Γιώργος Ρούσσος |
Το Αφιέρωμα τιτλοφορείται «Μέρες του ‘36» και οι ταινίες που συμπεριλαμβάνει προσφέρουν μια σφαιρική εικόνα της εποχής που σημαδεύτηκε από το κραχ, την ανεργία και την σταδιακή άνοδο του φασισμού, με αποκορύφωμα τον ισπανικό εμφύλιο πόλεμο το 1936 και βέβαια την δικτατορία του Μεταξά στην Ελλάδα. Θα προβληθούν οι ταινίες:
- Μοντέρνοι καιροί (1936) του Τσάρλι Τσάπλιν
- Η ζωή είναι δική μας (1936) του Ζαν Ρενουάρ
- Πεθαίνοντας στην Μαδρίτη (1963) του Φρεντερίκ Ροσίφ
- Viva la Muerte (1971) του Φερνάντο Αραμπάλ
- Μέρες του ‘36 (1972) του Θόδωρου Αγγελόπουλου
- Το πνεύμα του μελισσιού (1973) του Βίκτορ Ερίθε
Πρόκειται για εμβληματικές ταινίες από την Ισπανία, τη Γαλλία, την Ελλάδα και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Ανάμεσά τους, οι «Μοντέρνοι Καιροί» του Τσάρλι Τσάπλιν που διαδραματίζεται στην περίοδο του μεγάλου οικονομικού κραχ του 1929 απεικονίζοντας τις συνθήκες ανεργίας και εξαθλίωσης των εργαζομένων.
Αλλά και στην ταινία «Η ζωή είναι δική μας» του Ζαν Ρενουάρ, όπου ο σκηνοθέτης περιγράφει γλαφυρά την εικόνα της Γαλλίας της δεκαετίας του ’30 και του Λαϊκού Μετώπου, μέσα από ιστορίες ανθρώπων που έρχονται αντιμέτωποι με την ανεργία, την φτώχεια, την οικονομική κρίση και όλα τα κοινωνικά προβλήματα σε μια εποχή που ο φασισμός είχε αρχίσει να εξαπλώνεται επικίνδυνα στην Ευρώπη.
Τρεις ταινίες προσεγγίζουν με διαφορετικό τρόπο το δράμα των Ισπανών επί Εμφυλίου. Το ντοκιμαντέρ «Πεθαίνοντας στην Μαδρίτη» του Γάλλου, Φρεντερίκ Ροσίφ αποτελεί ένα συγκλονιστικό ντοκουμέντο: ο θάνατος του Λόρκα, οι Διεθνείς Ταξιαρχίες, η μάχη της Μαδρίτης, η Γκουέρνικα... όλα συμπεριλαμβάνονται στο συγκεκριμένο, αξιόλογο έργο.
Το οικογενειακό δράμα «Viva La Muerte» του Φερνάντο Αραμπάλ, είναι ιδωμένο υπό το πρίσμα ενός παιδιού που προσπαθεί να αντιληφθεί τις κοσμογονικές αλλαγές από τον πόλεμο: ο κομμουνιστής πατέρας του είναι αιχμάλωτος του Φράνκο ενώ η θρησκευόμενη μητέρα του βλέπει με συμπάθεια τους φασίστες.
Ένα παιδί πρωταγωνιστεί, αν και σε εντελώς διαφορετικό κλίμα, στο «Πνεύμα του Μελισσιού» του Βίκτωρ Ερίθε: ένα εξάχρονο κοριτσάκι συναντά έναν κρυμμένο πληγωμένο αντάρτη προς το τέλος του ισπανικού εμφύλιου, και του προσφέρει ρούχα και τροφή. Η ταινία ισορροπεί ανάμεσα στο παραμύθι και το ρεαλισμό, τον τρόμο και την ποίηση.
Το Αφιέρωμα δανείστηκε βέβαια το όνομά του από τις «Μέρες του ‘36» του Θόδωρου Αγγελόπουλου. Η ταινία, δεύτερη μεγάλου μήκους του μεγάλου Έλληνα δημιουργού και γυρισμένη κατά την περίοδο της δικτατορίας του 1967, διερευνά τους πολιτικούς μηχανισμούς που οδήγησαν στην καταπίεση και τους διωγμούς του φασιστικού καθεστώτος της δικτατορίας του Μεταξά, το 1936.
29ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου
Από τις 17 έως τις 27 Νοεμβρίου, το "Τριανόν" (17-23/11) και η "Ααβόρα" (17-27/11), θα φιλοξενήσουν αφιερώματα σε σημαντικούς Έλληνες και ξένους δημιουργούς, αβαν πρεμιέρ πολυαναμενόμενων ταινιών, εκδηλώσεις-έκπληξη, συζητήσεις, master-classes και προβολές μικρού μήκους ταινιών σπουδαστών κινηματογραφικών σχολών.
Η φετινή διοργάνωση περιλαμβάνει μεταξύ άλλων κι ένα ειδικό αφιέρωμα για τα 40 χρόνια της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου και βέβαια, όπως κάθε χρόνο, το Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ στο οποίο θα συμμετάσχουν 11 ευρωπαϊκές ταινίες που δεν έχουν αγοραστεί από Έλληνες διανομείς.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου