Σύμφωνα με τη θεωρία του Φρόυντ, ο ανθρώπινος ψυχισμός, η προσωπικότητα, αποτελείται από τρία αλληλεξαρτώμενα στρώματα: Το Εκείνο, το Εγώ και το Υπερεγώ.
Το Εκείνο (Ιd) είναι το ασυνείδητο μέρος
της ψυχικής ζωής και περιλαμβάνει τα ένστικτα, τις πρωτόγονες ορμές και
τις απωθημένες επιθυμίες. Γνωρίζουμε το Εκείνο μόνο έμμεσα με τα
όνειρα, τις παραδρομές της γλώσσας και με τον ελεύθερο συνειρμό. Το
Εκείνο είναι το πρωτογενές, το πρωτόγονο μέρος της ψυχικής συσκευής- δεν
έχει όρια, είναι άχρονο και άλογο, χωρίς συνέπεια. Κυρίαρχο κίνητρο
στην περιοχή του είναι η libido.
Κατά τον Freud η libido είναι η γενετήσια ορμή,
με την ευρύτερη έννοια του όρου, η ορμή για ευχαρίστηση που έχει
σεξουαλικό χαρακτήρα, η ορμή για ηδονή. Αργότερα ο Freud πρόσθεσε στο
Εκείνο ένα ακόμη κίνητρο, το ένστικτο της καταστροφής, εξηγώντας έτσι τη
μανία αλληλοεξόντωσης που έδειξαν οι άνθρωποι στον παγκόσμιο πόλεμο.
Το ένστικτο αυτό παράγει παρορμήσεις σκληρότητας, επιθετικότητας, καταστροφικότητας,
ακόμη και αυτοκαταστροφής και αυτοτιμωρίας. Τα δύο αυτά αντιθετικά
ένστικτα – το ένστικτο της ζωής και το ένστικτο του θανάτου –
συνυπάρχουν στο Εκείνο και το καθένα απαιτεί άμεση ικανοποίηση. Το
Εκείνο, για να ικανοποιήσει την ερωτική ορμή, επιδιώκει την απόλυτη
κατοχή (κάθεξη) καθετί που ορέγεται και αγαπά.
Ομοίως, για να
ικανοποιήσει την επιθετικότητα, θέλει να βασανίζει και να καταστρέφει
ό,τι βρει πρόσφορο. Η ικανοποίηση της libido ρυθμίζεται από το Εγώ. Το
Εκείνο λειτουργεί με βάση την αρχή της ευχαρίστησης. Μοναδικός του
σκοπός είναι να εκτονώνει ψυχική ενέργεια με την αχαλίνωτη ικανοποίηση
των στιγμιαίων του παρωθήσεων, χωρίς να λαμβάνει υπόψη του τις
περιοριστικές συνθήκες της εξωτερικής πραγματικότητας.
Το Εγώ (Ego) είναι ο «πραγματικός» εαυτός μας, το συνειδητό μέρος της ψυχικής μας συσκευής,
το οποίο αναπτύσσεται καθώς το άτομο μεγαλώνει και έρχεται σε επαφή με
τον κόσμο γύρω του. Περιλαμβάνει τις διάφορες ικανότητες – αντιληπτικές,
γνωστικές – με τις οποίες το άτομο γνωρίζει τον κόσμο γύρω του,
σκέπτεται και ενεργεί.
Το
Εγώ λειτουργεί με βάση την αρχή της πραγματικότητας και είναι ο
ρυθμιστής της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Προσπαθεί να ικανοποιήσει τις
απαιτήσεις του Εκείνο, αλλά με πραγματιστικούς και αποτελεσματικούς
τρόπους. Το Εγώ διαδραματίζει ρόλο διαιτητή ανάμεσα στο Εκείνο και στο
Υπερεγώ.
Όταν
οι απαιτήσεις του Εκείνο είναι εξωπραγματικές, το Εγώ είτε προσπαθεί να
τις διοχετεύσει σε υποκατάστατες ενέργειες που είναι κοινωνικά
αποδεκτές (π.χ. τη θέση μιας ανοικτής έκφρασης της ερωτικής ορμής
παίρνει η καλλιτεχνική ενασχόληση και δημιουργία) είτε τις απωθεί στο
ασυνείδητο (βλέπε σχήμα). Στις απωθημένες αυτές ανεκπλήρωτες επιθυμίες
βρίσκεται ο πυρήνας των νευρώσεων.
Το Υπερεγώ (Superego) είναι η συνείδηση «περί του πρακτέου», των ηθικών επιταγών, του κοινωνικά αποδεκτού.
Είναι το σύνολο των κανόνων που διέπουν τις πράξεις του ανθρώπου, όπως
τους ορίζει η κοινωνία. Κατά τον Freud, το Υπερεγώ δημιουργείται κατά
την παιδική ηλικία, τότε που το παιδί συναισθάνεται την αδυναμία του
έναντι των μεγαλυτέρων και προσπαθεί να γίνει σαν αυτούς, υιοθετώντας
τους τρόπους συμπεριφοράς τους.
Η ψυχολογική αυτή διαδικασία, με
την οποία το παιδί επιτυγχάνει να εξομοιώνεται με διάφορα πρότυπα
συμπεριφοράς λέγεται ταύτιση. Η ταύτιση με το γονέα του ίδιου φύλου
βοηθάει το παιδί να ξεπεράσει, όπως θα δούμε αμέσως παρακάτω, και το
οιδιπόδειο σύμπλεγμα.
Τα τρία μέρη της προσωπικότητας – Εκείνο, Εγώ, Υπερεγώ – αντιστοιχούν στις τρεις πτυχές της ψυχικής ζωής: τη βιολογική, την ψυχολογική και την κοινωνική.
Για να υπάρξει ψυχική ηρεμία και υγεία, θα πρέπει τα τρία αυτά στοιχεία
να βρίσκονται σε αρμονική ισορροπία: το Εγώ να ικανοποιεί τις ανάγκες
του Εκείνο με τρόπο λογικό και ηθικό, αποδεκτό από το Υπερεγώ (βλέπε
σχήμα). Συχνά όμως οι πρωτόγονες ενστικτώδεις επιθυμίες και απαιτήσεις
του Εκείνο συγκρούονται με τις επιταγές του Υπερεγώ ή/και με τις
απαιτήσεις της πραγματικότητας.
Πιστεύεται δηλαδή ότι τα στοιχεία
της ψυχής συγκρούονται μεταξύ τους, ότι υπάρχει ενδοψυχική σύγκρουση. Η
λύση που δίνει το Εγώ στις συγκρούσεις αυτές αποτελεί βασικό στοιχείο
της ψυχικής υγείας. Οι νευρώσεις και οι άλλες ψυχικές διαταραχές έχουν
τις ρίζες τους στην αδυναμία του ατόμου να δώσει ικανοποιητική λύση στις
συγκρούσεις αυτές.
Ιωάν. Ν. Παρασκευόπουλος, Κλινική Ψυχολογία, (Ιδιωτική έκδοση, 1988, σ. 44-47)Πηγή: axia-logou.blogspot.com
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου