2 Αυγ 2011

Σούπερ μάρκετ: Όλοι πλην ενός αλώβητοι από την κρίση

Της Ρόης Χάικου

Στην αγορά της κρίσης και της πτωτικής κατανάλωσης, οι μεγαλύτερες ελληνικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ –με εξαίρεση το λουκέτο της Ατλάντικ– επιδεικνύουν όχι μόνο αντοχές, αλλά και καλύτερες επιδόσεις. Τουλάχιστον για το 2010, όπως προκύπτει από τους ισολογισμούς που έχουν δημοσιεύσει, αυξάνοντας τόσο τον κύκλο εργασιών όσο και την κερδοφορία τους.

Ο Σκλαβενίτης, η Αφοί Βερόπουλοι, η ΜETRO-My Market, η βορειοελλαδίτικη Μασούτης, αλλά και η πολυεθνική πια ΑΒ Βασιλόπουλος κατάφεραν να βγουν αλώβητοι από το δύσκολο περσυνό οικονομικό έτος, καθώς οι πωλήσεις του κλάδου έχασαν σχεδόν το 4% της αξίας τους, με τον τζίρο να υποχωρεί συνολικά στα 9,2 δισ. ευρώ.

Και παρά την αρνητική συγκυρία και του 2011, όπου εκτιμάται ότι η κατανάλωση στα σούπερ μάρκετ υποχωρεί κατά περίπου 5%-7%, αισιοδοξούν ότι θα περάσουν την εφετινή χρονιά με τις μικρότερες δυνατές απώλειες.

Εξαίρεση η Carrefour, η οποία πέρυσι είδε τον κύκλο εργασιών της για όλο το δίκτυο (Carrefour - Μαρινόπουλος και DIA) να κάμπτεται κατά 4,1%, στα 2,719 δισ. ευρώ. Σε επίπεδο συγκρίσιμης βάσης (like to like) με τον ίδιο αριθμό καταστημάτων για τις χρήσεις 2009-2010, προκύπτει ότι η κάμψη στον τζίρο υπερβαίνει το 7,5%, γεγονός που δεν πέρασε απαρατήρητο από τη διοίκηση του γαλλικού ομίλου, φέροντας αλλαγές και ανακατατάξεις στην ελληνική θυγατρική του. Γι΄ αυτό και δίδεται έμφαση στην απορρόφηση των καταστημάτων DIA και την αναδιοργάνωσή τους, κάτι που αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος της χρονιάς.

Η πτωτική τροχιά της Carrefour – Μαρινόπουλος συνεχίζεται πάντως, και στην τρέχουσα χρήση, καθώς σύμφωνα με τα δημοσιευμένα οικονομικά αποτελέσματα του γαλλικού ομίλου, οι πωλήσεις που πραγματοποίησε στην Ελλάδα διαμορφώθηκαν το πρώτο εξάμηνο του 2011 σε 1,261 δισ. ευρώ, μειωμένες κατά 6,8% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό εξάμηνο.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Carrefour, εάν εξαιρέσει κανείς τη θετική επίδραση κατά 2,8% στα αποτελέσματα του δεύτερου τριμήνου από την περίοδο του Πάσχα, τότε η υποχώρηση του τζίρου φθάνει στο 9,2%. Η μείωση αυτή ερμηνεύεται από την Carrefour ως συνέπεια του πολύ δύσκολου περιβάλλοντος που διαμορφώνεται στην Ελλάδα σε ό,τι αφορά την κατανάλωση.

Το επενδυτικό της πρόγραμμα υλοποιεί απρόσκοπτα η ΑΒ Βασιλόπουλος, το οποίο είναι τριετές κυκλιόμενο και αφορά στα έτη 2011-2013 με στόχο την περαιτέρω ενδυνάμωση του δικτύου της. Η εταιρεία έκλεισε το 2010 με αύξηση 6,3% στον κύκλο εργασιών της, σύμφωνα με τα αποτελέσματα που δημοσιοποίησε ο μητρικός Βελγικός όμιλος Delhaize, ανερχόμενος στα 1,57 δισ. ευρώ. Το μικτό περιθώριο κέρδους αυξήθηκε στο 24,3% το 2010, τα δε λειτουργικά κέρδη (EBITDA) ανήλθαν σε 96 εκατ. ευρώ από 88,87 εκατ. ευρώ το 2009. Σε επίπεδο καθαρής κερδοφορίας, τα αποτελέσματα διαμορφώθηκαν σε 34,5 εκατ. ευρώ από 32,6 εκατ. την αμέσως προηγούμενη χρήση. Θετικά κινούνται τα αποτελέσματα και στην τρέχουσα χρήση, με βάση όσα έχει ανακοινώσει η Delhaize, ωστόσο πλέον, ο ελβετικός όμιλος δεν δίνει αναλυτικά στοιχεία για την θυγατρική του στην Ελλάδα, αλλά εντάσσει τα αποτελέσματά της στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης.

Οι αμιγώς ελληνικές αλυσίδες

Με αισιοδοξία ατενίζει η Σκλαβενίτης την τρέχουσα οικονομική περίοδο, λόγω των βελτιωμένων αποτελεσμάτων του 2010. Η ελληνική αλυσίδα σούπερ μάρκετ είχε πέρυσι ενισχυμένο κύκλο εργασιών κατά 3,3%, στα 1,191 δισ. ευρώ και κέρδη προ φόρων 30,631 εκατ. ευρώ από 22,5 εκατ. το 2009. Μεγέθη που από την αγορά χαρακτηρίζονταν κάτι παραπάνω από εξαιρετικά, δεδομένου ότι η δραστηριότητα της αλυσίδας αφορά αποκλειστικά στην περιοχή της Αττικής και εκτιμάται ότι αντιπροσωπεύει το 25% του τζίρου του λιανεμπορίου τροφίμων σε όλο το Λεκανοπέδιο.

Ο στόχος για το 2011 είναι να κλείσει θετικά και με αυξημένα αποτελέσματα, διατηρώντας ωστόσο τις επιφυλάξεις λόγω της κρίσης. Η εταιρεία πάντως, επενδύει στην ανάπτυξη του δικτύου της στην Αττική δρομολογώντας τη λειτουργία συνολικά δέκα νέων καταστημάτων εντός του έτους, με τα πρώτα έξι να λειτουργούν ήδη.

Τη διεύρυνση των δραστηριοτήτων του στην περιοχή των Βαλκανίων σχεδιάζει ο όμιλος Βερόπουλος, ενώ στην εγχώρια αγορά δίνει έμφαση στην αναβάθμιση του υπάρχοντος δικτύου καταστημάτων αλλά και στην τιμολογιακή πολιτική του.

Η εταιρεία έκλεισε το 2010 με κύκλο εργασιών στα 743,1 εκατ. ευρώ από 729 εκατ. το 2009, ενώ σε επίπεδο ομίλου, ο τζίρος ανήλθε σε 1,050 δισ. ευρώ. Τα καθαρά αποτελέσματα προ φόρων της Αφοί Βερόπουλοι ανήλθαν σε 2,105 εκατ. ευρώ το 2010 από 1,911 εκατ. την προηγούμενη χρήση.

Περί τα 20 καταστήματα σκοπεύει να εντάξει στο δίκτυό του ο όμιλος Μασούτη, κατασκευάζοντας παράλληλα και το νέο logistics center στη Θεσσαλονίκη, στόχος για το οποίο είναι να λειτουργήσει μέχρι τον Σεπτέμβριο. Η Μασούτης έκλεισε το 2010 με κύκλο εργασιών στα 634,6 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά περίπου 5%, τα δε, κέρδη της προ φόρων ανήλθαν σε 15,3 εκατ. ευρώ, στα ίδια επίπεδα με αυτά του 2009.

Με οριακή αύξηση του τζίρου κατά 1,2% έκλεισε το 2010 ο όμιλος MyMarket, στα 16,5 εκατ. ευρώ, σε μια χρονιά που εντέλει δεν αποδείχθηκε τόσο αρνητική όσο περίμενε συνολικά η αγορά για τον κλάδο. Η έταιρη αλυσίδα της οικογένειας Παντελιάδη, η ΜΕΤΡΟ ΑΒΕΕ, η οποία δραστηριοποιείται στο κομμάτι του cash and carry είχε κύκλο εργασιών πέρυσι 676,6 εκατ. ευρώ από 668 εκατ. το 2009 και προ φόρων κέρδη σχεδόν 17 εκατ. ευρώ από 15,14 εκατ. την αμέσως προηγούμενη χρήση.

roi.haikou@capital.gr



Πηγή:www.capital.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Share

Facebook Digg Stumbleupon Favorites More