3 Μαΐ 2011

Επτά καταστάσεις όπου η επιρροή είναι απαραίτητη -Aντιμετωπίζοντας τον Προϊστάμενο σας -Προωθώντας τις ιδέες σας


Κάποιες φορές το να έχεις ταλέντο, υψηλά επίπεδα παρακίνησης, διάθεση για σκληρή δουλειά, να είσαι καλά προετοιμασμένος, τεχνικά επαρκής και άρτια πληροφορημένος δεν αρκεί... Κάποιες φορές, για να επιτύχεις πρέπει να μπορείς να ασκείς επιρροή.

Γιατί τόσοι άνθρωποι, ακόμη και άνθρωποι που είναι εξαιρετικοί στη δουλειά τους, αισθάνονται τόσο πολύ το συναίσθημα της απογοήτευσης και της ήττας στην εργασία τους; Πολύ συχνά είναι γιατί βρίσκονται σε καταστάσεις όπου η επιρροή είναι απαραίτητη αλλά οι ίδιοι δεν διαθέτουν μια ξεκάθαρη στρατηγική για να την ασκήσουν.

Επτά Καταστάσεις 

Ακολουθούν επτά καταστάσεις που μπορεί να αντιμετωπίσετε όπου η επιρροή είναι απαραίτητη:
1. Διαχείριση Συγκρούσεων
2. Αντιμετωπίζοντας τον Προϊστάμενο σας
3. Προωθώντας τις Ιδέες σας
4. Αλλαγή Εργασίας
5. Συμμετοχή σε Διατμηματικές ομάδες (cross-functional teams) ή σε Ομάδες Έργου (Task Forces)
6. Ελιγμοί εν μέσω «Επιχειρησιακών Πολιτικών»
7. Επιβιώνοντας σε Συγχωνεύσεις, Εξαγορές και Αναδιοργανώσεις

Ας δούμε την κάθε κατάσταση καλύτερα:

Κατάσταση 1: Διαχείριση Συγκρούσεων

Παρ΄ όλο που οι θορυβώδεις διαπληκτισμοί είναι σχετικά σπάνιο φαινόμενο στην εργασία, υπάρχουν και οι σιωπηλές μορφές διαπροσωπικών συγκρούσεων που συμβαίνουν σε καθημερινή βάση.. Μνησικακίες, ζήλειες, δυσαρέσκειες, απωθημένα, παιχνίδια εξουσίας... Αρκεί να βάλετε μια ομάδα ανθρώπων στον ίδιο χώρο για μεγάλο χρονικό διάστημα, προσθέστε την πίεση για επίτευξη στόχων και τις μικρές ή μεγάλες απογοητεύσεις της καθημερινής εργασίας, και θα έχετε ένα εκρηκτικό κοκτέιλ μιας μεγάλης ποικιλίας συγκρούσεων. 

Αφού λοιπόν όλοι ξέρουμε ότι θα έρθουμε αντιμέτωποι με διάφορα είδη συγκρούσεων γιατί να μην προετοιμαστούμε ώστε να τις αντιμετωπίσουμε εποικοδομητικά όταν συμβούν; Με την κατάλληλη στρατηγική, οι συγκρούσεις δεν θα σταθούν εμπόδιο στην επίτευξη των στόχων μας.

Στρατηγική Επιρροής: Παρατηρήστε πώς αντιδράτε στις συγκρούσεις. Πολλοί άνθρωποι λόγου χάριν αντιδρούν με μια αντανακλαστική αντίδραση «μάχης ή φυγής» -είτε αντιμετωπίζουν την κατάσταση κατά μέτωπο είτε αποσύρονται τελείως. Το γεγονός είναι ότι καμία από τις δύο αυτές αντιδράσεις δε θα τους βοηθήσει να φτάσουν εκεί που θέλουν.

Η διαχείριση των συγκρούσεων ξεκινά με το να θυμόμαστε ότι δεν χρειάζεται να αφεθούμε στις ενστικτώδεις αντιδράσεις μας. Πάρτε μια ανάσα και επιλέξτε μια πιο υπολογισμένη οδό. Το Situational Influence Model™ που αναπτύχθηκε από την SMS θεωρεί ότι υπάρχουν στιγμές που πρέπει να «ωθήσετε» και στιγμές που πρέπει να «έλξετε», όπως και στιγμές που πρέπει να απομακρυνθείτε για λίγο με ξεκάθαρη πρόθεση να επανέλθετε όταν θα είναι πιο πιθανό η αλληλεπίδραση να είναι παραγωγική. Κάθε φορά που συναντάτε μια σύγκρουση να θυμάστε: Έχετε επιλογές.
Κατάσταση 2: Αντιμετωπίζοντας τον Προϊστάμενο σας

Ποια είναι η νούμερο ένα αιτία που αφήνουν οι άνθρωποι τις δουλειές τους; Δεν συμπαθούν τον προϊστάμενό τους. Οπότε δεν πρέπει να εκπλήσσεστε εάν κάποιες φορές έχετε πρόβλημα στο να τον/την αντιμετωπίζετε. Απλά σκεφτείτε πώς μπορεί να σας αγχώσει μια περίπτωση μισθολογικής διαπραγμάτευσης, μια ευαίσθητη αξιολόγηση της απόδοσής σας ή το να πρέπει να μεταφέρετε κάποια «άσχημα» νέα στον προϊστάμενό σας. Είναι σίγουρα δύσκολο να δώσετε τον καλύτερο σας εαυτό σε αυτές τις περιπτώσεις. Θα σας φανούν όμως ευκολότερες εάν έχετε χαράξει μια ξεκάθαρη στρατηγική επιρροής.

Στρατηγική Επιρροής: Κάθε φορά που χρειάζεται να επηρεάσετε «προς τα πάνω», η σαφήνεια είναι το κλειδί. Συνεπώς προετοιμαστείτε αντίστοιχα. Πρώτον, αποσαφηνίστε στο μυαλό σας τι θεωρείτε από την πλευρά σας ότι λειτουργεί  στην συνεργασία σας και τι όχι, αλλά και τι ελπίζετε ή αναμένετε να αλλάξει. Αναλογιστείτε εξίσου προσεκτικά την θέση (πλευρά, οπτική) του προϊστάμενού σας (εάν δεν την γνωρίζετε, βρείτε τρόπο να την μάθετε). Οραματιστείτε μια συζήτηση που φτάνει πέρα από το να πετύχετε απλώς το ζητούμενό σας. Προετοιμαστείτε ώστε να διερευνήσετε αμοιβαίως επιθυμητά αποτελέσματα που θα μπορείτε εσείς και ο προϊστάμενος σας να επιδιώξετε από κοινού.

Καθώς συζητάτε με τον προϊστάμενό σας, χρησιμοποιήστε στοχευμένα τα στυλ επιρροής «έλξης» και «ώθησης». Τοποθετηθείτε ξεκάθαρα ως προς το πώς βλέπετε εσείς τα πράγματα και παροτρύνετε τον προϊστάμενο σας να κάνει το ίδιο χρησιμοποιώντας τη δεξιότητα της ενεργούς ακρόασης για να δείξετε το ειλικρινές σας ενδιαφέρον για την δική του/της οπτική. Έπειτα δηλώστε τι θέλετε εσείς, προσπαθώντας όπου δυνατόν να υποστηρίζετε τις θέσεις σας με επιχειρήματα και λόγους που συνδέονται με ότι είναι σημαντικό για τον/την προϊστάμενό σας. Ζητήστε του/της να μοιραστεί μαζί σας και δικούς του/της στόχους. Το πιο πιθανόν είναι ότι θα ανταποκριθεί σε αυτή τη μορφή επιρροής επειδή τον/την προσκαλεί στο να αναλογιστεί θετικές πιθανότητες. Κατά την διάρκεια του διαλόγου διερευνήστε για κοινό έδαφος μεταξύ αυτού που θέλετε εσείς και αυτού που θέλει ο προϊστάμενός σας.

Η διεξαγωγή τέτοιων συζητήσεων με τον προϊστάμενό σας μπορεί να μην λειτουργήσει τέλεια τις πρώτες φορές αλλά συνεχίστε την προσπάθεια. Ενώ οι υπόλοιποι υπεκφεύγουν, σιωπούν ή απαιτούν, εσείς θα κερδίσετε τον σεβασμό του προϊσταμένου σας με το να είστε ξεκάθαροι για το τι θέλετε και με το να ενδιαφέρεστε ειλικρινά και για τους δικούς της/του στόχους. Με τον καιρό αυτού του είδους η αλληλεπίδραση με τον προϊστάμενό σας θα μεταμορφώσει το πώς σας βλέπει και πώς σας αντιμετωπίζει.


Πηγή:www.capital.gr
Κατάσταση 3: Προωθώντας τις Ιδέες σας

Σας έχει τύχει ποτέ να εκφράσετε μια ιδέα που ενώ θεωρούσατε ότι είναι εξαιρετική η ανταπόκριση των άλλων ήταν απλά να την αγνοήσουν; Συμβαίνει κάποιες φορές να μην μπαίνετε καν στον κόπο να αναφέρετε τις ιδέες σας επειδή θεωρείτε ότι δεν πρόκειται ποτέ να υλοποιηθούν; Δεν είστε μόνοι. Η αντίσταση στις νέες ιδέες είναι ένα γεγονός στην επιχειρησιακή ζωή. Ουκ ολίγες φορές μια φρέσκια ιδέα έχει καταλήξει ποδοπατημένη υπό την πίεση της καθημερινής ροής εργασιών και της προτεραιότητας του να «βγει η δουλειά». Μπορείτε εύκολα να καταλήξετε στο συμπέρασμα ότι το να προτείνετε νέες ιδέες είναι χάσιμο χρόνου. Μην εγκαταλείπετε τις προσπάθειες! Αντιθέτως από το πώς φαίνονται τα πράγματα, οι περισσότερες εταιρείες χρειάζονται και εκτιμούν τα δημιουργικά άτομα που μπορούν να κάνουν τις νέες ιδέες πράξη.

Στρατηγική Επιρροής: Μην εκφράζετε απλά την ιδέα σας. Υπερασπιστείτε την. Καταρχάς πάρτε λίγο χρόνο να ζυγίσετε την ιδέα σας όσο πιο αντικειμενικά μπορείτε. Προσποιηθείτε ότι κάποιος άλλος σας την προτείνει και κάντε μια εποικοδομητική κριτική. Μπορεί η ιδέα να βελτιωθεί; Απαντήστε σε αυτήν την ερώτηση προτού ξεκινήσετε να μοιράζεστε την ιδέα σας με άλλους.

Έπειτα εντοπίστε τους «παίκτες-κλειδιά». Τίνος την υποστήριξη πρέπει να έχετε ώστε να υλοποιηθεί η ιδέα σας; Τοποθετήστε τον εαυτό σας στην θέση τους. Τι είναι αυτό που θα τους κεντρίσει το ενδιαφέρον για την ιδέα σας; Τι μπορεί να τους απασχολήσει ή να τους κάνει να αντισταθούν σε αυτό που προτείνετε; Πώς μπορείτε να αποφύγετε να προκαλέσετε αντιστάσεις ή σκεπτικισμό; Προετοιμαστείτε ώστε να παρουσιάσετε την ιδέα σας με τον πιο ευνοϊκό τρόπο στον κάθε «παίκτη-κλειδί» που έχετε εντοπίσει.

Κατόπιν, διαμορφώστε μια συμμαχία. Ποιος μπορεί να σας βοηθήσει καλύτερα ώστε να πείσετε του «παίκτες-κλειδιά»; (Σημείωση: Κάποια άτομα - όπως ο προϊστάμενος σας για παράδειγμα – μπορεί να είναι και σύμμαχοι και «παίκτες-κλειδιά» ως προς την ιδέα σας.) Απευθυνθείτε πρώτα σε άτομα που εμπιστεύεστε και σέβεστε την γνώμη τους και που πιστεύετε ότι θα ακούσουν θετικά την ιδέα σας ή τουλάχιστον με ανοιχτό μυαλό. Δοκιμάστε την ιδέα σας με φίλους και άτομα εμπιστοσύνης. Εάν τους αρέσει ζητήστε την βοήθεια τους στο να την προωθήσετε. Το να γίνει κάποιος υπέρμαχος μια ιδέας απαιτεί περισσότερα από το να προτείνει κάθε ιδέα που του έρχεται στο μυαλό. Αλλά εάν η ιδέα σας είναι τόσο καλή όσο πιστεύετε, δεν αξίζει την καλύτερη σας προσπάθεια; Και να θυμάστε το εξής: Οι πιο επιτυχημένοι άνθρωποι σε έναν οργανισμό κάνουν κάτι παραπάνω από το να σκέφτονται εξαιρετικές ιδέες, βρίσκουν τρόπους ώστε να τις κάνουν πράξη.

* Από τις Sherri Malouf και Cynthia Smith, Situation Management Systems, Inc. (
www.smsinc.com), εκπροσωπούμενης στην Ελλάδα από την Synapses (www.synapses.gr)



Πηγή:www.capital.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Share

Facebook Digg Stumbleupon Favorites More