31 Ιουλ 2011

Ερνέστος Τσίλλερ: Από τη Βιέννη στην Ελλάδα

Ο Ερνέστος Τσίλλερ αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους αρχιτέκτονες του 19ου αιώνα που χάρισε στην Αθήνα αλλά και σε ολόκληρη της Ελλάδα μερικά από τα σημαντικότερα κτήρια της συνδυάζοντας την αρχαία ελληνική αρχιτεκτονική με στοιχεία της Αναγέννησης.

Ο Ernst Moritz Theodor Ziller όπως ήταν το πλήρες όνομά του γεννήθηκε στις 22 Ιουνίου του 1837 στην πόλη Oberloessnitz της Σαξωνίας και σπούδασε από  το 1855 μέχρι το 1858 στην Βασιλική Σχολή της Αρχιτεκτονικής του Πολυτεχνείου της Δρέσδης δίπλα σε σπουδαίους δασκάλους. Εκείνος που έπαιξε σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της καριέρας του ήταν ο Δανός αρχιτέκτονας Θεόφιλος Χάνσεν, στο γραφείο του οποίου εργάστηκε ο Τσίλλερ κατά τη διάρκεια των φοιτητικών του χρόνων αλλά και αργότερα. Έχοντας ολοκληρώσει τις σπουδές του και κάνοντας ταξίδια στην Ιταλία αλλά και στη Βιέννη για να αποκομίσει περισσότερες εμπειρίες και να ανοίξει τους ορίζοντές του, ο Τσίλλερ δέχεται την πρόταση του Χάνσεν να ταξιδέψει μέχρι την Ελλάδα και να αναλάβει την επίβλεψη του κατασκευαστικού έργου της Ακαδημίας Αθηνών.
Η παραμονή στην χώρα μας τον μαγεύει και η αρχιτεκτονική της αρχαίας ελληνικής περιόδου τον εμπνέει για τα έργα του καθώς ειδικά τα πρώτα χρόνια παραμονής του επισκέπτεται όλα τα μεγάλα αρχαιολογικά μνημεία της Ελλάδας. Ωστόσο, την περίοδο της έξωσης του Όθωνα τα έργα της Ακαδημίας αναστέλλονται και ο ίδιος ο Τσίλλερ επιστρέφει στην πατρίδα του για ένα μικρό διάστημα. Εξάλλου είχε ήδη προχωρήσει σε γάμο με την ελληνίδα Σοφία Δόδου δημιουργώντας την δική του οικογένεια.

Η επιστροφή του γίνεται το 1868 και μόλις το 1872 διορίζεται καθηγητής στο Σχολείο των Τεχνών που αργότερα θα γίνει το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο που όλοι γνωρίζουμε. Ήδη αποτελεί έναν από τους πιο γνωστούς αρχιτέκτονες της περιόδου και η ελληνική κοινωνία τον έχει αποδεχτεί αλλά έχει αναγνωρίσει και τις εξαιρετικές και ποιοτικές δουλειές που δημιουργεί. Οι παραγγελίες τόσο για δημόσια κτήρια αλλά και για ιδιωτικά κτίσματα συνεχώς πληθαίνουν και η καθιέρωσή του είναι ένα πραγματικό γεγονός. Το όνομά του έχει συνδεθεί ιδιαίτερα με τον βασιλιά της Ελλάδος Γεώργιο Α’ καθώς του ανέθεσε την επίβλεψη και μελέτη των θερινών κατοικιών της βασιλικής οικογένειας στο Τατόι. Φυσικά, οι παραγγελίες για δημόσια και ιδιωτικά κτήρια δεν σταματούν, χτίζοντας σχολεία, στοές, μνημεία και σιδηροδρομικούς σταθμούς.

Οι περισσότεροι μεγαλοαστοί τον επιλέγουν για τα μεγαλεπήβολα αρχιτεκτονικά τους σχέδια που θέλουν να δημιουργήσουν. Ανάμεσα στα ιδιωτικά κτήρια περιλαμβάνονται Το Μέγαρο Σλήμαν, Το Μέγαρο Σταθάτου και Πεσμαζόγλου αλλά και οι επαύλεις Συγγρού και το σπίτι του Σπύρου Μελά αποτελώντας μερικά μόνο από το πλήθος των κτισμάτων που είχε αναλάβει ενώ από δημόσια κτήρια δικά του είναι,  το κεντρικό κτήριο του Εθνικού Θεάτρου στην Αθήνα, το οποίο έχει πάρει και το όνομά του, το θέατρο Απόλλων στην πόλη της Πάτρας, το Θέατρο Ζακύνθου το οποίο καταστράφηκε στους σεισμούς του 1953, το Μουσείο της Ολυμπίας, το Χημείο, η Αγορά του Πύργου, το Ζάππειο, το Προεδρικό Μέγαρο που τότε ήταν οικεία του διαδόχου Κωνσταντίνου, η Εθνική Βιβλιοθήκη, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και πλήθος άλλων, ενώ παράλληλα επιμελήθηκε και την κατασκευή αρκετών ναών διατηρώντας το βυζαντινό στοιχείο που τον είχε γοητεύσει, φιλοτεχνώντας τον ναό του Αγίου Λουκά στην Πατησίων, το ναό της Φανερωμένης στο Αίγιο αλλά και την Αγία Τριάδα της οδού Πειραιώς.

Η αλήθεια είναι ότι πάνω από 500 έργα ανήκουν στον Ερνέστο Τσίλλερ και μάλιστα πολλά είναι τα κτήρια που δεν έχουν συμπεριληφθεί την καταμέτρηση.  Ο ίδιος μάλιστα ευθύνεται και για τον εξωραϊσμό του Λυκαβηττού και την δεντροφύτευση του ώστε να γίνει εστία πρασίνου για τους κατοίκους των Αθηνών.

Οι πολυάριθμες αρχιτεκτονικές του μελέτες έδωσαν στην Αθήνα ως ένα πολύ μεγάλο βαθμό τη μορφή που είχε εκείνη την περίοδο και η οποία την ακολούθησε και τα επόμενα χρόνια φτάνοντας μέχρι της μέρες μας. Το αναγεννησιακό στυλ και ο κλασικισμός συναντώνται στα έργα του Τσίλλερ αφήνοντας ωστόσο και μία ιδιαίτερα κομψή ελευθερία που δένει ιδανικά με την λιτότητα του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού αλλά και την χριστινική παράδοση του τόπου που αναδεικνύεται στους ναούς που επιμελήθηκε. Η Ελλάδα είχε καταφέρει έχοντας τον Τσίλλερ στους κόλπους της να κατασκευάζει αρχιτεκτονικά αριστουργήματα που γίνονταν εκείνη την περίοδο μόνο σε μεγάλα ευρωπαϊκά κέντρα όπως η Βιέννη και το Παρίσι.

Η πολιτογράφηση του Τσίλλερ ως Έλληνα ήταν αναπόφευκτη τη στιγμή που όλη η ελληνική κοινωνία τον επέλεγε για τις κατοικίες και τα δημόσια κτήρια της.  Παρέμεινε στην Ελλάδα περισσότερο από πενήντα χρόνια μέχρι τον θάνατό του στις 12 Νοεμβρίου του 1923 έχοντας οικονομικές δυσχέρειες ακόμα και στο απόγειο της καριέρας του καθώς πάντα ήταν περισσότερο καλλιτέχνης από ότι επιχειρηματίας, αποτελώντας ένα μεγάλο κεφάλαιο στην αρχιτεκτονική ιστορία του τόπου από το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα μέχρι τις αρχές του 20ου

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Share

Facebook Digg Stumbleupon Favorites More