Διαβασάμε και αναδημοσιεύουμε το εξαιρετικά ενδιαφέρον ρεπορτάζ της συναδέλφου Κύρας Αδάμ (πηγή: pronews.gr)
Στο
περιθώριο της εκλογικής αναμέτρησης στην Αθήνα, πολύ ήσυχα και
διακριτικά, μεσούσης της τουρκικής επιθετικότητας στην Κύπρο και της
σταθερής προκλητικότητας στο Αιγαίο, η ελληνική αντιπροσωπεία από το
ΥΠΕΞ και ΥΕΘΑ μετέβη μέσα στον Ιούνιο στην Άγκυρα προκειμένου να
συνεχιστεί η διαπραγμάτευση για μέτρα , που θα μειώσουν ( κατά την
κυβέρνηση Τσίπρα) την τουρκική ένταση στο Αιγαίο.
Κατά τις συνεδριάσεις στην Άγκυρα, οι δύο αντιπροσωπείες συζήτησαν κατά σειρά:
– Την επιβεβαίωση της εφαρμογής του Μνημονίου Παπούλια Γιλμάζ, και Μπακογιάννη- Γκιούλ.
–
Τις επίμονες από το 2000 τουρκικές προτάσεις για cross tell και DFS (
ημερήσιο πρόγραμμα πτήσεων), καθώς και τις μόνιμες από τον Φεβρουάριο
1975 και εντεύθεν τουρκικές δέσμες θεμάτων για τα σχέδια πτήσης, εθνικό
εναέριο χώρο, περιοχή SAR, FIR, και τις ασκήσεις.
Οι
αντιπροσωπείες δεν κατέληξαν σε τελικές συμφωνίες για τα θέματα, πλην
της επιβεβαίωσης εφαρμογής του Μνημονίου. (σ.σ. το pronews , αμέσως μετά
τις εκλογές θα επανέλθει με αναλυτικό ρεπορτάζ για τις ελληνικές και
τουρκικές θέσεις στα πολύ κρίσιμα θέματα των cross tell και DFS, τα
οποία εξακολουθούν να βρίσκουν ισχυρή αντίσταση από το ΓΕΑ και τον
Α/ΓΕΕΘΑ, ακολουθώντας την πάγια τακτική που έχει δρομολογηθεί από το
2000 από την τότε ηγεσία του Δ.Λυτζεράκου).
Στην
συνεδρίαση της Άγκυρας όμως οι δύο αντιπροσωπείες – και κυρίως η
ελληνική αντιπροσωπεία που προφανώς είχε οδηγίες από την απερχόμενη
κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ να υπάρξει ένα «θετικό αποτέλεσμα» προς προεκλογική
εκμετάλλευση- κατέληξαν σε συμφωνία για την επιβεβαίωση της εφαρμογής
του Μνημονίου από εδώ και πέρα.
Για την ακρίβεια αναπροσαρμόζεται το άρθρο 3 του Μνημονίου που ορίζει ότι «δεν
θα εκτελούνται ΕΘΝΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ στη διεθνή θάλασσα και το διεθνή
εναέριο χώρο του ΑΙΓΑΙΟΥ, που ΑΠΑΙΤΟΥΝ την έκδοση ΝΟΤΑΜ κατά τους
θερινούς μήνες και κατά τις κύριες εθνικές και θρησκευτικές εορτές
αμφοτέρων».
Και ενώ η Ελλάδα αφελώς όλα αυτά τα χρόνια πίστευε ακραδάντως ότι «έχει δέσει το γάιδαρο της» με
την Τουρκία τουλάχιστον το καλοκαίρι και τις γιορτές, ο συνολικός
απολογισμός αυτού του περιοριστικού μέτρου του Μνημονίου έχει αποδειχθεί
ΑΡΝΗΤΙΚΟΣ μόνο για την Ελλάδα. Και τούτο διότι επί σειρά ετών,
κατακαλόκαιρο, Πάσχα , Χριστούγεννα, εθνικές εορτές κλπ. τα τουρκικά αεροσκάφη πετούν «κανονικά» στο Αιγαίο.
Στις ελληνικές διαμαρτυρίες προς το τουρκικό ΥΠΕΞ για παραβίαση του Μνημονίου, η Άγκυρα απαντά μονότονα ότι “..τα
τουρκικά αεροσκάφη δεν παραβίασαν το ΜΟU, διότι εκτελούν ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ
ΠΤΗΣΕΙΣ, ( training flights) οι οποίες ΔΕΝ απαιτούν ΕΚΔΟΣΗ ΝΟΤΑΜ και οι
οποίες δεν εντάσσονται στο ΜΟU, το οποίο απαγορεύει ΜΟΝΟΝ τις πτήσεις
για συμμετοχή σε ΑΣΚΗΣΗ, για την οποία προηγουμένως έχει εκδοθεί ΝΟΤΑΜ.”
Πράγματι
στη διεθνή νομιμότητα και στο ΝΑΤΟ, ΑΣΚΗΣΗ και ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ είναι δύο
διαφορετικές και νομικά άσχετες ενέργειες και σύμφωνα με το ΑΝΝΕΧ-15 του
ΙCΑΟ, η ΑΣΚΗΣΗ απαιτεί την έκδοση ΝΟΤΑΜ, ενώ η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ δεν απαιτεί
ΝΟΤΑΜ.
Έτσι, σύμφωνα με το ελλιπές, όπως αποδεικνύεται Μνημόνιο, η Τουρκία μπορεί να αλωνίζει στο Αιγαίο με
το αιτιολογικό ότι εκτελεί εκπαιδευτικές πτήσεις, που δεν απαιτούν
έκδοση ΝΟΤΑΜ, καθόσον δεν συμπεριλαμβάνονται στο ΜΟU, γεγονός που
εξυπηρετεί τα συμφέροντα της Άγκυρας σε βάρος της Ελλάδας.
Ωστόσο,
τα δύο τελευταία χρόνια, ξαφνικά, έξυπνα και πονηρά, η Άγκυρα..ζητάει
από την Αθήνα να εκδίδει ΝΟΤΑΜ για το Αιγαίο- FIR Αθηνών και για τις
τουρκικές εκπαιδευτικές αεροπορικές πτήσεις, ταυτίζοντας την εκπαίδευση
με την άσκηση, με την Αθήνα να έχει αρχίσει να εκδίδει σχετικές ΝΟΤΑΜ
διεθνούς διανομής για εκτέλεση εκπαιδευτικών τουρκικών πτήσεων στο FIR
Αθηνών/Κωνσταντινούπολης.
Η Τουρκία έχει προτείνει η ενέργεια αυτή να συμπεριληφθεί στο Μνημόνιο.
Η Αθήνα δέχθηκε αυτή την τουρκική πρόταση, διότι θεώρησε ότι ήταν… υποχώρηση της Τουρκίας!
Αποδεικνύεται έτσι ότι το ελληνικό πολιτικό σύστημα και οι αρμόδιοι δεν
έχουν αντιληφθεί καν την αθέατη και εξόχως επικίνδυνη αλλαγή της
τουρκικής πολιτικής, την οποία η Αθήνα ως αδαής την θεωρεί τουρκική
υποχώρηση.
Ήδη
η Αθήνα άρχισε να εκδίδει ΝΟΤΑΜ όχι μόνον για τουρκικές αλλά και..για
ελληνικές εκπαιδευτικές πτήσεις, (σ.σ. αφού το Μνημόνιο εφαρμόζεται
υποχρεωτικώς και από τις δύο πλευρές).
Μια
από τις πλείστες ελληνικές ΝΟΤΑΜ (Α1926/19) αποκαλύπτει το pronews ως
τεκμήριο και τούτο διότι ουδείς αρμόδιος αντιλήφθηκε την τουρκική
τεχνική εγκλωβισμού της Αθήνας σε ενέργειες σε βάρος της Ελλάδας.
Με
τη νέα αποδοχή της τεχνικής ταύτισης ΑΣΚΗΣΗΣ και ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ και
ΕΚΔΟΣΗΣ ΝΟΤΑΜ και για τις δύο δραστηριότητες, θα πρέπει πχ για τα
αεροσκάφη της Νέας Αγχιάλου (111ΠΜ) και της Λάρισας (110ΠΜ) να εκδίδεται
διεθνής αγγελία προκειμένου να εκτελέσουν εκπαιδευτικές πτήσεις στα
πεδία βολής Νέας Αγχιάλου και Αμπελώνα, αντίστοιχα, που απέχουν πέντε
λεπτά από τα αεροδρόμια.. (ως η κατάσταση να προσομοιάζει με κάποιον που
για να φυτέψει βλίτα στον κήπο του θα πρέπει να ενημερώσει τη διεθνή
κοινότητα (ΝΟΤΑΜ), επειδή το θέλει η Τουρκία και το αντιμετωπίζει ως
βλίτο η Αθήνα).
Επιπροσθέτως,
η απερχόμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ που βιάστηκε να «επικαιροποιήσει» το
Μνημόνιο Παπούλια- Γιλμάζ, εγκλωβίζοντας και την επόμενη κυβέρνηση με
την επικίνδυνη και ζημιογόνα για την Ελλάδα ταύτιση ασκήσεων και
εκπαιδευτικών πτήσεων, ούτε καν διανοήθηκε ότι είχε την μοναδική
ευκαιρία να επικαιροποιήσει- πράγματι- το Μνημόνιο , το οποίο , με το
πέρασμα του χρόνου και εκ των αποτελεσμάτων του αποδεικνύεται πλέον
εντελώς ετεροβαρές σε βάρος της Ελλάδας.
Και
τούτο διότι στο Μνημόνιο Παπούλια- Γιλμάζ απουσιάζει επιδεικτικά και
παντελώς οποιαδήποτε αναφορά στον όρο FIR Αθηνών, που αποτελεί ένα από
τα πλέον ισχυρά νομικά ελληνικά όπλα διασφάλισης των ελληνικών
δικαιωμάτων στο Αιγαίο και αποτελεί μαχαιριά στις όποιες τουρκικές
βλέψεις στο Αιγαίο.
Γι’ αυτό ακριβώς και η Τουρκία επιδιώκει με κάθε τρόπο την κατάργηση του ή την αναδιάταξη του σε βάρος της Ελλάδας.
Το
FIR Αθηνών δεν χρησιμοποιείται μόνον για σκοπούς εναέριας κυκλοφορίας
και έρευνας διάσωσης, όπως πολλοί ειδήμονες, αρμόδιοι και αναρμόδιοι
δηλώνουν, ταυτίζοντας έτσι άθελα τους τη θέση τους με αυτή της Τουρκίας.
H
απόφαση του ICAO 1950 και 1958 (σς αλήθεια ενδιαφέρεται κανείς ακόμα
από την κυβέρνηση ή την αντιπολίτευση για το «χαμένο έγγραφο « του
1958;) για το FIR Αθηνών/ Κωνσταντινούπολης, που αποδέχθηκε και υπέγραψε
η Τουρκία, ορίζει τα ΔΥΤΙΚΑ ΣΥΝΟΡΑ της Τουρκίας, που αποδεικνύει, σε
συνδυασμό με τη Συνθήκη της Λωζάννης, ότι η Τουρκία ΔΕΝ έχει κανένα
κυριαρχικό ή άλλο δικαίωμα πέρα και έξω από το FIR Κωνσταντινούπολης
/Αθηνών, που αποτελούν τα τουρκικά σύνορα.
Παρά
ταύτα, στο Μνημόνιο Παπούλια- Γιλμάζ δεν υπάρχει ούτε μια αναφορά στο
FIR ,αλλά μόνον ο γενικός και αόριστος όρος « Αιγαίο», που ανοίγει την
πόρτα στην Τουρκία για λογής διεκδικήσεις σε βάρος εθνικής κυριαρχίας
και εθνικών συμφερόντων.
Η
«επικαιροποίηση» του Μνημονίου, που συμφωνήθηκε τώρα στην Άγκυρα,
δημιουργεί νέα προβλήματα στην Ελλάδα και μάλιστα σε επίπεδο Συνθηκών:
Ως
γνωστόν η Συνθήκη των Παρισίων 1947, που δυστυχώς αποστρατιωτικοποιεί
τα Δωδεκάνησα, στο Παράρτημα ΧΙΙΙ, απαγορεύει ρητώς « την στρατιωτική
εκπαίδευση κάθε μορφής στα Δωδεκάνησα» , αλλά επιτρέπει και δεν
απαγορεύει την ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ, που απαιτεί έκδοση ΝΟΤΑΜ.
Έτσι
η ελληνική αποδοχή της τουρκικής πρότασης να ταυτιστεί η εκπαίδευση με
την άσκηση και να εκδίδεται ΝΟΤΑΜ και για τις δύο αυτές στρατιωτικές
δραστηριότητες, οδηγεί στην παράδοξη κατάσταση, κάθε ελληνικό
στρατιωτικό αεροσκάφος που πετάει στα Δωδεκάνησα, είτε εκτελεί
εκπαιδευτική πτήση είτε άσκηση, να παραβιάζει τη Συνθήκη των Παρισίων,
παρέχοντας το πλεονέκτημα στον Ερντογάν να επικαλείται το άρθρο 60 της
Σύμβασης της Βιέννης περί Συνθηκών, λόγω ουσιώδους παραβίασης από τη
Ελλάδα.
Μολονότι
η Τουρκία δεν είναι συμβαλλόμενο μέρος στη Συνθήκη των Παρισίων μπορεί
να επικαλεστεί ουσιώδη παραβίαση από την Ελλάδα βάση του αρθρου 2.4 του
Καταστατικού ΟΗΕ και κυρίως μπορεί να το κάνει για τη Συνθήκη της
Λωζάννης στην οποία είναι συμβαλλόμενο μέρος.
Οι
συνεχείς επίσημες και έγγραφες τουρκικές διαμαρτυρίες προς το ελληνικό
ΥΠΕΞ και οι χιλιάδες τουρκικές ΝΟΤΑΜ ότι η Ελλάδα παραβιάζει τις
Συνθήκες, στοχεύουν στον τερματισμό εφαρμογής των Συνθηκών ή στην
καλύτερη περίπτωση στην αναστολή εφαρμογής τους εν μέρει ή εν όλω.
Στην
περίπτωση που η νέα κυβέρνηση συμφωνήσει και αυτή να εκδίδονται ΝΟΤΑΜ
για τις εκπαιδευτικές πτήσεις θα είναι μπρος γκρεμός και πίσω Καιάδας
για τα εθνικά νόμιμα συμφέροντα.
Και
γι’ αυτό η νέα κυβέρνηση θα μπορούσε να προστρέξει στις πάγιες και
εφικτές θέσεις του ΥΕΘΑ και κυρίως του ΓΕΑ, σύμφωνα με τις οποίες « δεν
θα εκτελείται καμία αεροναυτική δραστηριότητα αποκλειστικά και μόνον στη
διεθνή θάλασσα και στο διεθνή εναέριο χώρο του Αιγαίου στα όρια του FIR
Αθηνών, που έχει καθοριστεί από το FIR Αθηνών Κνων-λης με τις αποφάσεις
του
ICAO 1950 και 1958».
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου