9 Φεβ 2019

Η κακή ποιότητα του Διαδικτύου και οι καταναλωτές περιεχομένου

Τα μόνα φίλτρα που μπορεί να έχουν κάποιο αποτέλεσμα βρίσκονται στη νοημοσύνη και την κριτική σκέψη του καθενός. Όταν όμως οι αναγνώστες, ως κομμάτι της ανθρωπότητας που έχει μάθει να περιμένει έτοιμες λύσεις, ιδέες και σωτήρες, έχουν μετατραπεί -κυριολεκτικά- σε καταναλωτές περιεχομένου, το μέλλον προμηνύεται σκοτεινό.

Η ποιότητα του Διαδικτύου φθίνει συνεχώς, με τους άλλοτε υγιείς αναγνώστες να έχουν μετατραπεί σε άβουλους καταναλωτές «ενημέρωσης».
https://www.zougla.gr/assets/images/1830708.jpg
To Διαδίκτυο είναι σαν ένας ζωντανός οργανισμός που συνεχώς εξελίσσεται. Τουλάχιστον τα τελευταία χρόνια που έγινε πιο μαζικό, οι αλλαγές που έχουν συμβεί είναι «κοσμογονικές». Και αυτό, προφανώς, είναι κάτι λογικό καθώς η τεχνολογία ούτως ή άλλως προχωράει και διαμορφώνεται δημιουργώντας νέα δεδομένα και ξαποστέλνοντας άλλα.
Πολλά θα μπορούσαμε να αναφέρουμε για όλη αυτήν την εξέλιξη, η οποία είναι -ολοφάνερα- επιλεκτικά υποκινούμενη από τα συμφέροντα του marketing. Άλλωστε, το 99% των ιστοσελίδων σήμερα είναι στην πραγματικότητα χώροι φιλοξενίας διαφημίσεων ή εφαρμόζουν το λεγόμενο «content marketing». Αυτό μπορεί να εξηγηθεί εν μέρει, αν λάβουμε υπόψη μας το πόσο ακριβό είναι ένα σοβαρό hosting, τα αναγκαία εργαλεία και η συντήρηση μιας ιστοσελίδας. Εύλογη είναι επίσης και η επιθυμία αποκομιδής εσόδων από μια τέτοια δραστηριότητα.
Δυστυχώς όμως, τα παραπάνω επιδρούν στην ποιότητα του περιεχομένου και ο κατήφορος δε φαίνεται να έχει σταματημό. Έξαλλου, στο ασύνορο Διαδίκτυο χωράνε τα πάντα. Ιστοσελίδες επιστημονικές, ψυχαγωγικές, τεχνολογικές αλλά και συνωμοσιολογικές, ψευδείς ειδήσεις και κάθε είδους θεματολογία.
Το εύκολο κέρδος είχε ως αποτέλεσμα την εμφάνιση «μηχανών παραγωγής δημοσιεύσεων» και ιστοσελίδων χαμηλής ποιότητας, οι οποίες πολλαπλασιάζονται σαν μανιτάρια καλύπτοντας κάθε φάσμα ενδιαφέροντος και βρίσκονται πλέον στην κορυφή της επισκεψιμότητας παγκοσμίως, ενώ σε χώρες με χαμηλή κοινωνική παιδεία αποτελούν ως ακόμα και «ειδησεογραφικές» πηγές. Δημοσιογράφοι, πολιτικοί μα και απλοί χρήστες αναπαράγουν «ειδήσεις» από τέτοιες σελίδες και αυτό μπορείτε να το εξακριβώσετε πολύ εύκολα. Αρκεί μια ματιά στη ροή των επικρατέστερων κοινωνικών δικτύων.
Αυτή είναι η κατάσταση σήμερα και δεν πρόκειται να καταπολεμηθεί αφού πρακτικά δε συμφέρει κανέναν. Αναλογιστείτε τι θα σήμαινε η ολοκληρωτική εξάλειψη τέτοιων ιστοσελίδων από μια επιχείρηση όπως το Facebook ή η αποπομπή τους από τη Google. Στην πραγματικότητα κανένας δε θέλει να σταματήσει την αναπαραγόμενη ηλιθιότητα εφόσον τα έσοδα που αποδίδει είναι μεγάλα. Και αυτό είναι μόνο η μία πλευρά.
Τι κατάφερε όμως η τεχνολογία όσον αφορά τη χρηστικότητα των ιστοσελίδων τα τελευταία χρόνια; Σίγουρα οι σελίδες είναι πολύ πιο εξελιγμένες από τα 90s, με περισσότερα χαρακτηριστικά και δυνατότητες. Προσφέρουν στους επισκέπτες τους καθαρό περιεχόμενο χωρίς περισπασμούς, χωρίς να μπερδεύουν και χωρίς να εξαπατούν; Την απάντηση την ξέρουμε όλοι. Ακόμα και με τη χρήση adblock λογισμικών η ανάγνωση μιας δημοσίευσης στην πλειονότητα των διαδικτυακών τόπων μπορεί να είναι ιδιαίτερα δύσκολη και χρονοβόρα. Παρεμβαλλόμενες διαφημίσεις στις προτάσεις, παραπομπές προς διαφημιστικά προϊόντα και διάφορα άλλα τέτοια στοιχεία έχουν πια ενσωματωθεί ούτως ώστε να δίνουν την εντύπωση πως πρόκειται για δημοσιεύσεις της εκάστοτε σελίδας.
Και όλα αυτά αν καταφέρει κάποιος να φτάσει στη δημοσίευση. Πρώτα έχει να ξεπεράσει την αναδυόμενη ενημέρωση για τα cookies —που τώρα πια είναι υποχρεωτικό να υπάρχει λόγω νομοθεσίας. Στη συνέχεια θα χρειαστεί να κρύψει το παραθυράκι της εγγραφής στο newsletter της ιστοσελίδας. Αμέσως μετά θα πρέπει να κλείσει το άλλο που αφορά τις ειδοποιήσεις στην επιφάνεια εργασίας από την συγκεκριμένη ιστοσελίδα. Και ενώ όλα δείχνουν πως ακολουθεί -επιτέλους- το άρθρο, τις περισσότερες φορές εμφανίζεται η απαίτηση απενεργοποίησης του adblock λογισμικού. Σκεφτείτε πόσες φορές έχετε εγκαταλείψει την προσπάθεια ανάγνωσης μιας δημοσίευσης που σας φάνηκε αρχικά ενδιαφέρουσα, όταν βρεθήκατε αντιμέτωποι με τα παραπάνω.
Επιπλέον, μπορεί να μην καταφέρει τελικά ο δύσμοιρος αναγνώστης να φτάσει στην ανάγνωση του άρθρου για κάμποσους λόγους ακόμα, όπως είναι η κακή δομή της σελίδας ή το ότι αυτή η «δημοσίευση» ήταν απλά μια παράγραφος-δόλωμα και για τη συνέχειά της θα πρέπει να ακολουθήσει έναν σύνδεσμο, ευρισκόμενος ξανά αντιμέτωπος με την ίδια διαδικασία αποδοχής και αναδυόμενων. Τέτοιες ιστοσελίδες (και ελληνικές, φυσικά) βρίσκονται συνήθως ψηλά στη σχετική κατάταξη —κυρίως λόγω των πολλών ακόλουθων στα κοινωνικά δίκτυα.
Συνεπώς, η κατάσταση που διαμορφώνεται στο Διαδίκτυο και η συνέχεια αυτής θα μπορούσε να ήταν το περιεχόμενο μιας δυστοπικής cyberpunk ταινίας. Πρόκειται για κάτι που δε θα τελειώσει σύντομα αλλά, αντίθετα, αυτήν τη στιγμή βρίσκεται σε «οργασμό». Βέβαια, αν το δούμε ρεαλιστικά, όλα αυτά δεν είναι παρά η αντανάκλαση της πραγματικότητας και του ιδιαίτερα μπερδεμένου κόσμου που μας περιβάλλει.
Τα μόνα φίλτρα που μπορεί να έχουν κάποιο αποτέλεσμα βρίσκονται στη νοημοσύνη και την κριτική σκέψη του καθενός. Όταν όμως οι αναγνώστες, ως κομμάτι της ανθρωπότητας που έχει μάθει να περιμένει έτοιμες λύσεις, ιδέες και σωτήρες, έχουν μετατραπεί -κυριολεκτικά- σε καταναλωτές περιεχομένου, το μέλλον προμηνύεται σκοτεινό.
osarena.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Share

Facebook Digg Stumbleupon Favorites More