Του Γιώργου Καισάριου
Δεν ξέρω πόσο είναι τα ποσό που υποτίθεται ότι χρωστούν οι πολίτες αυτής της χώρας σε αυτό το κράτος, αλλά οι πιθανότητες το ποσό που μας παρουσιάζουν να είναι σωστό είναι ελάχιστες.
Πέραν του ότι ζούμε σε ένα κράτος που δεν του αρέσει να κρατά σωστούς λογαριασμούς, ζούμε και σε ένα παράλογο κράτος που λογαριάζει ό,τι του κατέβει στο κεφάλι.
Ναι, οι περισσότεροι που δεν ασχολούνται με αριθμούς, εντυπωσιάζονται όταν ακούν νούμερα περί της φοροδιαφυγής -καθώς και την άλλη την καραμέλα την εισφοροδιαφυγή- αλλά αν κάποιος προσπαθήσει να δει πιο ψυχρά τα δεδομένα, θα δει ότι αυτά που υποστηρίζει το κράτος είναι παράλογα και απλά δεν υπάρχουν.
Δεν ξέρω πόσο είναι τα ποσό που υποτίθεται ότι χρωστούν οι πολίτες αυτής της χώρας σε αυτό το κράτος, αλλά οι πιθανότητες το ποσό που μας παρουσιάζουν να είναι σωστό είναι ελάχιστες.
Πέραν του ότι ζούμε σε ένα κράτος που δεν του αρέσει να κρατά σωστούς λογαριασμούς, ζούμε και σε ένα παράλογο κράτος που λογαριάζει ό,τι του κατέβει στο κεφάλι.
Ναι, οι περισσότεροι που δεν ασχολούνται με αριθμούς, εντυπωσιάζονται όταν ακούν νούμερα περί της φοροδιαφυγής -καθώς και την άλλη την καραμέλα την εισφοροδιαφυγή- αλλά αν κάποιος προσπαθήσει να δει πιο ψυχρά τα δεδομένα, θα δει ότι αυτά που υποστηρίζει το κράτος είναι παράλογα και απλά δεν υπάρχουν.
Για παράδειγμα, κατά τον κύριο Λοβέρδο το 2010, τα χρωστούμενα που κάνουν να λαμβάνουν τα συνταξιοδοτικά ταμεία ήταν περίπου 14 δισ. ευρώ. Ξανά όμως κατά τον κύριο Λοβέρδος, από τα 14 δισ. τα 8 δισ. ήταν οφειλές του ίδιου του κράτους προς τα ταμεία. Τα υπόλοιπα 4 δισ. ευρώ περίπου ήταν οφειλές από 800,000 φυσικά και νομικά πρόσωπα.
Ας το σκεφτούμε αυτό λίγο. Όπως είπα χτες, ο ενεργός πληθυσμός είναι περίπου 5,5 εκατ. Από αυτούς οι 1,5 εκατ. (σήμερα όχι τότε) είναι άνεργοι, περίπου 700.000 (αν είναι τελικά και αυτό σωστό) είναι δημόσιοι υπάλληλοι και συντηρητικά να βάλουμε ότι άλλο 1 εκατ. που είναι οι μισθωτοί του ιδιωτικού τομέα (ή ό,τι έχει απομείνει τέλος πάντων).
Θέλουν δηλαδή να μας πουν ότι από το σύνολο των 2,3 εκατ. φυσικών προσώπων στην Ελλάδα (που εν δυνάμει μπορεί να έχουν δική τους επιχείρηση), υπάρχουν 800.000 φυσικά και νομικά πρόσωπα που χρωστούν εισφορές;
Κάτι συμβαίνει εδώ. Ή μετρούν τα νομικά πρόσωπα που
έχουν πτωχεύσει τα τελευταία 50 χρόνια (διότι μας λένε ότι υπάρχον
400.000 επιχειρήσεις στην Ελλάδα) ή απλά μετράνε ό,τι θέλουν.
Με το συμπάθιο, αλλά μήπως λογαριάζουν ακόμα τους φόρους και τις εισφορές των ΚΛΩΝΚ και ΝΟΑΥΚ, ή δεκάδων άλλων επιχειρήσεων που έχουν πτωχεύσει;
Τα 5 δισ. ευρώ που κάνει να λαμβάνει το κράτος από την Ακρόπολις Χρηματιστηριακή τα θυμάται κανείς; Με ποια λογική μπήκε ένα τέτοιο πρόστιμο; Θα σας πω εγώ με ποια λογική. Με την λογική της γραφειοκρατικής ανοησίας.
Με το συμπάθιο, αλλά μήπως λογαριάζουν ακόμα τους φόρους και τις εισφορές των ΚΛΩΝΚ και ΝΟΑΥΚ, ή δεκάδων άλλων επιχειρήσεων που έχουν πτωχεύσει;
Τα 5 δισ. ευρώ που κάνει να λαμβάνει το κράτος από την Ακρόπολις Χρηματιστηριακή τα θυμάται κανείς; Με ποια λογική μπήκε ένα τέτοιο πρόστιμο; Θα σας πω εγώ με ποια λογική. Με την λογική της γραφειοκρατικής ανοησίας.
Είναι δυνατόν κάποιοι να επέβαλαν ένα τέτοιο πρόστιμο και να είχαν
απαίτηση να εισπραχθεί; Υπάρχει άραγε έστω και ένα φυσικό ή νομικό
πρόσωπο στην Ελλάδα (ή στην νότια Ευρώπη αν θέλετε) που έχει 5 δισ. ευρώ
σε μετρητά; Και βγαίνουν διάφοροι από εδώ και από εκεί και λένε ότι αν
εισπραχτούν αυτά που χρωστάνε ορισμένοι στο δημόσιο θα σωθούμε; Έλεος!!
Ακούμε ότι το Αεροδρόμια Ελευθέριος Βενιζέλος χρωστά 550 εκατ. ευρώ στο κράτος (σημειώστε το νομικό σχήμα και όχι η Hochtief, έχει διαφορά). Αν και δεν έχω ασχοληθεί με το θέμα ούτε στο ελάχιστο, να δεχτώ ότι έτσι είναι τα πράγματα και υφίσταται αυτή η οφειλή (να τονίσω ξανά ότι δεν έχω ιδέα αν αληθεύει ή όχι).
Το θέμα είναι ότι σύμφωνα με την επίσημη μετοχική σύνθεση της εταιρείας, το κράτος έχει συμμετοχή 55% σε αυτό το σχήμα. Για ποιο λόγο να χρωστά το Αεροδρόμιο (αν χρωστά) αυτό το ποσό; Αν το χρωστά, η λογική λέει ότι δεν βγαίνει να το πληρώσει, διότι κάπου έχει στραβώσει για κάποιο λόγο το επιχειρηματικό μοντέλο.
Και αν πράγματι το αεροδρόμιο χρωστά αυτά τα λεφτά (για τον όποιο λόγο), πως περιμένει το κράτος να εισπράξει λεφτά από τον ιδιωτικό τομέα, που επίσης δεν μπορεί να αποδώσει τους όποιους φόρους, όταν το ίδιο το κράτος, που είναι μεγαλομέτοχος, δεν μπορεί να εισπράξει από τον εαυτό του τα χρωστούμενα;
Δεν μπορείς αγαπητέ αναγνώστη να βάζεις πρόστιμο 100.000 ευρώ σε μια μικρή επιχείρηση, που στη συνέχεια κλείνει (επειδή την ανάγκασες να κλείσει) και να έχεις την απαίτηση αυτό το πρόστιμο να εισπραχθεί.
Στην παράλια υπάρχει μια καντίνα, που έχει αδειοδοτηθεί από τον Δήμο Πύργου και το λιμενικό έχει ταράξει τον επιτηδευματία σε πρόστιμα. Μου είπε ότι χρωστά εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ και δεν υπάρχει ούτε μια περίπτωση στο εκατομμύριο να εισπραχτούν, διότι απλά δεν τα έχει και δεν τα βγάζει. Του λέει το λιμενικό ότι παρανομεί και ότι δεν θα έπρεπε ο δήμος να του δώσει άδεια. Άντε τώρα εσείς βγάλτε άκρη.
Αυτό που θέλω να τονίσω σήμερα είναι ότι δεν πιστεύω απολύτως τίποτα σχετικά με οποιεσδήποτε οφειλές οποιουδήποτε προς το κράτος. Για να πειστώ για αυτά που μας λένε, θα πρέπει να γίνει ένα κούρεμα (mark down) των οφειλών αυτών στα πλαίσια του τι πραγματικά μπορεί να εισπραχθεί και να πειστώ ότι τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί είναι ρεαλιστικά και όχι εξωπραγματικά.
Όταν πειστώ για την δυνατότητα της αγοράς να πληρώσει αυτά που υποτίθεται έχει κλέψει και χρωστά στο κράτος, μόνο τότε θα παραπονεθώ και εγώ για τον κακό ιδιωτικό τομέα που δεν πληρώνει το μερτικό του και ευθύνεται για όλα τα δεινά της χώρας. Μέχρι τότε, ό,τι και να μου πουν, το ακούω βερεσέ.
Ακούμε ότι το Αεροδρόμια Ελευθέριος Βενιζέλος χρωστά 550 εκατ. ευρώ στο κράτος (σημειώστε το νομικό σχήμα και όχι η Hochtief, έχει διαφορά). Αν και δεν έχω ασχοληθεί με το θέμα ούτε στο ελάχιστο, να δεχτώ ότι έτσι είναι τα πράγματα και υφίσταται αυτή η οφειλή (να τονίσω ξανά ότι δεν έχω ιδέα αν αληθεύει ή όχι).
Το θέμα είναι ότι σύμφωνα με την επίσημη μετοχική σύνθεση της εταιρείας, το κράτος έχει συμμετοχή 55% σε αυτό το σχήμα. Για ποιο λόγο να χρωστά το Αεροδρόμιο (αν χρωστά) αυτό το ποσό; Αν το χρωστά, η λογική λέει ότι δεν βγαίνει να το πληρώσει, διότι κάπου έχει στραβώσει για κάποιο λόγο το επιχειρηματικό μοντέλο.
Και αν πράγματι το αεροδρόμιο χρωστά αυτά τα λεφτά (για τον όποιο λόγο), πως περιμένει το κράτος να εισπράξει λεφτά από τον ιδιωτικό τομέα, που επίσης δεν μπορεί να αποδώσει τους όποιους φόρους, όταν το ίδιο το κράτος, που είναι μεγαλομέτοχος, δεν μπορεί να εισπράξει από τον εαυτό του τα χρωστούμενα;
Δεν μπορείς αγαπητέ αναγνώστη να βάζεις πρόστιμο 100.000 ευρώ σε μια μικρή επιχείρηση, που στη συνέχεια κλείνει (επειδή την ανάγκασες να κλείσει) και να έχεις την απαίτηση αυτό το πρόστιμο να εισπραχθεί.
Στην παράλια υπάρχει μια καντίνα, που έχει αδειοδοτηθεί από τον Δήμο Πύργου και το λιμενικό έχει ταράξει τον επιτηδευματία σε πρόστιμα. Μου είπε ότι χρωστά εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ και δεν υπάρχει ούτε μια περίπτωση στο εκατομμύριο να εισπραχτούν, διότι απλά δεν τα έχει και δεν τα βγάζει. Του λέει το λιμενικό ότι παρανομεί και ότι δεν θα έπρεπε ο δήμος να του δώσει άδεια. Άντε τώρα εσείς βγάλτε άκρη.
Αυτό που θέλω να τονίσω σήμερα είναι ότι δεν πιστεύω απολύτως τίποτα σχετικά με οποιεσδήποτε οφειλές οποιουδήποτε προς το κράτος. Για να πειστώ για αυτά που μας λένε, θα πρέπει να γίνει ένα κούρεμα (mark down) των οφειλών αυτών στα πλαίσια του τι πραγματικά μπορεί να εισπραχθεί και να πειστώ ότι τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί είναι ρεαλιστικά και όχι εξωπραγματικά.
Όταν πειστώ για την δυνατότητα της αγοράς να πληρώσει αυτά που υποτίθεται έχει κλέψει και χρωστά στο κράτος, μόνο τότε θα παραπονεθώ και εγώ για τον κακό ιδιωτικό τομέα που δεν πληρώνει το μερτικό του και ευθύνεται για όλα τα δεινά της χώρας. Μέχρι τότε, ό,τι και να μου πουν, το ακούω βερεσέ.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου