Η έρευνα βρίσκεται ακόμα σε πρώιμο στάδιο, ωστόσο οι ερευνητές
συνδέουν την εκτελεστική λειτουργικότητα στην παιδική ηλικία με τις
επιδόσεις στο σχολείο με την καλύτερη ψυχολογία, αλλά και αργότερα με
την κατάσταση της υγείας, την επαγγελματική, οικονομική και κοινωνική
επιτυχία.
Οι ερευνητές των Τμημάτων Ψυχολογίας και Νευροεπιστήμης του
Πανεπιστημίου Boulder στο Κολοράντο έκαναν την υπόθεση ότι ο χρόνος που
δαπανούν τα παιδιά σε λιγότερο δομημένες δραστηριότητες θα τους έδινε
την ευκαιρία να αναλάβουν μόνα τους τον εαυτό τους σε ό,τι αφορά τη λήψη
αποφάσεων.
Για να ερευνήσουν αυτή την υπόθεση συγκέντρωσαν από γονείς, στοιχεία σχετικά με το ημερήσιο και ετήσιο πρόγραμμα παιδιών 6 και 7 χρονών και κατηγοριοποίησαν αυτές τις δραστηριότητες σε δομημένες και λιγότερο δομημένες.
Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι τα παιδιά που στον ελεύθερο χρόνο τους έκαναν πράγματα χωρίς αυστηρό προγραμματισμό, οδηγίες και εντολές, όπως π.χ. πηγαίνοντας βόλτες, διαβάζοντας βιβλία ή απλώς παίζοντας, ήταν πιο αποτελεσματικά στο να θέτουν στόχους χωρίς να χρειάζονταν τη βοήθεια εξωτερικών παραγόντων όπως π.χ. συμβουλές ή παρότρυνση.
Σκεφτόντουσαν μόνα τους τι χρειάζεται να κάνουν και με ποια σειρά -για παράδειγμα να διαβάσουν ένα βιβλίο, μετά να ζωγραφίσουν κάτι σχετικό με ότι διάβασαν και στη συνέχεια να δείξουν σε όλους τη ζωγραφιά τους.
Το αντίθετο συνέβη με παιδιά που στον ελεύθερο χρόνο τους ασχολούνταν με αυστηρά δομημένες δραστηριότητες, όπως μαθήματα μουσικής ή προπόνηση σε κάποιο άθλημα, όπου υπάρχει μια σταθερή ρουτίνα και κάποιος άλλος δίνει οδηγίες για το τι πρέπει να γίνει.
Η ανάπτυξη των αυτόβουλων εκτελεστικών λειτουργιών είναι πολύ κρίσιμο κομμάτι της ωρίμανσης των παιδιών τονίζουν οι επιστήμονες. Το να είναι αυτόβουλα τα βοηθάει πολλαπλά: γίνονται πιο ψύχραιμα και πιο ευέλικτα.
Για παράδειγμα μπορούν στην καθημερινότητά τους να αλλάζουν δραστηριότητες με μεγαλύτερη ευκολία, δεν προσκολλώνται σε μία περιορίζοντας τη σκέψη τους, διατηρούν τον αυτοέλεγχό π.χ. να μη φωνάζουν όταν θυμώνουν ή να κάνουν υπομονή.
Πηγή: DocTv
Για να ερευνήσουν αυτή την υπόθεση συγκέντρωσαν από γονείς, στοιχεία σχετικά με το ημερήσιο και ετήσιο πρόγραμμα παιδιών 6 και 7 χρονών και κατηγοριοποίησαν αυτές τις δραστηριότητες σε δομημένες και λιγότερο δομημένες.
Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι τα παιδιά που στον ελεύθερο χρόνο τους έκαναν πράγματα χωρίς αυστηρό προγραμματισμό, οδηγίες και εντολές, όπως π.χ. πηγαίνοντας βόλτες, διαβάζοντας βιβλία ή απλώς παίζοντας, ήταν πιο αποτελεσματικά στο να θέτουν στόχους χωρίς να χρειάζονταν τη βοήθεια εξωτερικών παραγόντων όπως π.χ. συμβουλές ή παρότρυνση.
Σκεφτόντουσαν μόνα τους τι χρειάζεται να κάνουν και με ποια σειρά -για παράδειγμα να διαβάσουν ένα βιβλίο, μετά να ζωγραφίσουν κάτι σχετικό με ότι διάβασαν και στη συνέχεια να δείξουν σε όλους τη ζωγραφιά τους.
Το αντίθετο συνέβη με παιδιά που στον ελεύθερο χρόνο τους ασχολούνταν με αυστηρά δομημένες δραστηριότητες, όπως μαθήματα μουσικής ή προπόνηση σε κάποιο άθλημα, όπου υπάρχει μια σταθερή ρουτίνα και κάποιος άλλος δίνει οδηγίες για το τι πρέπει να γίνει.
Η ανάπτυξη των αυτόβουλων εκτελεστικών λειτουργιών είναι πολύ κρίσιμο κομμάτι της ωρίμανσης των παιδιών τονίζουν οι επιστήμονες. Το να είναι αυτόβουλα τα βοηθάει πολλαπλά: γίνονται πιο ψύχραιμα και πιο ευέλικτα.
Για παράδειγμα μπορούν στην καθημερινότητά τους να αλλάζουν δραστηριότητες με μεγαλύτερη ευκολία, δεν προσκολλώνται σε μία περιορίζοντας τη σκέψη τους, διατηρούν τον αυτοέλεγχό π.χ. να μη φωνάζουν όταν θυμώνουν ή να κάνουν υπομονή.
Πηγή: DocTv
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου