Η πρώτη ενότητα παραγωγών που προβάλλεται στη «Θόλο» έχει θέμα την Αρχαία Αγορά των Αθηνών και η επιλογή του θέματος εντάσσεται στον προσανατολισμό του Ιδρύματος σε θέματα ελληνικής ιστορίας και πολιτισμού. Για την υλοποίησή της συνεργάστηκαν επιστήμονες του ΙΜΕ, όλων των ειδικοτήτων, και εξωτερικοί συνεργάτες. Επίσης, το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού, θέλοντας να παρουσιάσει ολοκληρωμένα και επιστημονικά τεκμηριωμένα την Αρχαία Αγορά, επέλεξε την ανάπτυξη του θέματος σε τρεις διαφορετικές περιηγήσεις, που η καθεμία έχει χρονική διάρκεια 20-50 λεπτά: «Διαδραστική περιήγηση στην Αρχαία Αγορά», «Δρώμενο στην Αρχαία Αγορά» και «Η Αθηνά στην Αρχαία Αγορά».
Διαδραστική Περιήγηση στην Αρχαία Αγορά
Οι θεατές ξεναγούνται στο χώρο της Αρχαίας Αγοράς και, με την καθοδήγηση ειδικού μουσειοπαιδαγωγού, έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν οι ίδιοι τη διαδρομή που θα ακολουθήσουν. Η αναπαράσταση της Αγοράς σε τρεις διαφορετικές στιγμές της ιστορίας της δίνει τη δυνατότητα στον επισκέπτη να αντιληφθεί την εξέλιξη μέσα στο χρόνο και τη μεταβολή των λειτουργιών του χώρου από εποχή σε εποχή, όπως αυτή αποτυπώνεται στις αρχιτεκτονικές και πολεοδομικές διαφοροποιήσεις της. Στην κλασική Αγορά (περί το 400 π.Χ.) τονίζεται η σημασία των δημόσιων διοικητικών κτηρίων και η ύπαρξη ενός μεγάλου ανοιχτού χώρου για συναθροίσεις και αθλητικές δραστηριότητες. Στα Ελληνιστικά χρόνια (περί το 150 π.Χ.) δεσπόζουν τα μεγάλα εμπορικά κτήρια (στοές) και δίνεται έμφαση στην ευεργετική δράση των ελληνιστικών ηγεμόνων. Τέλος, η ρωμαϊκή εικόνα της Αγοράς (περί το 150 μ.Χ.) αποτυπώνει τη σταδιακή της αποδυνάμωση ως διοικητικού και εμπορικού κέντρου, γεγονός που άφησε περιθώρια για την ανάπτυξη του θρησκευτικού και πολιτιστικού χαρακτήρα της, καθώς ανεγέρθηκαν καινούργιοι ναοί, ωδείο, βιβλιοθήκη και νυμφαίο.
Η Αθηνά στην Αρχαία Αγορά
Το ταξίδι αρχίζει από την Αρχαϊκή περίοδο, με αφετηρία την κατεστραμμένη από τους Περσικούς Πολέμους Αγορά της Αθήνας. Με τη βοήθεια της θεάς Αθηνάς, που αναδύεται μέσα από ένα βράχο, οι θεατές μεταφέρονται στα Κλασικά χρόνια και περιηγούνται τα κτήρια που έχουν ανοικοδομηθεί στην Αγορά. Χρησιμοποιώντας μάλιστα το χειριστήριο με το οποίο είναι εξοπλισμένη κάθε θέση, συμμετέχουν στην κατασκευή της Ποικίλης Στοάς. Στη συνέχεια παρακολουθούν την πομπή των Παναθηναίων και ψηφίζουν στον οστρακισμό του 416 π.Χ. Στα Ελληνιστικά χρόνια παρακολουθούν την κατασκευή της Στοάς του Αττάλου, ενώ ο Μονόπτερος ναός είναι η αφετηρία για να φτάσουν στη Ρωμαϊκή εποχή. Μέσω του αμφορέα, που αποτέλεσε εξαρχής το μέσο για το ταξίδι αυτό στο χρόνο, οι θεατές επιστρέφουν στο παρόν, στις διαχρονικές αξίες και τα ιδεώδη που γεννήθηκαν στην Αρχαία Αγορά και αποτελούν σήμερα παγκόσμια κληρονομιά.
Δρώμενο στην Αρχαία Αγορά
Σύνθετο θεατρικό δρώμενο, στο οποίο η προβολή Εικονικής Πραγματικότητας συνδυάζεται με τη δράση των ηθοποιών. Η συμμετοχή των θεατών είναι αναγκαία για την εξέλιξη του δρώμενου, το οποίο αφορά τις θρησκευτικές, εμπορικές και πολιτειακές λειτουργίες που επιτελούνταν στο χώρο της Αγοράς.
Τα τρία προγράμματα για την Αρχαία Αγορά είναι εξ ολοκλήρου παραγωγή του ΙΜΕ. Χάρη στην τεχνολογική τους δομή εμπλουτίζονται διαρκώς, ενώ η διαδραστικότητά τους αφήνει περιθώρια στους θεατές να διαμορφώνουν τη δική τους πορεία κατά την περιήγηση και να βιώνουν κάθε φορά μια διαφορετική εμπειρία.
Διαδραστική Περιήγηση στην Αρχαία Αγορά
Οι θεατές ξεναγούνται στο χώρο της Αρχαίας Αγοράς και, με την καθοδήγηση ειδικού μουσειοπαιδαγωγού, έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν οι ίδιοι τη διαδρομή που θα ακολουθήσουν. Η αναπαράσταση της Αγοράς σε τρεις διαφορετικές στιγμές της ιστορίας της δίνει τη δυνατότητα στον επισκέπτη να αντιληφθεί την εξέλιξη μέσα στο χρόνο και τη μεταβολή των λειτουργιών του χώρου από εποχή σε εποχή, όπως αυτή αποτυπώνεται στις αρχιτεκτονικές και πολεοδομικές διαφοροποιήσεις της. Στην κλασική Αγορά (περί το 400 π.Χ.) τονίζεται η σημασία των δημόσιων διοικητικών κτηρίων και η ύπαρξη ενός μεγάλου ανοιχτού χώρου για συναθροίσεις και αθλητικές δραστηριότητες. Στα Ελληνιστικά χρόνια (περί το 150 π.Χ.) δεσπόζουν τα μεγάλα εμπορικά κτήρια (στοές) και δίνεται έμφαση στην ευεργετική δράση των ελληνιστικών ηγεμόνων. Τέλος, η ρωμαϊκή εικόνα της Αγοράς (περί το 150 μ.Χ.) αποτυπώνει τη σταδιακή της αποδυνάμωση ως διοικητικού και εμπορικού κέντρου, γεγονός που άφησε περιθώρια για την ανάπτυξη του θρησκευτικού και πολιτιστικού χαρακτήρα της, καθώς ανεγέρθηκαν καινούργιοι ναοί, ωδείο, βιβλιοθήκη και νυμφαίο.
Η Αθηνά στην Αρχαία Αγορά
Το ταξίδι αρχίζει από την Αρχαϊκή περίοδο, με αφετηρία την κατεστραμμένη από τους Περσικούς Πολέμους Αγορά της Αθήνας. Με τη βοήθεια της θεάς Αθηνάς, που αναδύεται μέσα από ένα βράχο, οι θεατές μεταφέρονται στα Κλασικά χρόνια και περιηγούνται τα κτήρια που έχουν ανοικοδομηθεί στην Αγορά. Χρησιμοποιώντας μάλιστα το χειριστήριο με το οποίο είναι εξοπλισμένη κάθε θέση, συμμετέχουν στην κατασκευή της Ποικίλης Στοάς. Στη συνέχεια παρακολουθούν την πομπή των Παναθηναίων και ψηφίζουν στον οστρακισμό του 416 π.Χ. Στα Ελληνιστικά χρόνια παρακολουθούν την κατασκευή της Στοάς του Αττάλου, ενώ ο Μονόπτερος ναός είναι η αφετηρία για να φτάσουν στη Ρωμαϊκή εποχή. Μέσω του αμφορέα, που αποτέλεσε εξαρχής το μέσο για το ταξίδι αυτό στο χρόνο, οι θεατές επιστρέφουν στο παρόν, στις διαχρονικές αξίες και τα ιδεώδη που γεννήθηκαν στην Αρχαία Αγορά και αποτελούν σήμερα παγκόσμια κληρονομιά.
Δρώμενο στην Αρχαία Αγορά
Σύνθετο θεατρικό δρώμενο, στο οποίο η προβολή Εικονικής Πραγματικότητας συνδυάζεται με τη δράση των ηθοποιών. Η συμμετοχή των θεατών είναι αναγκαία για την εξέλιξη του δρώμενου, το οποίο αφορά τις θρησκευτικές, εμπορικές και πολιτειακές λειτουργίες που επιτελούνταν στο χώρο της Αγοράς.
Τα τρία προγράμματα για την Αρχαία Αγορά είναι εξ ολοκλήρου παραγωγή του ΙΜΕ. Χάρη στην τεχνολογική τους δομή εμπλουτίζονται διαρκώς, ενώ η διαδραστικότητά τους αφήνει περιθώρια στους θεατές να διαμορφώνουν τη δική τους πορεία κατά την περιήγηση και να βιώνουν κάθε φορά μια διαφορετική εμπειρία.
Για την πολύτιμη συνεισφορά τους στο πρόγραμμα της Αρχαίας Αγοράς οφείλονται θερμές ευχαριστίες: στον Καθηγητή κ. Πέτρο Θέμελη, στην πρώην Διευθύντρια της Α' Εφορίας Κλασικών και Προϊστορικών Αρχαιοτήτων κα Άλκηστις Χωρέμη, στο Διευθυντή της ανασκαφής της Αρχαίας Αγοράς Καθηγητή κ. John Camp, στον αρχιτέκτονα της ανασκαφής της Αρχαίας Αγοράς Δρ. Richard Anderson, στους αρχιτέκτονες κ. Γιάννη Τσιώμη και κ. Γιώργο Ανδρεάδη για την ευγενική παραχώρηση, προς χρήση στο έργο, της ψηφιακής εργασίας τους για την τοπογραφική απεικόνιση της ευρύτερης περιοχής της Αρχαίας Αγοράς της Αθήνας, όπως είναι σήμερα. Επίσης, θερμές ευχαριστίες οφείλονται στην Α' Εφορία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων για τη δυνατότητα πρόσβασης στο χώρο, την παροχή τεκμηριωτικού υλικού και γενικά την πλήρη υποστήριξή της, καθώς και στην Αμερικανική Αρχαιολογική Σχολή για την παροχή τεκμηριωτικού υλικού και τη γενικότερη συμβολή της στο έργο.
Η «Θόλος» είναι το νέο ημισφαιρικό «Θέατρο» Εικονικής Πραγματικότητας του Ιδρύματος, χωρητικότητας 132 ατόμων. Είναι ένα κτήριο υψηλής αρχιτεκτονικής, με μοναδική τεχνολογική υποδομή, το οποίο φιλοξενεί τις ψηφιακές συλλογές του ΙΜΕ.
Η «Θόλος» μοιάζει με πλανητάριο στα φυσικά και μορφολογικά της χαρακτηριστικά. Ουσιαστικά όμως, το μόνο κοινό χαρακτηριστικό τους είναι το ημισφαιρικό σχήμα της επιφάνειας προβολής. Η σφαιρική εξωτερική μορφή της «Θόλου» παραπέμπει σε ένα ουράνιο σώμα που στροβιλίζεται. Πρόκειται για μια αίσθηση που αποδίδεται με την επεξεργασία των επιφανειών και την επιλογή των υλικών, όπως οι επάλληλοι δακτύλιοι που περιβάλλουν το εξωτερικό κέλυφός της και ο ειδικός φωτισμός που την αναδεικνύει κατά τη διάρκεια της νύχτας. H «Θόλος» γίνεται έτσι σύμβολο του «Ελληνικού Κόσμου» και χαρακτηρίζει την οδό Πειραιώς.
Οι προβολές είναι διαδραστικές, ελεγχόμενες από το θεατή, και όχι στατικές. Πρόκειται για μια μοναδική εμπειρία εμβύθισης στον εικονικό κόσμο, που χαρακτηρίζεται από άμεση ανταπόκριση, ευελιξία, πρωτοτυπία και ζωντάνια.
Η «Θόλος» μοιάζει με πλανητάριο στα φυσικά και μορφολογικά της χαρακτηριστικά. Ουσιαστικά όμως, το μόνο κοινό χαρακτηριστικό τους είναι το ημισφαιρικό σχήμα της επιφάνειας προβολής. Η σφαιρική εξωτερική μορφή της «Θόλου» παραπέμπει σε ένα ουράνιο σώμα που στροβιλίζεται. Πρόκειται για μια αίσθηση που αποδίδεται με την επεξεργασία των επιφανειών και την επιλογή των υλικών, όπως οι επάλληλοι δακτύλιοι που περιβάλλουν το εξωτερικό κέλυφός της και ο ειδικός φωτισμός που την αναδεικνύει κατά τη διάρκεια της νύχτας. H «Θόλος» γίνεται έτσι σύμβολο του «Ελληνικού Κόσμου» και χαρακτηρίζει την οδό Πειραιώς.
Οι προβολές είναι διαδραστικές, ελεγχόμενες από το θεατή, και όχι στατικές. Πρόκειται για μια μοναδική εμπειρία εμβύθισης στον εικονικό κόσμο, που χαρακτηρίζεται από άμεση ανταπόκριση, ευελιξία, πρωτοτυπία και ζωντάνια.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου