23 Οκτ 2016

Η γονεϊκή φροντίδα κατά τα πρώτα έτη ζωής οδηγεί σε μακροχρόνιες θετικές επιδράσεις

Μελέτη είχε ως εύρημα ότι ο βαθμός ευαισθησίας της (γονεϊκής) φροντίδας κατά τα τρία πρώτα έτη ζωής ενός ατόμου μπορεί να επιτελέσει προβλεπτικό παράγοντα για την κοινωνική προσαρμοστικότητα και ακαδημαϊκή επιτυχία, όχι μόνο κατά τη διάρκεια της παιδικής ηλικίας και εφηβείας, αλλά και κατά τη διάρκεια της ενήλικης ζωής. Η μελέτη αξιοποίησε πληροφορίες από 243 άτομα που γεννήθηκαν σε συνθήκες φτώχειας, με διαφορετικότητα (όμως) ως προς το φυλετικό και εθνοτικό υπόβαθρο. Οι συμμετέχοντες μελετήθηκαν από την γέννησή τους ως και την ηλικία των 32 ετών. 
http://3.bp.blogspot.com/-R7OpzunePZY/VIcNGzQ1m1I/AAAAAAAARhY/ThHeRTO9TfE/s1600/father%2Bson%2Bhand.jpg
 Οι επιδράσεις των πρώιμων εμπειριών φροντίδας παραμένουν ή εξασθενούν καθώς τα άτομα αναπτύσσονται; Μελέτη είχε ως εύρημα ότι ο βαθμός ευαισθησίας της φροντίδας κατά τα πρώτα τρία έτη της ζωής μπορεί να προβλέψει την κοινωνική και την ακαδημαϊκή επιτυχία ενός ατόμου, όχι μόνο κατά τη διάρκεια της παιδικής και εφηβικής ηλικίας, αλλά και κατά το στάδιο της ενήλικης ζωής.

 Η μελέτη, που υλοποιήθηκε από ερευνητές του Πανεπιστημίου της Minnesota, του Πανεπιστημίου του Delaware, και του Πανεπιστημίου του Illinois στο Urbana-Champaign, δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο Child Development. Πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο προσπάθειας επανάληψης και ανάλυσης των ευρημάτων της Μελέτης NICHD αναφορικά με την Πρώιμη Παιδική Φροντίδα και Νεανική Ανάπτυξη (Early Child Care and Youth Development), η οποία έδειξε ότι η πρώιμη μητρική ευαισθησία οδηγεί σε επιμήκεις συσχετίσεις με την παιδική κοινωνική και γνωσιακή ανάπτυξη τουλάχιστον έως και το στάδιο της εφηβείας.

 «Η μελέτη υποδεικνύει ότι η ποιότητα των πρώιμων εμπειριών φροντίδας των παιδιών επιτελούν έναν μακρόχρονο και συνεχιζόμενο ρόλο στην προαγωγή μίας επιτυχημένης κοινωνικής και ακαδημαϊκής ανάπτυξης έως και τα έτη της ωριμότητας,» σημείωσε ο Lee Raby, μεταδιδακτορικός

 Ο βαθμός ευαισθησίας της φροντίδας ορίζεται ως ο βαθμός στον οποίο ένας γονιός ανταποκρίνεται στα σημάδια ενός παιδιού κατάλληλα και άμεσα, ο βαθμός στον οποίο εμπλέκεται θετικά κατά τη διάρκεια των αλληλεπιδράσεων με το παιδί, και με τον οποίο παρέχει μία ασφαλή «βάση» στο παιδί για την εξερεύνηση του περιβάλλοντος. 

Οι ερευνητές αξιοποίησαν πληροφορίες που συλλέχθησαν από 243 ανθρώπους που γεννήθηκαν σε συνθήκες φτώχειας, και που προέρχονταν από ποικίλα φυλετικά/ εθνοτικά υπόβαθρα, που ακολουθήθηκαν από την γέννηση έως και την ενήλικη ζωή (* έως και την ηλικία των 32 ετών) τους, αποτελώντας μέρος της Διαμήκους Έρευνας Ρίσκου και Προσαρμογής της Minessota (Minnesota Longitudinal Study of Risk and Adaptation) . 


Οι παρατηρήσεις των αλληλεπιδράσεων μεταξύ των μητέρων και των παιδιών τους συλλέχθησαν τέσσερις φορές κατά τη διάρκεια των τριών πρώτων ετών ζωής των παιδιών. Σε «πολλαπλές» ηλικίες κατά τη διάρκεια της παιδικής και εφηβικής ηλικίας, οι δάσκαλοι ανέφεραν τους τρόπους λειτουργίας των παιδιών εντός των ομάδων των συνομηλίκων τους, και τα παιδιά συμπλήρωναν τυποποιημένα test ακαδημαϊκής επίδοσης. Κατά τη διάρκεια της δεύτερης δεκαετίας της ζωής τους και των αρχών της τρίτης δεκαετίας της ζωής τους, οι συμμετέχοντες ολοκλήρωναν συνεντεύξεις στις οποίες συζητούσαν τις εμπειρίες τους αναφορικά με τις διαπροσωπικές τους σχέσεις και ανέφεραν τις εκπαιδευτικές τους επιδόσεις. 

 Τα άτομα που βίωσαν περισσότερο ευαίσθητη φροντίδα κατά τα πρώιμα στάδια της ζωής τους λειτουργούσαν καλύτερα κοινωνικά και εκπαιδευτικά κατά τις τρεις πρώτες δεκαετίες της ζωής τους, σύμφωνα με τα ευρήματα της μελέτης. Οι συσχετίσεις ήταν πιο έντονες για τα ακαδημαϊκά αποτελέσματα των συμμετεχόντων σε σχέση με τις φιλικές και προσωπικές σχέσεις. Επιπρόσθετα, οι πρώιμες εμπειρίες φροντίδας συνέχισαν να «προβλέπουν» την ακαδημαϊκή – αλλά όχι – κοινωνική επίδοση, έπειτα από την εκτίμηση των πρώιμων κοινωνικοοικονομικών παραγόντων καθώς και του φύλου και της εθνικότητας των παιδιών. Παρόλο που οι οικονομικοί πόροι των οικογενειών αποτελούσαν σημαντικούς προβλεπτικούς παράγοντες της ανάπτυξης των παιδιών, αυτές οι μεταβλητές δεν εξηγούσαν ολικώς την επίμονη και μακρόχρονη επιρροή των πρώιμων εμπειριών φροντίδας στην ακαδημαϊκή επιτυχία των ατόμων. 

Πηγή: Society for Research in Child Development – sciencedaily.com 
socialpolicy.gr 


0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Share

Facebook Digg Stumbleupon Favorites More