Τα μεγάλα ψάρια του κλάδου έχουν μυρίσει αίμα και να σπεύδουν να καταλάβουν εγκαίρως θέσεις μάχης για να βρουν διέξοδο τα υπερσυσσωρευμένα κεφάλαια στη μοναδική αγορά που μπορεί εν μέσω διεθνούς οικονομικής κρίσης να επιφέρει κέρδη.
Έντονη κινητικότητα παρατηρείται τις τελευταίες μέρες στο χώρο των κατασκευαστικών εταιρειών, με τα μεγάλα ψάρια του κλάδου να έχουν μυρίσει αίμα και να σπεύδουν να καταλάβουν εγκαίρως θέσεις μάχης. Και σαφώς η μυρωδιά που ερεθίζει τα αισθητήρια όργανά τους δεν προέρχεται μόνο από τις κατασκευές, αλλά και από το μεθυστικό άρωμα των επερχόμενων ενεργειακών υποδομών, που δημιουργούν τις πολυπόθητες διεξόδους και προοπτικές επανατοποθέτησης των υπερσυσσωρευμένων κεφαλαίων στη μοναδική αγορά που μπορεί εν μέσω διεθνούς οικονομικής κρίσης να επιφέρει κέρδη.
Η κινητικότητα μάλιστα προκύπτει από τους μεγάλους παίκτες της αγοράς, καθώς χαρτοφυλάκια αλλάζουν χέρια, νέα πρόσωπα κάνουν δυναμική είσοδο στο χώρο και γενικά όλοι προσπαθούν να ισχυροποιήσουν τις θέσεις τους, ώστε να είναι έτοιμοι για τη μεγάλη μάχη των χρυσών έργων. Ενορχηστρωτής της διαδικασίας είναι η ολλανδική Reggeborgh, η οποία το 2020 απέκτησε μεγάλο μετοχικό κεφάλαιο της τάξης του 14,17% του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ (συμφερόντων Μπόμπολα), και μάλιστα με call-option για απόκτηση επιπλέον ποσοστού της τάξης του 12,5%. Η αρχή του 2021 βρήκε τους Ολλανδούς νικητές στο proxywar και έτσι από τις 27/1/2021 τοποθέτησαν διοίκηση της επιλογής τους στον όμιλο. Όμως η Reggeborgh είχε ήδη ισχυρή αν και παθητική παρουσία στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, της οποίας κατείχε μετοχικό κεφάλαιο της τάξης του 28,2%. Οι κινήσεις αυτές δημιούργησαν προφανή ζητήματα ανταγωνισμού καθώς και οι δύο όμιλοι δραστηριοποιούνται στους ίδιους κλάδους και στις ίδιες αγορές και διεκδικούν τα ίδια έργα. Έτσι η αυλαία ξανάνοιξε πρόσφατα με τους Ολλανδούς να δηλώνουν την πρόθεσή τους για αποεπένδυση από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Η πρώτη κίνηση της Reggeborgh ήταν η διάθεση ενός πακέτου 3,2 εκατομμυρίων μετοχών, που αντιστοιχούν σε ποσοστό 3,09% του μετοχικού κεφαλαίου, μέσω του Χ.Α.Α. στην τιμή των 10€ ανά μετοχή, με τη συνολική αξία να διαμορφώνεται στα 32 εκατομμύρια ευρώ. Το πακέτο αυτό μεταβιβάστηκε στην οικογένεια Λάτση, η οποία έκανε το πρώτο βήμα για την είσοδό της στο χώρο των κατασκευών. Λίγες μέρες αργότερα η κυρία Λάτση θα αποκτήσει νέο πακέτο 7,58 εκατομμυρίων μετοχών, που αντιστοιχεί σε ποσοστό 7,6% του μετοχικού κεφαλαίου, στην τιμή των 11,20€ ανά μετοχή, με τη συνολική αξία να διαμορφώνεται στα 88 εκατομμύρια ευρώ. Έτσι η Lamda θα βρεθεί με μία ισχυρή μετοχική θέση της τάξης του 10,7% της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στο χαρτοφυλάκιό της. Η κίνηση αυτή παρέχει πολλαπλά οφέλη στην οικογένεια Λάτση, η οποία πέραν της δυναμικής εισόδου στο χώρο των κατασκευών, προκαλεί νέα ανάφλεξη στις σβησμένες μηχανές του επίσης δικού της μεγαλεπήβολου project του Ελληνικού, του οποίου την υλοποίηση έχουν αναλάβει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η αμερικανική Mohegan. Αξίζει να σημειωθεί πως η κίνηση έχει διττό σκοπό και χαρακτήρα. Αφενός επενδυτικό χαρακτήρα, καθώς η οικογένεια Λάτση θα λάβει μερίδιο κερδών από ένα έργο που η αξία του ανέρχεται στο 1 δις ευρώ και μάλιστα κέρδη που προκύπτουν από τις δαπάνες που θα κατέβαλλε για την υλοποίηση του έργου, αφετέρου συμβολικό χαρακτήρα καθώς τον τελευταίο καιρό έχουν γραφτεί πολλά – και όχι θετικά – για την οικονομική κατάσταση που αντιμετωπίζει η Mohegan, με τις ελληνικές συστημικές τράπεζες να έχουν κληθεί από την κυβέρνηση Μητσοτάκη να βάλουν πλάτη, δανείζοντας την αμερικανική εταιρεία με σκοπό να βρει την απαραίτητη ρευστότητα ώστε να προχωρήσει το έργο στο Ελληνικό, το οποίο αποτελεί και ισχυρό χαρτί στο ασθενικό πλέον successstory της κυβέρνησης.
Παράλληλα η Reggeborgh προχώρησε στη διάθεση ενός μετοχικού πακέτου της τάξης του 16% στον επικεφαλής και ήδη μεγαλομέτοχο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργο Περιστέρη, ο οποίος μαζί με το 16% του μετοχικού κεφαλαίου που ήδη κατέχει, καθίσταται κύριος μέτοχος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με ποσοστό 32% επί του μετοχικού κεφαλαίου. Το γεγονός αυτό δημιουργεί εύφορο έδαφος και τεράστιες προοπτικές συνεργασίας της οικογένειας Λάτση και του Γ. Περιστέρη, ο οποίος τόσο επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, όσο και επί Νέας Δημοκρατίας, διατηρεί αγαστές σχέσεις συνεργασίας με το Μέγαρο Μαξίμου, παράγοντας που έπαιξε άλλωστε καθοριστικό ρόλο στην απόφαση της οικογένειαςΛάτση να επενδύσει στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Στη Reggeborgh απομένει προς διάθεση ένα μικρό μετοχικό κεφάλαιο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε ποσοστό της τάξης του 4,5%, το οποίο ακούγεται πως έχει ήδη συμφωνήσει να μεταβιβάσει σε εγχώριο μεγαλοεφοπλιστή, με τις φήμες να κάνουν λόγο για την οικογένεια Βαρδινογιάννη, η οποία αποτελεί βασικό συνεργάτη του κυρίου Περιστέρη, καθώς ο δεύτερος διατηρεί ισχυρή μετοχική θέση στην ενεργειακή NRG (ιδιοκτησίας ομίλου Motor-Oil), ενώ παράλληλα έχουν προσφάτως ιδρύσει μαζί την τράπεζα Optima Bank. Λαμβάνοντας δε υπόψη πως η ΤΕΡΝΑ (όπως άλλωστε και η ΔΕΗ ΑΕ) σχεδιάζει την ανάπτυξη πλωτών φωτοβολταϊκών πάρκων, τα οποία μένει μόνο να δημιουργηθεί το νομικό πλαίσιο που θα τα αδειοδοτήσει ώστε να ξεκινήσουν να υλοποιούνται, παρατηρεί κανείς πεδίο δόξης λαμπρόν για επενδύσεις σε έργα που συνδυάζουν τις κατασκευές και την ενέργεια, εναρμονισμένα πάντα με το επενδυτικό trend της εποχής για πράσινη ανάπτυξη. Να σημειώσουμε εδώ πως η ΤΕΡΝΑ διαθέτει αιολικά πάρκα τα οποία είναι σε λειτουργία, συνολικής ισχύος 1.800MW, ενώ έχει εκπονήσει ήδη σχέδια για τρία πλωτά φωτοβολταϊκά πάρκα συνολικής ισχύος 3GW (Τεχνητός Ταμιευτήρας Καστρακίου 120MW, Τ.Τ. Πουρναρίου 103MW και Τ.Τ. Στράτου 42MW).
Κλείνοντας πρέπει να επισημάνουμε πως το μομέντουμ που επέλεξε η Reggeborgh να προχωρήσει στην αποεπένδυση από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, μόνο τυχαίο δεν είναι καθώς έχει άμεση ανάγκη από ρευστότητα, δεδομένης της επερχόμενης Αύξησης Μετοχικού Κεφαλαίου ύψους 120 εκατομμυρίων ευρώ της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, που επίκειται στις αρχές Απρίλη. Η συμμετοχή της στην ΑΜΚ θα ενισχύσει έτι περαιτέρω τη μετοχική της θέση στον όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ.
Όσον αφορά τους “BIG-5” της ελληνικής αγοράς κατασκευών, ήτοι τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΕΛΛΑΚΤΩΡ, JP ΑΒΑΞ, ΜΥΤΗΛΙΝΑΙΟΣ και INTRAKAT, έχουν λάβει ήδη θέσεις μάχης και ετοιμάζονται να μονομαχήσουν για τα επερχόμενα έργα, αρχής γενομένης από τη ΣΔΙΤ για τον οδικό άξονα της Νοτιοανατολικής Πελοποννήσου και συγκεκριμένα του τμήματος Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη που το Υπ.Εν. έχει ήδη εγκρίνει και το Υπουργείο Υποδομών ετοιμάζεται να προκηρύξει άμεσα το διαγωνισμό. Το έργο θα έχει διάρκεια 360 μηνών (30 έτη) και η αξία του κυμαίνεται στα 180 εκατομμύρια ευρώ.
Αναδημοσίευση από Alt.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου