Ερωτηματικά από την παρουσία εταιρείας στη Θεσσαλονίκη.
Ζητά από πολίτες κεφάλαιο εισόδου και τη “στρατολόγηση” φίλων και υπόσχεται μηνιαία έσοδα.
Με μια δελεαστική, ιδίως σε καιρούς δύσκολους όπως οι σημερινοί, πρόταση προσεγγίζονται εδώ και λίγες εβδομάδες εκατοντάδες Θεσσαλονικείς από εκπροσώπους ευρωπαϊκής εταιρείας, η οποία διατείνεται ότι διαθέτει ήδη περισσότερα από 1.000.000 μέλη σε 15 χώρες, καθώς και συνεργασία με 20.000 επιχειρήσεις. Η εν λόγω εταιρεία, τα στοιχεία της οποίας είναι στη διάθεση της “ΜτΚ”, παρουσιάζεται ως ανεξάρτητη πολυεθνική και πολυκλαδική κοινότητα, τα μέλη της οποίας συνδέονται μέσω μίας “κάρτας επιστροφής μετρητών”. Η κάρτα αυτή δεν έχει την παραδοσιακή εκπτωτική λειτουργία. Αντ’ αυτού, επιβραβεύει τους κατόχους της, εφόσον τη χρησιμοποιούν ψωνίζοντας από συμβεβλημένα καταστήματα, με την άμεση επιστροφή χρημάτων (ίση με το 1% της συνολικής αξίας κάθε αγοράς).
Του Γιώργου Χρηστίδη
“Έχει έρθει μία νέα επιχείρηση στην πόλη, που σου δίνει τη δυνατότητα να γίνεις κύριος του εαυτού σου. Εάν, μάλιστα, καταβάλεις σήμερα κάποια χρήματα, μπορείς να αποκτήσεις μία καλή θέση στο σύστημα και δυνητικά να αποκτήσεις ‘παθητικό εισόδημα’, όταν ανοίξει η αγορά της Θεσσαλονίκης. Σε ενδιαφέρει;”.
Με τη δελεαστική, ιδίως σε καιρούς δύσκολους όπως οι σημερινοί, αυτή πρόταση προσεγγίζονται εδώ και λίγες εβδομάδες εκατοντάδες Θεσσαλονικείς από εκπροσώπους ευρωπαϊκής εταιρείας, η οποία διατείνεται ότι διαθέτει ήδη περισσότερα από 1.000.000 μέλη σε 15 χώρες, καθώς και συνεργασία με 20.000 επιχειρήσεις (ορισμένες “βαριά” ονόματα του παγκόσμιου λιανεμπορίου).
Η εν λόγω εταιρεία, τα στοιχεία της οποίας είναι στη διάθεση της “ΜτΚ”, παρουσιάζεται ως ανεξάρτητη πολυεθνική και πολυκλαδική κοινότητα, τα μέλη της οποίας συνδέονται μέσω μίας “κάρτας επιστροφής μετρητών”. Η κάρτα αυτή δεν έχει την παραδοσιακή εκπτωτική λειτουργία. Αντ’ αυτού, επιβραβεύει τους κατόχους της, εφόσον τη χρησιμοποιούν ψωνίζοντας από συμβεβλημένα καταστήματα, με την άμεση επιστροφή χρημάτων (ίση με το 1% της συνολικής αξίας κάθε αγοράς).
Οι φίλοι φέρνουν κέρδη
Το νέο μέλος ενθαρρύνεται παράλληλα να εγγράψει όσο περισσότερους φίλους και γνωστούς μπορεί, καθώς θα εισπράττει προμήθεια και από τις δικές τους αγορές (ίση με το 0,5% της αξίας των αγορών που κάνουν). Όσο λοιπόν το σύστημα επεκτείνεται, τόσο περισσότερα χρήματα επιστρέφουν έμμεσα στον λογαριασμό του πρώτου μέλους από τους άμεσους και έμμεσους φίλους του.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της ίδιας της εταιρείας, αν κάποιος “στρατολογήσει” 20 άμεσους φίλους που ξοδεύουν 10.000 ευρώ τον χρόνο σε συμβεβλημένες επιχειρήσεις, τα έσοδά του θα φτάνουν τα 1.000 ευρώ τον χρόνο, χωρίς να κάνει απολύτως τίποτε. Αν τώρα οι 20 άμεσοι φίλοι φέρουν με τη σειρά τους από πέντε νέα μέλη, οι 100 έμμεσοι φίλοι που θα προκύψουν θα εξασφαλίζουν στον πρώτο της αλυσίδας περίπου 6.000 ευρώ ετησίως.
Ανεβαίνοντας επίπεδο
Το σύστημα όμως έχει και ένα άλλο επίπεδο, που επιβραβεύει τους μεγάλους τζίρους του πρώτου μέλους και των άμεσων και έμμεσων φίλων του. Ας πούμε, για παράδειγμα, ότι είστε μέλος και αγοράζετε από συμβεβλημένη επιχείρηση έναν καναπέ αξίας 500 ευρώ. Η έκπτωση που δίνει το συγκεκριμένο κατάστημα στην εταιρεία (κυμαίνεται από 4%-31%, όπως εξηγήθηκε σε εταιρική παρουσίαση που έγινε στη Θεσσαλονίκη) είναι 10%, δηλαδή 50 ευρώ. Εξ αυτών, το 1% (5 ευρώ) μένει στην εταιρεία, 1% (5 ευρώ) θα κατατεθεί στον λογαριασμό σας την ερχόμενη Τρίτη, το 1% παίρνει τη μορφή του μπόνους φίλων, ενώ το υπόλοιπο 7%, δηλαδή 35 ευρώ, τοποθετείται στον προσωπικό κουμπαρά σας. Αυτά τα χρήματα μένουν εκεί, μέχρι να μαζευτεί το ποσό των 50 ευρώ.
Τα μαθηματικά του πράγματος είναι περίπλοκα. Σχηματικά μόνο, το σύστημα δουλεύει ως εξής: Άπαξ και συσσωρευτούν στον κουμπαρά 50 ευρώ, το μέλος αποκτά μία θέση στο σύστημα. Όσο περισσότερες θέσεις συγκεντρώνονται, τόσο πιο πολύ ανεβαίνει στην ιεραρχία το μέλος και τόσο περισσότερα εισπράττει μέσω των εναλλακτικών τρόπων πληρωμής.
Λεφτά τώρα...
Η εταιρεία όμως είναι ακόμη νέα στην αγορά και δεν υπάρχουν συμβεβλημένα καταστήματα για να αγοράζει κάποιος και να κερδίζει κατ’ αυτόν τον τρόπο. Παρ’ όλα αυτά, οι εκπρόσωποι της εταιρείας δηλώνουν ότι ο πρώτος κύκλος όσων ασπαστούν την ιδέα έχει τη δυνατότητα να δώσει άμεσα ένα ποσό, για να αγοράσουν θέσεις στο σύστημα, αντί να περιμένουν να συγκεντρωθεί αυτό μέσω αγορών. Εφόσον η εταιρεία τώρα εισέρχεται στην ελληνική αγορά, οι υποσχόμενες αποδόσεις είναι μεγάλες.
Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει η “ΜτΚ” από αναφορές προσώπων που έχουν στρατολογηθεί, η εταιρεία έχει ήδη εισπράξει ποσά της τάξης των 150 ευρώ, των 2.000 ευρώ ή και μεγαλύτερων ποσών, με την υπόσχεση ότι η “επανάσταση στο μοντέλο κατανάλωσης” που ευαγγελίζεται θα τους βρει σε έναν με ενάμιση χρόνο να εισπράττουν μερίσματα από τους τζίρους χιλιάδων καταναλωτών.
Τι διασφαλίσεις λαμβάνουν όσοι επιλέγουν να τοποθετήσουν κατά τον τρόπο αυτό τα χρήματά τους; Ένας από αυτούς είπε στη “ΜτΚ” ότι έχει στα χέρια του το καταθετήριο της τράπεζας.
...απαντήσεις προσεχώς
Η “ΜτΚ” προσπάθησε να λάβει πρόσθετες πληροφορίες και διευκρινίσεις από την εταιρεία τόσο σε επίπεδο μητρικής όσο και στη Θεσσαλονίκη, που προορίζεται για στρατηγείο της στην Ελλάδα.
Στη μεν Θεσσαλονίκη δεν υπάρχει δυνατότητα επαφής με κάποιον υπεύθυνο, διότι, όπως μας εξήγησαν από τα κεντρικά, “τα γραφεία θα ανοίξουν στα μέσα Οκτωβρίου”. Στο ερώτημα πώς γίνεται να εισπράττονται χρηματικά ποσά, αλλά να μην μπορούν οι καταβάλλοντες να πάρουν πληροφορίες πριν από τα μέσα Οκτωβρίου, η απάντηση που λάβαμε ήταν ότι καθένας από αυτούς έχει το δικού του πρόσωπο (σπόνσορα), που τον σύστησε και είναι υπεύθυνος για να τον ενημερώνει. Ρωτήσαμε αν μπορούμε να επικοινωνήσουμε επισήμως με κάποιον σπόνσορα και να μας δώσει εκείνος απαντήσεις, όμως η απάντηση ήταν αρνητική. Μας δόθηκε η υπόσχεση ότι θα πάρουμε απαντήσεις σύντομα από τα κεντρικά γραφεία, τις οποίες περιμένουμε και φυσικά θα δημοσιεύσουμε.
Τα ερωτήματα που έθεσε η “ΜτΚ” στην εταιρεία προέκυψαν μέσα από τις απορίες ανθρώπων που προσεγγίστηκαν (κάποιοι από αυτούς έχουν ήδη καταβάλει χρήματα), αλλά και συνομιλίες με ειδικούς του νομικού κόσμου, κρατικούς φορείς και καταναλωτικές οργανώσεις.
Υπόσχονται αειφόρο... ευμάρεια
Την περασμένη Πέμπτη, γύρω στις 9 το βράδυ, στην κατάμεστη αίθουσα κεντρικού ξενοδοχείου της πόλης, βρίσκονται συγκεντρωμένα για την εταιρική παρουσίαση περίπου 200 άτομα.
Στην αίθουσα διαλέξεων ένας ομιλητής με μεγάλη ευχέρεια λόγου περιγράφει με τη βοήθεια ενός προτζέκτορα το εταιρικό μοντέλο. Κατέληξε στο συμπέρασμα ότι “το σύστημα δεν έχει τέλος. Γιατί πολύ απλά και η κατανάλωση δεν έχει τέλος. Το σύστημα είναι δίκαιο, συνεργατικό και βαθιά ανθρώπινο”, ενώ το ακροατήριο έδειχνε να συμμερίζεται τον ενθουσιασμό του.
Σύμφωνα με το μοντέλο της εταιρείας, η αέναη τροφοδοσία εξασφαλίζεται επειδή και η ίδια η κατανάλωση είναι διαρκής. Οι άνθρωποι πάντα “θα αγοράζουν τρόφιμα, λαχανικά, θα μιλάνε στο τηλέφωνο”. Το ερώτημα είναι: Υπάρχουν σουπερμάρκετ, μανάβικα και εταιρείες τηλεπικοινωνιών που να είναι συμβεβλημένες με την εταιρεία και να προσφέρουν αυτή τη συνεργασία; “Προς το παρόν όχι, τώρα ήρθαμε στην Ελλάδα”, είναι η απάντηση.
Πέρα από το κατά πόσο θα ήταν πιο εύλογο να βρεθούν πρώτα τα καταστήματα και μετά οι πελάτες, ίσως θα περίμενε κανείς ότι τουλάχιστον στη χώρα όπου δημιουργήθηκε η εταιρεία η δυνατότητα αυτή θα υπήρχε. “Εκεί τα καταστήματα είναι χιλιάδες!”, διαβεβαιώνει ο εκπρόσωπος της εταιρείας. Στην ιστοσελίδα της, στο εργαλείο αναζήτησης συνεργαζόμενων αλυσίδων και καταστημάτων, προκύπτουν 624 αποτελέσματα (στην πρωτεύουσα), πολλά μάλιστα από αυτά είναι υποκαταστήματα της ίδιας εταιρείας.
Στο διάλειμμα, φούντωσε η συζήτηση σχετικά με το τι ακριβώς υπόσχεται η εταιρεία, ποια είναι αυτή η επαναστατική ιδέα που φιλοδοξεί να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο καταναλώνουμε, επιβραβεύοντας παράλληλα τους προνοητικούς, που θα την ασπαστούν από νωρίς, προτού κατακλυστεί η αγορά.
Στην ίδια συζήτηση διατυπώθηκε η εξής απορία: Με έναν πρόχειρο υπολογισμό, αν όλοι παρευρισκόμενοι στο ακροατήριο έβρισκαν όσους πρέπει (από 20 φίλους) και οι 20 αυτοί φίλοι είχαν την ίδια επιτυχία στην προσέλκυση νέων μελών, σε πέντε στάδια θα φτάναμε αισίως στα 3.700.000 άτομα. Πολύ σύντομα θα εξαντλούνταν το σύνολο του παγκόσμιου πληθυσμού. “Όλοι όμως θα συνεχίσουν να καταναλώνουν, όλοι θα είναι κερδισμένοι από τις εκπτώσεις. Κανένας δεν θα μείνει χαμένος”, απαντούν εκπρόσωποι της εταιρείας σε άτυπες συζητήσεις μας, απορρίπτοντας ως απλοϊκά τα μαθηματικά αυτά.
Ενστάσεις
Σε κάθε περίπτωση, επισημαίνουν οι ειδικοί, οι επιχειρήσεις αυτού του τύπου εγείρουν ζητήματα. Κριτική έχει ασκηθεί, για παράδειγμα, στο ότι σχήματα του τύπου “πολυεπίπεδου ή δικτυακού μάρκετιγκ” (multi-level / network marketing, MLM) έχουν την τάση να εμπορευματοποιούν τις φιλικές και συγγενικές σχέσεις, καθώς ο φίλος λειτουργεί ως πηγή άντλησης εσόδων. Κριτική έχει ασκηθεί επίσης στην έμφαση που δίνεται σε ορισμένες περιπτώσεις στη στρατολόγηση νέων μελών έναντι της αμιγώς εμπορικής δραστηριότητας, αλλά και στα περίπλοκα και ενίοτε υπερβολικά ή ανεδαφικά συστήματα αποζημίωσης.
Ο αντίλογος των εταιρειών που υιοθετούν τέτοιες τεχνικές αναφέρει μεταξύ άλλων ότι έτσι εξαφανίζονται οι μεσάζοντες, περιορίζονται τα έξοδα (καθώς η διάδοση του προϊόντος ή της υπηρεσίας γίνεται από στόμα σε στόμα και όχι με πολυδάπανες διαφημιστικές εκστρατείες, ενώ δεν χρειάζονται έμμισθοι υπάλληλοι χάρη στο σύστημα προμηθειών).
Όπως και να έχει, θα πρέπει ίσως να έχει ο καθένας κατά νου αυτό που είχε πει ένας νομικός της βρετανικής κυβέρνησης, που διερεύνησε τη δράση μιας μεγάλης εταιρείας MLM στη Βρετανία: “Η προοπτική των μεγάλων ανταμοιβών και του εύκολου χρήματος υπήρξε ανέκαθεν και παραμένει και σήμερα μια χίμαιρα”.
Συμβουλές προς καταναλωτές
Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Εμπορίου των ΗΠΑ, κάθε πρόσωπο που σκέφτεται να ενταχθεί σε ένα σχήμα τύπου MLM θα πρέπει προηγουμένως να παίρνει τα εξής μέτρα προφύλαξης:
- Ερευνήστε: Ρωτήστε τον σπόνσορα και άλλα μέλη σκληρές ερωτήσεις και ψάξτε τις λεπτομέρειες.
- Μη φοβηθείτε μήπως φανείτε “περίεργοι”. Αξιολογείτε μια πιθανή ευκαιρία και καλείστε να αφιερώσετε χρόνο και χρήμα.
- Ερευνήστε το ποιόν της εταιρείας. Ψάξτε πληροφορίες στον Τύπο και στο διαδίκτυο.
- Ρωτήστε τα πάντα. Τους όρους και τις προϋποθέσεις του πλάνου, τα πιθανά έξοδα, τεκμήρια για τους ισχυρισμούς που διατυπώνονται σχετικά με την πιθανή ανταμοιβή σας.
- Λάβετε όλες τις πληροφορίες εγγράφως.
- Να είστε επιφυλακτικός και προσεκτικός στην αξιολόγηση των επιχειρημάτων που σας αναφέρουν.
- Είναι καλή ιδέα να ζητήσετε τη γνώμη φίλων, λογιστών, δικηγόρων ή άλλων προσώπων που εμπιστεύεστε.
- Μην υπογράψετε τίποτα αυθόρμητα προτού βεβαιωθείτε ότι λαμβάνετε την απόφασή σας κατόπιν της δέουσας σκέψης.
http://www.makthes.gr/news/economy/61950/
Αμαλιάδα: Έρχονται δέκα νέες καταθέσεις για τους θανάτους των μωρών και
μετά η Ειρήνη
-
Μετά τον δεύτερο κύκλο καταθέσεων που άνοιξε το Σαββατοκύριακο και
αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός της εβδομάδας, θα κληθεί στο Ανθρωποκτονιών
και η…
Πριν από 7 ώρες
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου