Ο Πάμπλο (Ρούιθ) Πικάσο (Pablo Picasso) γεννήθηκε στη Μάλαγα της Ισπανίας στις 25 Οκτωβρίου
του 1881. Πατέρας του ήταν ο Χοσέ Ρούιθ Μπλάσκο, καθηγητής του σχεδίου,
και μητέρα του η Μαρία Πικάσο. Άρχισε να ζωγραφίζει από παιδί και σε
ηλικία 14 ετών μπήκε στη Σχολή Καλών Τεχνών της Βαρκελώνης.
Το
1897 πήρε χρυσό βραβείο με τον πρώτο πίνακά του που παρουσίασε στην
Ακαδημία. Έχοντας κιόλας κατακτήσει μια τεχνική σταθερή κι αξιόλογη,
άρχισε να πλησιάζει τους πρωτοποριακούς καλλιτεχνικούς κύκλους της
εποχής, που επέδρασαν βαθιά στη διαμόρφωσή του.
Το 1904 μετακόμισε
στο Παρίσι, όπου γνωρίστηκε με άλλους μεγάλους καλλιτέχνες, όπως ο
Ματίζ και ο Χουάν Μιρό. Από το 1912 έως το 1914 τα έργα του Πικάσο
γίνονταν όλο και πιο γνωστά. Στις διεθνείς εκθέσεις του Μονάχου, της
Κολωνίας και του Βερολίνου, οι κυβιστικοί του πίνακες βρίσκονταν στην
πρώτη σειρά, δημοσιεύονταν στα πρωτοποριακά περιοδικά και οι ανανεωτικές
αντιλήψεις του γίνονταν αντικείμενο συζήτησης στα πιο προωθημένα
καλλιτεχνικά κέντρα. Σύντομα, το όνομα του έγινε συνώνυμο με το
καινούργιο και το τολμηρό.
Ο Πικάσο ως ζωγράφος, χαράκτης, γλύπτης
και δραματουργός ήταν ιδιαίτερα πολύπλευρος. Η εφευρετικότητα και η
ευχέρειά του για πειραματισμούς δυσχεραίνουν την κατάταξή του σε μια
συγκεκριμένη καλλιτεχνική κατηγορία. Αν και οι συνεχείς μεταλλαγές του
παρεξηγήθηκαν ως έλλειψη συνέπειας, ο Πικάσο θεωρείται ο πρόδρομος κι
ένας από τους κυριότερους εκπροσώπους της ζωγραφικής του 20ου αιώνα.
Ως
παρακαταθήκη άφησε περίπου 20.000 αυτοτελή έργα του, κάθε μορφής.
Κορυφαία στιγμή της καλλιτεχνικής του δημιουργίας αποτελεί η «Γκουέρνικα», ένας πίνακας καταγγελίας για τα εγκλήματα κατά του λαού του στον ισπανικό εμφύλιο.
Ο Πάμπλο Πικάσο πέθανε στις 8 Απριλίου του 1973.
Λόγω της ποικιλομορφίας αλλά και της χρονικής έκτασης που παρουσιάζει
το έργο του Πικάσο, χωρίζεται συνήθως σε διαφορετικές περιόδους. Ο
κυριότερες από αυτές είναι:
- Μπλε ή Γαλάζια περίοδος (1901-1904): οι πίνακες του Πικάσο, αυτής της περιόδου, χαρακτηρίζονται από το μπλε χρώμα ή αποχρώσεις του και συμβολίζουν μία συναισθηματικά φορτισμένη περίοδο της ζωής του. Μερικά από τα πιο γνωστά έργα του ανήκουν σε αυτή, απεικονίζοντας ακροβάτες, αρλεκίνους, πόρνες, επαίτες και καλλιτέχνες. Η μπλε περίοδος περιλαμβάνει πίνακες που ολοκληρώθηκαν κυρίως στο Παρίσι αλλά είναι περισσότερο επηρεασμένοι από την ισπανική ζωγραφική.
- Ροζ ή Ρόδινη περίοδος (1905-1907): Στους πίνακες αυτής της περιόδου, κυριαρχούν τα κεραμικά χρώματα και οι γήινοι τόνοι, ενώ συχνά χαρακτηρίζονται ως περισσότερο λυρικοί και εύθυμοι. Θεωρείται η περίοδος κατά την οποία ο Πικάσο επηρεάστηκε περισσότερο από την γαλλική ζωγραφική.
- Αναλυτικός κυβισμός (1907-1912): είναι η τεχνοτροπία που ανέπτυξε ο ίδιος ο Πικάσο μαζί με τον Μπρακ και ένας από τους δύο βασικούς τομείς του ρεύματος του κυβισμού.
- Συνθετικός κυβισμός (1912-1915): η περίοδος κατά την οποία ο Πικάσο και ο Μπρακ εξέλιξαν την κυβιστική οπτική, χρησιμοποιώντας την τεχνική του κολάζ.
Οι επόμενες περίοδοι στο έργο του Πικάσο περιλαμβάνουν μια στροφή του
σε περισσότερο κλασικές μορφές και ένα μεσογειακό πνεύμα (1916-1924),
την αλληλεπίδρασή του με το υπερρεαλιστικό κίνημα στα μέσα της δεκαετίας του 1920, την ενασχόλησή του με την γλυπτική (από τα τέλη της δεκαετίας του '20) καθώς και το έργο που πραγματοποίησε μετά το Β' Παγκόσμιο πόλεμο.
Αν και ο Πικάσο ήταν πρώτα απ' όλα ζωγράφος
(στην πραγματικότητα θεωρούσε ότι ένας καλλιτέχνης οφείλει να
ζωγραφίζει για να μπορεί να θεωρηθεί αληθινός καλλιτέχνης), εργάστηκε
επίσης με μικρά κεραμικά και χάλκινα γλυπτά, ενώ έγραψε ακόμη και
ποιήματα.
Ο ίδιος αυτοπροσδιοριζόταν και ως ποιητής λέγοντας "Je suis aussi un poète", δηλαδή "είμαι κι εγώ ένας ποιητής".
Θεωρείται πως μέσα από τα ποιήματά του, ο Πικάσο εξέφρασε πιο έντονα
την σχέση του με τον υπερρεαλισμό. Ξεκίνησε τη συγγραφή τους το 1934 και συλλογές αυτών δημοσιεύτηκαν αργότερα στα περιοδικά Cahiers d' Art (Τετράδια τέχνης) και La Caceta de Arte.
Το διασημότερο ίσως έργο του Πικάσο είναι η Γκερνίκα (ή Γκερνίκα, με λατινική απόδοση στα ελληνικά), η απεικόνιση του Γερμανικού
βομβαρδισμού της πόλης της Ισπανίας Γκερνίκα.
Αυτός ο μεγάλος καμβάς
περιγράφει την απανθρωπιά, την βιαιότητα και την απόγνωση του πολέμου.
Η διαδικασία της ζωγραφικής του πίνακα αποτυπώθηκε σε μια σειρά φωτογραφιών από τη διασημότερη ερωμένη του Πικάσσο, την Dora Maar, μια διακεκριμένη καλλιτέχνιδα.
Η Γκερνίκα έμεινε κρεμασμένη στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης για πολλά χρόνια και ο Πικάσο είχε δηλώσει πως δε θα επέστρεφε στην Ισπανία προτού αποκατασταθεί πλήρως η δημοκρατία.
Το 1981 η Γκερνίκα επιστράφηκε στην Ισπανία και εκτέθηκε αρχικά στο Casón del Buen Retiro και κατόπιν στο Μουσείο ντελ Πράδο. Το 1992 ο πίνακας μεταφέρθηκε στην οριστική του θέση στο Εθνικό Μουσείο Τέχνης Βασίλισσα Σοφία στη Μαδρίτη, του οποίου έγινε το διασημότερο και σπουδαιότερο έκθεμα.
Ο Πικάσο ήταν εξαιρετικά ταλαντούχος ως ζωγράφος και ως σχεδιαστής,
ακόμη και για τα δεδομένα των μεγαλύτερων καλλιτεχνών του κόσμου.
Εργάστηκε εξίσου με ελαιογραφίες, υδατογραφίες,
παστέλ, κάρβουνο, μολύβι και μελάνι. Απέδωσε σύνθετες σκηνές ως απλές
γεωμετρικές μορφές στα έργα του Κυβισμού, αλλά δημιούργησε επίσης και
μεγαλοπρεπή ρεαλιστικά πορτραίτα.
Τα σκίτσα του με μελάνι και μολύβι
φίλων του από την εποχή του Κυβισμού και κατόπιν, εκτιμούνται για την
υποτιμημένη οικειότητα τους, και είναι παραδείγματα των δεξιοτήτων του.
Ο
Πικάσσο κινήθηκε με ευκολία στις τέχνες παρά την περιορισμένη
ακαδημαϊκή του κατάρτιση (παρακολούθησε μόνο ένα έτος στη βασιλική
ακαδημία της Μαδρίτης).
Τα ταλέντα του αυξήθηκαν από μια αυστηρή αίσθηση
καθήκοντος στην εργασία του, που κράτησε μέχρι τα τελευταία έτη της
μακρόχρονης ζωής του.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου