάλους φοροφυγάδες.
17) Εντατικοποίηση των διοικητικών ποινών αναστολής λειτουργίας επαγγελματικών εγκαταστάσεων.
18) Συγκέντρωση στοιχείων για καταθέτες εξωτερικού για τους οποίους δεν δικαιολογείται η προέλευση των πόρων ή δεν δηλώθηκαν οι κτηθέντες τόκοι. Ειδικότερα θα προβλεφθεί η αναδρομική επιβολή φόρου επί του κεφαλαίου και των τόκων τέτοιων περιπτώσεων.
19) Κατάργηση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων
20) Εξορθολογισμός του Κώδικα Ποινών και κλιμάκωση των ποινών με βάση το φορολογικό παρελθόν του φορολογούμενου.
21) Ανάθεση όλων των εισπράξεων και πληρωμών των ΔΟΥ στο Τραπεζικό σύστημα.
22) Κατάργηση μεγάλου αριθμού ΔΟΥ και μεταφορά στα ΚΕΠ ή σε «Παράθυρα Φορολογικής Εξυπηρέτησης» όσων συναλλαγών πολιτών δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν εξ αποστάσεως με ηλεκτρονικό τρόπο.
23) Στην υπό σύσταση υπηρεσία μεγάλων φορολογούμενων προβλέπεται η δημιουργία τμήματος παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών για τις 1.000 μεγαλύτερες επιχειρήσεις.
24) Παροχή κινήτρων για επίδειξη υψηλού βαθμού φορολογικής συμμόρφωσης.
25) Υποκατάσταση ελεγκτικών διαδικασιών από τα φορολογικά πιστοποιητικά που συντάσσονται από λογιστές και ορκωτούς ελεγκτές.
26) Συστήνεται νέο σώμα φορολογικών ελεγκτών βεβαίωσης και αναγκαστικής είσπραξης.
27) Συγκροτείται νέα Γενική Διεύθυνση Ελέγχων και Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων.
28) Ανασυγκρότηση των υπηρεσιακών μονάδων Δικαστικού.
29) Σύσταση της νέας υπηρεσιακής μονάδας εσωτερικών υποθέσεων.
30) Σταδιακή προσέγγιση των αντικειμενικών αξιών ακινήτων προς τις επικρατούσες τιμές αγοράς.
Επιδεικτική κατανάλωση και καταθέσεις
Στο πλαίσιο αυτό το οικονομικό επιτελείο προχωρά άμεσα στον εντοπισμό περιπτώσεων «επιδεικτικής κατανάλωσης», δηλαδή φυσικών πρόσωπων που απολαμβάνουν πολυτελή διαβίωση τέτοια που δεν δικαιολογείται βάσει των φόρων που καταβάλλουν, ενώ μέσω αεροφωτογραφιών θα «στοχεύει» αδήλωτες πισίνες και πολυτελείς κατοικίες.
Για την ενίσχυση μάλιστα των εσόδων το υπουργείο σχεδιάζει:
** τη σταδιακή προσέγγιση της τιμής πετρελαίου θέρμανσης με τη τιμή πετρελαίου κίνησης με παράλληλη επιδότηση κόστους στους καταναλωτές,
** τη σταδιακή προσέγγιση των αντικειμενικών αξιών ακινήτων προς τις επικρατούσες τιμές αγοράς,
** νέα μέθοδο σήμανσης τσιγάρων και αλκοολούχων ποτών,
**εγκατάσταση συστημάτων μέτρησης εισροών-εκροών στα βενζινάδικα.
Συγκεκριμένα, το οικονομικό επιτελείο επιταχύνει τη συγκέντρωση στοιχείων για καταθέτες εξωτερικού, περιλαμβανομένης και της χρήσης πιστωτικής κάρτας αλλοδαπής τράπεζας, για τους οποίους δεν δικαιολογείται η προέλευση των πόρων ή δεν δηλώθηκαν οι κτηθέντες τόκοι. Ειδικότερα θα προβλεφθεί η αναδρομική επιβολή φόρου επί του κεφαλαίου και των τόκων τέτοιων περιπτώσεων.
Βελτίωση των μεγεθών από το 2012
Η κυβέρνηση ακολουθεί μεσοπρόθεσμη δημοσιονομική στρατηγική τέτοια που να οδηγεί, ήδη από το 2012, σε πρωτογενές πλεόνασμα του προϋπολογισμού, στη σταδιακή μείωση του δημόσιου χρέους και τελικά στη προαγωγή διατηρήσιμων ρυθμών οικονομικής ανάπτυξης. Την ίδια στιγμή που οι στοχευμένες μειώσεις των κυβερνητικών δαπανών και οι μεταρρυθμίσεις στην εργασία και τις αγορές είναι κρίσιμοι παράγοντες για την επιτυχία της δημοσιονομικής εξυγίανσης, εξίσου μεγάλη σπουδαιότητα έχουν η βελτίωση της εικόνας ως προς τα έσοδα, με μεταρρυθμίσεις της φορολογικής πολιτικής και η αύξηση της αποτελεσματικότητας της φορολογικής διοίκησης.
Από εδώ και πέρα η ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας δεν μπορεί να βασίζεται πια στο πρότυπο μιας εσωστρεφούς ανάπτυξης τροφοδοτούμενης από την κατανάλωση. Η σχετική μεταστροφή από ένα μοντέλο βασισμένο στο παραδοσιακό λιανεμπόριο και τις υπηρεσίες, προς οικονομικές δραστηριότητες που πυροδοτούν οι νέες τεχνολογίες και η στροφή στις εξαγωγές, θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στη φορολογική βάση και την ταυτότητα και συμπεριφορά των φορολογούμενων. Αναμένεται ότι το μέγεθος των επιχειρήσεων κατά μέσον όρο θα αυξηθεί, ότι η αυτοαπασχόληση θα υποχωρήσει με αντίστοιχη αύξηση της μισθωτής εργασίας, ότι οι πωλήσεις στο εξωτερικό θα είναι πολύ πιο εκτεταμένες, και ότι οι δαπάνες στην εκπαίδευση, στα πνευματικά δικαιώματα, στην έρευνα και την ανάπτυξη και στο μάρκετινγκ, κ.λπ. θα αυξηθούν. Οι αλλαγές αυτές θα δημιουργήσουν την ανάγκη ανάπτυξης νέων μορφών οργάνωσης για τη φορολογική διοίκηση.
Οι νέες μορφές οργάνωσης της φορολογικής διοίκησης αποσκοπούν στη βελτίωση της ποιότητας και της αποτελεσματικότητάς της τόσο στην εσωτερική της λειτουργία, όσο και στην επαφή της με το φορολογούμενο. Εξασφαλίζει ικανότητα ταχείας διασταύρωσης στοιχείων, αυξημένης διαφάνειας κοκ.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΡΟΣ - gkouros@naftemporiki.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Share

Facebook Digg Stumbleupon Favorites More