Να είναι τέχνη; Επάγγελμα ή
μήπως ματαιοδοξία; Φιλόσοφοι,
ψυχολόγοι, κοινωνιολόγοι και άλλοι
ειδικοί έχουν ασχοληθεί και έχουν αναρωτηθεί αιώνες τώρα για το τι ακριβώς συμβαίνει
με τους καλλιτέχνες και την τέχνη.
Σήμερα αυτές οι αναζητήσεις εξακολουθούν να υπάρχουν και ίσως να
πληθαίνουν καθώς ο τρόπος έκφρασης του
καλλιτέχνη έχει αλλάξει και εμείς οι αποδέκτες καλούμαστε να διακρίνουμε τι
ακριβώς συμβαίνει και να διαχωρίσουμε στην πληθώρα των καλλιτεχνικών επίλογων,
τα αληθινά δημιουργήματα και τους αληθινούς καλλιτέχνες.
Σημασιολογικά οι έννοιες δηλώνουν τα εξής:
Τέχνη (από το ρήμα τίκτω = γεννώ, δημιουργώ) είναι η ικανότητα δημιουργίας έργων προκαλούν αισθητική συγκίνηση, αποτελούν γνήσια έκφραση του εσωτερικού κόσμου του ατόμου μέσω του ωραίου, επιτελούν λειτουργία ουσιαστικής επικοινωνίας και στηρίζονται στην αναπαράσταση της πραγματικότητας ή της φαντασίας.
Ο όρος επάγγελμα στη γενικότερη αντίληψη χαρακτηρίζει την κατά
κλάδο ή αντικείμενο συνήθη ασκούμενη βιοποριστική ενασχόληση, (εργασία), του
κοινωνικού ανθρώπου. Κατά την έννοια της κοινωνιολογίας αποτελεί έλλογη
συμπεριφορά του κοινωνικού ανθρώπου σταθερά προσαρμοσμένη στην εξεύρεση και
εξασφάλιση πρόσφορων τρόπων αλλά και μέσων προς διαρκή ικανοποίηση, εξ
υποκειμένου, των σε χρήμα αποτιμημένων αναγκαίων του. (Πηγή : wikipedia)
Ματαιοδοξία είναι η
ιδιότητα του ματαιόδοξου· το να
νοιάζεται κανείς και να επιδιώκει πράγματα μάταια, ασήμαντα, και να
τα επιδεικνύει.
(Πηγή : wikipedia)

Τέσσερεις θεμελιώδεις παράγοντες κατά τον κ. Δαρεμά** που μας οδηγούν στην απώλεια νοήματος είναι:
α) η ανάδυση ενός τύπου ‘ναρκισσιστικής κοινωνικής
προσωπικότητας’ και η ψυχοσυναισθηματική διαμόρφωση του μετανεωτερικού
υποκειμένου που το καθιστά ανίκανο να επενδύσει σε αξιακά αντικείμενα,
β) η διάβρωση
των κοινοτικών δεσμών που παρείχαν τη βάση των εγωτικών ταυτίσεων έτσι ώστε
το υποκείμενο μπορούσε να υπερβεί τον αυτιστικό μικρόκοσμο του συμμεριζόμενο
υπερατομικά συλλογικά ιδεώδη
γ) η απαξίωση των ‘αυθεντιών’ και δη των γονεϊκών
προτύπων
δ) η παντοδυναμία του χρήματος ως ‘εντολοδότη’ και αξιακού
ρυθμιστή του νοήματος ζωής των ανθρώπων.
Θα μου πείτε τώρα πως συνδέονται όλα αυτά μεταξύ τους
ή καλύτερα που θέλω να καταλήξω. Θέλω να καταλήξω ότι σε μια καπιταλιστική κοινωνία
που περισσεύει η «γνώση» και η πολιτισμική κρίση είναι μεγάλη έχει καταλήξει η
«νόρμα του χρήματος» να προσδιορίζει την σημαντικότητα
των κοινωνικών ιεραρχιών (του κύρους, του γοήτρου, της ταξικής
διαστρωμάτωσης, της κοινωνικής καταξίωσης). Εμείς οι αποδέκτες με τα προβλήματα
που προανέφερα ειδικά στις κλειστές κοινωνίες όπως το μικρό μας Μεσολόγγι
αδυνατούμε να κάνουμε αντικειμενική
κριτική και να δούμε περά από αυτό που θέλουν να βλέπουμε οι ματαιόδοξοι επαγγελματίες
καλλιτέχνες και μη. Αρνούμαστε να αντικρίσουμε και να εκφράσουμε την αλήθεια προκειμένου
να μην χαλάσουμε τις διαπροσωπικές και κοινωνικές σχέσεις μας (κάτι που ισχύει
και πέρα από την τέχνη), με σκοπό μια «καλύτερη» και ήσυχη καθημερινότητα. Όλα
αυτά από την άλλη ρίχνουν τον πήχη στην τέχνη και στην ζωή, με αποτέλεσμα
φυσικά να εκκολάπτονται συνεχώς τέτοιου είδους «καλλιτέχνες-άνθρωποι», ειδικά
αυτή την εποχή που οι άξιες και οι ιδέες εκλείπουν, παρόλο που τις έχουμε ανάγκη
περισσότερο από ποτέ!
Ας κοιτάξουμε εκεί που πάμε, αλλιώς θα πάμε εκεί που
κοιτάμε!
Πήγες
* Μάνος Στεφανίδης - Τι είναι τέχνη; Ξανά!
**
Γιώργος. Δαρεμάς (Δρ. Πολιτικής
και Κοινωνικής Θεωρίας) -Η Πολιτισμική κρίση ως κρίση νοήματος (ζωής)
Alfred Adler - Ανθρωπογνωσία, Μετάφραση: Σταύρος
Καμπουρίδης, Εκδόσεις Ηλία Μανιατέα, Αθήνα
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου