...ενώ μέχρι χτες συνεχιζόταν το παζάρι των τροποποιήσεων
Σήμερα κατατίθεται στη Βουλή το σχέδιο νόμου - έκτρωμα για την Ανώτατη Εκπαίδευση, που σαρώνει ό,τι έχει μείνει από το δημόσιο πανεπιστήμιο, διαλύει τις σπουδές και μετατρέπει τα πανεπιστήμια σε ΑΕ... κατάρτισης, που θα συναλλάσσονται με άλλες επιχειρήσεις. Εδώ και μέρες συνεχίζεται το παζάρι των τροποποιήσεων στο νόμο, που δε θίγει όμως την ουσία του.
Η υπουργός Παιδείας, Αννα Διαμαντοπούλου, μιλώντας και αρθρογραφώντας στις εφημερίδες «Βήμα» και «Νέα» επανέλαβε τους στόχους της κυβέρνησης για το «πανεπιστήμιο» της «αγοράς» (διάλυση των σπουδών και επιστημονικών αντικειμένων, πανεπιστήμια - επιχειρήσεις, αξιολόγηση από την «αγορά», χρηματοδότηση με όρους ανταγωνιστικότητας, κατάργηση του ασύλου κ.ά.). Η υπουργός παραδέχτηκε πως οι όποιες τροποποιήσεις δε θίγουν την ουσία των αναδιαρθρώσεων: «Από την αρχή σε αυτούς τους 12 μήνες υπήρξα σαφής, ότι τα σημεία της συναίνεσης δεν θα αλλοιώσουν το βασικό στρατηγικό στόχο».Επιπλέον, προχώρησε σε επίθεση στο δικαίωμα πολιτικής έκφρασης εντός των ιδρυμάτων γράφοντας στα «Νέα» πως «οι αλλαγές είναι ριζοσπαστικές για τη σημερινή πραγματικότητα. Δεν εμπλέκονται κόμματα, παρατάξεις και αντίπαλα ψηφοδέλτια». Μάλιστα, μίλησε για το... όραμα της κυβέρνησης για ένα «φοιτητικό κίνημα» της συναίνεσης και της υποταγής, σημειώνοντας: «Το αμέσως επόμενο διάστημα να ανοίξει επιτέλους η συζήτηση για την αναδιάρθρωση και τη λειτουργία του φοιτητικού κινήματος, το οποίο σήμερα δεν έχει ενιαία έκφραση και δυνατότητα συμμετοχής σε εθνικά και ευρωπαϊκά όργανα». Στο «Βήμα» η Α. Διαμαντοπούλου ήταν ακόμα πιο σαφής: «Κόμματα και φοιτητικές παρατάξεις δεν μπορεί να έχουν λόγο στα πανεπιστήμια. Το πανεπιστήμιο είναι χώρος διδασκαλίας και έρευνας». Φυσικά, την υπουργό δεν την πειράζουν γενικά τα κόμματα και οι παρατάξεις στις σχολές, αλλά η οργανωμένη αντίδραση των φοιτητών και των σπουδαστών...
Τροποποιήσεις που δεν αλλάζουν την ουσία
Στο μεταξύ, στις κοινοβουλευτικές ομάδες των κομμάτων έχει δοθεί ένα «άτυπο» κείμενο με μικρές τροποποιήσεις από το αρχικό νομοσχέδιο και με ανοιχτό το ενδεχόμενο να υπάρξουν κι άλλες τροποποιήσεις της τελευταίας στιγμής (ανάλογα με τα παζάρια που συνεχίζονται) μέχρι αύριο που θα κατατεθεί το τελικό κείμενο στην έναρξη της συζήτησης στη Βουλή.Οι κυριότερες τροποποιήσεις μέχρι στιγμής είναι οι παρακάτω:
«Το Τμήμα αποτελεί τη βασική εκπαιδευτική μονάδα» και «αποτελείται από το σύνολο των καθηγητών της σχολής που διδάσκουν σε ένα πρόγραμμα σπουδών». Και με αυτό τον τρόπο το Τμήμα διατηρείται μόνο κατ' όνομα, αφού τα προγράμματα σπουδών, κυριολεκτικά διαλύονται και χάνουν την επιστημονική τους συνοχή.
Στο σχέδιο αναφέρεται πως τα «προγράμματα σπουδών Πανεπιστημίων πενταετούς ή υπερπενταετούς διάρκειας» (Πολυτεχνεία, Γεωπονικές) θα έχουν τη δυνατότητα να μετατρέπονται σε «ισοδύναμα προγράμματα σπουδών πρώτου και δεύτερου κύκλου, χωρίς να είναι απαραίτητη η χορήγηση τίτλου σπουδών πρώτου κύκλου». Πρακτικά, στις σχολές αυτές το πενταετές πτυχίο θα είναι ισότιμου του μεταπτυχιακού.
Μια φραστική αλλαγή που δεν αλλάζει, όμως, την ουσία είναι πως τα μονοετή και διετή προγράμματα που θα «προσφέρονται» δε θα καταλήγουν σε απονομή τίτλου σπουδών, αλλά σε «απονομή πιστοποιητικού κατάρτισης σύντομου κύκλου», ενώ διευκρινίζεται πως ο τίτλος αυτός δεν είναι ισότιμος με τίτλο σπουδών πρώτου κύκλου. Με το «χάος», βέβαια, των διαφόρων πτυχίων πολλών ταχυτήτων, αυτό είναι απλά μια τυπική διόρθωση.
Η διάταξη που όριζε ειδικές διαδικασίες πρόσβασης των αποφοίτων ΙΕΚ στα ΑΕΙ και που δημοσιεύτηκε σε κάποιες εφημερίδες τελικά απαλείφθηκε.
Τέλος, υπάρχουν αλλαγές που αφορούν τον αριθμό των μελών του Συμβουλίου Διοίκησης, τις αρμοδιότητες της Συγκλήτου, αλλά και σε θέματα των καθηγητών, χωρίς όμως να αλλάζουν την ουσία, που είναι η ένταση των ελαστικών εργασιακών σχέσεων και προώθηση του μοντέλου καθηγητή - επιχειρηματία.
Επιφυλάξεις για αντισυνταγματικότητα
Χτες έδωσε την έκθεσή του για το νομοσχέδιο και το Επιστημονικό Συμβούλιο της Βουλής, - που εξετάζει τη συνταγματική συμβατότητα των νομοσχεδίων - και επισημαίνει σειρά συνταγματικών κωλυμάτων και ασαφειών σε βασικά σημεία του νομοσχεδίου. Συγκεκριμένα σημειώνει ότι είναι δυνατόν να αντιτίθενται στην «αρχή του πλήρους αυτοδιοίκητου» του πανεπιστημίου οι διατάξεις που αφορούν το Συμβούλιο Ιδρύματος των ΑΕΙ, αναφέροντας ότι αυτό θα έχει διοικητικές αρμοδιότητες και όχι απλώς εποπτικές. Στην ίδια λογική το Επιστημονικό Συμβούλιο θέτει εν αμφιβόλω και τη συμμετοχή εξωτερικών εκλεκτόρων στο σύστημα επιλογής και εξέλιξης των καθηγητών. Επίσης χαρακτηρίζει ασαφείς τους ορισμούς των «διαπρεπών καθηγητών» και συνολικά των εξωτερικών μελών που θα μετέχουν στη διοίκηση των ιδρυμάτων αναφέροντας ότι είναι «νομικά μη αξιολογήσιμους». Οσον αφορά το σύστημα εκλογής των μελών του Συμβουλίου των ΑΕΙ, το Επιστημονικό Συμβούλιο εκφράζει προβληματισμό καλώντας την κυβέρνηση να διασαφηνίσει τις προτεινόμενες διατάξεις. Τέλος, αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο επίλυσης τέτοιων θεμάτων από τα δικαστήρια σημειώνοντας ότι οι αρμοδιότητες και ο τρόπος εκλογής των Συμβουλίων «θα αποτελέσει, εν αμφισβητήσει, αντικείμενο δικαστικής εκτίμησης».Παράλληλα, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι τις τελευταίες ημέρες σε εξέλιξη έντονες διαβουλεύσεις μεταξύ ΠΑΣΟΚ και ΝΔ προκειμένου η αξιωματική αντιπολίτευση να στηρίξει το νομοσχέδιο. Θυμίζουμε ότι στην αρμόδια διαρκή επιτροπή της Βουλής, έχει υπερψηφιστεί από ΠΑΣΟΚ και ΛΑ.Ο.Σ. Οι διαφωνίες εστιάζονται κυρίως σε θέματα που έχουν να κάνουν με την εκλογή των διοικητικών οργάνων των ΑΕΙ και η υπουργός Παιδείας αναμένεται να καταθέσει αλλαγές που θα βοηθούν στην κατεύθυνση αυτή. Η παρασκηνιακή δικομματική διαπραγμάτευση εκτιμάται ότι είναι και ένας από τους λόγους που το νομοσχέδιο θα ξεκινήσει να συζητείται σήμερα το πρωί - σε εμβόλιμη συνεδρίαση της Ολομέλειας της Βουλής - ενώ αρχικά είχε προγραμματιστεί η έναρξη της συζήτησης για χτες. Στο μεταξύ, με βάση δηλώσεις της υπουργού Παιδείας, Αννας Διαμαντοπούλου, στη σημερινή συζήτηση του νομοσχεδίου θα υπάρξει παρέμβαση του πρωθυπουργού, προκειμένου να τονιστεί η κομβική σημασία που αποδίδει η κυβέρνηση στην ψήφισή του.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου