5 Οκτ 2010

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΜΦΩΝΙΕΣ ΕΛΛΑΔΑΣ – ΚΙΝΑΣ: Χρυσάφι για το κεφάλαιο - φτώχεια για το λαό

Τα λαϊκά στρώματα δεν έχουν να κερδίσουν τίποτα από την «ανάπτυξη» που βασίζεται στη συρρίκνωση των δικών τους μισθών και δικαιωμάτων
Επιχειρηματικές συμφωνίες, που ενισχύουν τα συμφέροντα του ντόπιου κεφαλαίου και ανοίγουν ταυτόχρονα το δρόμο για την παράδοση στρατηγικής σημασίας τομέων και υποδομών σε κινεζικούς ομίλους, υπογράφτηκαν μέσα στο Σαββατοκύριακο ανάμεσα στην ελληνική και στην κινεζική κυβέρνηση, αλλά και μεταξύ επιχειρηματικών ομίλων των δύο χωρών, κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του Κινέζου πρωθυπουργού, Γουέν Τζιαμπάο, στην Αθήνα.
Οι 11 συνολικά επιχειρηματικές συμφωνίες και οι σχεδιασμοί των Κινέζων για επέκταση των δραστηριοτήτων τους σε άλλους τομείς της ελληνικής οικονομίας, σε καμιά περίπτωση δεν υπηρετούν
τα συμφέροντα του Ελλήνων εργαζομένων. Το μέγεθος των προωθούμενων επενδύσεων, η πρόθεση των Κινέζων να αγοράσουν «ελληνικά ομόλογα» (τα οποία θα αποπληρώσει ο ελληνικός λαός με υψηλά επιτόκια) και οι πολυδιαφημιζόμενες «επενδύσεις» των κινεζικών πολυεθνικών στη ναυτιλία και σε άλλους τομείς της οικονομίας έχουν ως προαπαιτούμενα τα εξής:
α) Τα συντρίμμια που αφήνουν πίσω τους οι βίαιες ανατροπές που προωθεί η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ στις εργασιακές σχέσεις και στους μισθούς, εξασφαλίζοντας φτηνά εργατικά χέρια στους επενδυτές.
β) Την παραπέρα παράδοση της δημόσιας περιουσίας και στρατηγικών τομέων της παραγωγής στο μεγάλο κεφάλαιο, όπως λιμάνια, αεροδρόμια, σιδηρόδρομοι, αλλά και εκτάσεις που ανήκουν στο δημόσιο.
γ) Την επιδίωξη της κυβέρνησης να εξασφαλίσει για λογαριασμό της ντόπιας πλουτοκρατίας την εισαγωγή στη χώρα κεφαλαίων κινεζικών επιχειρηματικών ομίλων που θα προσφέρουν κερδοφόρες «συμπράξεις» για τους εγχώριους κεφαλαιοκράτες και «ευκαιρίες» για τη διείσδυσή τους σε νέες αγορές. Επίσης, την υπογραφή συμφωνιών μεταξύ κινεζικών και ευρωπαϊκών πολυεθνικών (κυρίως γερμανικών) επί ελληνικού εδάφους.
Ολα τα παραπάνω επιβεβαιώνουν ότι τα συσσωρευμένα κεφάλαια της ραγδαία αναπτυσσόμενης κινεζικής οικονομίας αναζητούν και βρίσκουν διέξοδο για πολλαπλάσιες αποδόσεις σε επενδύσεις επί ελληνικού εδάφους, αφού έχει προηγηθεί μια χωρίς προηγούμενο επίθεση σε ασφαλιστικά και εργασιακά δικαιώματα από την κυβέρνηση, την ΕΕ και τα κόμματα που στηρίζουν την πολιτική της. Αυτή είναι η καπιταλιστική ανάπτυξη που ευαγγελίζεται η κυβέρνηση και η οποία έχει αποτέλεσμα το βάθεμα της φτώχειας για το λαό.
Τα «αντισταθμιστικά οφέλη», που προσπάθησε να προπαγανδίσει χτες η κυβέρνηση, μόνο σαν αστεία ακούγονται στα αυτιά του λαού. Από την αύξηση της εξαγωγής ελαιόλαδου θα ωφεληθούν μια χούφτα μεγαλοεπιχειρήσεις του κλάδου. Ενώ και η αγορά ομολόγων κάθε άλλο παρά γίνεται προς όφελος του λαού, αφού στόχο έχει να διασφαλίσει τα μακροπρόθεσμα συμφέροντα της κινεζικής οικονομίας, που θέλει να ενισχύσει τα αποθεματικά της σε ευρώ, με μεγάλες μάλιστα αποδόσεις σε ό,τι αφορά στα ομόλογα του ελληνικού δημοσίου.
Αντιλαϊκές ανατροπές και «επενδύσεις»
Ο πρωθυπουργός, Γ. Παπανδρέου, στη διάρκεια των επαφών με τον Κινέζο ομόλογό του, παρουσίασε το πρόγραμμα των διαρθρωτικών ανατροπών στις εργασιακές σχέσεις (που μειώνουν ακόμα περισσότερο την τιμή της εργατικής δύναμης) καθώς και τις ευκαιρίες που προσφέρει ο νέος «επενδυτικός νόμος» τον οποίο προωθεί η κυβέρνηση, ώστε να εξασφαλιστούν καλύτερες συνθήκες κερδοφορίας στους ξένους επενδυτές.
Τις «επενδυτικές ευκαιρίες» που δημιουργούν στην Ελλάδα τα φιλομονοπωλιακά μέτρα της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ έσπευσε να εξάρει και ο Κινέζος πρωθυπουργός, προσφέροντας και προπαγανδιστικά χείρα βοηθείας στην κυβέρνηση.
«Η ελληνική κυβέρνηση έλαβε εγκαίρως τα αποτελεσματικά μέτρα για την αντιμετώπιση αυτής της κρίσης και εφάρμοσε διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις στο δημοσιονομικό σύστημα της χώρας για την εξυγίανσή του», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Κινέζος πρωθυπουργός, στηρίζοντας το αντιλαϊκό πρόγραμμα της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ.
Ο Γουέν Τζιαμπάο στήριξε απόλυτα και την πολιτική του μνημονίου υποστηρίζοντας ότι «ο κοινός μηχανισμός στήριξης από την Ευρωπαϊκή Ενωση και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο» αλλά και «τα μέτρα έχουν αποδώσει θετικά αποτελέσματα». Ο ίδιος ισχυρίστηκε «ότι με τη διεθνή οικονομική ανάκαμψη, θα ανακάμψει και η ελληνική οικονομία».
Στις επαφές μεταξύ των δύο πρωθυπουργών συζητήθηκε η επέκταση της στρατηγικής συνεργασίας, με συγκεκριμένες «δραστηριότητες» που επιδιώκει να αναπτύξει η Κίνα στην Ελλάδα. Η διείσδυση κεφαλαίων από την Κίνα, μέρος του τεράστιου αποθεματικού που διαθέτει, επιδιώκεται να συνεχιστεί και να διευρυνθεί, όπως έκανε ξεκάθαρο ο Κινέζος πρωθυπουργός. Ταυτόχρονα, διαφάνηκε η πρόθεση της κινεζικής πλευράς να εξασφαλίσει νέες παραγγελίες από τους Ελληνες εφοπλιστές, τους οποίους πριμοδοτεί με κεφάλαια για να ναυπηγήσουν νέα καράβια στην Κίνα.
Στις συναντήσεις συζητήθηκε η εκχώρηση δημόσιας περιουσίας σε κινεζικές πολυεθνικές στους τομείς κυρίως των μεταφορών και των εγκαταστάσεων, ενόψει και του νέου προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων που έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ.
Βάσει των παραπάνω, προτάθηκαν και συζητήθηκαν:

  • Για το εφοπλιστικό κεφάλαιο: Η Κίνα θα ιδρύσει ένα ειδικό ταμείο για την ανάπτυξη του στόλου των Ελλήνων εφοπλιστών, με στόχο να πάρει το μεγάλο μέρος της πίτας από τις παραγγελίες για νέα πλοία που σχεδιάζει το εφοπλιστικό κεφάλαιο στην Ελλάδα. Σε πρώτη φάση, η κινεζική κυβέρνηση θα διαθέσει 5 δισεκατομμύρια δολάρια Αμερικής, σκοπεύοντας, όπως ανακοίνωσε ο Κινέζος πρωθυπουργός, «να προσφέρει στους Ελληνες εφοπλιστές ένα "καλάθι" χρηματοπιστωτικής υποστήριξης, για να αγοράσουν τα πλοία που κατασκευάζονται στην Κίνα». Αξίζει να σημειωθεί ότι Ελληνες εφοπλιστές (Πατέρας, Προκοπίου, Βενιάμης) έχουν συνάψει ήδη συμφωνίες με την κινεζική πολυεθνική «Cosco», προκειμένου τα επόμενα χρόνια να ναυπηγήσουν εκατοντάδες πλοία στα ναυπηγεία της εταιρείας στην Κίνα. Ουσιαστικά, η κίνηση θα οδηγήσει σε οριστικό λουκέτο τη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία της Ελλάδας, γεγονός που θα σημάνει τον οριστικό θάνατο της ναυπηγοεπισκευής στη χώρα και θα προσθέσει χιλιάδες ανέργους στους ήδη υπάρχοντες.
  • Για το λιμάνι του Πειραιά: Ο Κινέζος πρωθυπουργός ανακοίνωσε ότι στόχος της «Cosco» είναι μέχρι το 2015 να διακινούνται ετησίως από τον εμπορευματικό σταθμό 3,7 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια από 800.000 που διακινούνται σήμερα. Επί της ουσίας, η μεγαλύτερη θαλάσσια πύλη εισόδου της χώρας περνάει στον πλήρη έλεγχο των πολυεθνικών και μαζί με αυτή το μεγαλύτερο μέρος του εισαγωγικού και εξαγωγικού εμπορίου της χώρας.
  • Για το Θριάσιο: Αφορά στην κατασκευή του εμπορευματικού κέντρου, το οποίο θα παραδοθεί σε ιδιώτες και ενδιαφέρον έχει επιδείξει η «Cosco». Για το συγκεκριμένο έργο υπάρχει ενδιαφέρον από την ΟΛΠ ΑΕ, που έχει συστήσει και θυγατρική εταιρεία «Συνδυασμένων Μεταφορών και Εμπορευμάτων». Στο κοινοπρακτικό σχήμα, πέρα από κατασκευαστικές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων («Ελλάκτωρ», «J&P Αβαξ»), ενδιαφέρεται να μετάσχει και η κινεζική πολυεθνική, η οποία όμως απαιτεί τουλάχιστον το 51% της επιχείρησης.
  • Για τον ΟΣΕ: Η επένδυση των Κινέζων στο Θριάσιο συνδέεται και με την πρόθεση να πωληθούν ο ΟΣΕ και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μετά και το τελευταίο νομοσχέδιο που ψήφισε η κυβέρνηση, ανοίγοντας το δρόμο για την παραπέρα ιδιωτικοποίηση των Σιδηροδρόμων. Και εδώ η «Cosco» έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για την εξαγορά τους.
  • Για τα λιμάνια: Οι Κινέζοι ενδιαφέρονται να επεκταθούν στη διαχείριση και άλλων λιμανιών της χώρας. Μάλιστα, η «Cocso» τον Ιούλη του 2008 είχε προσφέρει 132 εκατομμύρια ευρώ για την εξαγορά του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Ενδιαφέρον από την κινεζική πολυεθνική υπάρχει και για τα λιμάνια της Ελευσίνας, του Λαυρίου, αλλά και για το λιμάνι στο Τυμπάκι της Κρήτης.
  • Για τα αεροδρόμια: Το ενδιαφέρον των Κινέζων αφορά στην κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης, που θα παραδοθεί σε ιδιώτες.
«Βατήρας» για την αγορά της Ευρώπης
Καθόλου τυχαία, ο ΣΕΒ έσπευσε να αποδώσει τα εύσημα στην κυβέρνηση για την πολιτική εξυπηρέτησης του πολυεθνικού κεφαλαίου, από την οποία αναμένει σημαντικά οφέλη για τις ντόπιες επιχειρήσεις. Στην ανακοίνωσή του σημειώνει ότι «το διαφαινόμενο γεωοικονομικό άνοιγμα της Κίνας στην Ελλάδα καταδεικνύει ότι ο τόπος μας διατηρεί και στο νέο παγκόσμιο οικονομικό περιβάλλον ορισμένα στρατηγικά πλεονεκτήματα, ορισμένες στρατηγικές ευκαιρίες».
Οι Κινέζοι, στις συναντήσεις τους με την ελληνική κυβέρνηση, φανέρωσαν την πρόθεσή τους να χρησιμοποιήσουν το έδαφος της χώρας και τις υποδομές της για την παραπέρα διείσδυσή τους στην ευρωπαϊκή αγορά.
«Η Κίνα υποστηρίζει τη διεργασία της ενοποίησης της Ευρωπαϊκής Ενωσης και ελπίζει ότι, μετά τη Συνθήκη της Λισαβόνας, η Ευρωπαϊκή Ενωση μπορεί να αποδώσει ακόμη περισσότερη σημασία στην περαιτέρω ανάπτυξη των διμερών σχέσεων με την Κίνα», σημείωσε ο Κινέζος πρωθυπουργός δείχνοντας τη διάθεση της Κίνας να ενδυναμώσει τις σχέσεις τις με τα ευρωπαϊκά μονοπώλια, πολλά εκ των οποίων δραστηριοποιούνται ήδη στην Κίνα.
Μάλιστα, ο Κινέζος πρωθυπουργός, αποδεικνύοντας ότι μεταξύ των καπιταλιστικών κρατών και ενώσεων υπάρχει «κοινή γραμμή» για να φορτώσουν τα βάρη της κρίσης στις πλάτες των λαών, τόνισε ότι «εμείς είμαστε πρόθυμοι, χέρι χέρι, μαζί με την Ευρωπαϊκή Ενωση, ως επιβάτες της ίδιας βάρκας, να ενδυναμώσουμε τις συνεργασίες μας, σκοπεύοντας στην από κοινού αντιμετώπιση αυτής της χρηματοοικονομικής κρίσης».
Στην ίδια κατεύθυνση, το Μέγαρο Μαξίμου επιχειρούσε να εμφανίσει τις κινεζικές επενδύσεις στην Ελλάδα «ως αναβάθμιση της χώρας» στους κόλπους της ΕΕ επιχειρώντας να κρύψει την ακόμα μεγαλύτερη εμπλοκή της χώρας στους οξυμένους ενδοϊμπεριαλιστικούς ανταγωνισμούς.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι στο πλαίσιο των συμφωνιών υπογράφτηκε και η συνεργασία στον τομέα των τηλεπικοινωνιών, μεταξύ του ιδιωτικοποιημένου ΟΤΕ (που ελέγχει η γερμανική «Ντόιτσε Τέλεκομ») και της «Huawei Technologies», την οποία υπέγραψε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΤΕ, Π. Βουρλούμης. Επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες, υπήρξε και συμφωνία μεταξύ της γερμανικής «Χόχτιφ», που ελέγχει το αεροδρόμιο των Σπάτων, με τους Κινέζους για τις εμπορευματικές μεταφορές.
Η ελληνική κυβέρνηση επιχείρησε να εμφανίσει σαν «επιτυχία» και την πρόθεση των Κινέζων να αγοράσουν ελληνικά ομόλογα κάνοντας λόγο για «ψήφο εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία». Μετά την αναφορά του Κινέζου πρωθυπουργού ότι «η Κίνα έχει ήδη αγοράσει και κρατάει ελληνικά ομόλογα» και ότι είναι «έτοιμη να συμμετάσχει στην αγορά των νέων ομολόγων, που πρόκειται να εκδοθούν από την Ελλάδα», η κυβέρνηση επιχείρησε να δημιουργήσει κάλπικες προσδοκίες για την «ανάκαμψη των οικονομικών της χώρας», σε μια προσπάθεια να περάσει σε δεύτερη μοίρα το γεγονός ότι ο ελληνικός λαός θα κληθεί να χρυσοπληρώσει τα πανωτόκια.
Στο επίπεδο των εντυπώσεων - και με μοναδικούς κερδισμένους τους επιχειρηματίες των δύο χωρών - ο Κινέζος πρωθυπουργός δήλωσε ότι η κινεζική πλευρά είναι πρόθυμη να αυξήσει τις εισαγωγές ελληνικών προϊόντων, ώστε, όπως είπε, «ο συνολικός όγκος των εξαγωγών και εισαγωγών μεταξύ των δύο χωρών στα επόμενα πέντε χρόνια να φτάσει στα 8 δισ. ευρώ».
Το μνημόνιο και οι συμφωνίες
Η κινεζική αντιπροσωπεία στην Ελλάδα, εκτός των διμερών επαφών της με την ελληνική κυβέρνηση, που αποκρυσταλλώθηκαν σε ένα μνημόνιο πενταετούς διάρκειας για την ενθάρρυνση των ιδιωτικών επενδύσεων στις δύο χώρες και σε μια συμφωνία για πολιτιστικές ανταλλαγές, προχώρησε και στη σύναψη επιχειρηματικών συμφωνιών.
Το διακρατικό μνημόνιο για τις επενδύσεις, που υπέγραψαν ο υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης Μ. Χρυσοχοΐδης και ο ομόλογός του υπουργός Εμπορίου Τσεν Ντε Νινγκ, «στοχεύει στο να ενισχύσει τις υπάρχουσες, αλλά κυρίως να "φέρει" νέες κινεζικές άμεσες επενδύσεις στην Ελλάδα και ελληνικές αντίστοιχες στην Κίνα, εντοπίζοντας νέους τομείς οικονομικής δραστηριότητας», σύμφωνα με την κυβερνητική ανακοίνωση. Το μνημόνιο προβλέπει συνεργασία εθνικών και τοπικών φορέων για αλληλοενημέρωση και ενθάρρυνση.
Οι υπόλοιπες επιχειρηματικές συμφωνίες που υπογράφτηκαν είναι οι εξής:


  • Ο κινεζικός όμιλος BCEGI υπέγραψε με την «Plaza Centers NV» (όμιλος ισραηλινών συμφερόντων, στον οποίο συμμετέχουν και ελληνικοί επιχειρηματικοί όμιλοι) συμφωνία ανέγερσης - κατασκευής του «Pireaus Plaza» (εμπορικό κέντρο στη συμβολή των οδών Πειραιώς και Κηφισού).
  • Η «China Development Bank Co» θα δανειοδοτήσει με 74,16 εκατ. δολάρια την «Cardiff Marine Inc» για την κατασκευή υποδομών.
  • Συμφωνία συνεργασίας συνήφθη μεταξύ της «Cardiff Marine Inc» και της «China Classification Society» (κινεζικός νηογνώμονας).
  • Η κινεζική «Huawei Technologies Co Ltd» υπέγραψε συμβόλαιο με τον ΟΤΕ για την προμήθεια εξελιγμένου τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού.
  • Η «ARTEX Corporation Fujian Company» υπέγραψε συμφωνία αγοράς μαρμάρου με την «Ικτίνος Ελλάς ΑΕ».
  • Η COSCO υπέγραψε με την επιτροπή των «Special Olympics 2011» συμφωνία χορηγίας - χρηματοδότησης.
  • Η ZTE CORPORATION υπέγραψε συμφωνία χορήγησης δωρεάν υλικού τηλεδιασκέψεων στο Ινστιτούτο Κομφούκιος στην Αθήνα.
  • Η «Export - Import Bank of China» θα δανειοδοτήσει με 111 εκατ. δολάρια τον ναυτιλιακό όμιλο Αγγελικούση.
  • Η «Export - Import Bank of China» θα δανειοδοτήσει με 82,6 εκατ. δολάρια και την «Diana Shipping».
Ακόμη, χτες ανακοινώθηκε ότι η COSCO συμφώνησε με την ΕΛΓΕΚΑ για την κατασκευή, ανάπτυξη και λειτουργία Κέντρου Διαχείρισης Εμπορευματοκιβωτίων στον Πειραιά, προϋπολογισμού 5 εκατ. ευρώ, και για τη δημιουργία κοινού εταιρικού σχήματος με τη θυγατρική της ΕΛΓΕΚΑ, DIAKINISIS PORT.
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ, 5/10/2010


0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Share

Facebook Digg Stumbleupon Favorites More