Του Γιώργου Καισάριου
Όπως έχω πει σε προηγούμενα posts, η λύση του προβλήματος της Ελλάδος είναι κατά 50% το πότε θα γίνουμε ταμειακά βιώσιμοι και κατά 50% όλα τα υπόλοιπα.
Στα υπόλοιπα μπορεί κανείς να βάλει την αναδιάρθρωση του κράτους, τη δημοσιονομική προσαρμογή, πως θα γίνουμε ανταγωνιστικοί, την αναδιάρθρωση του πολιτικού μας συστήματος (με σκοπό αυτοί που εκλέγονται, να εκλέγονται με πιο αξιοκρατικές διαδικασίες) και τη ριζική αλλαγή του συνόλου του ελληνικού Συντάγματος.
Όπως έχω πει σε προηγούμενα posts, η λύση του προβλήματος της Ελλάδος είναι κατά 50% το πότε θα γίνουμε ταμειακά βιώσιμοι και κατά 50% όλα τα υπόλοιπα.
Στα υπόλοιπα μπορεί κανείς να βάλει την αναδιάρθρωση του κράτους, τη δημοσιονομική προσαρμογή, πως θα γίνουμε ανταγωνιστικοί, την αναδιάρθρωση του πολιτικού μας συστήματος (με σκοπό αυτοί που εκλέγονται, να εκλέγονται με πιο αξιοκρατικές διαδικασίες) και τη ριζική αλλαγή του συνόλου του ελληνικού Συντάγματος.
Αν τα έβαζα στη σειρά, θα έλεγα πρώτα να διασφαλιστεί η φερεγγυότητα του τραπεζικού συστήματος, στη συνέχεια η αναδιάρθρωση του χρέους (κούρεμα κτλ) και μετά όλα τα άλλα ταυτόχρονα.
Σήμερα λοιπόν θα αναφερθώ σε αυτό που θα πρέπει να γίνει πρώτο από όλα, ακόμα και πριν ξεκινήσουν οι διαδικασίες για μια αναδιάρθρωση. Τούτο είναι να θωρακιστεί το τραπεζικό σύστημα.
Σημειώστε ότι έχω ήδη κάνει αναφορά σε αυτή η διαδικασία στα πιο κάτω άρθρα (Παράθυρο για υπονόμευση της ΕΚΤ;, Παράθυρο για υπονόμευση της ΕΚΤ; (ΙΙ), Πως θα ανακεφαλαιοποιηθεί το τραπεζικό σύστημα σε περίπτωση αναδιάρθρωσης), όμως θα ήθελα σήμερα να δώσω περισσότερες λεπτομέρειες.
Η ελληνική κυβέρνηση φτιάχνει ένα επενδυτικό σχήμα με το όνομα GRBD με αποκλειστικό σκοπό να ανακεφαλαιοποιηθεί το τραπεζικό σύστημα πριν από ένα πιστωτικό γεγονός. Η εκτίμηση μου είναι ότι απαιτείται να διαγραφεί το 65% του ελληνικού χρέους για να καταστούμε βιώσιμοι. Υπόψη, επί των ομολόγων της αγοράς και όχι της τρόικας.
Στη συνέχεια η Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ) χορηγεί πιστώσεις αξίας περίπου 40 δισ. στο σχήμα GRBD. Το σχήμα αυτό στη συνέχεια συμμετέχει σε αυξήσεις κεφαλαίου στο τραπεζικό σύστημα, έτσι ώστε να καλυφτούν οι ζημιές έπεται από ένα ελληνικό default.
Ίσως απαιτηθεί το ποσό των 40 δισ. για την κάλυψη ζημιών από απομειώσεις ομολόγων και διαγραφή προβληματικών δανείων. Το ποσό των 40 δισ. είναι ένας πολύ πρόχειρος υπολογισμός, ίσως χρειαστούν λιγότερα, ίσως και περισσότερα. Μετά το πέρας αυτών των αυξήσεων κεφαλαίου, ουσιαστικά θα έχει κρατικοποιηθεί σχεδόν το σύνολο του τραπεζικού συστήματος.
Το τραπεζικό σύστημα απαλλαγμένο πλέον από όλα τα βάρη θα είναι σε άριστη οικονομική κατάσταση. Αυτό σημαίνει ότι από την πρώτη μέρα θα έχει κέρδη. Το 1,25 επιτόκιο που θα πληρώνει το GRBD στην ΤτΕ άνετα μπορεί να υπερκαλυφτεί μόνο από τα μερίσματα που θα πληρώνουν οι τράπεζες στο GRBD, τα οποία θα καλύπτουν τους τόκους αλλά και την αποπληρωμή κεφαλαίου προς την ΤτΕ.
Οι μέτοχοι, προκειμένου να έχουν την ευκαιρία να αντιστρέψουν το dilution effect των αυξήσεων αυτών, θα έχουν την ευκαιρία να αγοράζουν και να διαγράφουν τις μετοχές που κατέχει το GRBD με ίδια κεφάλαια των τραπεζών, σε τιμές όμως αρκετά πάνω από την τιμή της αύξησης που έγινε από το GRBD. Τέλος, θα είναι στη διακριτική ευχέρεια του GRBD να πουλήσει τις μετοχές που κατέχει στη χρηματιστηριακή αγορά όταν οι συνθήκες είναι κατάλληλες.
Όπως το S&L πρόβλημα που προέκυψε στις ΗΠΑ την δεκαετία του ‘80, έτσι και αυτό το πρόβλημα ίσως χρειαστεί μια δεκαετία να ξεδιπλώσει. Να είστε σίγουροι όμως ότι θα ξεδιπλώσει και είμαι απολύτως σίγουρος ότι το ελληνικό δημόσιο θα βγάλει και ένα αρκετά μεγάλο κέρδος. Εκτιμώ περίπου 10-20 δισ. αν η διαδικασία διαρκέσει μια δεκαετία.
Πλεονεκτήματα της μεθόδου αυτής
Μετά το πέρας της πιο πάνω διαδικασίας, το ελληνικό τραπεζικό σύστημα δεν θα έχει καθόλου επιβαρύνσεις και οι ισολογισμοί των τραπεζών θα είναι ατόφιοι. Το τραπεζικό σύστημα θα είναι παντελώς έτοιμο και για τους καινούργιους κανόνες BASEL III. Επίσης η χώρα θα είναι έτοιμη για την επόμενη φάση που θα είναι η αναδιάρθρωση του χρέους μας.
Δεν χρησιμοποιούνται κεφάλαια φορολογουμένων (Ελλήνων ή Ευρωπαίων) καθώς οι πιστώσεις προέρχονται έναντι ενεχύρου από την Τράπεζα της Ελλάδος. Επίσης, οι μόνοι που τιμωρούνται είναι οι μέτοχοι των τραπεζών και κανένας άλλος.
Διασφαλίζεται το τραπεζικό σύστημα και διασφαλίζονται όλες οι καταθέσεις.
Οι τράπεζες πλέον θα μπορούν να δανείζουν -απαραίτητο συστατικό για να μπορεί να αναπτυχτεί η ελληνική οικονομία.
Η ελληνική κυβέρνηση θα κερδίσει συντηρητικά μεταξύ 10-20 δισ. ευρώ σε μια δεκαετία. Το κέρδος θα είναι λιγότερο αν αποφασιστεί να πουληθούν οι μετοχές στην αγορά σύντομα.
Η ενεργοποίηση αυτού του μηχανισμού είναι στη διακριτική ευχέρεια της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ). Επίσης, η ΤτΕ μπορεί να παρακάμψει τους κανόνες της ΕΚΤ και να λάβει ως ενέχυρο ότι αυτή θεώρει πρέπον. Στη συγκεκριμένη περίπτωση θα είναι κοινές μετοχές.
Είναι δε μια καλή ευκαιρία να γίνει χρήση του μηχανισμού του ELA, αφού έτσι και αλλιώς έπειτα από ένα πιστωτικό γεγονός, η ΕΚΤ έχει πει ότι δεν θα χρηματοδοτεί πλέον ελληνικά ομόλογα.
Η ΕΚΤ μόνο εκ των υστέρων πρέπει να δώσει έγκριση και όχι πριν. Μόνο με αρνητικό ψήφισμα των 2/3 των μελών του συμβουλίου της ΕΚΤ μπορεί να καταδικαστεί η πράξη.
Λαμβάνοντας όμως υπόψη ότι μια αντιστροφή αυτού θα δημιουργούσε αφόρητα προβλήματα στο ευρωπαϊκό σύστημα πληρωμών και το ότι πολιτικά θα περάσει στις αγορές ότι υπάρχει διαφορά άποψης μεταξύ της κεντρικής και της περιφερικής τράπεζας, είναι δεδομένο ότι θα πάρει και την τυπική έγκριση.
Η χρήση του μηχανισμού αυτού είναι μόνο για έκτατες περιστάσεις. Πιο έκτατες από αυτές που ζούμε δεν νομίζω να υπάρχουν.
Επίσης σύμφωνα με τον κύριο Παναγιώτη Οικονομόπουλο (Καθηγητή οικονομικών) που έχει κάνει αρκετή έρευνα πάνω στο θέμα, τα ποσά που μπορεί να εκταμιεύσει το GRBD από την ΤτΕ μπορούν να αυξηθούν έως το ποσό των 110 ή ακόμα περισσότερα. Αυτό σημαίνει ότι το σχήμα μπορεί να αγοράσει και τα διακρατικά δάνεια της τρόικας, ή ένα μεγάλο μέρος αυτών.
Η κατάληξη είναι ότι η χρήση του μηχανισμού αυτού από την ΤτΕ, σε συνδυασμό με μια αναδιάρθρωση, είναι ικανή να μας μειώσει το χρηματοοικονομικό κόστος με σκοπό να πάρει ανάσα η Ελλάδα για να μπορεί να συγκεντρωθεί σε άλλα θέματα, όπως η αναδιάρθρωση του κράτους, η δημοσιονομική προσαρμογή καθώς και θέματα ανταγωνιστικότητας και συνταγματικών αλλαγών που απαιτούνται, αν η Ελλάδα θέλει να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις που είναι μπροστά μας.
(*Τον τελευταίο καιρό κάνω διαλέξεις και ομιλίες για διάφορα θέματα. Ο δήμος Περιστερίου θα μου παραχωρήσει την αίθουσα θεάτρου στο καινούργιο μέγαρο. Εκεί θα κάνω μια εκτεταμένη παρουσίαση του θέματος. Όταν θα πάρω ημερομηνίες θα ανακοινώσω περισσότερα).
george.kesarios@capital.gr
Στη συνέχεια η Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ) χορηγεί πιστώσεις αξίας περίπου 40 δισ. στο σχήμα GRBD. Το σχήμα αυτό στη συνέχεια συμμετέχει σε αυξήσεις κεφαλαίου στο τραπεζικό σύστημα, έτσι ώστε να καλυφτούν οι ζημιές έπεται από ένα ελληνικό default.
Ίσως απαιτηθεί το ποσό των 40 δισ. για την κάλυψη ζημιών από απομειώσεις ομολόγων και διαγραφή προβληματικών δανείων. Το ποσό των 40 δισ. είναι ένας πολύ πρόχειρος υπολογισμός, ίσως χρειαστούν λιγότερα, ίσως και περισσότερα. Μετά το πέρας αυτών των αυξήσεων κεφαλαίου, ουσιαστικά θα έχει κρατικοποιηθεί σχεδόν το σύνολο του τραπεζικού συστήματος.
Το τραπεζικό σύστημα απαλλαγμένο πλέον από όλα τα βάρη θα είναι σε άριστη οικονομική κατάσταση. Αυτό σημαίνει ότι από την πρώτη μέρα θα έχει κέρδη. Το 1,25 επιτόκιο που θα πληρώνει το GRBD στην ΤτΕ άνετα μπορεί να υπερκαλυφτεί μόνο από τα μερίσματα που θα πληρώνουν οι τράπεζες στο GRBD, τα οποία θα καλύπτουν τους τόκους αλλά και την αποπληρωμή κεφαλαίου προς την ΤτΕ.
Οι μέτοχοι, προκειμένου να έχουν την ευκαιρία να αντιστρέψουν το dilution effect των αυξήσεων αυτών, θα έχουν την ευκαιρία να αγοράζουν και να διαγράφουν τις μετοχές που κατέχει το GRBD με ίδια κεφάλαια των τραπεζών, σε τιμές όμως αρκετά πάνω από την τιμή της αύξησης που έγινε από το GRBD. Τέλος, θα είναι στη διακριτική ευχέρεια του GRBD να πουλήσει τις μετοχές που κατέχει στη χρηματιστηριακή αγορά όταν οι συνθήκες είναι κατάλληλες.
Όπως το S&L πρόβλημα που προέκυψε στις ΗΠΑ την δεκαετία του ‘80, έτσι και αυτό το πρόβλημα ίσως χρειαστεί μια δεκαετία να ξεδιπλώσει. Να είστε σίγουροι όμως ότι θα ξεδιπλώσει και είμαι απολύτως σίγουρος ότι το ελληνικό δημόσιο θα βγάλει και ένα αρκετά μεγάλο κέρδος. Εκτιμώ περίπου 10-20 δισ. αν η διαδικασία διαρκέσει μια δεκαετία.
Πλεονεκτήματα της μεθόδου αυτής
Μετά το πέρας της πιο πάνω διαδικασίας, το ελληνικό τραπεζικό σύστημα δεν θα έχει καθόλου επιβαρύνσεις και οι ισολογισμοί των τραπεζών θα είναι ατόφιοι. Το τραπεζικό σύστημα θα είναι παντελώς έτοιμο και για τους καινούργιους κανόνες BASEL III. Επίσης η χώρα θα είναι έτοιμη για την επόμενη φάση που θα είναι η αναδιάρθρωση του χρέους μας.
Δεν χρησιμοποιούνται κεφάλαια φορολογουμένων (Ελλήνων ή Ευρωπαίων) καθώς οι πιστώσεις προέρχονται έναντι ενεχύρου από την Τράπεζα της Ελλάδος. Επίσης, οι μόνοι που τιμωρούνται είναι οι μέτοχοι των τραπεζών και κανένας άλλος.
Διασφαλίζεται το τραπεζικό σύστημα και διασφαλίζονται όλες οι καταθέσεις.
Οι τράπεζες πλέον θα μπορούν να δανείζουν -απαραίτητο συστατικό για να μπορεί να αναπτυχτεί η ελληνική οικονομία.
Η ελληνική κυβέρνηση θα κερδίσει συντηρητικά μεταξύ 10-20 δισ. ευρώ σε μια δεκαετία. Το κέρδος θα είναι λιγότερο αν αποφασιστεί να πουληθούν οι μετοχές στην αγορά σύντομα.
Η ενεργοποίηση αυτού του μηχανισμού είναι στη διακριτική ευχέρεια της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ). Επίσης, η ΤτΕ μπορεί να παρακάμψει τους κανόνες της ΕΚΤ και να λάβει ως ενέχυρο ότι αυτή θεώρει πρέπον. Στη συγκεκριμένη περίπτωση θα είναι κοινές μετοχές.
Είναι δε μια καλή ευκαιρία να γίνει χρήση του μηχανισμού του ELA, αφού έτσι και αλλιώς έπειτα από ένα πιστωτικό γεγονός, η ΕΚΤ έχει πει ότι δεν θα χρηματοδοτεί πλέον ελληνικά ομόλογα.
Η ΕΚΤ μόνο εκ των υστέρων πρέπει να δώσει έγκριση και όχι πριν. Μόνο με αρνητικό ψήφισμα των 2/3 των μελών του συμβουλίου της ΕΚΤ μπορεί να καταδικαστεί η πράξη.
Λαμβάνοντας όμως υπόψη ότι μια αντιστροφή αυτού θα δημιουργούσε αφόρητα προβλήματα στο ευρωπαϊκό σύστημα πληρωμών και το ότι πολιτικά θα περάσει στις αγορές ότι υπάρχει διαφορά άποψης μεταξύ της κεντρικής και της περιφερικής τράπεζας, είναι δεδομένο ότι θα πάρει και την τυπική έγκριση.
Η χρήση του μηχανισμού αυτού είναι μόνο για έκτατες περιστάσεις. Πιο έκτατες από αυτές που ζούμε δεν νομίζω να υπάρχουν.
Επίσης σύμφωνα με τον κύριο Παναγιώτη Οικονομόπουλο (Καθηγητή οικονομικών) που έχει κάνει αρκετή έρευνα πάνω στο θέμα, τα ποσά που μπορεί να εκταμιεύσει το GRBD από την ΤτΕ μπορούν να αυξηθούν έως το ποσό των 110 ή ακόμα περισσότερα. Αυτό σημαίνει ότι το σχήμα μπορεί να αγοράσει και τα διακρατικά δάνεια της τρόικας, ή ένα μεγάλο μέρος αυτών.
Η κατάληξη είναι ότι η χρήση του μηχανισμού αυτού από την ΤτΕ, σε συνδυασμό με μια αναδιάρθρωση, είναι ικανή να μας μειώσει το χρηματοοικονομικό κόστος με σκοπό να πάρει ανάσα η Ελλάδα για να μπορεί να συγκεντρωθεί σε άλλα θέματα, όπως η αναδιάρθρωση του κράτους, η δημοσιονομική προσαρμογή καθώς και θέματα ανταγωνιστικότητας και συνταγματικών αλλαγών που απαιτούνται, αν η Ελλάδα θέλει να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις που είναι μπροστά μας.
(*Τον τελευταίο καιρό κάνω διαλέξεις και ομιλίες για διάφορα θέματα. Ο δήμος Περιστερίου θα μου παραχωρήσει την αίθουσα θεάτρου στο καινούργιο μέγαρο. Εκεί θα κάνω μια εκτεταμένη παρουσίαση του θέματος. Όταν θα πάρω ημερομηνίες θα ανακοινώσω περισσότερα).
george.kesarios@capital.gr
2 σχόλια:
Πολύ διαφωτιστικό άρθρο.Θέλω με την ευκαιρία να συγχαρώ τον/τους συντελεστή/ές του ιστολογίου επειδή πραγματικά πιάνουν τον σφυγμό της επικαιρότητας.Μια παρατήρηση:η ονομασία του μπλογκ σας νομίζω ότι δεν ανταποκρίνεται στον χαρακτήρα του.
Σας ευχαριστούμε πολύ!
Δημοσίευση σχολίου