12 Σεπ 2022

Η γενιά του Pronote: συμπεράσματα από τη χρήση σχολικής ψηφιακής πλατφόρμας στη Γαλλία

 Η γενιά του Pronote - PressReader

Το λογισμικό διαχείρισης της σχολικής ζωής Pronote, που χρησιμοποιείται στα δύο τρίτα των σχολικών μονάδων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στη Γαλλία, προσφέρει καλές υπηρεσίες στις οικογένειες και στην εκπαιδευτική κοινότητα, ιδίως όσον αφορά την αντιμετώπιση των τελευταίων μεταρρυθμίσεων στο λύκειο. Όμως, καθώς μετατρέπει την άμεση ανταπόκριση σε κανόνα, επιφέρει βαθιές αλλαγές στο επάγγελμα του εκπαιδευτικού, καθώς και στις σχέσεις ανάμεσα στους γονείς, στους μαθητές και στους διδάσκοντες.

Ένας μαθητής απουσιάζει την πρώτη ώρα, την ώρα των μαθηματικών; Ο καθηγητής τσεκάρει «απών» στο αντίστοιχο τετραγωνάκι του λογισμικού Pronote. Στο Γραφείο Σχολικής Ζωής της σχολικής μονάδας, ένας βοηθός εκπαίδευσης1 ενημερώνεται αμέσως και στέλνει μήνυμα στους γονείς του μαθητή. Ο καθηγητής ιστορίας ανέβασε τους βαθμούς του τελευταίου διαγωνίσματος στο Pronote; Μια ειδοποίηση ενημερώνει τους μαθητές και την οικογένειά τους. Σε ποια αίθουσα θα πραγματοποιηθεί το επόμενο μάθημα; Γρήγορα, μια ματιά στο Pronote, στο ημερήσιο πρόγραμμα. Τι πρέπει να ετοιμάσουμε για το αυριανό μάθημα; Η απάντηση στο «τετράδιο κειμένων» του Pronote. «Το Pronote; Το χρησιμοποιούμε καθημερινά!», απαντούν ομόφωνα μαθητές, εκπαιδευτικοί, διευθυντές σχολείων, βασικοί σύμβουλοι εκπαίδευσης2 και βοηθοί εκπαίδευσης.

Ακόμα και οι μαθητές που δεν χρησιμοποιούσαν ιδιαίτερα το λογισμικό υποχρεώθηκαν να προσαρμοστούν κατά την περίοδο της πανδημίας Covid-19. Κατά τις περιόδους της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, εκεί έβρισκαν όλες τις πληροφορίες, τις εργασίες που έπρεπε να ετοιμάσουν και τον σύνδεσμο για την πλατφόρμα που είχε επιλέξει κάθε καθηγητής για να κάνει το μάθημά του μέσω τηλεδιάσκεψης. «Τα ψηφιακά εργαλεία έχουν καταλάβει υπερβολικά δυσανάλογο χώρο», σχολιάζει ο Ολιβιέ Κυζόν, καθηγητής φυσικής και χημείας στη Βρέστη. «Οι μαθητές υποχρεώθηκαν να τα χρησιμοποιούν. Όσοι δεν είχαν πρόσβαση, βρέθηκαν αποκλεισμένοι από ένα μέρος της εκπαίδευσης και της επικοινωνίας.»

Το Pronote αναπτύχθηκε το 1999 από την ιδιωτική εταιρεία Index Education, που το 2020 εξαγοράστηκε από τον όμιλο εταιρειών του Ταχυδρομείου (La Poste)3. Δεν είναι το μοναδικό λογισμικό διαχείρισης της σχολικής ζωής, έχει όμως αποκτήσει συντριπτική υπεροχή απέναντι στους ανταγωνιστές του. Χρησιμοποιείται σήμερα από το 68% των γαλλικών γυμνασίων και λυκείων, δηλαδή σε περισσότερες από 10.000 σχολικές μονάδες. Το 2019 καταγράφηκαν 1,2 δισεκατομμύρια συνδέσεις σε αυτό, ενώ τη σχολική χρονιά 2020-2021, που σημαδεύτηκε από την τηλεκπαίδευση, οι συνδέσεις σχεδόν τριπλασιάστηκαν (3,4 δισ.). Κατά τη διάρκεια των περιοριστικών μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας, η εφαρμογή είχε έως και 22 εκατομμύρια συνδέσεις την ημέρα, ενώ σήμερα κυμαίνονται μεταξύ 16 και 18 εκατομμυρίων ημερησίως.

Στην ιστοσελίδα της, η Index Education παρουσιάζεται ως «ο πρώτος ψηφιακός εταίρος της γαλλικής παιδείας». Το 2020, ο κύκλος εργασιών της ανερχόταν σε 21,5 εκατομμύρια ευρώ, με το 30% του ποσού να προέρχεται από το Pronote. Το 2019, το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους έκρουε τον κώδωνα του κινδύνου για τη «σχεδόν πλήρη εξάρτηση του υπουργείου Παιδείας όσον αφορά το λογισμικό διαχείρισης της σχολικής ζωής» και συνιστούσε στις δημόσιες αρχές να «ανακτήσουν τον έλεγχό τους»4. Οι συνδικαλιστικές οργανώσεις ζητούν την πραγματική εθνικοποίηση του λογισμικού και τη δωρεάν χρήση του.

Η απόφαση για ανανέωση της ετήσιας συνδρομής στο Pronote ανήκει στην αρμοδιότητα του διευθυντή της σχολικής μονάδας και σπάνια αποτελεί αντικείμενο συζήτησης στον σύλλογο των διδασκόντων. Η χρέωση είναι ανάλογη με το μέγεθος της σχολικής μονάδας: το 2021, κυμαινόταν από 647,74 ευρώ (μετά φόρων) για το «Πακέτο 30 καθηγητών» έως 1.186,74 ευρώ για το «Πακέτο απεριόριστων καθηγητών». Αρχικά, το Pronote προέκυψε από αιτήματα διευθυντών σχολείων. Η αυτοματοποίηση της σύνταξης του προγράμματος μαθημάτων με το λογισμικό EDT (άρχισε να χρησιμοποιείται το 1992) είχε οδηγήσει σε τόσο μεγάλη εξοικονόμηση χρόνου ώστε ζήτησαν από την Index Education να δημιουργήσει ένα εργαλείο διαχείρισης των σχολικών ελέγχων. Στη συνέχεια, η εταιρεία πάντα προσάρμοζε το Pronote στις ανάγκες των πελατών της: εργαλείο ανταλλαγής ηλεκτρονικών μηνυμάτων, τετράδιο κειμένων… Καθώς προστίθενταν διαρκώς νέες λειτουργίες, η εφαρμογή έγινε κεντρικός χώρος ανταλλαγών και επικοινωνίας της εκπαιδευτικής κοινότητας σε κάθε σχολείο-πελάτη.

«Δεν θα μπορούσαμε πια να δουλέψουμε χωρίς αυτό»

Ο Φιλίπ Βενσάν, διευθυντής του Λυκείου Βωβενάργκ στην Αιξ-αν-Προβάνς και πρώην γενικός διευθυντής του Εθνικού Συνδικάτου Διευθυντικού Προσωπικού της Εκπαίδευσης (SNPDEN, η σημαντικότερη οργάνωση στελεχών της εκπαίδευσης)5, έχει παρακολουθήσει την πορεία της Index Education από τα πρώτα βήματά της και είναι ενθουσιασμένος με την «ικανότητα προσαρμογής» της επιχείρησης: «Πρόσφεραν μια υπηρεσία που η ανάγκη της είχε καταστεί εμφανής. Σήμερα, δεν γνωρίζω ούτε έναν βασικό σύμβουλο εκπαίδευσης που να μην χρησιμοποιεί το Pronote». Η πλειονότητα των συμβούλων εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών θεωρούν το λογισμικό πρακτικό και αξιόπιστο. «Δεν θα μπορούσαμε πια να δουλέψουμε χωρίς αυτό», «Δεν ξέρω τι θα έκανα δίχως αυτό» είναι φράσεις που επαναλαμβάνονται όταν η συζήτηση φτάνει σε αυτό το ζήτημα.

Όσους εκπαιδευτικούς ρωτήσαμε, απάντησαν ομόφωνα: η πρόσφατη μεταρρύθμιση του λυκείου δεν θα μπορούσε να ολοκληρωθεί χωρίς το Pronote. Από την πρώτη εφαρμογή της κατά το σχολικό έτος 2019-2020, οι κατευθύνσεις σπουδών αντικαταστάθηκαν από ειδικεύσεις και επιλογές, με βάση τις οποίες ο μαθητής συνθέτει τη δική του εκπαιδευτική διαδρομή. Σε ορισμένα λύκεια μπορεί να υπάρχουν έως και εκατό πιθανοί συνδυασμοί σπουδών. Το αποτέλεσμα είναι ότι οι μαθητές μιας συγκεκριμένης τάξης σπάνια κάνουν μάθημα μαζί. Οι καθηγητές βρίσκονται μπροστά σε μαθητές από διαφορετικές τάξεις, ανάλογα με τις ειδικεύσεις και τις επιλογές που έχουν διαλέξει. Για παράδειγμα, ένας εκπαιδευτικός μπορεί να κάνει μάθημα με μια ομάδα μαθητών που προέρχονται από έξι διαφορετικές τάξεις. Οφείλει λοιπόν να συνεργάζεται με έξι υπεύθυνους τμημάτων και να συμμετέχει σε έξι συμβούλια τμημάτων. Και αυτό ισχύει για καθένα από τα μαθήματα που κάνει. Κάθε εκπαιδευτικός καταλήγει να αλληλεπιδρά με τόσους πολλούς συνομιλητές ώστε δεν έχει τον χρόνο να δει προσωπικά τον καθέναν. Έτσι, και σε αυτή την περίπτωση, το Pronote επιβάλλεται ως ο αναπόφευκτος μεσάζοντας.

Καθώς η εφαρμογή έχει καταστεί απαραίτητη, εξασφαλίζει στη δημιουργό εταιρεία της την ετήσια ανανέωση της συνδρομής, αναγκαία προϋπόθεση για την επιβίωση και την επέκταση του λογισμικού. Όμως, από το αναγκαίο έως το φορτικό η απόσταση είναι πάρα πολύ μικρή. Καθώς το Pronote έχει αποκτήσει κομβική θέση στη ζωή των σχολικών μονάδων, επιφέρει βαθύτατες αλλαγές στο επάγγελμα του εκπαιδευτικού.

Η αρχική πρόθεση του Ολιβιέ Καλντερόν, προέδρου και γενικού διευθυντή της Index Education, ήταν να επιτρέψει στους εκπαιδευτικούς να κερδίσουν χρόνο προκειμένου να αφιερώνουν περισσότερη ώρα στους μαθητές τους. Πρώην καθηγητής μαθηματικών, δηλώνει ότι «θαυμάζει τους εκπαιδευτικούς», υπογραμμίζει την «τεράστια πίεση που υφίστανται», τις «δυσκολίες του επαγγέλματος» και επισημαίνει «την έλλειψη χρόνου για να βοηθήσουν τους μαθητές που αντιμετωπίζουν δυσκολίες»6. Ωστόσο, 22 χρόνια μετά τη δημιουργία της εφαρμογής, πολλοί καθηγητές τονίζουν ότι δημιουργεί μια δυσανάλογη αύξηση των διοικητικών καθηκόντων. Η σύνοψη του μαθήματος στο Pronote έχει πλέον γίνει σχεδόν εξίσου σημαντική με την ίδια τη διαδικασία του μαθήματος. Έτσι, μια φιλόλογος από την περιφέρεια Σαντρ-Βαλ ντε Λουάρ, η οποία ζήτησε να τηρηθεί η ανωνυμία της, θεωρεί ότι οι τυπικές διαδικασίες γραμματειακής υποστήριξης που συνδέονται με το Pronote έχουν μετατραπεί σε «ουσιώδη καθήκοντα της δουλειάς μας»: «Παίρνω απουσίες στο Pronote, ανεβάζω τη δουλειά που κάναμε στην τάξη και τις εργασίες που τους δίνω για το σπίτι στο Pronote. Αυτή είναι δηλαδή η δουλειά του εκπαιδευτικού; Ο λόγος που δεν κάνουμε ποιοτικό μάθημα δεν είναι επειδή δεν συμπληρώσαμε το τετράδιο κειμένων στην πλατφόρμα».

Το Pronote συμβάλλει επίσης στην απομόνωση των εκπαιδευτικών. Η Αλίς Ροντριγκές, καθηγήτρια ιστορίας-γεωγραφίας7 στο Βαλ ντε Μαρν, αναφέρει το παράδειγμα της έκδοσης των τριμηνιαίων δελτίων βαθμολογίας, των γνωστών μας «ελέγχων». Παλιότερα, γινόταν στην αίθουσα των καθηγητών, όπου συμπληρώνονταν ογκώδη βιβλία βαθμολογίας. Το γεγονός ότι όφειλες να περάσεις από αυτόν τον κοινό χώρο καθιστούσε εφικτή τη συλλογική επικοινωνία. Σήμερα, κάθε εκπαιδευτικός καταγράφει τα αποτελέσματα των μαθητών στον προσωπικό υπολογιστή του. «Το Pronote στέλνει τον κόσμο σπίτι του», συνοψίζει η Ροντριγκές.

Όταν όμως γυρίσουν σπίτι τους, αν και βρίσκονται μακριά από τους συναδέλφους τους, οι εκπαιδευτικοί εξακολουθούν να βρίσκονται στο έλεος καινούργιων εργασιακών απαιτήσεων. Το Pronote συγκεντρώνει στο ίδιο μέρος πολύ διαφορετικές λειτουργίες. Έτσι, ένας καθηγητής που συνδέεται για να ανεβάσει βαθμούς ή να συμπληρώσει το τετράδιο κειμένων, μπορεί να δει να αναβοσβήνει μια ειδοποίηση που τον ενημερώνει για μη αναγνωσμένα μηνύματα. Σε αυτή την περίπτωση, είναι μεγάλος ο πειρασμός να τα ανοίξει. Κανένας από τους εκπαιδευτικούς με τους οποίους συνομιλήσαμε δεν αναφέρθηκε σε συζητήσεις στον σύλλογο των διδασκόντων για το ενδεχόμενο αποσύνδεσης του εσωτερικού ηλεκτρονικού ταχυδρομείου μετά τις οκτώ το βράδυ ή τα σαββατοκύριακα.

Όσον αφορά τους βασικούς συμβούλους εκπαίδευσης και τους βοηθούς εκπαίδευσης, το Pronote μεταφράζεται σε κέρδος χρόνου. Η σημαντικότερη αλλαγή αφορά την αυτοματοποίηση του απουσιολογίου. Προηγουμένως, ένας βοηθός εκπαίδευσης όφειλε να κάνει τον γύρο όλων των τάξεων για να συγκεντρώσει τα φύλλα απουσιολογίου που είχαν συμπληρώσει οι εκπαιδευτικοί και να τα μεταφέρει στο Γραφείο Σχολικής Ζωής, όπου υπογράφονταν από τον βασικό σύμβουλο εκπαίδευσης.

Γενικότερα, όπως αναλύει η Λυζ Ματραί, βασική σύμβουλος εκπαίδευσης σε ένα σχολικό συγκρότημα της περιφέρειας της Λυών, «η παρακολούθηση της φοίτησης των μαθητών βρίσκεται στην καρδιά του επαγγέλματός μας. Το Pronote μάς επιτρέπει να έχουμε μια συνολική εικόνα του μαθητή: το σημειωματάριο αλληλογραφίας εκπαιδευτικού-γονέων, τις περιστάσεις κάθε συμβάντος κ.λπ. Έχουμε επίσης δημιουργήσει για κάθε τάξη έναν διαδικτυακό χώρο συζήτησης όπου ανταλλάσσουμε πληροφορίες με τους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν σε αυτήν. Όλα αυτά συμβάλλουν στη συνοχή της εκπαιδευτικής διαδικασίας». Η σύμβουλος παρατηρεί ωστόσο ότι η χρήση του λογισμικού αποδεικνύεται «χρονοβόρα, σε βάρος των διά ζώσης σχέσεων» και υπογραμμίζει το γεγονός ότι «δεν πρόκειται για εργαλείο που εγγυάται την ποιότητα της επικοινωνίας». Στο Μπορντό, ο Ζαν-Φρανσουά Φερμπό, βασικός σύμβουλος εκπαίδευσης σε ένα λύκειο του κέντρου της πόλης, είναι της ίδιας άποψης: «Πρόκειται για ένα πολύ πρακτικό εργαλείο, είναι όμως το μέσο, όχι ο σκοπός». Όσο για τον Κυζόν, τον καθηγητή φυσικής και χημείας, προτείνει την καθιέρωση ενός «δικαιώματος στη λήθη», θεωρώντας ότι «είναι περίεργο να μπορείς να βλέπεις στο τέλος της χρονιάς όλες τις μικροποινές, τις καθυστερήσεις, τα λόγια ενός μαθητή από την αρχή της χρονιάς. Έχουμε πρόσβαση ακόμα και στα στοιχεία της προηγούμενης χρονιάς».

Από την πλευρά τους, οι σημερινοί μαθητές γυμνασίου και λυκείου έχουν περάσει όλα τα χρόνια των σπουδών τους συνοδευόμενοι από το Pronote και γνωρίζουν ότι, πριν καν γυρίσουν σπίτι, οι γονείς τους έχουν ήδη ενημερωθεί για τις απουσίες, τις καθυστερήσεις ή τους βαθμούς τους. Αντίθετα από τους ενήλικες που βρίσκονται κοντά τους, μερικές φορές δυσκολεύονται να φανταστούν ότι τα πράγματα θα μπορούσαν να είναι διαφορετικά. Για τον Φερμπό, «για τον έφηβο, μία από τις πλέον ενδιαφέρουσες πτυχές του σχολείου είναι η δυνατότητα να βρεθεί εκτός του οικογενειακού περιβάλλοντος. Το γυμνάσιο και το λύκειο αποτελούν χώρους όπου μπορεί να ξεφύγει από την οικογενειακή κοινωνικοποίηση, γεγονός σημαντικό για την οικοδόμηση της προσωπικότητας ενός εφήβου». Όμως, με το Pronote, οτιδήποτε συμβαίνει στο σχολείο μεταφέρεται αμέσως στους γονείς. «Όλο αυτό δημιουργεί μια πολύ περίεργη σχέση ανάμεσα στους γονείς και στα παιδιά τους», παρατηρεί με λύπη η Αν Τιερύ, μητέρα μαθητή και μέλος της Ομοσπονδίας Συλλόγων Γονέων (FCPE), που έχει χάσει προ πολλού τους κωδικούς πρόσβασής της στο Pronote. «Πολλοί γονείς έχουν κατεβάσει την εφαρμογή Pronote στο κινητό τους και λαμβάνουν ειδοποιήσεις. Μπορούν να γνωρίζουν τον βαθμό του παιδιού τους πριν καν αυτό γυρίσει από το σχολείο.» Για την Τιερύ, αυτός ο τρόπος λειτουργίας καθιστά τους μαθητές λιγότερο υπεύθυνους: «Να μάθεις να αναλαμβάνεις την ευθύνη της αναγγελίας ενός κακού βαθμού στους γονείς σου αποτελεί κι αυτό ένα κομμάτι της εκπαίδευσής σου.» Αντίστοιχα, ένας καλά εξοικειωμένος με το Διαδίκτυο γονιός «δεν χρειάζεται να έχει πλέον εμπιστοσύνη στο παιδί του», καθώς έχει άμεση πρόσβαση σε οτιδήποτε συμβαίνει στο σχολείο του. Όμως, «ένα μέρος της μαθητείας του γονιού είναι και να βλέπει την αυτονομία του παιδιού του να διευρύνεται».

«Και τι κάνουμε σχετικά με τα μυστικά του σχολείου;», αναρωτιέται ο Κυζόν. «Όταν ένας μαθητής καθυστερεί πέντε λεπτά να μπει στην τάξη, οι γονείς του ενημερώνονται σε πραγματικό χρόνο. Όμως, ένας μαθητής που καθυστέρησε λιγάκι επειδή φλέρταρε στην αυλή αποτελεί ένα από τα μικρογεγονότα της ζωής στο λύκειο.» Ενεργό μέλος της ένωσης Planning Familial για τον οικογενειακό προγραμματισμό, έχει συνοδεύσει αρκετές φορές μαθήτριες του λυκείου του στο νοσοκομείο για να πραγματοποιήσουν άμβλωση. Από το 2001, ο νόμος Ομπρύ-Γκυϊγκού επιτρέπει στις ανήλικες να έχουν πρόσβαση στην εθελούσια διακοπή της κύησης χωρίς γονική συναίνεση. Ωστόσο, η κοπέλα οφείλει να συνοδεύεται από έναν ενήλικα της επιλογής της, που αναλαμβάνει την εκπροσώπησή της. Ο Κυζόν έχει παίξει αυτόν τον ρόλο αρκετές φορές. Παλαιότερα, η έφηβη απουσίαζε ολόκληρο το πρωινό από το λύκειο. Ο διευθυντής της σχολικής μονάδας, το μοναδικό άλλο μέλος της σχολικής κοινότητας που ήταν ενήμερο για την υπόθεση, πήγαινε απλά στο Γραφείο Σχολικής Ζωής και απέσυρε το όνομά της από το απουσιολόγιο. Σήμερα, λέει με λύπη ο Κυζόν, «δεν έχουμε πλέον αυτά τα περιθώρια ελιγμών. Η πληροφορική μάς βάζει σε δύσκολη θέση. Οι γονείς ειδοποιούνται στη στιγμή. Και δεν έχω την παραμικρή όρεξη να διηγηθώ σε όλους τους καθηγητές τι συμβαίνει…».

Επιπλέον στρες

Δεν είναι όλοι οι γονείς συνδεδεμένοι με το Pronote. Όμως, είτε το μάτι των γονιών είναι καρφωμένο στο λογισμικό είτε όχι, ο τρόπος λειτουργίας του Pronote έχει επιπτώσεις στις σχέσεις των μαθητών με το σχολικό σύμπαν. Προηγουμένως, οι μαθητές μάθαιναν τους βαθμούς τους κατά τη διάρκεια των αντίστοιχων μαθημάτων. Πλέον όμως, οι βαθμοί τους μπορούν να εμφανιστούν ανά πάσα στιγμή στην οθόνη του κινητού τους, μόλις τους ανεβάσουν στο σύστημα οι εκπαιδευτικοί. Αυτή η αμεσότητα δημιουργεί ένα επιπλέον στρες, εντείνοντας ακόμα περισσότερο την πίεση της αξιολόγησης. Έτσι, το Pronote συμβάλλει στην εμμονή με τις επιδόσεις. «Όταν δίνω το διορθωμένο γραπτό στους μαθητές, γνωρίζουν ήδη τον βαθμό τους και δεν ενδιαφέρονται για τον διάλογο που το συνοδεύει», αναφέρει με λύπη η φιλόλογος από την περιφέρεια του Σαντρ-Βαλ ντε Λουάρ. «Όμως, ο ίδιος βαθμός σημαίνει κάτι διαφορετικό για δύο διαφορετικούς μαθητές.»

Μία από τις συχνές συνέπειες του Pronote είναι η δημιουργία εντάσεων στις σχέσεις μεταξύ των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των γονέων, καθώς μετατρέπει σε κανόνα την άμεση ανταπόκριση. Υπάρχουν οι μαθητές που, αμέσως μόλις βγουν από την τάξη, εκπλήσσονται επειδή ο καθηγητής δεν έχει ακόμα ανεβάσει στην πλατφόρμα το κείμενο που τους είχε υποσχεθεί κατά τη διάρκεια της παράδοσης. Υπάρχουν οι γονείς που ζητούν αργά το βράδυ της Παρασκευής εξηγήσεις για έναν κακό βαθμό του παιδιού τους. Και σε αυτήν την περίπτωση υπάρχει ο κίνδυνος να γίνουν οι μαθητές λιγότερο υπεύθυνοι. «Έχουμε μια πολύ πιο άμεση σχέση με τους γονείς», υπογραμμίζει η φιλόλογος, κρίνοντας από την εμπειρία της: «Προηγουμένως, ο μαθητής βρισκόταν στο επίκεντρο της σχέσης μεταξύ γονέων και καθηγητών. Οι μαθητές έβλεπαν τα σχόλια στο σημειωματάριο αλληλογραφίας εκπαιδευτικού-γονέων. Στις μέρες μας παραγκωνίζονται από αυτή τη σχέση». Αντιμετωπίζοντάς τα σαν νήπια και εντείνοντας την πίεση πάνω τους, σε μια ηλικία όπου θα έπρεπε να διευρύνεται η αυτονομία τους, τι είδους ενήλικες θα γίνουν τα παιδιά του Pronote;


  1. (Σ.τ.Μ.) Στη Γαλλία, οι «βοηθοί εκπαίδευσης» είναι ωρομίσθιοι συμβασιούχοι, συνήθως φοιτητές καθηγητικών σχολών ή νεαροί απόφοιτοί τους, οι οποίοι προσλαμβάνονται από τον διευθυντή της σχολικής μονάδας. Έχουν τις εξής αρμοδιότητες: απουσίες των μαθητών, εξασφάλιση της πειθαρχίας και επιτήρηση των μαθητών κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων τους εκτός τάξης, επίλυση των μικροπροβλημάτων της σχολικής ζωής, μέριμνα για τους μαθητές με ειδικές ανάγκες, αλλά και παροχή κάθε είδους βοήθειας στους εκπαιδευτικούς και στους μαθητές, συμπεριλαμβανομένης της τεχνικής υποστήριξης και της βοήθειας στις νέες τεχνολογίες. Υπάγονται στον «βασικό σύμβουλο εκπαίδευσης».
  2. Ο «βασικός σύμβουλος εκπαίδευσης» αντιστοιχεί κατά κάποιον τρόπο στον υποδιευθυντή ενός ελληνικού σχολείου. Δεν διδάσκει, αλλά αναλαμβάνει μεγάλο μέρος του σχεδιασμού και της οργάνωσης της σχολικής ζωής, ενώ παράλληλα λειτουργεί και ως διαμεσολαβητής μεταξύ εκπαιδευτικών, γονέων και μαθητών, και προσπαθεί να βοηθήσει τους μαθητές που αντιμετωπίζουν δυσκολίες. Επιπλέον, φροντίζει για την οργάνωση εκδηλώσεων και για την κοινωνική ζωή στο πλαίσιο του σχολείου. Αυτή η θέση προϋποθέτει την επιτυχία σε έναν εσωτερικό διαγωνισμό του Υπουργείου Παιδείας.
  3. Στη Γαλλία, το Ταχυδρομείο λειτουργεί εδώ και πολλά χρόνια με καθαρά ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και αποτελεί έναν ισχυρότατο όμιλο επιχειρήσεων που κατέχει σημαντική θέση στον χρηματοπιστωτικό τομέα.
  4. «Le service public numérique pour l’éducation. Un concept sans stratégie, un déploiement inachevé», Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, Παρίσι, Ιούλιος 2019.
  5. (Σ.τ.Μ.) Στη Γαλλία, τα διευθυντικά στελέχη της εκπαίδευσης εντάσσονται σε διαφορετικά συνδικάτα από εκείνα των εκπαιδευτικών, καθώς θεωρείται ότι έχουν εντελώς διαφορετικά συμφέροντα.
  6. Συνομιλία η οποία μεταδόθηκε διαδικτυακά στο Edtech France Le podcast, 21 Νοεμβρίου 2019.
  7. (Σ.τ.Μ.) Στη Γαλλία, το μάθημα της ιστορίας είναι πολύ λιγότερο εθνοκεντρικό και η ιστορία μιας περιοχής του κόσμου διδάσκεται σε συνάρτηση με τα γεωγραφικά και οικονομικά δεδομένα που συνέβαλαν στη διαμόρφωσή της.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Share

Facebook Digg Stumbleupon Favorites More