Μία εταιρεία με ιστορία μόλις 11 ετών αλλάζει τα
δεδομένα στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Οι νέες μπαταρίες Powerwall
δίνουν τη δυνατότητα απελευθέρωσης των ιδιωτών από τα εθνικά δίκτυα με
αποθήκευση του ρεύματος. Κλειδί είναι το σχετικά χαμηλό τους κόστος.
Η Tesla, της οποίας ηγείται ο επιχειρηματίας Elon Musk, ανακοίνωσε την κατασκευή νέων μπαταριών για οικιακή, αλλά και για επιχειρηματική χρήση οι οποίες θα επιτρέπουν στους πελάτες να αποθηκεύουν την ενέργεια που δημιουργούν οι ίδιοι.
Μέχρι πρότινος, το υψηλό κόστος των μπαταριών δεν ήταν βιώσιμο για τους περισσότερους πιθανούς χρήστες, όμως οι τιμές κινούνται πτωτικά προς ένα σημείο το οποίο για πολλούς αναλυτές επιτρέπει πλέον την ευρύτερη χρήση.
Ο Jonathan Mir της Lazard εκτιμά ότι εάν το κόστος αποθήκευσης υποχωρήσει όπως υποχώρησε το κόστος της ηλιακής ενέργειας την τελευταία δεκαετία τότε «αυτό μπορεί να αλλάξει τον κόσμο». «Η αποθήκευση ενέργειας είναι πραγματικά το Ιερό Δισκοπότηρο για τις ανανεώσιμες πηγές. Θέλουμε να χρησιμοποιούμε πολύ περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια που να μην παράγεται από άνθρακα, αλλά δεν μπορούμε να φτάσουμε εκεί εάν δεν έχουμε μεγαλύτερη διείσδυση σε ανταγωνιστικές λύσεις αποθήκευσης ενέργειας».
Η συγκεκριμένη αγορά για την αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας αναπτύσσεται ταχύτατα. Οι ΗΠΑ αναμένεται να εγκαταστήσουν φέτος 220 megawatt, από 62 τον προηγούμενο χρόνο σύμφωνα με τα στοιχεία της GTM Research.
Η μπαταρία της Tesla λέγεται Powerwall, χρησιμοποιεί κανονική τεχνολογία ιόντων λιθίου και βγαίνει σε δύο μεγέθη: σε μία μονάδα 10 kWH που στοιχίζει 3.500 δολ. και έχει σχεδιαστεί ώστε να παρέχει εφεδρική ενέργεια στο παραδοσιακό δίκτυο ηλεκτροδότησης και σε μία μονάδα 7 Kh που στοιχίζει 3.000 δολ. η οποία θα στηρίξει σπίτια με ηλιακά πάνελ να διαχειρίζονται την καθημερινή ροή της παροχής ενέργειας. Οι μπαταρίες αυτές θα έχουν 10ετή εγγύηση.
Με την παρουσίαση στο Λος Άντζελες, ο κ. Musk χαρακτήρισε την Tesla Energy «το κομμάτι που έλειπε» στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και το οποίο θα μπορούσε να οδηγήσει «σε θεμελιώδη μεταμόρφωση του τρόπου με τον οποίο λειτουργεί ο κόσμος». Δήλωσε επίσης πως το Powerwall «δείχνει σαν ένα όμορφο άγαλμα στον τοίχο».
Η αυξημένη διαθεσιμότητα λύσεων για αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας από την Tesla και άλλες επιχειρήσεις, όπως η AES, η Alevo και η LG Chem, θα μπορούσε να οδηγήσει σε επανάσταση στην αγορά, αυξάνοντας τη χρήση κατανεμημένης παραγωγής μικρής κλίμακας, ενώ παράλληλα αποφεύγεται η ανάγκη για μεγάλα και δαπανηρά εργοστάσια παραγωγής ενέργειας.
Οι οικιακές μπαταρίες αναμένεται να γίνουν πολύ δημοφιλείς στη Γερμανία όπου οι δομές είναι τέτοιες ώστε οι καταναλωτές με ηλιακά πάνελ να μπορούν να αποθηκεύουν και να χρησιμοποιούν το βράδυ την ηλιακή ενέργεια που συγκεντρώνουν τις πρωινές ώρες. Δύο γερμανικές επιχειρήσεις, η Sonnenbatterie και η IBC Solar, ήδη πουλούν μπαταρίες για οικιακή χρήση.
Οι αναλυτές αναφέρουν ότι το πλεονέκτημα της Tesla είναι πως η τιμή της δικής της μπαταρίας είναι χαμηλότερη από το φθηνότερο σύστημα που είναι γενικά διαθέσιμο στις ΗΠΑ.
Ο Peter Rive της SolarCity, της εταιρείας οικιακών ηλιακών πάνελ της οποίας πρόεδρος είναι ο κ. Musk, δήλωσε ότι η εταιρία του θα προσφέρει τα ηλεκτρικά συστήματα για το Powerwall των 10 kWH στις ΗΠΑ έναντι μόλις 5.000 δολ. Προσέθεσε πως σε αυτήν την τιμή, είναι φθηνότερο από τις γεννήτριες diesel που χρησιμοποιούνται για περιπτώσεις διακοπής του ρεύματος και οποίες στοιχίζουν περί τα 5.000 δολ. – 8.000 δολ. με την πλήρη εγκατάσταση.
Προς το τέλος της δεκαετίας εκτιμά ότι το κόστος θα μειωθεί σε τέτοιο βαθμό, που η SolarCity θα προσφέρει όλα της τα ηλιακά συστήματα με δυνατότητα αποθήκευσης της ενέργειας και έτσι θα προσφέρει ηλεκτρικό ρεύμα πολύ φθηνότερο από ό,τι μέσω των εθνικών δικτύων.
«Είμαστε πολύ βέβαιοι για αυτό» δήλωσε και συμπλήρωσε: «Δεν θα μου έκανε εντύπωση εάν βλέπαμε το κόστος της αποθήκευσης να μειώνεται κατά το ήμισυ μέσα στα επόμενα δύο χρόνια».
Ο Dean Frankel, του Lux Research, δήλωσε πως το Powerwall της Tesla, συμπεριλαμβανομένου και του επιπλέον εξοπλισμού που μπορεί να χρειάζεται, θα είναι τουλάχιστον 10% φθηνότερο από οποιοδήποτε άλλο σύστημα στην αγορά. Ακόμη κι έτσι, οι αναλυτές υποστηρίζουν πως σε αρκετές περιπτώσεις, το ρεύμα που θα προσφέρει θα είναι ακριβότερο από το ρεύμα του δικτύου.
Οι μπαταρίες τελικά θα παράγονται στο νέο «εργοστάσιο γίγας» της Tesla στη Νεβάδα, του οποίου η κατασκευή μόλις ξεκίνησε σε κοινοπραξία με την Panasonic. Το εργοστάσιο (επένδυση 5 δισ. δολ.) στοχεύει στην εξοικονόμηση κόστους που απαιτείται για την παροχή μπαταριών για τη νέα τεράστια αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Tesla και επίσης θα έχει τη δυνατότητα να εξυπηρετεί τη σταθερή αγορά αποθήκευσης ενέργειας.
Ο κ. Frankel δήλωσε πως η μείωση του κόστους των μπαταριών θα είναι κρίσιμη για την επιτυχία της Tesla στην αγορά. «Κανείς μέχρι σήμερα δεν έχει παραγάγει χιλιάδες μονάδες μπαταριών που να δείχνουν όλες ίδιες και να μπορούν να παραχθούν μαζικά ώστε να επιτυγχάνεται οικονομία κλίμακος» συμπλήρωσε.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου