Ο στοχαστής που προσπάθησε να φέρει κοντά Μαρξ και Φρόιντ
Κοινωνιολόγος, ψυχαναλυτής και φιλόσοφος, δεν ήταν και πολλά τα πεδία
γνώσης με τα οποία δεν ασχολήθηκε ο Φρομ, συμβάλλοντας με τη σκέψη του
στην ψυχολογία, την ανθρωπολογία, τη θρησκεία, την κοινωνιολογία, αλλά
και σε επιμέρους φιλοσοφικούς κλάδους, όπως η ηθική.Γερμανοεβραίος στην καταγωγή, πήρε τον δρόμο για τον Νέο Κόσμο με την άνοδο του ναζισμού το 1934 καταγράφοντας μια διαδρομή που μπόλιασε φιλοσοφία και πολιτική και γέννησε μια νέα σχολή σκέψης που θα έμενε γνωστή ως πολιτική ψυχολογία. Ως ψυχαναλυτής, ο Φρομ άσκησε κριτική στη μαρξιστική θεωρία για την υποβάθμιση της σημασίας του ψυχολογικού παράγοντα και ταυτοχρόνως αναγνώρισε τα τρωτά της φροϊδικής θεωρίας, καθώς η ψυχανάλυση δεν λάμβανε υπόψη τις ιστορικές μεταβολές και τα κοινωνικά φαινόμενα.
Ο Φρομ έμεινε γνωστός για τις ιδέες του αναφορικά με την ελευθερία, την οποία θεωρούσε αναπόσπαστο τμήμα της ανθρώπινης φύσης, το κοινωνικό ασυνείδητο, τον ουμανισμό και την κριτική ανάλυση αλλά και τις θεωρίες του για τη δόμηση της προσωπικότητας και τη φύση της ανθρώπινης ανάγκης, παραμένοντας ένα από τα κορυφαία ονόματα της Σχολής της Φραγκφούρτης…
Πρώτα χρόνια

Η ακαδημαϊκή του ζωή ξεκινά το 1918, όταν γράφεται στο Πανεπιστήμιο της Φρανκφούρτης στο Τμήμα Νομικής. Αφού ολοκλήρωσε τα δύο πρώτα εξάμηνα, αποφάσισε πως η κοινωνιολογία τον ενδιέφερε τελικά περισσότερο και μετακινήθηκε στο φημισμένο Πανεπιστήμιο της Χαϊδελβέργης το 1919, απ’ όπου και πήρε πτυχίο και διδακτορικό τίτλο στην κοινωνιολογία, έχοντας καθηγητές τον Καρλ Γιάσπερς και τον Άλφρεντ Βέμπερ (τον λιγότερο γνωστό αδερφό του Μαξ Βέμπερ).

Από το 1927 θα αρχίσει να ασκεί την ψυχανάλυση και λίγο αργότερα θα βρεθεί να διδάσκει ψυχανάλυση αλλά και να εμβαθύνει ταυτοχρόνως ως σπουδαστής στο Ινστιτούτο Κοινωνικής Έρευνας του Πανεπιστημίου της Φρανκφούρτης (δίδαξε από το 1929-1932). Το Ινστιτούτο θα μετονομαστεί αργότερα σε Σχολή της Φρανκφούρτης και θα γίνει ορόσημο στη διεπιστημονική μαρξιστική ανάλυση…
Τα χρόνια της Αμερικής

Δίπλα στη Χόρνεϊ, με την οποία διατήρησαν και σφοδρό ερωτικό δεσμό, ο Φρομ θα απορρίψει πλήθος φροϊδικών θέσεων και θα συμβάλει με τη σειρά του στη γέννηση της νέο-φροϊδικής κίνησης. Ο ίδιος ίδρυσε το Ινστιτούτο Ψυχιατρικής, Ψυχανάλυσης και Ψυχολογίας και δίδαξε στα κορυφαία αμερικανικά πανεπιστήμια και κολέγια, μεταξύ των οποίων και το Γέιλ.

Συνεισφορά στην ψυχολογία και την πολιτική σκέψη

Η κριτική του ματιά στα φροϊδικά γραπτά θα τον απομακρύνουν μάλιστα από τους συναδέλφους του ψυχαναλυτές και σαν να μην έφτανε αυτό, το Ψυχαναλυτικό Ινστιτούτο της Νέας Υόρκης θα του απαγορεύσει το 1944 να ασκεί την ψυχανάλυση! Σήμερα βέβαια θεωρείται ένας από τους κορυφαίους ψυχαναλυτές τόσο με θεωρητική όσο και επαγγελματική συνεισφορά. Καθ’ όλη τη διάρκεια της σπουδαίας ακαδημαϊκής του καριέρας, ο Φρομ συνέχισε να δουλεύει και να μαθητεύει ως ψυχαναλυτής, αλλά και να γράφει συνεχώς. Ξεχωρίζουν τα έργα του «Να έχεις ή να είσαι», «Ψυχανάλυση και θρησκεία», «Η υγιής κοινωνία», «Αναλυτική κοινωνιοψυχολογία» και «Και ως Θεοί έσεσθε».

Απορρίπτοντας τον βιολογικό προσανατολισμό της ψυχανάλυσης, ο Φρομ στράφηκε για την κατανόηση του ανθρώπινου χαρακτήρα και του ψυχισμού του στην Ιστορία αλλά και τον κοινωνικό χαρακτήρα, αντλώντας θεωρητικά εργαλεία από τη μαρξιστική ανάλυση. Η ματιά του δεν ήταν ποτέ αποστειρωμένη, καθώς για αυτόν η μελέτη της φύσης του ανθρώπου οφείλει να γίνει μέσα στην κοινωνία, θεωρώντας πως η εξέλιξη του ανθρώπου συμβαδίζει με την εξέλιξη της κοινωνίας και αντίστροφα.




0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου